Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 17604
Heihei,
koffein er teknisk sett et rusmiddel eller? Det er jo sentralstimulerendes så jeg putter det her, slett tråden hvis jeg failer.

Har en trist kompis som sliter med livet, alt er hærk og han loner hver dag hjemme med GTA som gjør han ekstremt deprimert. Dama hans å han krangler hver dag hele jævla tiden, skolen går i dass osv osv.

Han har snakket med meg å har bestemt for å ta sitt eget liv denne uken, han tenker på to valg;
1. Han bor nære tog skinnene, 20 sek for han å gå. Så og legge hodet sitt på skinnene om natta med høy musikk og bare vente er noe han vurderer.
2. Han har noe Super Caffeine piller liggende, 2 bokser; 250 mg koffein i hver pille der det er 200 piller i en boks. Han har 2 bokser så altså 400 piller x 250 mg = 100 000 mg koffein = 100 GRAM koffein. Og ta begge boksene under 2 timer er en plan for han.

Så jeg er redd, er det mulig for han å dø av 50-100 gram koffein? Hvor stor er sjansen og hva skal jeg gjøre for å stanse han?
Sist endret av RandomNykter; 22. mars 2014 kl. 19:50.
Det du skal gjøre er å ringe selvmordstelefonen, jeg TROR nummeret er 116 123 og snakke med de som har peiling på hva du skal gjøre. Gjør dette uansett om du mener kompisen din er seriøs eller ikke for du kan fort angre deg på at du ikke tok skikkelig tak i dette når du hadde sjansen. Tro meg jeg har vært borti det
Sist endret av random72742; 22. mars 2014 kl. 19:56.
Ring politiet og si det du sier her.
"The LD50 of caffeine in humans is dependent on individual sensitivity, but is estimated to be about 150 to 200 milligrams per kilogram of body mass"

Så 100 gram koffein vil være nok til å ta livet av seks personer på 80 kg i følge wikipedia.
100 gram er nok til å ta livet av 5 til 33 mennesker.

Dødelig dose koffein er rundt 3 til 20 g koffein
Vis hele sitatet...
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Koffein
100 gram vil være langt over LD50* (edit, jeg rotet). Det er forøvrig veldig fort gjort å begynne å spy ved høye doser koffein, selv bare et gram eller to vil være nok for mange. Så det kan sette en effektiv stopper for selvmordet.

Ved siden av den ikke garanterte dødelige effekten må det nevnes at koffein-overdose, selv bare en brøkdel av hva du nevner, er helt forferdelig. Husker jeg hadde hundrevis av 200mg koffein-tabs etter en ferie, å forsøke å ruse seg på det er noe av det jævligste jeg har gjort.

Han kommer til å ha det helt grusomt.

Det at han proklamerer sitt selvmord på denne måten tilsier at det ikke er mye sannhet i det. Snakk med fyren og få han til å skjerpe seg, koffein er uansett ikke vegen å gå. Anbefaler han heroin for en hyggelig avskjed.l
Sist endret av Tøffetom; 22. mars 2014 kl. 20:00.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
100 gram koffein vil være omtrent LD50, dvs 50% sjanse for å dø gitt at man er en gigantisk mus.

Ved siden av den ikke garanterte dødelige effekten må det nevnes at koffein-overdose, selv bare en brøkdel av hva du nevner, er helt forferdelig. Husker jeg hadde hundrevis av 200mg koffein-tabs etter en ferie, å forsøke å ruse seg på det er noe av det jævligste jeg har gjort.

Han kommer til å ha det helt grusomt, sannsynligvis vil han begynne å spy før han tar kvelden.

Det at han proklamerer sitt selvmord på denne måten tilsier at det ikke er mye sannhet i det. Snakk med fyren og få han til å skjerpe seg, koffein er uansett ikke vegen å gå. Anbefaler han heroin for en hyggelig avskjed.l
Vis hele sitatet...
Så han kommer til å ha en helt smertefull, ubehagelig grotesk død hvis han tar disse pillene?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av RandomNykter Vis innlegg
Så han kommer til å ha en helt smertefull, ubehagelig grotesk død hvis han tar disse pillene?
Vis hele sitatet...
Mildt sagt. Koffeinoverdose har jeg opplevd selv og det er noe av det jævligste jeg har opplevd i mitt liv. Det er grunnen til at jeg ikke lengre rører koffein, verken kaffe, Cola, te eller uansett.
Sitat av RandomNykter Vis innlegg
Så han kommer til å ha en helt smertefull, ubehagelig grotesk død hvis han tar disse pillene?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke heller fokusere på det å redde livet til denne kompisen din fremfor å diskutere metodene for å utføre selvmordet?
Si meg, er dette et slags rop om hjelp for din egen del?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Mildt sagt. Koffeinoverdose har jeg opplevd selv og det er noe av det jævligste jeg har opplevd i mitt liv. Det er grunnen til at jeg ikke lengre rører koffein, verken kaffe, Cola, te eller uansett.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det?

