Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  450 119351
Sitat av HStern Vis innlegg
Hei, kjøpte noe utstyr brukt av en kis borte i statene, betalte på forhånd.

Han sendte pakken min som gave, og la med et bursdagskort inni pakken.

Fikk så et brev når den var kommet at de hadde funnet noe de måtte tolle, så jeg ringte.

Etter å ha ventet i 20 minutter så kom tolleren tilbake og sa at pakken var forsikret for 400 dollar og jeg måtte betale toll for det. Det blir ca. 850 kroner.
I virkeligheten er innholdet verdt endel mer, men tviler på at de folka har peiling på hva utstyret er verdt om de åpner det, i tillegg er det brukt.

Så, imorgen skal jeg ned på min lokale tollstasjon for å ordne opp i dette, og da lurer jeg på.

Er det noen vits i at jeg prøver meg på en spansk en og sier at han som sendte bursdagsgaven prøvde å sende meg noe tidligere, det ble mista, så forsikra han bare denne pakken for 400 dollar.
Noe som visstnok han fikk opplyst var standard å forsikre pakken sin for, selv om ikke pakken er verdt så mye.
Jeg har snakket med han og han estimerte verdien av bursdagspresangen min til ca 800 kroner. (Noe som ligger under gavegrensa på 1000kr)

Det jeg tror kan gå galt er at tollerene åpner pakken, tar et søk på nypris av utstyret og legger toll på ca. 9000 kr, noe som vil suge balle.
Vet ikke om de tar i betraktning at det er brukt, og da vil prisene variere sterkt.
Men som sagt, dette er jo fortsatt en "bursdagsgave" og de har ingen bevis for at jeg har betalt penger for dette.
Det ligger ingen kvittering e.l inni pakken, ingen original emballasje eller noe.

Kom gjerne med innspill,
takk!

Liten edit:
De hadde nok aldri stoppet pakken om den ikke var forsikret for 400 dollar, så det jeg må prøve å overbevise dem om er at pakken ikke er verdt så mye.
Vis hele sitatet...
Litt sent, men jeg kan nå fortelle hvordan det gikk til folk som kommer ut for lignende problem.

Jeg gikk altså ned på tollkontoret og hun i skranken ringte til Oslo.
Det var en annen en den jævla nordlendingen som tok den nå, og hun hentet pakken min og åpnet den.
De så at innholdet var brukt, og hun sa at grunnen for at jeg fikk toll på det var at den var forsikret.
Siden innholdet var brukt, og de ikke visste helt hva verdien på dette var, så slapp jeg toll.
Hun som ringte til Oslo sa at jeg ikke skulle regne med at dette skjedde hver gang, men jeg tror det ikke var så mye de kunne gjøre og hun prøvde å skremme meg litt.
Rart at du fikk den egentlig.. den står vel ikke merket gave?
Sitat av fomox Vis innlegg
Rart at du fikk den egentlig.. den står vel ikke merket gave?
Vis hele sitatet...
Jo, gave, men forsikret for over 1000kroner som er grensen på gaveverdi før man må betale toll.
Sitat av wkL Vis innlegg
Jeg handlet litt tøy hos egremclothing (USA). Dette kostet 53 USD - ca. 280 NOK. I dag henter jeg hentelappen i postkassen og ser at det er tatt toll/gebyr/mva for 292 NOK, mer enn varenes verdi tilsammen.
Jeg drar på postkontoret og henter varene, betaler gebyret og legger merke til en ting på pakkseddelen: "Clothing. Value: 100 USD".

