Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1414
Hei fikk en ny router til jul. Det er en ASUS RT-N12D1. Her jeg bor har jeg ganske bra nett (opptil 600Mbit) så da trengte jeg en god router.
På komplett så står det at den skal klare 600Mbps (link), mens på boksen står det 300mbps. Greit nok, står feil, men oppnår ikke i nærheten av 300mbps heller.

Har samme hastighet med WiFi og LAN (altså ethernet). Det havner på rundt 70-100Mbit (10MB/s på steam). Kobler jeg ethernet rett i veggen får jeg rundt 30-50MB/s på steam download.

Jeg har prøvd å google og skru av firewall på routeren, men ingenting hjelper. Er ikke spesielt techy når det gjelder nettverk. Har nyeste firmware på routeren.

Er det noen som er flinke med nettverk og kan hjelpe meg oppnå forventet hastighet fra routeren? Takk for hjelp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
På 2.4GHz kan du ta rennfart og drite i 600Mb/s. Du får 100-120Mb/s i medvind og etter å ha ofra ei geit. Med 5GHz kan du komme opp mot 300Mb/s. Legg merke til at den uansett har 100Mb ethernet-snitt, så du vil aldri få over 100Mb/s med den uansett - hverken med kabel eller over wlan.

Har du 600Mb/s, og ønske om å bruke det så finst det p.t. ingen gode alternativ til godt gammaldags ethernet, men 5GHz vil gi betre ytelse enn 2.4GHz WLAN. Om 300Mb/s er nok for deg så er en god ruter med 5GHz vegen å gå. Den du har fått er på ingen måte ein god ruter - du må gange prisen med fem for å få det. https://www.komplett.no/product/7577...-ac1750-router eller liknande er tingen...
Sist endret av vidarlo; 30. desember 2015 kl. 21:57.
Skjønner. Da får jeg bare bruke ethernet når jeg skal laste ned ting og koble til routeren ellers. Helt latterlig at de får lov til å reklamere for så høye hastigheter når de ikke holder en tredjedel av det de skriver engang.
Finner Asus ac routere på finn til en grei penge. En god router er en god investering.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du skal ha billig ruter som takler grei hastighet er faktisk ikkje Telenor Zyxel P8702 eit spesielt ille val. Har du Canal Digital eller Telenor er det fair sjans for at du kan få det til gunstig pris, og det finst ekstremt mange som får det inkludert med abbonementet, som sikkert sel det. På finn ligg dei ute til 400,- og om du mekker ei annonse der du ønsker det kjøpt på finn og bruktmarked.no kan det godt tenkast du får det billegare.

Jada, det er utskjelt for å vere telenor, men det er ikkje så ille maskinvare - det støtter 5GHz, gir sikkert 200Mb/s over WiFi, og har gigabit ethernet. Det er ikkje det beste på markedet, og antenne det har er av det billige slaget - men det funker rimeleg greit, og det bør vere mogeleg å få henda på det for ein rimeleg penge.
Husk at det er stor forskjell på hvor bra nettverkskortet i enheter er. Å bytte dette kan gjøre underverker!
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Husk at det er stor forskjell på hvor bra nettverkskortet i enheter er. Å bytte dette kan gjøre underverker!
Vis hele sitatet...
Hjelper veldig lite når nettverksporten i routeren (kablet) ikke er på mer enn 100Mbit. Den kan man ikke bytte ut, uten å skifte hele routeren.