Sitat av Knask Vis innlegg
Hvorfor ikke heller fokusere på det å redde livet til denne kompisen din fremfor å diskutere metodene for å utføre selvmordet?
Si meg, er dette et slags rop om hjelp for din egen del?
Vis hele sitatet...
Nei, samler opp ting jeg kan si til han som kan forhindre han til å gjøre det.
Sist endret av RandomNykter; 22. mars 2014 kl. 20:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er han virkelig en venn så ringer du noen nå. Selvmordstelefonen(?), Politiet, foreldre, WHAT EVER. GJØR NOE.
Sitat av RandomNykter Vis innlegg
Nei, samler opp ting jeg kan si til han som kan forhindre han til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Flott!
Det var ikke meningen å henge deg ut på noen måte, men etter å ha lest mange lignende tråder er det fort gjort å bli mistenksom.
Håper det ordner seg!
Sitat av RandomNykter Vis innlegg
Nei, samler opp ting jeg kan si til han som kan forhindre han til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem å få han til å finne et alternativ til koffeinoverdose, som f.eks. forgiftning med helium...

Men da vil han fortsatt dø.

Fokuser på å forhindre han i å ta livet av seg selv, uavhengig av metode.
Sitat av RandomNykter Vis innlegg
Nei, samler opp ting jeg kan si til han som kan forhindre han til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Selv om du muligens kan skremme ham fra å overdose på koffein, løser det ikke det underliggende problemet: faktum at han ønsker å ta sitt eget liv. Gjør som andre allerede har foreslått og skaff kompisen din hjelp.

Edit:
Mental Helse: 116 123
Kirkens SOS: 815 33 300

Usikkert om dette er til hjelp med mindre kameraten din selv vil ha hjelp, men slenger det nå ut. Kontakt noen pårørende som kan hjelpe deg videre er vel mitt beste tips. Flott at du bryr deg!
Sist endret av Samleieobjekt; 22. mars 2014 kl. 20:15.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Er han virkelig en venn så ringer du noen nå. Selvmordstelefonen(?), Politiet, foreldre, WHAT EVER. GJØR NOE.
Vis hele sitatet...
Han har vært gjennom alt dette før, psykiater, politiet og hele pakka. Ikke noe hjelper, vurderer en tur til moren hans
Få han til å bli redd for å død på en eller annen måte, så vil han sikkert endre syn på det med selvmord. Få han til å innse hva han kan tape...
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av RandomNykter Vis innlegg
Hvordan er det?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke en dødelig overdose akkurat. Ekstremt høy puls, kaldsvette, ekstrem slapphet kombinert med at man ikke klarer å sitte iro lengre enn 2 sekunder, hallusinasjoner og vrangforestillinger, kramper, ekstremt panikk og angst.

Varte vel 5-8 timer begge gangene det skjedde. Den ene gangen hadde jeg heldigvis sobril tilgjengelig som fjernet det verste av angsten og lot meg sove. Nå holder jeg meg så mye som mulig unna, men en redbull/vodka når jeg er full kan gå greit.
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Få han til å bli redd for å død på en eller annen måte, så vil han sikkert endre syn på det med selvmord. Få han til å innse hva han kan tape...
Vis hele sitatet...
Det er ganske fåfengt å forklare en suicidal person hva vedkommende kommer til å gå glipp av, når det sannsynligvis er nettopp det som gjør personen suicidal i utgangspunktet. Når man vurderer å begå selvmord, er det nettopp tanken på å slippe unna livet og all elendigheten livet bringer med seg som er motivasjonen.

Sitat av RandomNykter Vis innlegg
Han har vært gjennom alt dette før, psykiater, politiet og hele pakka. Ikke noe hjelper, vurderer en tur til moren hans
Vis hele sitatet...
Samme om det har hjulpet før eller ikke, noe må du gjøre.

Om han virkelig ikke hadde ønsket noen ting annet enn å dø, hadde han sannsynligvis bare gjort det, ikke betrodd seg til kameraten sin. Dette er mest sannsynlig et rop om hjelp, og du er nå i den situasjonen hvor det er du som kan hjelpe ham. Enten det innebærer å kontakte foreldrene hans, politiet eller akuttpsykiatrien, så er du nødt til å foreta deg noe.
Den som bare er der
Si til han at han lever bare i kanskje 70 år, mens han er død for alltid. Vill han fortsatt ta livet sitt er det vel bare å la han gjøre det?
Forklar han at det å være en selvmords-kandidat åpner verden for han på en helt ny måte. Om han fortsetter å sture hjemme tar han selvmord til slutt uansett, og det vil vi ikke.

Be han ta en alene-tur til et sted laaangt vekk. Kanskje motorsykkel. Be han bli drita hver kveld, møte nye folk, andre kulturer, gjøre hva han vil, surfe, fallskjerm.. Evt surfe med haier? Før hadde han en dødsrate på 100% så uansett hva han gjør nå så er han vel relativt trygg? Vel.. du kan si at verden er din, selvmord er en permanent løsning på et midlertidig problem.