Skal selvfølgelig sende en mail til EgremClothing ang. dette, men kan jeg få refundert noe av beløpet Tollvesenet har avkrevd meg?
Jeg har kvittering, bankutskrift og PayPal bevis på at jeg ikke betalte mer enn 53 USD, 280 NOK.
Vis hele sitatet...
Det ser ut som om Tollvesnet har regnet rett:
280 NOK * (25% MVA + 10,7 Toll) = 99,96NOK
Postens 196NOK i ekspedisjonsgebyr.
Totalt 295,96 NOK i avgifter.
master namer
elodin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Evelen2 Vis innlegg
helk: har bestilt hauevis av pakker før til betraktelig mer verdi en dette før på DX, aldri blitt tatt i tollen.
Vis hele sitatet...
Var ikke det jeg mente, det hender at pakker glir unna tollen.
Men når de først blir stoppet er det fint lite å gjøre.
Har et spørsmål angående sending av innlandspost. Hvis jeg et brev i posten på fredag kommer det da frem på lørdag?
master namer
elodin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Har et spørsmål angående sending av innlandspost. Hvis jeg et brev i posten på fredag kommer det da frem på lørdag?
Vis hele sitatet...
Les første post?

- A/B-post har ingen sporing, ingen garanti, ingen forsikring.
A-post er raskere, som regel fremme dagen etter at det blir sendt. B-post er da litt tregere, 3 dager+.
Så nei, ikke send lommebøker, pass, penger og den slags med vanlig brev. Aldri.
(B-post: Må sende 20 brev eller mer i slengen, med mindre det veier over 350g)
Vis hele sitatet...
Hei.

Jeg har en kompis i USA. Han skal sende meg et grafikk kort.
GeForce GTX 280 HC16 til en verdi av 629,99 USD (4416,23 NOK i skrivende stund)

Jeg lurer da på hvor mye dette vil koste i toll/MVA?
Hvis jeg satt 39 $ av til frakt/forsikring kom det på 5.832,76 NOK. Vet ikke om den kalkulatoren er så god da. http://www.dinside.no/okonomi/nettha...art512042.html - Tips, la han ta det ut av pakken, herpe pappen litt, legg ved noe støv, teipe godt igjen og send det merket som gave.-
okei...
Fordi han har ikke kjøpt den ny. Men fikk grafikk kortet.
men man må vel betale noe hvist gaven har en verdi på over 1000 nok?
Vist ikke jeg tar helt feil
Det stemmer, gaver med en verdi på over 1000 NOK er momspliktige.
Vist jeg kjøper noen bokser med hårvoks og shampoo for 500,- kr. Hvor mye må jeg betale i toll da?!
Sitat av tozva Vis innlegg
Vist jeg kjøper noen bokser med hårvoks og shampoo for 500,- kr. Hvor mye må jeg betale i toll da?!
Vis hele sitatet...
Ca. 200.- inkl fortollingsavgift.
voks og shampoo: 500,00
toll (10,7 %) 53,50
mva (25 %) 138,38
å betale 691,88

er bare å gange beløpet inklusive frakt med 1,384 så finner du ut hva du må betale totalt
Sitat av moan1244 Vis innlegg
voks og shampoo: 500,00
toll (10,7 %) 53,50
mva (25 %) 138,38
å betale 691,88

er bare å gange beløpet inklusive frakt med 1,384 så finner du ut hva du må betale totalt
Vis hele sitatet...
Det gjelder kun når det er 10,7% toll inne i bildet.
På de aller fleste varer skal du gange med 1,25.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva er best?

Priority Mail eller Airmail?
Jeg vet at Prioity mail tar 6-10 dager å komme fram, men vet ikke noe om tid på Airmail. Hva er det beste valget når det gjelder hvor lang tid det tar og pris osv.?

skal sendes fra California til Østfold. Har en vekt på ca. 3,5 kg.
Sist endret av sixfeetunder; 2. desember 2008 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://www.posten.no/binary?id=8347

Tenker dette er rette plass og spørre om dette lille spørsmålet. Hvis jeg sender en smartpakke til familien i sør og jeg skriver navnet til min bror, men han er ikke hjemme når pakken kommer. Kan da dama hans, eller en av hans kompiser gå på posten og hente den, hvis h*n tar med lappen som kommer i postkassa? Må den personen da vise legitimasjon til tilsender, eller går det helt greit og hente smartpakker for andre, som ikke står ditt navn på?

Håper på rask tilbakemelding.
På forhånd, takk for svar!

