Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1057
Jeg tenker å kjøpe en pc som primært skal brukes til studier og nettsurfing ol., og står nå mellom Lenovo yoga 3 pro og en 11.6 tommers Macbook air. Lenovos touchskjerm, behagelige tastatur og lagringsplass virker fristende, men den har en Intel Core M prosessor. Slik jeg har oppfattet det, har de fleste maskiner Intel Core i3/i5/i7. Kan da Intel Core M virke utdatert? Den er i det minste treig i forhold til macens intel Core i5. Eller? I tillegg virker Lenovo som et trygt valg da jeg alltid har hatt Windowsmaskiner. Macen som koster 1000 kr mer har en bedre prosessor, lengere batteritid, men har en skjerm som til tider kan virke dårligere, og absolutt mindre enn Lenovos skjerm. OSX er totalt ukjent for meg, og jeg er redd jeg vil bruke lang tid på å lære meg det. I tillegg virker Lenovos minne mer fristende, men det har tydeligvis en tendens til å bli noe varm i tillegg til at battertiden er kortere enn macens batteritid. Jeg har null peiling når det kommer til slikt, så setter pris på hjelp. Noen som har erfaring med en av maskinene, eller kan komme med noen råd?
Jeg kan dele min historie som er litt lik. I 2013 da ultrabook-markedet skjøt i været ville jeg også ha en. Jeg hadde brukt PC i alle år. Gikk til innkjøp av en syltynn Samsung AtivBook 9. Etter ha brukt den i over en måned fant jeg ut at tastaturet ikke passet for meg (vondt i håndleddene).

Jeg hadde hørt mye godt om tastaturene og touchpad til Mac så jeg tok en råsjangs og kjøpte en Macbook Air 13. For å si det sånn. Jeg ble frelst. Til studier med mye skriving og mye på farten så har jeg aldri, aldri sett meg tilbake og jeg kommer aldri til å bruke en bærbar PC igjen. Når jeg skal ha noe bærbart så er det Mac som gjelder for meg nå. Det er rart å si det i og med at jeg var skikkelig anti-Apple før. Men for å oppsummere er det tre faktorer med Mac som jeg tror du ville satt pris på selv om det kan være subjektivt:

- Tastaturet er fantastisk og deilig å skrive på.
- Touchpaden er den beste som finnes ferdig snakka. Det går an å bruke Mac uten mus.
- Batterilevetiden er stort sett veldig bra og er nydelig når du er student. Bruker jeg kun Word og litt sporadisk surfing får jeg 15-18 timer på min MBA.

Lykke til! Spør om du lurer på noe som ikke er så teknisk.
Trådstarter
2 0
Tusen takk for svar!

MBA 13 virker noe bedre enn MBA 11, men lommeboken strekker ikke til, og jeg må nøye meg med MBA 11 hvis jeg skal kjøpe mac. Bare lurer på hvordan OSX er i forhold til Windows, og om det tok deg lang tid for å venne deg til OSX? Både MBA 11 og Lenovo yoga 3 pro er like når det kommer til touchpad og tastatur, begge er superbehagelige og touchpaden virker på samme måte. Den store forskjellen er egentlig batteritiden og prosessoren. I tillegg til størrelsen på skjermen og oppløsningen, der Lenovo frister mer. Vanskelig valg dette her med tanke på at begge maskinene er gode, og jeg er vinglepetter!
Sist endret av maoma; 17. januar 2016 kl. 16:50.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Beste tipset for folk som går over til Mac:
Sett deg inn i OSet fra bunn av. Alt for mange går i fellen ved å forvente at OS X fungerer på samme måten som Windows, noe som gjør at de synes at det er vanskelig å bruke.

Det fine med MBA11, er at tastaturet er full-size
Sitat av maoma Vis innlegg
Tusen takk for svar!

MBA 13 virker noe bedre enn MBA 11, men lommeboken strekker ikke til, og jeg må nøye meg med MBA 11 hvis jeg skal kjøpe mac. Bare lurer på hvordan OSX er i forhold til Windows, og om det tok deg lang tid for å venne deg til OSX? Både MBA 11 og Lenovo yoga 3 pro er like når det kommer til touchpad og tastatur, begge er superbehagelige og touchpaden virker på samme måte. Den store forskjellen er egentlig batteritiden og prosessoren. I tillegg til størrelsen på skjermen og oppløsningen, der Lenovo frister mer. Vanskelig valg dette her med tanke på at begge maskinene er gode, og jeg er vinglepetter!
Vis hele sitatet...
Den med lommeboka ser jeg. Har prøvd MBA 11 og jeg må si at tastaturet og styreflaten var overraskende bra der også! For å svare på spørsmålet ditt: Til mitt bruk så gikk det veldig raskt, men for å nevne et par ting:

- Rota en del i starten ift. at jeg måtte bruke CMD + C | V | X i stedet for CTRL. Har alltid hatt den på lillefingeren, men med Mac så bytta jeg på en måte til tommelen.

- Uvant med lukk, minimer og maksimer-knapper på venstre side i stedet for høyre

- Knota noe sykt for å gi nye navn til filer (måtte merke filen og trykke Enter)

- Knoter litt den dag i dag med å vise hvor mye plass en samling filer eller mapper tar hvis jeg merker flere elementer

Men alt i alt så er det ganske greit. Men som du ser over var noe uvant for meg også. Det som også er litt sært er jo hvordan ting avinstalleres på OSX. Det er jo bare å dra ting til papirkurven.
Har du prøvd 11-tommeren? Selv jeg, som synes 13" er mer enn stort nok, har virkelig problemer med en skjerm på bare 11 tommer. Det kan bli vanskelig å få det studiemiljøet du ønsker på maskinen, om du ikke faktisk vet hva du gjør.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Har du prøvd 11-tommeren? Selv jeg, som synes 13" er mer enn stort nok, har virkelig problemer med en skjerm på bare 11 tommer. Det kan bli vanskelig å få det studiemiljøet du ønsker på maskinen, om du ikke faktisk vet hva du gjør.
Vis hele sitatet...
For all del. Ser på forrige post at det kan ha kommet litt feil frem. Jeg ville aldri kjøpt meg en 11", men ville bare understreke at tastaturet og styreflaten er veldig godt der også. Men jeg er forøvrig enig av at 13" er midt i blinken for en student.