Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1905
Tok motorvask på en focus 05. Etter det når jeg gir for hard gass så dabber motoren av. Som om han mister kompresjon eller noe. Så slipper jeg gassen, og gasser sakte oppover igjen. Den slokker aldri men i oppoverbakker må jeg bruke lavere gir enn normalt. Jeg kan jo leve med dette men ikke viss jeg vil selge bilen? Kanskje noe elektronikk som er blitt vått. Noen som vet litt mer bil enn meg her? Takker for svar og tanker
Man bør være obs på elektronikk og den slags når man vasker motoren. Slik vasker du motoren selv.
Om bilen oppfører seg annerledes etter motorvask, er det godt mulig du har fått vann inn i elektronikken, få ett verksted til å se på det, dersom du ikke selv klarer å finne ut av det.
Sist endret av Veggen; 5. oktober 2018 kl. 14:58.
Jo, jo. Men nå trenger jeg ikke en 'slik vasker du motoren selv'. Nå trenger jeg en 'dette gjør du viss du har på en amatørmessig måte vasket motoren selv, og den har begynt å fuske'
Du har sikkert fått vann i luftmengde måleren eller noe. Vet du hva det er?
Lite vi kan hjelpe deg med hvis du ikke har inngående kunnskap om motor/bil.

Du må nok demontere noe, tørke og montere igjen..
Du kan også ha fått vann i en kabel som har vært litt slitt(kobling mellom ledning og del) som lager feilsignaler til hjernen og dermed ujevn gange osv.
Du bør få den på ett verksted som kan ta en enkel diagnose..
Takker for svar. Jeg får ringe verkstedet over helga. Go helg folkens
Turbo bil? Kan nesten høres ut som ett problem med ladetrykk..
Du kan prøve å sjekke luftfilteret, dersom det er papirelementfilter kan det godt ha blitt til pappmasje av vasken og dermed hindre luftilgang til motoren.
Dersom det er en bensinbil bør du og sjekke tenningssystemet, spesielt fordeler og plugger, vann kan lett samle seg i fordypningene hvor pluggene sitter og forhindre god gnist.
Sist endret av sovtek; 5. oktober 2018 kl. 16:31.
Hvis det er en turbomotor enten diesel eller bensin så sjekk slangene til intercooler. Hadde samme problem på en Transit Connect. Lite hull i intercooler slange gjorde at bilen gikk dårlig. Ble bare Børre jo større hullet ble. Morken gummislange og høytrykk ?
Diesel eller bensin?

Mulig vann i tennplugg hettene/ hullene
Dysene
Den som bare er der
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Dysene
Vis hele sitatet...
Dysene? hva er galt med dem?
Har du tilgang på garasje, så la den stå å tørke. Gjerne med en viftevarmer som lager litt ekstra varme..
Har du garasje? Har du grunleggende peiling på bil?

En feilkodeleser kan hjelpe deg

Blir lysene svakere når du mister motorkraften? Kan være du fikk vann inn i en kontakt

Hadde prøvd også parkere den i en garasje, koblet fra batteriet (sjekk batteripolene. Deretter plugget ut alle de elektriske koblingene og merket med teip hva som er hva, så latt det stå å tørke over natten. Kan være du fikk fuktighet inn i en kontakt. Er vanskelig å si akkurat hva det kan gjelde, men hvis det var problemer med dysene så hadde den gått ugjevnt på tomgang og sikkert fått et motorlys. Tenker det kan være luftmengdemåler, eller en jording som har irret.
Først og fremst, diesel, bensin, elbil, hybrid, tråbil? Grei info å vite. Hilsen bilmekanikern