Jeg dro til posten selv idag og fikk svar på mitt spørsmål. Det er ikke noe problem og hente pakker for andre. Man trenger ikke og vise legitimasjon, alt man trenger og gjøre er og skrive under for pakken.
Sist endret av Quetzalcoatl; 4. desember 2008 kl. 18:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En pakke med verdi på 300 $ som har blir tollbelagt. Hva vil skje etterpå?
Vil den bli sendt videre samme dag eller dagen etter eller vil den bli holdt tilbake til moms og toll er betalt?
Heisann!

Har endelig fått bestilt meg Technics SL1210mk5 spillere nå fra england,
det hele med frakt kom på 9 lapper, det jeg lurer på er om jeg må betale moms eller tollavgift på dette?

Takk på forhånd!

9000 *1,25 + 99 = 11 349 vil jeg tro.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fikk akkurat en melding fra Tollvesenet idag:

"Hei *** ***. Vi har oppdaget mange bestillinger fra blandt annet www.ebay.com og www.dealextreme.com. Vi har nå samlet alle verdiene. Grunnet nye regler, må vi legge gebyr på dette. Giro kommer om et par dager. MHV: tollvesenet avd. Drammen."

Hva faen sier bare jeg? Grunnet nye regler så skal de straffe meg for alt jeg har kjøpt opp igjennom tidene som har gått igjennom tollen?:S Er dette lov i det hele tatt, å igangsette nye regler med tilbakevirkende konsekvenser? Jeg gruer meg som en katt i sahara til denne regningen kommer. Den kommer jo til å være helt syk!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
høres mer ut som om noen tuller med deg, hvis ikke hadde dette vært i media for lengs.

dessuten har vel tollvesenet utelukkende kontorer i Oslo? uten at jeg garanterer noe.
Sist endret av somnium; 2. februar 2009 kl. 17:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den tanken steifet meg faktisk ikke, selv om jeg har sendt noen tullemeldinger til folk selv. Det står at avsender er "Tollvesend" altså med skriveleifen. Tror dere noen bare kødder?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
hehe, ihvertfall om det er med avsender "Tollvesend".
jeg vil virkelig tro at Tollvesenet har maler slik at de unngår slike skrivefeil

ingenting å bry seg om.
hvis du virkelig er bekymret, ta en telefon til tollvesenet, telefonnummer: 03012
ja okei, takk for svar skriver her igjen hvis jeg får regning
tollvesnet har kontorer på gardermoen og oslo/alnabru. den meldingen der (du sa du fikk melding? sms? mail? tviler på du fikk brev med stempel fra tollvesnet) er bare tull.
ikke noe og bekymre seg for overhodet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor stor er sannysligheten for at en pakke fra drugdelivery.ca på $ 210 kommer igjennom?

Forresten, et spørsmål til: Hvem bestemmer hva som er gave egentlig? Kan jeg bare si at det er en gave til en kompis også tar jeg den selv?
Sist endret av Ola89; 26. februar 2009 kl. 18:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Yes, har planer om å bestille noen bøker fra utlandet, jeg ser at det ikke er toll på bøker med mindre du skal ha et rimelig høyt antall bøker noe jeg ikke skal=)

Det jeg lurer på er om moms kommer i tillegg på bøkene? Eller er prisen jeg betaler på www.amazon.co.uk den eneste utgiften min?

Yes da takker jeg for hjelpen..........
Sist endret av LoveToGrow; 20. mars 2009 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Det jeg lurer på er om moms kommer i tillegg på bøkene?
Vis hele sitatet...
Nei, bøker er momsfritt.
yes, da var bøker bestillt og jeg satser på det er null avgifter what so ever=)
Lurer på en ting. Hvis jeg bestiller noe fra ebay, som koster over 200 spenn. Vil jeg måtte betale mva. (25%) av varens egentlig VERDI, eller det den kosta på ebay ?
master namer
elodin's Avatar
Trådstarter
Atec, om man f.eks. kjøper brukt? Det er verdien som blir skrevet på pakken som gjelder ja, ikke hva den evt. koster ny.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Du må betale 25% av verdien som står på fortollingslappen + 25% av fraktkostnadene.

