Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3231
Folkens!
Nå er jeg så driiita leiii av hele nettverket i heimen her at jeg spyr snart.
Lang historie kort:
TVen befinner seg langt unna ruteren, derfor har jeg en nettverk- ekstender i stua. Denne fungerer helt fantastisk, finner og bringer videre både 2,4 og 5 gigahertz med masse signaler og uovertruffen hastighet.
Til alle andre dingser, dessverre, bortsett fra TVen min. En Samsung smart tv fra... Tja. 2015?
Hver jævla gang jeg skal kose meg med en serie, åpner jeg feks Netflix og venter. Og venter.... Helt til TVen kan informere om at jeg kanskje ikke er koblet til noe nettverk. Men vafan!
Går inn på innstillinger og rett nok, der må jeg koble til WiFi på nytt. Velger nettet 2,5 GHz, får beskjed om at TVen ikke kan koble til nettverket. Huh? Velger 5 GHz, kobles til uten videre anstrengelser. Flott! Problemet er bare dét, at når jeg forsøker å streame på 5 GHz så får jeg sett i ca 7 sek før TVen bufrer lenge. Og så nye 7 sek før enda mer bufring. Er koblet til 5 GHz på tlf. Sjekker hastigheten på nettet. Den viser 130 mbit. Altså, mer enn nok til å se på en skarve serie! Men neida. Mer venting og til slutt, etter maaaaange nye tilkoblingsforsøk får jeg TVen over på 2,4 GHz. Halleluja! DA, skjønner dere! Da går serien så det suser! Helt til TVen bare mister kontakten med nettet og det blir bortimot umulig å koble til igjen og jeg styrer og banner og freser helt til det er leggetid og jeg finner loppekassa med 130 i puls og et usunt høyt blodtrykk. Faen assa.

Hva er greia her?

Er det så ufattelig mye vanskeligere å koble til 2,4 ghz enn 5?
Og hvorfor lagger TVen når den er koblet til 5 ghz, men ikke når den er koblet til 2,4? Hæ? Jeg skjønner ingen ting av dette, men nå er jeg nesten på randen til det ytterste vanvidd her... Ekstenderen er forresten en TP link...

Hadde satt stor pris på en oppklaring her...
Sist endret av SII87; 11. mars 2020 kl. 01:01.
Sikkert dumt men:
Fungerer TV greit med internett/nettverkskabel?
Fungerer TV greit hvis den kobler seg på wifi til ruter? (ev flytt ruter ut i stue med kabel for å teste).

Høres kanskje litt ut som dårlig wifi/nettverskskort på TV. At du opplever 2.4GHz som vanskelig å koble til og 5GHz som lagger kan vel like gjerne være samme årsak.

Ellers er vel extender sjeldent en god løsning.
Sist endret av Dough; 11. mars 2020 kl. 07:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
2.4 Ghz har lengre rekkevidde enn 5 Ghz. Så det kan være en av årsakene til at TV'n sliter. Kan du forsøke å flytte extender nærmere TV'n?
Eller kanskje er det uheldig mye trafikk på 5 Ghz hos deg og dine naboer som skaper krøll? Kan du endre kanal kanskje?

Det kan jo også være at trådløskortet i TV'n sliter. Da kan du kanskje forsøke å koble til en pc via hdmi til TV'n. Kanskje en raspberry om du har? Eller en laptop. Om du får bilde på TV'n uten at du opplever buffring så er det da kanskje nettverksbiten i TV'n som er problemet.

Kan du caste til TV'n? Du sier du har stabil trådløst på mobilen. hva med så streame til mobilen via trådløst også caste til TV'n?

Smart tv rent generelt er veldig ofte lite smarte. Og når du har en 5 år gammel tv som kanskje er produsert året før eller kanskje 2 år før du kjøpte den så tenker jeg det er stor sjanse for at problemet sitter i TV'n. En raspebrry, en streame boks vil da løse problemet, samme vil pc og hdmi til tv, eller casting.
Restart hele tv’n til fabrikkinstillingef.
SII87's Avatar
Trådstarter
10 2
Tusen takk for svar! Da har jeg noen alternativer jeg skal teste TVen fungerer fint hvis jeg feks bruker mobilen og deler mobilnettverk. Men da bruker jeg jo opp all mobildataen min.. Er kun 2,4 ghz den sliter med å koble seg til ,og det lagger som sagt på 5 ghz. Typisk! Hehe. Ekstenderen står 2-3 meter unna TVen, og har gode nok signaler fra ruteren og TVen viser fulle signaler fra den. Når jeg logger på ekstenderen så ser jeg hva som er koblet til på de forskjellige bandene. Og det er ikke snakk om mange enheter, kun en xbox og en mobil i tillegg til TVen. Om kvelden er jo xboxen av så da bruker den jo ikke noe nett.
Jeg heller litt mot at det kan være TVen som sliter med trådløst ja, jeg kan for moro skyld sjekke med en nettverkskabel fra ekstenderen og se om nettet blir mer stabilt da, jeg har ikke mulighet til å flytte ruteren...og hvis alt annet feiler, så forsøker jeg en factory reset av TVen, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på!
Ta en fabrikkreset på ruter og extender i samme sleng. Disse som har oppgave å velge kanal og fordele trafikk, problemet kan ligge der og
SII87's Avatar
Trådstarter
10 2
Da, foksens!
Har jeg tatt factory reset på ruter, ekstender og tv. Får fortsatt ikke koblet til 2,4 ��
Men fant ut at jeg kan dele hjemmenettet fra telefonen min, og det fungerer jo uten at jeg bruker opp mobildataen min. Litt tungvint bare. Men det aller, aller verste, var at etter resetten av TVen så har NRK-appen forsvunnet! Nei og nei, det var jo bare den jeg brukte stort sett.... Lurer på om jeg hadde en gammel versjon av appen som ikke finnes lenger så nå vurderer jeg Apple tv. Men kan også caste fra tlf min siden begge er Samsung. Eller er det noen andre som har opplevd det samme med NRK-appen? Det går ikke an å søke opp apper, de som er tilgjengelige ligger der, men NRK er sporløst forsvunnet... Hulk.
Sist endret av SII87; 14. mars 2020 kl. 12:20.