Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4138
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har flere rundt meg, som for det første mener jeg ikke tåler alkohol, og for det andre mener jeg er alkoholiker. Jeg drakk ca hver dag i 2 år. Hovedsakelig øl, og det kunne fort gå en 8-12 stykker per dag. Hadde meg en liten flørt med ei dame og hun likte ikke at jeg drakk, så jeg slutta mer eller mindre. Gikk over til lettøl, også slutta jeg helt.
Nå kan jeg drikke kanskje 1 gang ila uka, men det blir veldig ofte to dagers. Jeg mener jo selv at ja, kanskje jeg var det før, men nå mener jeg jo at jeg greier meg. Hva tenker dere? Hva skal til får at man er alkoholiker?
Jeg tenker iallfall at ikke-alkoholikere sjelden lurer på om de er alkoholikere.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Glemte å legge til at det er ca 3 måneder siden jeg slutta.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Koldun Vis innlegg
Jeg tenker iallfall at ikke-alkoholikere sjelden lurer på om de er alkoholikere.
Vis hele sitatet...
Hmm, den var fin. Noe å tenke på kanskje.
Anonym bruker
"Flirende Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
8-12 pils daglig kvalifiserer ganske greit til at man er alkoholiker.

En gang alkoholiker. Alltid alkoholiker. Er mulig drikke med måtehold, men det er få som klarer det etter flere år med misbruk daglig. Er vel kanskje der to dagers slår inn? Drikker du hele dagen derpå, eller kun på kveld?
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
8-12 pils daglig kvalifiserer ganske greit til at man er alkoholiker.

En gang alkoholiker. Alltid alkoholiker. Er mulig drikke med måtehold, men det er få som klarer det etter flere år med misbruk daglig. Er vel kanskje der to dagers slår inn? Drikker du hele dagen derpå, eller kun på kveld?
Vis hele sitatet...
Ja dem sier det... Drikker hele dagen ja.
Anonym bruker
"Flirende Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, da vil jeg tør påstå at du er alkoholiker. Men holder du du deg til kun helgene, er det mulig leve et liv som en noenlunde fungerende alkoholiker.


Er masse god hjelp få. Er du interessert i det selv.
Tenker at du burde holde deg mye lengre en 3 mnd før du skal beggynne å kose deg med ei kald ei i ny å ne.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når folk sier at du ikke tåler alkohol tyder det på at oppførselen din er problematisk. Da har man et alvorlig alkoholproblem uansett hvor sjeldent man drikker. Alkoholproblem er ikke bare det å drikke hver dag eller ofte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når folk sier at du ikke tåler alkohol tyder det på at oppførselen din er problematisk. Da har man et alvorlig alkoholproblem uansett hvor sjeldent man drikker. Alkoholproblem er ikke bare det å drikke hver dag eller ofte.
Vis hele sitatet...
+1

Til TS: Prat med de rundt deg som mener du har et alkoholproblem og få de til å fortelle deg hvorfor de mener at du ikke tåler alkohol. Garanterer deg at det blir kleint å høre på, og at du antakeligvis ikke vil kjenne deg helt igjen i deres framstilling men aksepter at de ikke ville sagt dette til deg om det ikke var sant. De vil deg bare det beste og enkelte tåler rett og slett ikke å drikke og du er nok en av dem dessverre. Kan være vanskelig å innse selv før man får en ordentlig reality check av sine nærmeste.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Folk mener at jeg ikke tåler det grunnet jeg blir forbanna, høylytt, spydig, skal banke alt å alle. Har en tendens til å blacke ut ofte. Kan ringe familien hundre ganger å bare snakke piss.

Jeg er jo klar over selv at alkohol ikke er noe for meg, men jeg er så glad i rusen at jeg velger å se bort i fra alt det jeg skriver ovenfor her. Flere av de tinga som jeg skriver ovenfor her skjer ikke hver gang, men hvertfall 80 prosent av tiden.
For eksempel: I forgårs - ble kastet ut av utestedet fordi jeg var høylytt. Gikk å ropte i gata i sinne. Klikka på far, ble henta av en kollega som kjørte meg hjem. Kom hjem, satt meg ned i sofaen å ringte familien klokka 01 på natta og fikk ikke svar, ringte til jeg fikk svar og fikk kjeft. Dama ringte en times senere, ble invitert til å møte hele familien og det sa jeg ja til.

Men det gikk helt fint, faktisk det gikk så bra at jeg ble overrasket dagen etter. Vi alle hadde en perfekt stemning og jeg ble likt av de alle. Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg skal være så retard i flere settinger også går det bra når man egentlig ikke tenker det selv.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Å diagnosere et alkoholproblem er ikke rett frem. Men ta en titt her:

Some of the most common symptoms of alcohol abuse are:

Experiencing temporary blackouts or short-term memory loss
Exhibiting signs of irritability and extreme mood swings
Making excuses for drinking such as to relax, deal with stress or feel normal
Choosing drinking over other responsibilities and obligations
Becoming isolated and distant from friends and family members
Drinking alone or in secrecy
Feeling hungover when not drinking
Changing appearance and group of acquaintances you hang out with

No matter how minor a drinking problem may seem, alcohol abuse symptoms should not be ignored.
Vis hele sitatet...
Ut i fra hva du skriver i tråden her så vil jeg si du helt klart har et alkoholproblem. Hør på ordet. Alkohol - problem. Du drikker alkohol og problematiske situasjoner oppstår. Det er et alkoholproblem. At du er så glad i en rus at du velger å se bort i fra konsekvensene burde være varselsignal nok til at du skjønner hvilken vei hønen sparker.

