Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5907
Hvis man f.eks har solgt hasj eller kokain for en viss sum, blir tatt og funnet skyldig, tar de pengene dine da? Eller er det bare en bot du må betale + fengsel? Politiet vet jo ikke hvor mye man har tjent på narkotika salg osv...


Takk for svar =)
Mener å huske at det var enten bøter eller fengsel. Tror ikke pengene du har tjent så langt blir fratatt. (Siden de ikke har bevis på at du har tjent de på ulovlig vis.)
Er ikke helt sikker men, håper det hjelper.
Kan aldri tro at de vil prøve å finne ut noe om hvor mye du har tjent, for så og kreve det inn (til statskassa eller hva nå i helvete de ville gjort). Som du sier, de vet jo ikke hvor mye du har tjent. Har de tatt deg for å selge feks. 20 g hasj, ja, så er det nok bare straff for akkurat den aktuelle siktelsen du vil kunne få..

- Men jeg vet ikke!
Sist endret av sumoivar; 6. september 2008 kl. 00:39.
Joda, leser man om narkosaker i avisa så står det støtt og stadig at folk har fått "inndratt penger til fordel for statskassa".
Det gjelder ofte i saker der den mistenkte enten innrømmer salg av så så mye, eller at de har overvåka eller tatt beslag i mobiltelefoner osv, slik at den mistenkte beviselig kan knyttes til en viss sum penger som er tjent med narkosalg.
Men i dette tilfellet vet ikke politiet, og da kan mistenkte "inrømme" akkurat det han/hun vil, bortsett fra det som allerede er bevist... Men jo, de er sikkert hypp på å få inn mest mulig cash - men uten bevis/inrømmelse: ingen cash
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sumoivar
Men i dette tilfellet vet ikke politiet, og da kan mistenkte "inrømme" akkurat det han/hun vil, bortsett fra det som allerede er bevist... Men jo, de er sikkert hypp på å få inn mest mulig cash - men uten bevis/inrømmelse: ingen cash
Vis hele sitatet...
Jo. Inndraging != straff.

Med mindre vedkommande kan dokumentere/sannsynleggjere at pengane er lovlege kan dei inndragast. T.d er det usannsynleg at ein trygda person med 4000,-/mnd i husleiga har 15000 i kontanter heime, ergo inndrar en pengane. Det blir gjort i svært mange saker.

Så det vanlige er at pengar blir inndratt. Det er opp til den domfelte å sannsynleggjere at pengane er tente på lovleg vis.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Man starter i utelivsbransjen, selger øl med grov fortjeneste i vanlig åpningstid og lar kranene stå på om natten. Altså tapper ølen rett i sluket. Legger inn "narko" pengene i kassaapparatet og vips så har du hvite penger du kan bruke til hva som helst. Du har bare hatt veldig høy omsetning...


Du har sikkert tusenvis av andre måter å gjøre det på men det var hva jeg kunne komme opp med på 5min. Tar du deg tid og tenker deg om er det ikke "så" vanskelig å hvitevaske pengene. Det vanskelige er å vaske og tape minst mulig på det.
Sist endret av sptz; 6. september 2008 kl. 00:56.
Har du penger du ikke kan gjøre rede for hvor kommer fra, så blir de nok indratt. Bevisbyrden ligger her på deg. Men du må ikke betale straffeskatt for et estimert inntjent beløp.
Sist endret av Sindre; 6. september 2008 kl. 00:56.
Finner de en større mengde løse penger hjemme hoss deg som du ikke har mulighet til å dokumentere så tar dem pengene.

^ Tok meg i forveien på den.
Sist endret av Skyggen; 6. september 2008 kl. 00:57.
Sitat av slashdot
Jo. Inndraging != straff.

Med mindre vedkommande kan dokumentere/sannsynleggjere at pengane er lovlege kan dei inndragast. T.d er det usannsynleg at ein trygda person med 4000,-/mnd i husleiga har 15000 i kontanter heime, ergo inndrar en pengane. Det blir gjort i svært mange saker.

