Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 8694
Liker lyden men finner ikke frem i den verdenen. Noen gode jeg kan starte med?
ASAP Rocky er vel ganske nytt, så har du Juicy J, Kendrick Lamar, Tyler the creator og de folka der. Du kan kanskje like Vinnie Paz, som er en veldig flink rapper. Jeg starta å like rap med 2Pac, Biggie og de gutta der. Du har også en god del litt ukjente og ikke fult så nye rappere som Lost Boyz, og norsk som Don Martin, Jaa9, OnklP, Og folka.
Flatbush Zombies, Danny Brown, The Underachievers, Joey Bada$$, A$AP Rocky, A$AP Ferg, French Montana, Kendrick Lamar, Schoolboy Q, Earl Sweatshirt, Freddie Gibbs...
Ny hip hop er så å si dødt, det store innen hip hop er blandet ut, og det beste finnes i trap. Innen trap finner du mange uavhengige orginale artister som fremfører veldig bra!

Eks: https://soundcloud.com/sinjin_hawke/yea-hoe

Sangen linket over er laget av to ukomersielle hip hop talenter.

Eks 2: https://soundcloud.com/20syl/schoolboy-q-20syl

Dette er en ramake av diverse artister, men produsenten som har laget dette mesterverket heter ; 20syl. Veldig talentfull producer fra EU.

Artister nevnt over av de andre posterne er dessverre komersielle og kjedelige artister. Og utrolig nok så hører dagens ungdom på dem pga markedsføringen av disse artistene og ikke talent.

ASAP er ikke nytt, eneste grunnen til at han er kjent er pga utsende hans. NOK!

Grav deg litt tilbake i tid, så kan du forstå fundementet av hip hop og da lærer du å like dine egne unike hip hop låter.

En god start: https://www.youtube.com/watch?v=ImnsxGO_Bck

Mange sier sangen nevnt over er hip hopens "quran"


Lykke til.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Spar meg, Khan17. Bare fordi noe er "kommersielt" og du ikke liker noe betyr ikke at det ikke er bra.

For å komme med noe mer konstruktivt kan jeg anbefale GoldLink. Lovende type. Chance the Rapper kan vel ikke sies å være helt ny, men Acid Rain-mixtapen som kom ut i fjor er noe av det mest nyskapende og spennende jeg har hørt.

Skulle godt likt å vite litt mer presist hva du leter etter, hvis du ikke verdsetter tekster så mye er vel Yung Lean en interessant type – jeg mener det er de drømmende beatsene til Yung Gud som gjør hele Yung Lean fett.

T.I. har kommet sterkt tilbake i det siste, dette er en låt jeg har pumpa mye de siste månedene, men jeg må passe meg for "kommerspolitiet" når jeg anbefaler T.I.
Sist endret av Olympic; 15. august 2014 kl. 18:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
usertitle import
bleh's Avatar
Må henge meg på Fatass Skinny her, ganske mye bra nevnt. Schoolboy Q har mye rart, litt på "gangsta" siden kanskje , Earl er litt Tylor The Creator-type, Kendrick Lamar er vel kjent for de fleste.

https://www.youtube.com/watch?v=rHojbi6I_RY her er en fin en av noen av overnevnte og i tillegg Ab-Soul og Jay Rock (kan anbefale Ab-Soul solo, ikke så mye Jay Rock solo, han er litt for 50-C)

Ellers dukker jo Scarface opp endel steder for tiden, blant annet på Freddie Gibbs låter, og i denne som er ganske bra!


EDIT: Og den kommersiell vs undergrunn debatten hører ikke hjemme her. Jeg hadde lignende meninger som Khan17 i mange år når jeg var yngre, men plutselig ble ting klarere. Uansett kan folk få mene akkurat hva de vil om den saken, alle må kunne få anbefale hvilken som helst artist uten at noen skal komme og si at det ikke duger.
Sist endret av bleh; 15. august 2014 kl. 19:22.
Khan17: Trap er ett sub genre av Electro.
Sitat av Sevensteps Vis innlegg
Khan17: Trap er ett sub genre av Electro.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Trap_(music)

"Trap music is a music genre that originated in the early 2000s from Southern hip hop in the Southern United States. It is typified by its aggressive lyrical content and sound, which incorporates 808 sub-bass kick drums, double-time, triple-time and other faster time division hi-hats, pitched-down vocals, layered synthesizers, and "cinematic" strings."

