Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 576
Kikka litt på et foruminnlegg der det ble snakk om tørking av fleinsopp. Men ble ikke heeeelt klok av hvordan en ska tørke de.

Går det lett an å ødelegge soppen? Det er den jeg er mest redd for da jeg ønsker å mikro dosere, og trenger å langtidsoppbevare de, så de må være skikkelig tørre.

Ovnen er vell best å tørke det med. Leste at 50-60 grader varmluft med litt åpen ovn var best, men dette gjelder vanlig sopp. Gjelder det flein også?
Bare spre de ut på en avis, de tørker i vanlig romtemperatur på ett par dager. Jeg pleier la de ligge 2 -3 dager. Oppi ett glass med tett lokk, og sammen med en silica-gel pose.
Sitat av Nimja Vis innlegg
Bare spre de ut på en avis, de tørker i vanlig romtemperatur på ett par dager. Jeg pleier la de ligge 2 -3 dager. Oppi ett glass med tett lokk, og sammen med en silica-gel pose.
Vis hele sitatet...
Hvor får jeg tak i silica-gel pose? Kommer ikke helt på hva jeg må kjøpe for at de dukker opp i, hehe
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sjekk bunnen av kosttilskudd og helseprodukter, eks en vitaminburk osv har noen gang
Sist endret av meaculpaUIO; 10. august 2023 kl. 16:02.
Sitat av SweetBucket Vis innlegg
Hvor får jeg tak i silica-gel pose? Kommer ikke helt på hva jeg må kjøpe for at de dukker opp i, hehe
Vis hele sitatet...
Ofte finner du de f.eks i lommer når du kjøper nye jakker. Sikkert andre klær også, sko også.