Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 10527
Har ett spill som ikke dvd spilleren min på pcen ikke lenger leser.. Er litt små ripete og står og små jobber før han sier ifra at det ikke er noen ting på cden...

Litt rart siden den funket her om dagen, men er det noen som har noen tips om hvordan man fjerner riper fra cd'er? Hørt masse rart om at salo og tannkrem, men vet ikke om detfunker :P Noen ideer?
Du fjerner fett osv med zalo og vann. Men ikke engang tenk tanken med tannkrem. Virker lite. Jeg anbefaler deg å prøve å kopiere cden, og bruke kopien. Har reddet meg noen ganger.
hvordan kopiere når cd-rommen min ikke finner cden ?

Edit: Har kun 1 dvd rom og ingen cd-rom
Sist endret av Hundre_Kroner; 27. august 2006 kl. 23:37.
Prøv cden i en annen pc. Noen cd/dvd-romer er litt sære når det gjelder riper.
Har kun bare 1 pc tilgjengelig nu, og er jævlig hypp på å spille :P Tips anyone ?
Sitat av Hundre_Kroner
Har kun bare 1 pc tilgjengelig nu, og er jævlig hypp på å spille :P Tips anyone ?
Vis hele sitatet...
Du får greie å vente til imorra og hvis du er så jævli hypp på å spille greier du sikkert å fremskaffe en pc med cd/dvd brenner, eller hva? Har du ingen venner med det? Det virker som den eneste muligheten, har redda meg et par ganger og.
Det er det å stikke til en kompis å :P Men uansett om den leser den på en annen pc, som topicen sier lurer jeg på hvordan man fjerner riper fra cd'er...?!
Klar å vente til i morgen, så kan du kansje bruke en annen pc da.
Hehe, tror faktisk ikke du skjønner hva du snakker om... Kan du ikke lese topicen ? JEg vil spille det på min pc, ikke en kompis sin og jeg vil ha tips angående fjerning av riper..
Sitat av Hundre_Kroner
Det er det å stikke til en kompis å :P Men uansett om den leser den på en annen pc, som topicen sier lurer jeg på hvordan man fjerner riper fra cd'er...?!
Vis hele sitatet...
Å fjerne en ripe fra en cd går jo ikke. En ripe er en liten ''sprekk'' på cd'en hvor det mangler en del. De kan ikke bare på magisk vis fylle den igjen...

Sitat av Hundre_Kroner
Hehe, tror faktisk ikke du skjønner hva du snakker om... Kan du ikke lese topicen ? JEg vil spille det på min pc, ikke en kompis sin og jeg vil ha tips angående fjerning av riper..
Vis hele sitatet...
Tror ikke du helt skjønte hva vi mente... Vi sa ikke at du skulle spille hos en kompis, men å dra til han og kopiere over din ødelagte cd's innhold til en ny en...
Sist endret av simdal; 28. august 2006 kl. 00:11.
Miniimage? Crack? Som temp selvfølgelig.
Hvis ripen er på plasten og ikke på metallet kan du jo prøve en sånn ripefjerningskrem som du får kjøpt de fleste steder hvor det selges cder og dvder.
Er uansett lurt å lage en kopi av cden hvis den funker etter å ha hatt på ripekremen.
Sitat av simdal
Å fjerne en ripe fra en cd går jo ikke. En ripe er en liten ''sprekk'' på cd'en hvor det mangler en del. De kan ikke bare på magisk vis fylle den igjen...
Vis hele sitatet...
Det er ikke borte noe informasjon fra CD-en før du har kommet gjennom plasten, og inn i aluminiumlaget (i noen tilfeller gullaget).
Ei ripe vil bare forhindre at leserhodet klarer å lese informasjonen, og man klarer aldri å reparere plasten helt, men er det mindre riper så kan man være heldig og får det til å funke.
Det finnes forskjellige "kremer" som du kan legge i sprekken og når den tørker blir den akkurat som plast fungerer fintfint 29 kr på claes ohlsson men styr unna de cd spillerne som skal fjerne riper de gjør akkurat det samme på dobbelt så lang tid og koster fra 380.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Det du kan gjøre som er det ENESTE jeg vet at fungerer 100% er følgende:

Dra til nærmeste elektrobutikk og spør etter DISC REPAIR PRO.
Dette er en liten maskin som koster ca 500 kroner. Denne består av en liten "slipemaskin" og ett "fyllemiddel". Den sliper rett og slett ned det lille laget med "klarlakk" på plata og legger på nytt. Har en slik selv og den fungerer helt sinnsykt bra. Tar alt fra cd og dvd til xbox og ps1/ps2 spill.

Sakset fra itpro: "Ifølge VG greide bladet Lyd & Bilde å reparere 15 av 20 plater og gir ti av ti mulige poeng i sitt februarnummer."

http://itpro.no/art/2799.html
Jeg har gode erfaringer med tannkrem. Smør et tynt lag på ripa, masser det inn, skyll forsiktig med litt vann, og tørk vekk til det ser ut som om det ikke er noe igjen på plata.
Sitat av DonTomaso
Jeg har gode erfaringer med tannkrem. Smør et tynt lag på ripa, masser det inn, skyll forsiktig med litt vann, og tørk vekk til det ser ut som om det ikke er noe igjen på plata.
Vis hele sitatet...


Jeg vil også anbefale tannkremen her, ja.

Har brukt dette trikset på et titalls antall cd`er til nå uten å få problemer.