:/ .................

EDIT:

Vil legge til at jeg utrykte meg feil, musikk er forsåvidt subjektivt. Så min smak er ikke bedre enn din uansett hvordan det fremstilles. Mye forskning på musikk smak har kommet frem til at hører du nok på en sjanger så vil du like den til slutt, spiller ingen rolla hva slags bakgrunn du kommer fra.

Med det sagt: Så kan vi tenke litt logisk. Uten promoteringen av disse artistene som de fleste over nevner, hadde VELDIG få blitt så populære. Før gikk kvalitet>Popuæritet, nå er det ikke slik lenger. Her pøser de forskjellige produsentene ut med så mange artister så mulig og nok markedsføring... BANG.. overskudd. Kan dere helt ærlig si at Rick-Ross er en flink artist??!!! Han har toppet de forskjellige billboards listene... Til manges undring.

Hvorfor liker jeg uavhengig artister kommer til at de blir kun kjente om de presterer og lager noe unikt. Ofte veldig ekte og det handler ikke om BLING BLING og hvor stinne de er. Relevans.

Men musikk er subjektivt.
Sist endret av Khan17; 15. august 2014 kl. 19:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av bleh Vis innlegg
EDIT: Og den kommersiell vs undergrunn debatten hører ikke hjemme her. Jeg hadde lignende meninger som Khan17 i mange år når jeg var yngre, men plutselig ble ting klarere. Uansett kan folk få mene akkurat hva de vil om den saken, alle må kunne få anbefale hvilken som helst artist uten at noen skal komme og si at det ikke duger.
Vis hele sitatet...
Samme her, hørte bare på Nas, Immortal Technique og Jedi Mind Tricks, heldigvis har jeg åpnet øynene for så mye mer spennende hip hop.

Jeg vil også anbefale litt norsk snacks. Norsk hip hop har et ufortjent dårlig rykte. A-Laget kom jo med ny singel for en stund siden, de skal vel kapitulere litt på suksessen etter det fantastiske albumet til Store P.

Yoguttene er det vel mange meninger om, men jeg synes de er skikkelig lollete gutter. Alle er ikke like flinke til å rappe, men jeg mener det ikke er mange i Norge som rappere kulere enn Handerre Linni. Sjekk ut YG tid, den trapper hardt.

Shitrich slapp album i år. Ikke min stil, men vet at mange digger det.

Klish bør følges med på. Basstunge greier.

Hvis du er i humør for litt kvalitets jazzinspirert hiphop er Ivan Ave der for deg. Jeg synes det blir litt kjedelig i lengden, men det er gode saker.

Kan nevne mye mer, men sier stopp for nå
Sist endret av Olympic; 15. august 2014 kl. 20:05.
Jeg, for min del, takler ikke disse nye beatsa. Noen som vet hva det heter, det som kommer etter 1:30 i denne sangen og 1:00 her? Jeg kan virkelig ikke fordra det, er det ingen som kjenner seg igjen? Når startet dette, hvem og hvor kommer det fra? Er det slik at dette er de nye trommene liksom, mon tro om fremtidens hip hop skal være slik? Er det ikke kjedelig når alle har samme beat? (Det virker også som om disse beatsa er mye enklere å lage, samme oppskrift på alle.) Det jeg synes er leit er at mange av de nye har god flow, men for min del ødelegger beaten. Legger merke til at Jay-Z og Nas aldri røre slike beats på sine nye album.

Men prøver å ikke være for negativ, musikk er subjektivt og jeg trives med høre på «tradisjonell» hip hop (gjerne også fra 2000-tallet: Mos Def, Talib Kweli, MF Doom, Pro Era-gutta, The Roots bl.a.) uten at jeg skal prakke mine meninger på andre. Må innrømme at jeg liker hip hop med innslag av jazz; synes ordentlig hip hop skal være slik, da hip hop kommer fra å bruke gamle jazzplater.