Og nå er det min tur til å spørre.
Kjøpte noe på eBay her om dagen til en verdi av 160$ + 50$ i frakt. På pakken sto det at den hadde en verdi på 130$ (≈830 NOK) og "Gift" var huka av på tollklareringslappen. Likevel valgte Posten å kreve 314 kr i MVA og 103 kr i tillegg (Pris fortolling). Hvis jeg ringer Posten i morgen, hva er sjansene for at jeg får tilbake de 417 kronene som blodsugerne krevde av meg? Det står ingenting på pakken som hinter til at jeg faktisk har betalt for det (ingen kvitteringer e.l.).
De kan da ikke bare se på en pakke for og så på magisk vis vite at dette faktisk ikke er en gave?
Ja, dette lurer jeg også veldig på åssen de faktisk kan ?
Noen forslag til hvordan jeg kan få IBE X-dream gjennom tollen?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei,

Noen som kan hjelpe meg med følgende: Ønsker å få tilsendt noen legemidler fra utlandet (libex *rødme* ), men vil ikke ha dem hjem i postkassa pga samboern.
Esken er så liten at den går rett hjem i postkassa.

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg bør gå frem for å få dem hentet på posten i stedet? Eller andre alternative løsninger?

På forhånd mange takk!
Sitat av BomberMan Vis innlegg
...
De kan da ikke bare se på en pakke for og så på magisk vis vite at dette faktisk ikke er en gave?
Vis hele sitatet...
Gavefritaket gjelder mellom privatpersoner. Du kan ikke motta en gave fra et firma sånn uten videre. Så hvis avsenderen var et firma, så "avsløres" du av dette.

Dersom du ønsker å klage på fortollingen bør du gjøre det før du løser ut sendingen, og så må du være forberedt på å dokumentere verdien og eventuelt at det er en gave. Det siste kan kanskje være en utfordring?

Jeg har fått refundert beløp fra postfortolling tidligere, når det er åpenbart gjort en feil fra deres side. Den senere tiden har de begynt å påberope seg et gebyr for å revurdere fortollingen, men dette faller på sin egen urimelighet (når feilen ligger på Postens side). Det har holdt som argument fra min side så langt.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Pakken var faktisk fra en privatperson, og det sto ikke noe om firma på pakken.

Jeg ringte Posten og diskuterte dette med en trivelig nordlending og han sa vel noe det samme som du sier. Man må faktisk dokumentere at det er en gave (e-post fra avsender), hvis ikke så får man rett og slett ikke pengene sine tilbake.

Hva i helvete skjedde med "Tvilen skal komme den mistenkte til gode"?
Sist endret av BomberMan; 28. april 2009 kl. 00:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei,

Jeg har importert tre måneders forbruk på et medikament, fra Storbritannia. Det er ikke snakk om narkotika, da ville de ha ilagt beslag.

De har imidlertidig ilagt "tilbakeholdelse", og jeg lurer litt på hva det betyr. Er det noen her inne som har peiling?
Er det et medikament som er lovlig å importere for privatpersoner så skulle ikke dette være noe problem. Når ting tar tid ifm fortolling, så er det stort sett fordi det mangler dokumentasjon eller lignende.

Ta kontakt med dem og spør om det er noe du kan være behjelpelig med. Da får du vite mer om hvorfor sendingen har den statusen den har.
master namer
elodin's Avatar
Trådstarter
Hva slags meds er det? Du kommer nok til å få et brev fra tollen som sier at du må sende inn papirer på at du har lov til å ta inn medikamentene.
http://www.toll.no/templates_TAD/Art...=NO#legemidler
Sitat av Joonern Vis innlegg
Hei,

Jeg har importert tre måneders forbruk på et medikament, fra Storbritannia. Det er ikke snakk om narkotika, da ville de ha ilagt beslag.

