Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 661
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har fått tak inen 100 mg palexia, utenlandsk. Kan man skyte disse? Er va livvidde vandt med og skyte oxy. Noen som veit hva 100 mg palexia tilsvarer i oxycontin? Noe spess man burde tenke på hvis man skal skyte?
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ingen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ingen?
Vis hele sitatet...
Googler man opoid euivalency er det desidert Tapentadol man finner minst om blant det som brukes pr dags dato, da det er veldig nytt og mangler de fleste av tilsvarende studier som finnes for f.eks Oxycodone.

Første gang jeg hørte om det var det en kompis som bristet ribbein og fikk bl.a Palexia av privatlegen vår i Spania i 2015/2016.
Denne nederlanske legen kalte det 'posh-opoid', da det har mindre bivirkninger ift nivå av smertelindring enn klassiske opioider, men også mindre nivå av eufori, som dens homolog; tramadol.

Tapentadol anslåes å være 2-4x ganger sterkere enn hva det er videre-syntetisert fra (utifra min farmakologiske forståelse er det ingen grunn til å anta at dette overgår 2-2.5x uten gjentatte doseringer er en faktor).
Morfin er 10x potentsen av Tramadol.
Oxycodone er 1.5-2x mer potent enn morfin (1.33 avrundet til 1.5 eller 1.66 avrundet til 2 med 80-87% biotilgjengelighet, i stor grad basert på dose/halveringstid og lengde på bruken).

Dermed blir likeverdighets tabellen for de her 3 relevante virkestoff opp mot 100mg Tapentadol følgende:
Tramadol:200-250mg
Morfin: 20-25mg
Oxycodone: 10-15mg

https://unn.no/Documents/Kompetanset...r-opioider.pdf

https://www.hhs.gov/guidance/sites/d...eb%202018).pdf

(0.4 for tapentadol her gjelder KUN ved daglig bruk/hyppig gjentatte doseringer og depot-formulering, her burde stått 0.2-0.3)
Sist endret av illusion; 10. juni 2023 kl. 12:28. Grunn: småfeil