Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4578
Hvor mange her har vært innlagt på psykiatrisk sykehus? Fortell gjerne om din opplevelse.

* Hvordan endte du opp der? Fastlege, legevakt, politi, ambulanse?
* Tvangsinnlagt eller frivillig? Akuttinnleggelse eller planlagt innleggelse?
* Hvorfor endte du opp der? Suicid, rus, psykose osv
* Hvor lenge var du der?
Har vært en del ganger inne, en del frivillig, og et par på tvang, de fleste av dem var via legevakt evt psykolog. En gang med ambulanse. Ende opp der pga suicid og psykose.
Har vært innlagt i alt fra en helg til en måned men vanligvis en til to uker, dog lett for min del å bli innlagt
R.i.p 23.04.2021
Mange ganger pga rus pga fat/ara når jeg var yngre. Var aldri psykotisk men slet mye med angst og noia som var fordi jeg rusa meg mye på hasj og amfetamin.og hasj er jo fyfy så da ble det innlegelse .alt fra 1 uke opp til 3mnd pr gang.. uansett dette er et tema jeg ikke gidder preike om da det er endel av livet mit som er glemt,og man blir sykt forbanna av og tenke over åssen de bare kan sende folk på psykriatisk når man bare har et rusproblem.
Sist endret av Tarm; 19. mars 2020 kl. 20:01.
Alt har vel ikke vært rosenrødt i psykiatrien her til lands. Det er endel som har negative erfaringer, og råtne epler å dårlige mennesker sniker seg inn i psykiatrien som i alle andre yrker. Men veldig mange får veldig god hjelp av en eller flere innleggelser når ting blir for vanskelig. Og det er jo mest av bra folk der. Nå er det nok ryddet litt og feid litt bak egen dør de siste par årene mye takket være innsatsen tilblant annet VG som satte fokuset på endel dårlige sider - og som virkelig gikk all in og gjorde en fantastisk jobb med grave journalistikk i den saken. De krevde innsyn og fikk ansatte i tale, og sakte men sikkert avdekket de masse grums. Google feks ulovlig beltelegging....

Liggetiden er kuttet ganske drastisk de siste årene. Nå skal pasienter raskere skrives ut og mer av oppfølging skal skje kommunalt. Akkurat det kan jo være både og enkelte brukere er kanskje ikke like entusiastiske på dette med kortere varighet som fagfolk og ikke minst våre politikere som vel kanskje har sett vel så mye på økonomien i dette som pasientvelferd og det å gi best mulig behandling. Men det er som det er og mange kommuner har virkelig gjort en kjempeinnsats for å møte den økte etterspørselen etter kommunale tjenester innen psykiatrien.

På psyk sykehus og psyk akutten er det vel sjeldent at det er planlagte innleggelser nå? Det er vel mer på den lokale DPS?

Det er mye bra fagfolk i psykiatrien men vi må ikke miste fokus på behandling og det å hjelpe mennesker som står i en akutt psykisk krise.
Jeg var inne en gang, planlagt opphold. Skrev meg ut etter første dagen da jeg en gang ikke fikk lov til å gå ut. Døra var låst og nye fikk ikke lov til å gå ut første tiden. Det kan jo ikke folk som frivillig vil ha hjelp finne seg i. Har derimot vært flere ganger på dps døgn, og der får en gå ut som en vil.
Sist endret av Stesolidhode; 19. mars 2020 kl. 21:33.
Nå vet jeg ikke noe om hvilken avdeling du var på eller hvilken diagnose du ble innlagt med men det er flere avdelinger på psyk sykehus som har fri utgang. Utgang med følge er vel mest vanlig på feks PAM eller om pasienter er innlagt til skjerming, feks psykotisk, suicidal el.
De ser det vel utifra situasjonen din, jeg får gå ut når jeg er der stort sett når jeg vil uansett om jeg er der frivillig eller ikke, men det er sikkert fordi jeg har en unnvikende personlighetsforstyrrelse.
Akutten har som regel noen dager med at man er innelåst.

Vanlig DPS er som regel fritt.
Men nå som Corona har dukket opp, er det ingen som får gå fritt ute.

