Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1318
kronen er helt latterlige svak. Rundt 11 kroner for 1 dollar. Siden 2013 har kronen svekket seg hele 56 % mot DK. Koster sikkert snart det samme å kjøpe 1 øl i butikken i DK som i Norge som er føkkings sykt. Skal kronen bli helt utvannet??? Eller blir det bedre med ny regjering som forhåpentligvis gjør tiltak som kan inkludere å sette opp renten fram, fjerne endel skatter og avgifter til de er tilfredsstilte med kronens oppgang mot andres valuta. Skal kronen fortsette å svekke seg like mye som den har gjort de siste 10 årene vil 1 dollar koste ufattelige 19,91 kroner . Lykke til med å dra på ferietur med en slik kurs for den vanlige nordmann. Er det ikke da bedre å bli med i EU. DK sin sterke kurs er vel mye på grunn av deres medlemskap der.

Hva tror du kommer til å skje?

takk for at det ikke går an å redigere innlegget å at man må rote det til. 1 dollar vil koste 19,91 kroner april 2034 om svekkelsen av den norske kronen er like jævlig svak som den har vært de siste 10 årene.

Det kostet 6 kroner for 1 dollar april 2014. I dag er den på ufattelige 10,93. Hvorfor demonstrer ikke dere? liker dere å betale dobbelt så mye når dere er i utlandet sammenlignet med i 2014?
Sist endret av Bitcoingal; 2 uker siden kl. 20:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt umulig å si.
Sosialistsvina har kjørt Norge i dass men vi eksporterer fortatt olje, gass og fisk.
Ser ikke ut som prisene på der går ned med det første.

Det positive med at alle har flagget ut er at noen muligens kommer tilbake når vi får en bedre regjering.
Trådstarter
26 3
Det er ikke bare utenlandsferiene som blir dyre, men også alt det Norge importer blir 2x så dyrt. Har dere virkelig så mye penger at dere bare kaster det bort? Organisere dere og krev at den nye regjeringen for faen gjør kraftige tiltak for å forbedre den ufattelige lave verdien kronen har.

Enten så må kronen styrkes kraftig i mitt hode eller så må vi gå over til å bruke euro eller dollar for dette går virkelig ikke i lengden.
Sist endret av Bitcoingal; 2 uker siden kl. 20:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Eller bare invester sparepengene i utenlandske fond så du tjener på at krona synker
Sist endret av ID-Brikke; 2 uker siden kl. 20:59.
Eg veit ikkje så mykje om korleis ein valutta blir diktert, kanskje du kan opplyse oss?

Tilbud etterspørsel har jo mykje å seie, så korvidt andre land vel å køype krona er med å bestemar prisen.

Renta som du nevn utgjøyr forskjel i om ein vil invistere i valuttaen.

Økonomiske faktorar som BNP, ansettelsesprosenta og kor mykje Noreg produserar kan væra med å tiltrekke seg utenlandske investorar som igjen økar etterspørsla.

Politisk stabilitet har vell Noreg mykje av, men er også eit ledd som påverkar krona.

Statsgjeld på 596NOK~ Milliardar mot Danmarks 392~ Milliardar

Spekulasjonar? Kva utenlandske aktørar tenkjar spel roll for korvidt dei øynskjar å kjøpe NOK som igjen aukar prisen.
Får nesten følelsen av at krona svekkes med vilje. Plutselig er den så svak at vi MÅ innføre Euro og fullt EU medlemskap. Jeg har ingen bevis på dette selvsagt. Jeg bare spekulerer litt.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Får nesten følelsen av at krona svekkes med vilje. Plutselig er den så svak at vi MÅ innføre Euro og fullt EU medlemskap. Jeg har ingen bevis på dette selvsagt. Jeg bare spekulerer litt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt utenkelig at Norges bank ønsker en svak krone, siden vi er tjent med det. Vi eksportere jo mer enn vi importerer. Pengene renner jo inn.

I tillegg så sank jo inflasjonen mer enn forventet ved sist rapporting. Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så missfornøyde med den jobben de har gjør nå. De gjør jo alt riktig og Norge tjener shitloads med penger.