De har imidlertidig ilagt "tilbakeholdelse", og jeg lurer litt på hva det betyr. Er det noen her inne som har peiling?
Vis hele sitatet...
Fant noe om det å tilbakeholde en vare, men vet ikke helt om det stemmer for ditt tilfelle...men mye mulig:

"Tilbakehold
Alternativet forutsetter at Tollvesenet allerede har en viss faktisk rådighet over varen; i motsatt fall vil det være innhentingsalternativet som er aktuelt. Typiske eksempler er at man under kontrollvirksomhet kommer over ufortollede varer, at det gis uriktige opplysninger ved tollekspedisjon eller at man avdekker uregelmessigheter etter tollekspedisjonen (men før varene er fortollet). Formålet med tilbakeholdelsen er å få varene tollekspedert på riktig måte, samt å sikre kravet. "
Har startet en gruppe på facebook nå, med snart 50000 medlemmer som ønsker en økning av 200kronersgrensen.
Har tilogmed fått medieoppslag:
http://www.nettavisen.no/it/article2612717.ece
og
http://www.dinside.no/811789/folk-er...kronersgrensen

Tydelig at folk vil ha en økning.
Gruppa: http://www.facebook.com/group.php?gid=50876844378
Et flott tiltak Raymond! Skal jeg jaggu melde meg inn...
Sitat av helk Vis innlegg
Hva slags meds er det? Du kommer nok til å få et brev fra tollen som sier at du må sende inn papirer på at du har lov til å ta inn medikamentene.
http://www.toll.no/templates_TAD/Art...=NO#legemidler
Vis hele sitatet...
Det er et medikament som innenlands selges på registreringsfritak. Hjelper det noe med tanke på konklusjonen?
Sitat av Joonern Vis innlegg
Det er et medikament som innenlands selges på registreringsfritak. Hjelper det noe med tanke på konklusjonen?
Vis hele sitatet...
Hvis dette betyr det samme som det gjorde før, så må du jo ha resept fra en lege på dette. Legen må ha en god grunn, og har et særskilt ansvar, ved bruk av medisiner omfattet av regisreringsfritaket.

Da er det sannsynligvis denne dokumentasjonen de mangler for å kunne frigi medikamentene til deg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Standard medlem
Bombasa's Avatar
bare lurte ..

Jeg bestilte nettopp en laser til 320 norske kroner fra kina til norge. vil den nå 99.9% sikkert få estra toll avgift?
og isåfall, 25% av varens verdi? 60 - 70 kr ekstra?

Fin-fin tråd foresten!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
bare lurte ..

Jeg bestilte nettopp en laser til 320 norske kroner fra kina til norge. vil den nå 99.9% sikkert få estra toll avgift?
og isåfall, 25% av varens verdi? 60 - 70 kr ekstra?

Fin-fin tråd foresten!
Vis hele sitatet...
Som det er gjentatt til det kjedsommelige, ingen kan fortelle deg nøyaktig sannsynlighet for at en pakke blir stoppet. Det meste som bestilles fra Kina er dog skrap som er verdt ti kroner, så står det ikke verdi på pakken kan den godt bli vurdert som tollfri. Postens fortollingsgebyr ligger på rundt hundre kroner.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av fabianca Vis innlegg
Som det er gjentatt til det kjedsommelige, ingen kan fortelle deg nøyaktig sannsynlighet for at en pakke blir stoppet. Det meste som bestilles fra Kina er dog skrap som er verdt ti kroner, så står det ikke verdi på pakken kan den godt bli vurdert som tollfri. Postens fortollingsgebyr ligger på rundt hundre kroner.
Vis hele sitatet...
100kr i toll avgift, om den blir stoppet og fortollet. Takker for det

Og angående det ''10kr crappet'' bare fordi det kommer fra kina? Jeg er blant de som leser masse om både produkt og butikk før jeg kjøper en ting jeg er interessert i. Har enda ikke lest en negativ ting om den siden jeg kjøpte ifra. (www.O-like.com)

Sendte dem foresten en mail angående noen spørsmål jeg hadde, fikk svar 5 minutter etterpå