Så det vanlige er at pengar blir inndratt. Det er opp til den domfelte å sannsynleggjere at pengane er tente på lovleg vis.
Vis hele sitatet...
Greit, formulerte meg ikke helt riktig. I ditt tilfelle er pengene, de 15000, beviset som politiet da har funnet. Mitt poeng var at så lenge politiet ikke har funnet noen penger på eller hos mistenkte, eller ikke har noen konkrete bevis på det har eksistert uvanlig mengder med cash hos mistenkte den siste tida - feks. ved uvanlig store/mange kjøp, så har de heller ikke noe grunnlag for å kreve inn penger av mistenkte, utover bot.
Nå skal ikke jeg si at omtrent alle som har skrevet her har feil. Men sånn jeg har forstått det kan de ikke gjøre noe med pengene dine hvis ikke dem har bevis. Hvis du f.eks. blir tatt for å selge 20k kola. Så kan dem ta pengene for det. Men ikke resten av det du har tjent tidligere liksom.

Man er uskyldig helt til det motsatte er bevist. Og hvis purken ikke kan bevise at du har tjent de pengene på narkosalg, så har dem heller ikke lov til å inndra pengene dine.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Boo-Boo, hvordan skal du forsvare disse pengene ovenfor skattemyndighetene?
Politiet beslaglegger nesten uten unntak penger tatt sammen med beslag i narkotika. Hvorvidt man faar de igjen avhenger av mengder av baade nark og penger, samt forklaring. En bekjent fikk tilbake 20k nettopp fordi han sa han hadde tjent de paa svartarbeid.
Dette i sammenheng med mindre mengder, ca 50g hasj. Politiet rapporterte tydeligvis ikke videre til skattemyndigheter, sannsynligvis pga. at det bare var 20k. Alltid individuelt, og hvilken politijurist som har saken, og om det er tidligere forhold. Intet fasitsvar som jeg kan se, men retningslinjer ligger nok i instruksen.
Sist endret av pidget; 6. september 2008 kl. 01:27. Grunn: bt3_tasting
Nå er det faktisk sånn at i Nark.saker kan man bli dømt kun på indisier. Det trengs ikke være tatt beslag i noen verdens ting. Og man kan fult ut få både fengselsstraff og inndragning av antatt fortjeneste.
Enkelt og greit!
Før så var det slik at det var opp til politiet å bevise at pengene er tjent på ulovlig vis. Dette regelverket ble endret noen år tilbake og det er nå den mistenkte sin plikt å bevise at pengene er lovlige. Enten ved kontoutsrift eller lønnsslipp eller andre ting. En annen ting du kan si er at folk har skyldt deg penger, du er ikke pliktig å oppgi navn. Dette avhenger selvfølgelig av hvor mye penger det er snakk om.

ang. kilder er jeg for trøtt akkurat nå. det fins sikkert noen der ute som er villige til å sjekke opp regelverket.

Kom forresten på noe.. (dette har jeg vertfall ikke kilder på) en kompis av meg ble arrestert med et visst antall hyppere pluss 5000 i kontanter. Han slapp ut dagen etterpå og fikk beholde alle pengene så kanskje regelen gjelder for mye større beløp.
Sist endret av rusglad; 7. september 2008 kl. 05:04.
Sitat av rusglad
Før så var det slik at det var opp til politiet å bevise at pengene er tjent på ulovlig vis. Dette regelverket ble endret noen år tilbake og det er nå den mistenkte sin plikt å bevise at pengene er lovlige. Enten ved kontoutsrift eller lønnsslipp eller andre ting. En annen ting du kan si er at folk har skyldt deg penger, du er ikke pliktig å oppgi navn. Dette avhenger selvfølgelig av hvor mye penger det er snakk om.

ang. kilder er jeg for trøtt akkurat nå. det fins sikkert noen der ute som er villige til å sjekke opp regelverket.

Kom forresten på noe.. (dette har jeg vertfall ikke kilder på) en kompis av meg ble arrestert med et visst antall hyppere pluss 5000 i kontanter. Han slapp ut dagen etterpå og fikk beholde alle pengene så kanskje regelen gjelder for mye større beløp.
Vis hele sitatet...

Er nok helt riktig det du sier der.. Kontanter du har på deg ved arrestasjon av besittelse, må du dokumentere. Men mindre beløp gir de gjerne ut igjen uten for mye mikkmakk

