Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1306
Har noen dager ferie fra 2008 som jeg ikke kommer til og bruke. Vet jeg kan dra disse dagene over til 2009 (vist ikke arbeidsgier krever at jeg bruker de i 2008?) men er usikker på fremgangsmåten.

Kan noen guide meg?
Sikkerhetsklarert
guide deg ja..
Du sier fra til personal ansvarlig på jobben din.

I mitt tilfelle holdt det med en mail som sa noe slikt
"Har en ferie uke til gode for 2007,greit om jeg tar den i 2008?"
Du kan maksimalt overføre to uker ferie til neste år, i praksis er det 12 dager. Dette må du gjøre gjennom et brev til jobben hvor du skriver at du vil overføre ferie.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du kan maksimalt overføre to uker ferie til neste år, i praksis er det 12 dager. Dette må du gjøre gjennom et brev til jobben hvor du skriver at du vil overføre ferie.
Vis hele sitatet...
Det er ikke værre nei, det jeg trodde

Det blir vell rett og slett bare og be om det, arbeidsgiver kan vell ikke nekte meg det heller? Noen som kjenner til hva paragrafen sier?

Og mens vi er inne på tema.. Julaften og nyttårsaften er jo i grunn vanlige arbeidsdager, men når man arbeider disse dagene er det vell såkalte halve dager - så hvordan er det når man bruker ferie på disse? Blir det en halv dags ferie da pr dag? Altså etter lovverket..
Sist endret av TeQniC; 17. desember 2008 kl. 15:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sikkerhetsklarert
Nå er jeg på tynn is, men de kan vel si at de ikke har mulighet til å la deg ta det ut som ferie, og tilby deg å få det utbetalt.
Man har som mimimum krav på tre uker sammenhengende ferie, og de resterende dagene er det i praksis arbeidsgiver som bestemmer over. Dvs arbeidsgiver kan si nei hvis man ønsker enkeltferiedager, eller ei enkelt ferieuke, som ikke er i sommerferieperioden. Hvis deler av ferien ikke er avvikla kan man overføre ferie til neste år, maksimalt to uker/12 dager. Det som ikke er overført eller avvikla forsvinner og kan ikke utbetales som lønn.
Okay takker