DPS Trondheim. Har ei søster som er innlagt støtt og stadig.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Utgang med følge er vel mest vanlig på feks PAM eller om pasienter er innlagt til skjerming, feks psykotisk, suicidal el.
Vis hele sitatet...
Det er ganske vanlig på alle lukkede avdelinger, ikke bare akuttmottaket. Har vært sånn både på stemnings- og psykosepostene jeg har vært borti, og ikke bare for de som er på skjerming. Selv om det av og til er ulike regler for ulike pasienter.
personlig erfaring med ALT av offentlig = dritt. har gådd i fra selvmordsforsøk, innlagt akutt med låst dør ut å ikke ha muligheten til å dusje med lukket dør engang (frivillig), til frivillig, til telefonmøter osv. det eneste DPS og annet piss har gitt meg er større problemer og komplekser. jeg var stemplet narkoman før jeg gikk inn døren, på det tindspunktet en fult fungerende herremann med motgang i livet. utfallet videre da jeg ble møtt med kritikk ovenfor hjelp ble tung narkotikarus, noe jeg mener er mye helsevesenet sin skyld da de hadde min journal og at beløningen for å åpne seg er å bli straffet eller sett ned på. nøyaktig det samme gjelder politi, maktsyke folk som trakkaserer syke isammen for å heve seg selv. og for the record jeg er ikke tungt kriminell, jeg er på veg mot 30 årene fortsatt og har mer eller mindre fulltids jobb der jeg betaler skatt
Sist endret av benzowrk; 20. mars 2020 kl. 08:24. Grunn: rettelse
Jeg har vært inne på planlagt opphold noen ganger.
2 ganger på lukket og resten på åpen.
På lukket får du ikke ha sko og klær med hyssing, heller ikke ladekabel. Alt blir innelåst.
Du får bare gå ut om du MÅ ha noe, og da med en verge.
På åpen derimot så får du gjøre som du vil, men bør og skal helst være med på oppsatte aktiviteter gjennom uka. Jeg syns det var en fin tid. Var inn og ut av psyk flere ganger i løpet av et helt år, suicid og veldig deprimert.
Det værste var vell NAV som fucka opp alle utbetalingene mine, så tok nesten et år igjen å komme seg frempå med regninger igjen.
Jeg gikk på en spesialpost på sørlandet når jeg bodde der. Gikk vell flere dager i uken i noen år mens jeg motokk aap. De skulle overvåke meg for en mulig psykoselidelse. Var ikke sengeposter på den avdelingen jeg gikk på. Det var helt kurrant, vi spilte kort, malte, gikk tur, trente osv. I tilegg var det en haug av samtaler med div spessialister når jeg hadde behov for det. Ble jeg noe friskere av å gå der? Tja, jeg rusa meg ikke. Holdt meg unna speed som medførte mindre angst og mindre ekstreme utfall av paranoia og psykotiske/nærpsykotiske hendelser.
Ble alltid henvist av fastlegen, har en rekke tvangsinnleggelser bak meg når jeg var i tenåra. Mange som jobber der er greie, men det finnes også de som fryder seg over å kunne ha mulighet til å hærse med pasientene som er innlagt..vel fordi de kan, for hvem ville du trodd på? Pasienten? Eller personalet? Ble den gang innlagt grunnet suicidal oppførsel.

Jeg har også blitt frivillig innlagt på sengepost på DPS til observasjon og det var der jeg fikk diagnosen borderline PF. Dette oppholdet var det mest hyggeligste jeg har vært med på.

Dog fikk jeg ingen ytterliggere hjelp etter dette. Bare en diagnose.
-Frivillig gjennom fastlege/legevakt. Suicidal på SSRI, seponert. Første erfaring med psykiatri å svarte nok litt for medgjørlig på all galskap som i mitt tilfelle var mest resultat av rus enn noe annet. Resultat feildiagnose etter en uke.

