Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2310
Hei . Skal på jobb intervju imorgen . Og det er så og si drømmejobben .

Jeg har forberedt meg , så godt jeg kan . Men har veldig prestasjon angst . Og er veldig redd for å ikke klare å svare for meg .

Kan noen komme med tips ? Om hva de spør etter og hvordan takke det . Er redd for å få helt jernteppe . Og bare sitte der som en idiot

Takk på forhånd !
Kom 15min før intervjuet starter, si ja til drikke. Husk du skal snakke om deg selv og selge deg inn så det burde ikke være så vanskelig, skal ikke snakke om noe du ikke vet noe om
Ikke snakk bare om deg selv, snakk om jobben også. Vis at det faktisk er drømmejobben.

Og lykke til, ja!
Sist endret av *pi; 24. februar 2020 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du får det klassiske "Er det noe mer du lurer på?" spørsmålet på slutten, så si alltid ja, og still (gjerne forbered noen spørsmål i forkant) noen spørsmål! Har med tiden og erfaringen funnet ut at det er et lure spørsmål for å finne ut om du faktisk er interessert i jobben i eller ikke, tro det eller ei.

Det anbefales også å lese litt på nettsiden til bedriften slik at du har en viss peiling på hva dem driver med til daglig.
Sist endret av cplpro; 24. februar 2020 kl. 19:19.
Tusen takk for svar folkens ! Setter pris på det. Eneste spørsmålet jeg tenker voldsomt over er : fortell litt om deg selv /hvem er du ?
Da du skal fortelle om utdanning , jobb relaterte ting
Sitat av Mr.Flanders Vis innlegg
Tusen takk for svar folkens ! Setter pris på det. Eneste spørsmålet jeg tenker voldsomt over er : fortell litt om deg selv /hvem er du ?
Da du skal fortelle om utdanning , jobb relaterte ting
Vis hele sitatet...
Da skal du gjerne fortelle om deg selv som person, ikke din kvalifikasjoner. Det står på CVen din.
Eventuelle hobbyer, fritidsaktiviteter og kanskje litt om personligheten din. Eks: Er du rolig? Eller liker du at det skjer ting rundt deg? Liker du varierte arbeidsoppgaver eller mer rutinepreget arbeid?
Jeg har pleid å sagt litt om hva jeg gjør på fritiden og hobbyer. Som feks at jeg liker å lese bøker, høre på musikk og gå på fjellturer.

Jeg sliter selv med sosial angst, så jobbintervju var en utrolig vanskelig ting for meg, men jeg klarte likevel å få jobben. Så du må ha troen på at du får det til også.
Nå vet ikke jeg hva slags jobb det er du skal på intervju for, men for meg var det ihvertfall en salgsjobb. Så jeg sa noe om at da jeg var mindre pleide jeg å late som jeg jobba i kassa, og har alltid hatt lyst til å jobbe med kunder og kundeservice etc. Ettersom jeg ikke vet hva slags jobb du søker på, kan det hende at dette er totalt urelevant for deg, så beklager det.

En siste ting: et tips jeg alltid har fått, er at hvis du får hjerneteppe, ikke bli stille for lenge. Si heller noe sånt som «det var et godt spørsmål». Da får du gitt deg selv LITT mer tenketid
De vanskeligste spørsmålene du sannsynligvis får, er å nevne noen sterke og svake sider ved deg selv. Her bør du ha forberedt noe. Litt avhengig av hvilken type jobb det er så kan du få spørsmål som går ut på å nevne et prosjekt du har hatt som du er stolt av, noe som ikke gikk så bra og hvorfor, fortell om en konflikt eller vanskelig situasjon du har stått i på jobb, osv. Da funker det ikke så bra med overflatisk pjatt, og det funker i alle fall ikke å si at du aldri har hatt et problem i hele ditt liv.
Lag en stikkordsliste som du pugger. Ikke stress. Forbered deg godt i kveld, legg deg å tenk at nå har du gjort det du kan. Gå gjennom stikkordslista under frokosten i morra tidlig, og evn en gang til på bussen på vei dit. Vær trygg på deg selv, det er det viktigste og gir et godt inntrykk av deg.

Om du får fullstendig jernteppe er det lov å ta frem stikkordslista med unnskyldning om at du har gjort noen notater og vil se til at det ikke er noe du glemmer, prøv å lat som at du har kontroll eller hvertfall ikke at du lar deg stresse.

På spørsmål om å fortelle om deg selv så sier du alder, utdannelse, tidligere jobb, og noen positive egenskaper du har som f.eks "glad i å jobbe med folk/i team" om jobben innebærer det, "jobber godt alene" om jobben innebærer det, samarbeider godt, er presis, har en lidenskap eller interesse for noe som har med jobben å gjøre og si at du er klar for å gjøre noe nytt om dette er helt anderledes fra tidligere jobber du har hatt/komme deg ut i arbeid om du nettopp er ferdig med studier.

Husk å takk for deg og takk for at de tok seg tid når intervjuet er over og du tar arbeidsgiver i hånda. Smil når du kommer inn og går. Hold øyekontakt i samtalen, ikke vær unnvikende, snakk tydelig.

Lykke til a!
Nailet akkurat ett jobbintervju.

Mitt tips er å relatere mest mulig eksempler til jobben du skal gjøre, nå hadde jeg flaks og kunne diskutere fag i en halvtime, ble utfordret og utfordret tilbake.

Men BACK on case. 15min før. Les deg opp på firmaet, relatert mye til jobben du skal gjøre, aldri snakk ned noen, ikke tidliger jobb, kollegaer eller noe. Vær positiv.

So tre negative ting om deg selv eller tre positive ting, det er spm jeg hater. Prøv å ha en litt morsom vri på den, ta deg selv litt på kornet

Lykke til og de fleste er nervøse før intervju.