Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1187
Har en EKL PAPST CPU-Vifte m/kulelager Socket A
opp til 1,4 GHz, samt XP1900+ med Activ silver mellom kjernen.

Produsent Størrelse RPM m³/time CFM Støynivå
Papst 612F 60x60x15mm 3900 29.0 17.1 27 db

Føler denne bråker for mye. Har isolert kassa med en 10mm lydisolasjon fra biltema. Hengt mine 3 HD'er i patentbånd. Så det er CPU som bråker mest.

Kjøpte en funell/overgang fra 60 til 80mm. Testet.

Produsent Størrelse RPM m³/time CFM Støynivå
Papst 8412NGL 80x80x25mm 1500 33.0 19.4 12 db

Både som blåse og trekke luft. Men det ble betydelig varmere.

Har 2 stk ELK 23dB EKL Adda AD0812LB-A70GL. Vet ikke hva disse har for luftmengde. Vet dere?
Har også disse bak. Alle på 5V har da 52 grader CPU og 32 i kabinett med 60mm vifta på 27dB. 59 grader i spill.

Testet også ELK vifta i funell, men dette ble også varmere enn 60mm rett på ribba.

Gjør funell/overgangen at det mistes noe luft? Finnes det andre 60mm vifter med støy ned mot 23-19dB som blåser like bra som den jeg har på 27dB med 29 luftmengde?

Når jeg går fra PC'n 10 minutter går temp på CPU fra 52 til 55-57. Når jeg jobber igjen går temp tilbake til 52 ganske fort.

Hva har dere andre av støy på deres PC?

Her er maskinen:
Abit KR7A-Raid AMD XP1700 3stk Maxtor D740X 60GB 512 DDR ECC/REG SB Audigy Creative 3Dblaster GeForce3 Ti200
Chieftec Dragon DA-01B-D Plextor 24* Asus DVD-E616
Sist endret av arve28; 15. mai 2003 kl. 00:04.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hva med Silent Twin? Den må vel være et sikkert valg?
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
eller rett ogslett kjøpe et lite kjøleskap og sette det inni der...

hmm... er det noen som har prøvd dette noengang???

feks sette en liten vifte inni et kjøleskap sammen med pcen?

skulle vel i teorien funke...eller
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Blir vel fort rim på det, og rim er ikke bra
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
tenkte mer noe i retning av dette her
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Er jo en viss forskjell på det dær og det å sette pc'n i kjøleskapet. De hadde fortsatt problemer med ting som rim/kondens
Opprinnelig postet av Bill_Gates
eller rett ogslett kjøpe et lite kjøleskap og sette det inni der...

hmm... er det noen som har prøvd dette noengang???

feks sette en liten vifte inni et kjøleskap sammen med pcen?

skulle vel i teorien funke...eller
Vis hele sitatet...
Siden kjølere ikke kjøler konstant (de kjøler når det bil varmt) vil kjøleskapet bli ødelagt fort fordi det sliter seg ut. Back to the drawingboard, then ;-P

Arve28: mulig at du har en palmino, jeg tror det er et program som heter cpu-z eller noe som kan finne ut det. Palmino=varmt. TbredA=middels Tbredb=kaldt. Evt sjekke at det bare er et tynt lag med goop, at kjøleren sitter riktig på, og at den berører kjernen, og at ikke vcore er most.