Hilsen en som har slitt med selvmordstanker før.

I'm out
Sist endret av Relevant; 22. mars 2014 kl. 22:18.
Er for sent folkens, takk for hjelp.
Hva mener du med at det er for sent?
100 gram koffein er absolutt sikker død.. men det må være den mest ubehagelige døden jeg kan tenkte meg. Kompisen din er faen meg dum som vil ta livet sitt med en stimulant.
Det høres ut som Nykter's kompis allerede har gått bort.
Kondolerer så mye. Noen ganger går det galt, og for alt vi vet kan han ha det mye bedre nå en det han hadde det før. Jeg vil kondolere til TS, og si at jeg synes det er veldig synd når slikt skjer, og at jeg faktisk bryr meg om slike ting, selv om jeg ikke kjenner deg, eller kompisen din.

Stå på Nykter!
Noen som vet hva TS mente med den siste meldingen? Mente han at vennen hans var død? I så fall, kondolerer. Alltid trist når slik skjer.

Det var en som tok livet sitt der jeg kommer ifra for noen dager siden, og vet ikke mer. Men datoen passer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Lateralus Vis innlegg
Noen som vet hva TS mente med den siste meldingen? Mente han at vennen hans var død? I så fall, kondolerer. Alltid trist når slik skjer.

Det var en som tok livet sitt der jeg kommer ifra for noen dager siden, og vet ikke mer. Men datoen passer.
Vis hele sitatet...
Ja, men han valgte å hoppe fra brua drita som fy.
Kondolerer, har selv mistet et par nære ved Basic samme greia. Man føler seg rett og slett litt hjelpesløs, men husk at selvom du ikke rakk der i tide så er det på ingen måte noe du må finne på å tenke på som din skyld. Hadde du visst tidspunktet hadde du ikke nølt, vanskelig situasjon.
DU MÅ FOR ALL DEL IKKE SKYLDE PÅ DEG SELV FOR DETTE TS! Du prøvde å hjelpe, kondoler for tapet.
Kondolerer meget, du gjorde ditt beste.
▼ ... noen uker senere ... ▼
sorry for å dumpe tråden. Leste en tråd for lenge siden der noen linka til noen koffein piller fra ebay som jeg bestilte for morro skyld. Fikk pakken nå nettopp og tok en tablett (200 mg koffein). etter ca 10 min fikk jeg litt vondt i magen. nå etter ca 20-30 min har jeg vondt i brystet. Litt mer enn litt vondt, men ikke veldig vondt. HVa skal jeg gjøre? Tåler ikke kroppen min koffein på samme måte som andre? Har aldri hatt denne følelsen når jeg har drukket flere energidrikker sammenhengende.


Disse kjøpte jeg: http://www.ebay.co.uk/itm/250-200mg-...E:L:OC:US:3160
Angående medikamenter er det masse folk som tar alvorlige eller dødelige doser i ett sett. Ender som regel med at de selv begynner å angre seg når symptomene kommer og tilkaller ambulanse eller at de relativt raskt blir oppdaget slik at de blir ventrikkelskylt, får aktivt kull og blir behandlet og monitorert på sykehus.

Kroko: 200mg koffein skal gå helt greit, spesielt om du er vandt med koffein fra tidligere. Sikker på det ikke er et placeboutløst panikkanfall du sitter med? :-)
Sist endret av dadyd; 29. april 2014 kl. 17:37.
i starten trodde jeg det var placebo effekt med magesmerte men nå har jeg faktisk litt vondt i brystet og jeg raper litt og da får jeg en merkelig smak i munnen. tror jeg gorper opp litt av tabletten eller noe? har jo fått i meg koffein før. er ikke akkurat brystet det er vondt i, tror det er hjerte. Vet det høres rart ut men det er faktisk litt vondt. LITT vondt og litt mer skremmende.
Klemmende følelse, tungpust, svimmelhet: Oppsøk lege.
Brennende følelse bak brystbenet og opp mot halsen sammen med sure oppstøt: Halsbrann.
Sitat av KrokoAlligator Vis innlegg
sorry for å dumpe tråden. Leste en tråd for lenge siden der noen linka til noen koffein piller fra ebay som jeg bestilte for morro skyld. Fikk pakken nå nettopp og tok en tablett (200 mg koffein). etter ca 10 min fikk jeg litt vondt i magen. nå etter ca 20-30 min har jeg vondt i brystet. Litt mer enn litt vondt, men ikke veldig vondt. HVa skal jeg gjøre? Tåler ikke kroppen min koffein på samme måte som andre? Har aldri hatt denne følelsen når jeg har drukket flere energidrikker sammenhengende.


Disse kjøpte jeg: http://www.ebay.co.uk/itm/250-200mg-...E:L:OC:US:3160
Vis hele sitatet...
Hvordan gikk det?
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Kondolerer så mye.
Håper han kom til noe godt når enden kom.