De driter jo i om sydenturen til folk blir dyrere.

At USAs inflasjonstall var høyere enn forventet kan jo ikke Norges bank klandres for.
Sist endret av j0n; 2 uker siden kl. 21:21.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av vcD3 Vis innlegg
Eg veit ikkje så mykje om korleis ein valutta blir diktert, kanskje du kan opplyse oss?

Tilbud etterspørsel har jo mykje å seie, så korvidt andre land vel å køype krona er med å bestemar prisen.

Renta som du nevn utgjøyr forskjel i om ein vil invistere i valuttaen.

Økonomiske faktorar som BNP, ansettelsesprosenta og kor mykje Noreg produserar kan væra med å tiltrekke seg utenlandske investorar som igjen økar etterspørsla.

Politisk stabilitet har vell Noreg mykje av, men er også eit ledd som påverkar krona.

Statsgjeld på 596NOK~ Milliardar mot Danmarks 392~ Milliardar

Spekulasjonar? Kva utenlandske aktørar tenkjar spel roll for korvidt dei øynskjar å kjøpe NOK som igjen aukar prisen.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis: når man har en "sosialist"-regjering, så blir kronen dårligere. Selv om man også så et utpreget fall i kroneverdien de 8 årene Høyre og Frp fikk styre mer eller mindre på egen hånd, og den høyeste NOK/USD-verdien siden 2005 var i Stoltenbergs tid.

Det er i hvert fall Freaks Frp-baserte "ekspertise". "Jævla sosialdemokrater, nei, jeg vet ikke hvordan det skiller seg fra sosialisme, men når ordet har 'sosial' i seg betyr det dårlig!"


NOK/USD annotert roughly med regjeringen som satt på det tidspunktet.
Vel trodde folk i Norge AS var keen på å være i 100% fast negerarbeid og det går jo ikke når kronen er sterk, så da må kronen være svak da? Det er jo det alle ville ha, så pek fingeren på mannen i gata som liker å gjøre negerarbeid og forventer at du også liker det ja.
Nå er ikke jeg økonomi kyndig.

Men må vel ta inflasjonen i USA med i regnestykket?
Blir bare spekulering fra min side, men det virker som at kronen blir systematisk devaluert på lik linje men veldig mange andre valuttaer. Mulig at det handler om at gjeldsnivåene i verden har blitt så høye at det ikke er mulig å betjene de med mindre real verdien på gjelden reduseres kraftig igjennom "printing av penger." I mitt hodet, så har det egentlig vært nedgangstider de siste 10 årene, men det har blitt skjult med ekstremt lave renter og mye stimulering. Effekten er at verdien på kronen synker. At boligpriser presses opp X antall prosent på årlig basis, er kanskje et rødt flagg.

Når det gjelder Danske kroner, så har danskene typ pegget/låst verdien mot euro igjennom ERM 2.
Sist endret av Pablo Technobar; 2 uker siden kl. 23:38. Grunn: Ekstremt dårlig formulering på en setning
Den letteste måten å styrke krona på er å øke rentene enda mer så det blir mer interesse for å investere i NOK, men vi vet alle hvor populært det er. Og det vil jo potensielt få andre kjipe konsekvenser for folk flest.

Å bare skylde på "sosialistregjering" blir en så overforenkling av en internasjonal utfordring. Slike ting som dette har aldri en enkel løsning, og alle tiltak man gjør vil ha konsekvenser.
Sist endret av etse; 2 uker siden kl. 09:42.
Sitat av Bitcoingal Vis innlegg
Lykke til med å dra på ferietur med en slik kurs for den vanlige nordmann.
Vis hele sitatet...
Vel, jo mer penger nordmenn sløser i utlandet, jo svakere blir kronen. Kronen blir sterkere hvis vi blir i landet og kjøper fra norske butikker. Men det virker ikke som du er interessert i å bidra til dette..?
Sist endret av marsboer; 2 uker siden kl. 10:15.
Skjønner ikke helt sutringa til TS. Lønninger går også opp så over tid så jevner det seg ut.