Men tror det TS spør om her er om man kan få en 'bot' eller mere riktig inndragning til fordel for statskassa ved besittelse av nark.
Og der er svaret: Ja, det kan man få! Uten tvil Dessverre
Ikke ha masse spenn oppbevart hjemme, så slipper du unna hele problemstillingen.
Sitat av spetznaz
Boo-Boo, hvordan skal du forsvare disse pengene ovenfor skattemyndighetene?
Vis hele sitatet...
Det som er poenget... Du trenger ikke forsvare det hvis dem ikke har bevis. For alt de vet kan du ha tjent dem på nettpoker eller bare fått dem av en venn som skyldte deg penger...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Boo-Boo
Det som er poenget... Du trenger ikke forsvare det hvis dem ikke har bevis. For alt de vet kan du ha tjent dem på nettpoker eller bare fått dem av en venn som skyldte deg penger...
Vis hele sitatet...
Så disse inntektskildene er altså ikke skattbare? Det er ikke slik verden fungerer, penger som dukker opp fra intet kan heldigvis beslaglegges. Lovlydige folk kan alltid dokumentere sin inntekt. Derfor er det ingen grunn til å ikke beslaglegge den du ikke kan dokumentere.
Sist endret av sptz; 19. september 2008 kl. 13:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boo-Boo
Det som er poenget... Du trenger ikke forsvare det hvis dem ikke har bevis. For alt de vet kan du ha tjent dem på nettpoker eller bare fått dem av en venn som skyldte deg penger...
Vis hele sitatet...
T.d kan du printe kvittering fra pokersida, vise et gjeldsbrev fra en venn, og vise til tilsvarande pengeoverføring til han tidligere.

Det er ikkje snakk om å inndra en tusenlapp som vedkommande ikkje har dokumentasjon for - då ville alle mennesker i Norge ha et problem. Det er snakk om dei tilfella der en finner titalls tusen uten dokumentasjon eller truverdig forklaring. Det er svært få personer tipper eg som har titalls tusen flytande rundt i kontanter, uten å ha ei fornuftig forklaring på det...
▼ ... noen uker senere ... ▼
du må bevise at penga ikke stammer fra dopen, hvis de tar deg med varer og cash er du som regel fucked anyway.. men hvis du kan bevise at du har fått eller lånt penga av noen så må de gi det tilbake

kompisen min fikk igjen 230 000
Merk at politiet begjærer inndragning av det de mener du har omsatt for, ikke det du har tjent. Så hold for guds skyld tåta om mengder og penger i avhør.
Med midre de har fysisk bevis for hvor mye du har solgt for kan de ikke kreve noe. Men sansynligheten for at du fremdeles har de pengene du solgte for er sannsynligvis liten så kan de ikke kreve at du betaler tilbake noe.

Den eneste cenarioet i et slikt tilfelde der polotiet vinner vil være dersom du har skrevet ned hver enkelt handel, politiet eller andre har filmet eller tatt lydopptak og handlene dine, du har pengene fremdeles og driver fortsatt med salgt og du prøver å flykte når politiet oppsøker deg.

Så med midre politiet har hondfast bevis så kan ikke ikke kreve noe som helts. Ikke pengen tilbake, ikke bot og ihvertfall ikke fengselstraff.

Man hva i all verden skal politiet med pengene du tjente på narkotika. De vil neppe levere pengene tilbake til dem som kjøpte dopet i utgangspunktet.



Jeg kjente en som drev med slikt tidligere. Han ble tatt og fikk straff på 3 år. Da han hadde sonet dommen ble det oppdaget at han hadd sonet på vaklende premisser. Han fikk 3.500.000 i erstatning som er en god del mer enn an hadde tjent på handel tidligere.

Drugs 1 - Polise 0
Sist endret av Fardin; 17. oktober 2008 kl. 09:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fardin: Jo, dei kan ta pengane om du ikkje kan sannsynleggjere at pengane er lovleg inntekt. Dei blir inndratt til fordel for statskassa.

Om du har usedvanlig store kontantbeløp, eller transaksjoner på konto du ikkje har fornuftig forklaring på, så kan og vil pengane bli inndratt.

3.5 millioner i erstatning for fengsel? Hørest ekstremt høgt ut. Husker eg ikkje feil er satsane for varetekt 1500,- per døgn om du ikkje blir dømt, og ei erstatningssak på 3.5 millioner hadde havna i media antar eg.
Sitat av Fardin
Jeg er temmelig sikker på at politiet ikke krever pengene tilbake når de faller en narkolanger. Det ville bare gitt en god del ekstra arbeid.

P.S. Beklager for stavefeil. Jeg skriver fort og gidder ikke å lese gjennom etterpå
Vis hele sitatet...
Så politiet tenker, Faskan, Denne fyren har tjent 50 millioner på narkotika. Men vi driter i det, det blir mye papirarbeid!