Av de nye, mainstream gutta liker jeg Kanye West, Jay-Z, Kid Cudi, Jay-Z, The Game, J Cole, og til en viss grad Pusha T. Jeg elsker Kendrick Lamar (men kan ikke fordra de andre i teamet hans pga beatsa...). Må også innrømme at Drake er min guilty pleasure, og synes han har god flow, selv om han er en tulling. På siste albumet har han også noe av disse moderne beatsa, men synes han balanserer det fint, og at det faktisk er kult. Har ikke noe til overs for Rick Ross, men han er til tider en god rapper. Jamfør Triple Beam Dreams. Han har en tøff stemme.

Du burde si litt mer hva du er ute etter. Hva slags sanger er det du liker? Gi eksempler.
Sist endret av Chronic420; 15. august 2014 kl. 20:48.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det kalles trap, og er er vel diskutert over her. Jeg vil våge å påstå at det ikke er lettere å lage en generisk trap-beat enn en generisk boom-bap beat. Kan sette pris på begge deler hvis de er godt gjennomført.
LIL UGLY MANE

LEAN GOT ME FUCKED UP ≈ LIL UGLY MANE


*Allcaps fordi man skal ta hensyn til store og små bokstaver i Artist- og låtnavn.
mocp's Avatar
Trådstarter
takker for svar alle sammen
burde vært möderatör
http://www.paparazziiready.com/wp-content/uploads/2014/05/video-snoop-doggs-ggn-news-network-feat-riff-raff-shows-off-his-new-aqua-shark-grill-624x351.jpg

RIFF RAFF
Tekstene hans er fullstendig galskap, han samarbeider med blant annet Diplo og Andy Milonakis - og James Francos karakter "Alien" i filmen Spring Breakers er basert på han. Nuff said

iNTRODUCiNG THE iCON
WE ARE FARMERS
LAVA GLACiERS
LARRY BiRD
DOLCE & GABBANA
HOW TO BE THE MAN
RAP GAME JAMES FRANCO
KOKAYNE
Er ganske enspora når det gjelder Hip-hop, men er veldig glad i Vinnie Paz. Alt rundt crewet hans synes jeg også er fett. Kan sjekke ut karene fra Army of the Pharaohs, Jedi Mind Tricks, Heavy Metal Kings.

Ellers ga Slaine ut et nytt album i natt, som jeg synes er ganske fett: The King of Everything Else
Sist endret av Ketenna; 20. august 2014 kl. 16:35.
▼ ... over et år senere ... ▼
Veldig gammel tråd, men samma faen! Kan først nevne noen mainstream hip-hop artister som jeg liker: Kendrick Lamar, J.Cole, Tyler the creatior(til en viss grad), Joey bada$$ og selvsagt Eminem.

Fra undergrunnen blir det mye alternativt: Death grips, Milo,Open Mike Eagle, Danny Brown, MF Doom, R.A The Rugged Man og The underachivers.
All the way up
Travis scott og Freddie gibbs
Ser ingen har nevnt http://www.hotnewhiphop.com/ Der finner du de nyeste album, mixtaper og sanger som kommer ut, kjente og ukjente artister.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Shitrich
Kendrick Lamar
Schoolboy Q
Busta Rhymes
Tech N9ne
A$Ap Rocky
Hopsin
Bad Spit
Non Phixion
KRS-one
This is bat country!
gregory's Avatar
Diddaboy slapp nylig ut EP. Hard trøndersk rap!
joey bada$$
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Shitrich
Kendrick Lamar
Schoolboy Q
Busta Rhymes
Tech N9ne
A$Ap Rocky
Hopsin
Bad Spit
Non Phixion
KRS-one
Vis hele sitatet...
Klarte å glemme Immortal Technique... Sukk.

https://www.youtube.com/watch?v=8hTRb-OQdKU
▼ ... flere år senere ... ▼
Ta å hør på no fit shaced. En ung og lovede trondheimsrapper.
Gzuz, Raf camora, Capital Bra, Gilli, Emil Stabil, Molo, Abidaz, Rozh.

Hvor er Jesse Jones for tiden da?
Jeg er ingen hiphop-fyr, men kommer alltid tilbake til denne låta. Skitne gamle greier.

Ol' Dirty Bastard - Protect Ya Neck II the Zoo
https://www.youtube.com/watch?v=zGr-qpA9Q4c