Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2395
Heisann.

Jeg drev å lurte litt på tanken (mest teoretisk) med å gifte seg primært sett for å stipend med en venn. Noen som vet hvor strenge de er på slikt, og om det i det hele tatt er gjennomførbart? Det det er snakk om er vanlig stipend på Videregående skole i Oslo.

Vil man i det hele tatt tjene på det eller vil utgiftene overgå inntektene (eller gjøre profitten så marginal at det ikke er verdt det)?

Hørte i tilegg noe om at man fikk mer stipend hvis man var gift med en av samme kjønn. Hvor mye får man i halvåret hvis man er gift med en av samme/forskjellige kjønn?

Og ville det gjort noen forskjell om man var over/under 18 år?

Vet dette ble mange spørsmål, men bare lurt på det en stund Tusen takk på forhånd.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Han sendte iallefall søknad til slottet for å få godkjennelse. De har rammet inn selve godkjennelsen og har den på veggen på kontoret hjemme hos seg.
Vis hele sitatet...
Samma det hvis han er over 18.
Men uansett om du er gift må ha en formue på under 400k eller noe for å få stipend. Søsteren min og typen henne giftet seg når hun var 18. Begge hadde såpass intekt/formue at ingen av de fikk noe stipend.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Trådstarter
400 000 er mer enn vi kommer til å tjene på en stund. Nærmer oss kanskje 100 000 tilsammen neste år. Og det som et absolutt max.
Det finnes bedre måter å "snyte" til seg stipend på.
Jeg gikk til PP-rådgiver og la fram at det var forstyrrende å bo hjemme på grunn av moders jobb og at det var dårlig motivasjon for ditt og datt på grunn av at vi bodde langt helvete fra sivilisasjon.
Men vurderte faktisk en liten stund å gjøre samme tingen som deg. Hadde faktisk nesten avklart alt med en kamerat av meg å inngå partnerskap kun for penga:-P
Lurer egentlig på om dom sjekker...
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arghman Vis innlegg
Det finnes bedre måter å "snyte" til seg stipend på.
Jeg gikk til PP-rådgiver og la fram at det var forstyrrende å bo hjemme på grunn av moders jobb og at det var dårlig motivasjon for ditt og datt på grunn av at vi bodde langt helvete fra sivilisasjon.
Men vurderte faktisk en liten stund å gjøre samme tingen som deg. Hadde faktisk nesten avklart alt med en kamerat av meg å inngå partnerskap kun for penga:-P
Lurer egentlig på om dom sjekker...
Vis hele sitatet...
Lurer på det jeg og
Og på om det er noen ulemper ved å gifte seg (for så å trolig skille seg om 2-3 år)?
tja... når man skiller seg, taper man 50% av formuen sin, var det ikke sånn? at eks - partneren din får de pengene?
Sitat av alcoh0l^2 Vis innlegg
tja... når man skiller seg, taper man 50% av formuen sin, var det ikke sånn? at eks - partneren din får de pengene?
Vis hele sitatet...
Det kan de velge selv?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av alcoh0l^2 Vis innlegg
tja... når man skiller seg, taper man 50% av formuen sin, var det ikke sånn? at eks - partneren din får de pengene?
Vis hele sitatet...
Som nevnt over, er det bare å underskrive en kontrakt på at man ikke deler alt når man skilles. Er ikke helt sikker på hvordan prosedyren går fram, men vet det går
Sitat av alcoh0l^2 Vis innlegg
tja... når man skiller seg, taper man 50% av formuen sin, var det ikke sånn? at eks - partneren din får de pengene?
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt ann på hva de blir enige om i skillsmisse papirene da...
Hvis du skal ha noe stipend for å være gift tror jeg de skjekker det ganske grundig, spesielt når man er under 18. Da må du også ha tillatelse fra foreldre og lensmann (har jeg hørt). Så hvis de er grundig tror jeg det kan bli vanskelig.
Tviler på at de sjekker noe særlig og så lenge du er lovlig gift kan de ikke akkurat tvinge dere til å ha kjærlige stunder på kontoret for å få bevis..

Ektepakt kan inngås før (eller etter) at dere gifter dere og dere avtaler der at dere ikke skal dele noe. Når begge studerer vil det trolig ikke få noe konsekvenser heller. (før en av dere bruker "felles penger" på lotto og vinner 10 mill. Da vil nok den andre påberope seg at dette ikke omfattes av avtalen..)

For å gifte deg før du er 18 må du ha godkjennelse av foreldre.
Du kan giftte deg når du er under 16 på 2 betingelser,foreldra dine går med på det og du må få tilatelse fra fylkesmannen,dette er vansklig hvis du er under 18,vanskligere hvis du skal gifte deg med en av samme kjønn... Det er så klart gjenomførbart men om du vil tjene no på det er jeg usikker på.

Mente så klart under 18!
Sist endret av Zophie; 27. november 2008 kl. 18:51.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av alcoh0l^2 Vis innlegg
tja... når man skiller seg, taper man 50% av formuen sin, var det ikke sånn? at eks - partneren din får de pengene?
Vis hele sitatet...
Du vil jo igjen få 50% av den andres formue, så om de er ganske like så blir man sittende igjen med 100% likevel..
Men som de andre sier, man kan skrive under på papirer som gjør at eiendeler og penger man går inn i ekteskapet med, tar man med seg ut. Ting som derimot er skaffet i et ekteskap, deles så vidt jeg vet.
http://www.imdb.com/title/tt0762107/

hvis ikke jeg husker feil, var det akkurat det dem gjorde i denne filmen.
Jepp, minner mye om "What happens in Vegas"!
det er veldig lite å tjene på dette...
med mindre du er helt desperat etter penga, skaff deg en liten deltidsjobb.
stipendet nå til dags er så og si ingen ting.
du trenger nok et par barn viss du skal tjene på dette :P
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Snurrefisk Vis innlegg
det er veldig lite å tjene på dette...
med mindre du er helt desperat etter penga, skaff deg en liten deltidsjobb.
stipendet nå til dags er så og si ingen ting.
du trenger nok et par barn viss du skal tjene på dette :P
Vis hele sitatet...
Ja, lurte på om det var verdt det.
Noen som vet akkurat hvor mye i halvåret vi snakker?

(sett at vi venter til vi blir 18)