Seriøst, think before you post .
Sist endret av Apu; 17. oktober 2008 kl. 09:48.
Han satt i fengsel i to år selv om politiet hadde vaklende bevis. På grunn av dette har han nå fott ødelagt for fremtidige arbeidskariærer.

Men dette betyr ikke at jeg annerkjennter salg av narkotika og rakker ned på politiet.

Sitat av Fardin
Han satt i fengsel i to år selv om politiet hadde vaklende bevis. På grunn av dette har han nå fott ødelagt for fremtidige arbeidskariærer.

Men dette betyr ikke at jeg annerkjennter salg av narkotika og rakker ned på politiet.
Vis hele sitatet...
Dersom politiet fakker en småbylanger som bare har dette som en ekstrainntekt uten å tjene det aller meste på det, så vil ikke politiet kreve pengene tilbake. Bare bot og straff. De vil selvfølgelig kreve en god del mer dersom vedkommende har tjente på millioner med slik handel.
Sitat av Fardin
Han satt i fengsel i to år selv om politiet hadde vaklende bevis. På grunn av dette har han nå fott ødelagt for fremtidige arbeidskariærer.

Men dette betyr ikke at jeg annerkjennter salg av narkotika og rakker ned på politiet.



Dersom politiet fakker en småbylanger som bare har dette som en ekstrainntekt uten å tjene det aller meste på det, så vil ikke politiet kreve pengene tilbake. Bare bot og straff. De vil selvfølgelig kreve en god del mer dersom vedkommende har tjente på millioner med slik handel.
Vis hele sitatet...
I Norge har vi en lov som alltid teller. "Catch the bad guy" De brukte flere millioner på nokas saken, de brukte mer enn hva de fikk tilbake. Men vist politiet slipper saken beviser det at Norge er svakt.
Aka, vist du tjener 40kr i uken på litt knips tar de deg uansett :>.
Men de krever vel ikke de 40kr du tjente tilbake? De vil vel ende med straff eller bot?
Vist de kan bevise at du har tjent de 40kronene tar de inn pengene :>.
Norge er som sagt et land hvor vi ikke tolererer at kjeltringen går vekk med penger i lomma.
Sitat av Fardin
Han satt i fengsel i to år selv om politiet hadde vaklende bevis. På grunn av dette har han nå fott ødelagt for fremtidige arbeidskariærer.

Men dette betyr ikke at jeg annerkjennter salg av narkotika og rakker ned på politiet.



Dersom politiet fakker en småbylanger som bare har dette som en ekstrainntekt uten å tjene det aller meste på det, så vil ikke politiet kreve pengene tilbake. Bare bot og straff. De vil selvfølgelig kreve en god del mer dersom vedkommende har tjente på millioner med slik handel.
Vis hele sitatet...
You fail, pengene blir inndratt. hoss SWIM tok dem pengene + bot og straff. Sånn er det uansett pengebeløp. Dem ser ikke noe mildere på saken bare fordi du er en mislykket småbylanger med noen få lapper på hylla. Selger du narko, så mister du pengene om du ikke kan bevise att dem er inntjent på lovlig vis.
Sist endret av Skyggen; 17. oktober 2008 kl. 12:17.
Hva med å ha fått de av venner og familie? Spart i lengre perioder?
Sitat av nidhogg
Hva med å ha fått de av venner og familie? Spart i lengre perioder?
Vis hele sitatet...
Du skal være bra overbevisende om du klarer å få dem tilbake, saken henger ikke akkurat på din sterke side om du allerede er tatt. Derfor har vi advokater.
Sist endret av Skyggen; 17. oktober 2008 kl. 12:21.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Fardin
fakker en småbylanger som bare har dette som en ekstrainntekt uten å tjene det aller meste på det, så vil ikke politiet kreve pengene tilbake. Bare bot og straff. De vil selvfølgelig kreve en god del mer dersom vedkommende har tjente på millioner med slik handel.
Vis hele sitatet...
Stiller meg svært tvilende til din overbevisning, grunnen?

Jeg ble huket selv for småsalg som tennåring, og joda, de tok bunken med hundre og tohundrelapper jeg hadde.
Jeg prøvde hardt å overbevise de at jeg sparte til en terrengsykkel, men de pengene så jeg aldri igjen, så jeg lurer på hvorfor du er så skråsikker på at du har rett?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva hvis du invisterer pengene før politet får tak i deg da? (hypotetisk). La oss si du invisterer 5000.