Norge kan ikke klandres så mye for sterk dollar.

Ville vært kult om boliglånet mitt hadde blitt halvert og lønna mi hadde økt med 50% de neste ti åra, mens TS klager på at en øl i Danmark er dyrt.

Men ja. Kan si meg enig at det er enkelte som vil synes det er dyrt å feriere i utlandet nå, men det er vel tross alt et valg å feriere i utlandet?
Sist endret av IneartheDx; 2 uker siden kl. 13:18.
etter ww3, ikke godt å si mann.
Tipper 1 dollar koster 5000 kroner om 10 år. Vanlig pris på melk er 1000 kr. Tyrkia sin inflasjon blir ingenting mot Norge sin. De som skal lager regler og hvordan samfunnet fungerer har ikke noe krav til utdanning. Eneste er at de er flink til å snakke. Kanskje burde man innført et utdanningskrav typ mastergrad i tillegg til å være en selger for å bli valgt inn på Stortinget? Men what the hell, litt kult er det jo å kunne dra med 100k I cash for å finansiere et en liten bytur og et hotellopphold om 10 år. Heia de flinke politikerne som ikke klarer å fullføre noe etter vgs uten å jukse
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Tipper 1 dollar koster 5000 kroner om 10 år. Vanlig pris på melk er 1000 kr. Tyrkia sin inflasjon blir ingenting mot Norge sin. De som skal lager regler og hvordan samfunnet fungerer har ikke noe krav til utdanning. Eneste er at de er flink til å snakke. Kanskje burde man innført et utdanningskrav typ mastergrad i tillegg til å være en selger for å bli valgt inn på Stortinget? Men what the hell, litt kult er det jo å kunne dra med 100k I cash for å finansiere et en liten bytur og et hotellopphold om 10 år. Heia de flinke politikerne som ikke klarer å fullføre noe etter vgs uten å jukse
Vis hele sitatet...
Dogger linsene eller krangla med kona? Det er da ingenting som tilsier at vi skal få en inflasjon helt ute av kontroll. Fordi det blir tatt grep. Hvorfor tror du renta steg? Det er jo for å få inflasjonen under kontroll.

Kronekursen kan du veldig forenklet sagt se på som en indikator på hvor godt det går for landet vårt. Og når det går bra for AS Norge så går det greit for meg og deg også. Om 1 USD koster 8 eller 18 NOK er ikke det som avgjør hvordan vi lever hverdagslivet innenfor landets grenser. En svak krone gjør det naturligvis mer kostbart å dra utenlands, men det betyr ikke at melka vil koste 1000 kr/litern om ti år.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dogger linsene eller krangla med kona? Det er da ingenting som tilsier at vi skal få en inflasjon helt ute av kontroll. Fordi det blir tatt grep. Hvorfor tror du renta steg? Det er jo for å få inflasjonen under kontroll.

Kronekursen kan du veldig forenklet sagt se på som en indikator på hvor godt det går for landet vårt. Og når det går bra for AS Norge så går det greit for meg og deg også. Om 1 USD koster 8 eller 18 NOK er ikke det som avgjør hvordan vi lever hverdagslivet innenfor landets grenser. En svak krone gjør det naturligvis mer kostbart å dra utenlands, men det betyr ikke at melka vil koste 1000 kr/litern om ti år.
Vis hele sitatet...
Akkurat melka varåpenbart et feil eksempel. Men alt av varer som blir importert følger naturligvis prosentvis stigning til utenlandske valuta.
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Akkurat melka varåpenbart et feil eksempel. Men alt av varer som blir importert følger naturligvis prosentvis stigning til utenlandske valuta.
Vis hele sitatet...
Samtidig stiger alt av varer som blir eksportert.
Norge eksporterer mer enn vi importerer.

Norges Bank har gjort alt riktig i det siste. Jeg skjønner ikke hvor alle dommedagsprofetier kommer fra. Hvorfor er folk så sykt negative??
Eksport av varer og tjenester utenom olje og gass endte i 2023 på 1 225 milliarder kroner, det høyeste nivået noensinne.