-Tvang. OD på piller, innlagt på sykehus med ambulenase hvor jeg skrev meg ut så fort jeg var i stand til å holde øye oppe og stå oppreist. Ville hjem å være i fred med det som var igjen av rus. Etterlyst av politiet med tvangsinnleggelse med bakgrunn i feildiagnosen over som suicidal. En makaber seanse å bli hentet av politi, 4 stk som måtte jobbe for lønna. Tvangsinnlagt, dopet ned med mengder for å roe meg. Etter noen dager i reimer skjønte jeg at jeg aldri kom til å komme ut før jeg samarbeidet. Da gikk det egentlig fort og greit ut, husker ikke nøyaktig men en ukes tid.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Leser din historie med interesse, Dough. Må ha vært vanskelig å gå gjennom.
Skal inn snart. Skriver dagbøker, kan dele det her om det er interesse for det. Rart hvordan man ender opp så ødelagt at man må fjernes fra samfunnet en stund. Er ingen fare for andre enn meg selv, er veldig glad i å glede andre, men skjønner at jeg skal inn. Ikke alt er helt på stell lenger
Er i skrivende stund tvangsinnlagt på psykiatrisk sykehus under helse- og omsorgstjenesteloven § 10-2. Lurer derfor på om noen har erfaring med hva som skjer dersom man ikke frivillig går med på videre behandling etter de maksimalt tre månedene et tvangsvedtak kan vare?
Kan kommune eller helseinstitusjonen med hjemmel i annen lov forlenge bruken av tvang eller bruke andre metoder for å nærmest tvinge en inn i et "frivilligt" behandlingsforløp?

Dette er mitt første tvangsvedtak grunnet omfattende rusproblematikk. Det å plutselig bli fratatt friheten og å bli overvåket (tilsyn) døgnet rundt var brutalt. Satt i skjermet avdeling og ble etter to uker flyttet ut i åpen avdeling. Men grunnet korona er det ikke en særlig stor forandring foruten bedre rom og seng. Må unngå kontakt med medpasienter og en kan ikke gå ut i lukket uteareal engang. (Har forståelse for de restriktive tiltakene som er satt i forbindelse med epidemien).

Opplevelsen har hittil vært deprimerende og danner etter min mening ikke noe godt grunnlag for sammarbeid.
Sist endret av Kickstand; 22. mars 2020 kl. 22:36. Grunn: Formulering
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Kickstand Vis innlegg
Er i skrivende stund tvangsinnlagt på psykiatrisk sykehus under helse- og omsorgstjenesteloven § 10-2. Lurer derfor på om noen har erfaring med hva som skjer dersom man ikke frivillig går med på videre behandling etter de maksimalt tre månedene et tvangsvedtak kan vare?
Vis hele sitatet...
Det lages nye tvangsvedtak ved behov. Meningen er å sikre at man ikke kan holdes på tvang i tre måneder uten at tilstanden er blitt vurdert på nytt.[/quote]

Sitat av Kickstand Vis innlegg
Opplevelsen har hittil vært deprimerende og danner etter min mening ikke noe godt grunnlag for sammarbeid.
Vis hele sitatet...
Det er din helse og evne til å fungere i samfunnet som står på spill, s
En ting å huske på når det gjelder tvangsinnleggelse er jo at ikke alle har like god sykdomsinnsikt, og innsikten kan også endres feks ved psykoser eller vrangforestillinger. Sier ikke at det gjelder deg, jeg bare snakker helt generelt og forsøker forklare årsaken til tvangbruk. Det med tvang er jo ment til pasientens beste og i ytterste konsekvens til det beste også for andre. Det sagt så har vi brukt for mye tvang, uten skikkelige vedtak og det er bare dårlig håndverk og slett yrkesetikk. Tvang skal heller ikke være en straff for uønsket adferd blant pasienter, eller en måte å håndtere mangelfulle vaktlister, fravær blant ansatte eller brukes som et ledd i å "rydde en avdeling" slik at det blir mindre arbeidskrevende for ansatte.

Tvangsvedtak kan klages inn både til kontrollkommisjonen og tror også til fylkeslegen iirc. Det er vel vanlig at kontroll-gjengen er innom en eller flere ganger per måned på psyk-avdelinger så det bør være mulig å få de i tale og evt. påklage vedtak om tvang.