Bytt ut alkoholen med bedre vaner og evaluer livet ditt om et halvt års tid. De koster deg ingenting.

Vil anbefale deg å begynne å gå på AA-møter. Alkoholisme er en familiesykdom, og som du selv skriver så er det helt klart at dette også påvirker familien din. Men du er den eneste som kan hjelpe dem.
Sist endret av nso; 29. juni 2020 kl. 16:08.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå leste jeg bare innlegget ditt TS, leste ingen av de andre kommentarene. Men vi har hatt ett ganske likt forhold til alkohol utifra det du skriver. For å vite om du har et alkohol problem tenker jeg følgene: Hvorfor drikker du de to dagene i uken? For å slappe av, for å feste, for å sosialisere deg, for å unslippe psykiske plager?

For det andre: Hvor mye drikker du på de to dagene i uken?

Jeg drakk nesten bare øll selv, men det var mye av det, 5-6 dager i uken, på gjennomsnitt 50 enheter i uken. Det er jo helt klart et problematisk forhold til alkohol. Nå har jeg sluttet helt i 2 uker, mitt mål er å kunne holde meg unna en 2-3 måneder. Så gå tilbake til helge drikking, men da i moderasjon, dvs 1-5 enheter, utifra selskapet jeg er i, det tenker jeg hvertfall er innafor. Hvis det ikke skjer noe i helgene, så er det ingen grunn til å drikke.

Nå er jeg ingen helsepersonell e.l, men tenker det er ganske grunnlegende å finne ut om man har et problematisk forhold til alko eller ikke.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Folk mener at jeg ikke tåler det grunnet jeg blir forbanna, høylytt, spydig, skal banke alt å alle. Har en tendens til å blacke ut ofte. Kan ringe familien hundre ganger å bare snakke piss.

Jeg er jo klar over selv at alkohol ikke er noe for meg, men jeg er så glad i rusen at jeg velger å se bort i fra alt det jeg skriver ovenfor her. Flere av de tinga som jeg skriver ovenfor her skjer ikke hver gang, men hvertfall 80 prosent av tiden.
For eksempel: I forgårs - ble kastet ut av utestedet fordi jeg var høylytt. Gikk å ropte i gata i sinne. Klikka på far, ble henta av en kollega som kjørte meg hjem. Kom hjem, satt meg ned i sofaen å ringte familien klokka 01 på natta og fikk ikke svar, ringte til jeg fikk svar og fikk kjeft. Dama ringte en times senere, ble invitert til å møte hele familien og det sa jeg ja til.

Men det gikk helt fint, faktisk det gikk så bra at jeg ble overrasket dagen etter. Vi alle hadde en perfekt stemning og jeg ble likt av de alle. Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg skal være så retard i flere settinger også går det bra når man egentlig ikke tenker det selv.
Vis hele sitatet...
Dette bør være grunn nok for deg til å slutte. Lenger opp i tråden skriver du at dama/eksen ikke liker at du drikker, som om det er henne som var/er kjip og prippen, men når det at du drikker risikerer at du kjefter, truer eller banker dritten ut av henne eller andre så må du da for helvete forstå at du ikke kan innta disse giftdråpene noe mer!!!
nei du er ikke alkoholiker per nå, men helt klart et alkoholproblem som mest sannsynlig kommer til å blusse opp til alkoholismen du hadde opprinnelig igjen om du fortsetter.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette bør være grunn nok for deg til å slutte. Lenger opp i tråden skriver du at dama/eksen ikke liker at du drikker, som om det er henne som var/er kjip og prippen, men når det at du drikker risikerer at du kjefter, truer eller banker dritten ut av henne eller andre så må du da for helvete forstå at du ikke kan innta disse giftdråpene noe mer!!!
Vis hele sitatet...

Som regel så sier jeg kun når jeg er fyllesjuk at nå skal jeg ikke drikke mer. Men våkna opp idag og tenkte at nok er nok.
Jeg er aldri voldelig slik at jeg slår ellerno, men kjeften går i ett kjør når jeg først blir sint. Blir rett og slett en barnslig liten drittunge.

Takk for svar alle sammen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Folk mener at jeg ikke tåler det grunnet jeg blir forbanna, høylytt, spydig, skal banke alt å alle. Har en tendens til å blacke ut ofte. Kan ringe familien hundre ganger å bare snakke piss.

Jeg er jo klar over selv at alkohol ikke er noe for meg, men jeg er så glad i rusen at jeg velger å se bort i fra alt det jeg skriver ovenfor her. Flere av de tinga som jeg skriver ovenfor her skjer ikke hver gang, men hvertfall 80 prosent av tiden.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva som gjør at du liker rusen når den 80% av gangene fører til at du blir forbanna og ufordragelig og truer folk rundt deg.

At du i tillegg trakasserer din egen familie gjør jo ikke ting noe bedre.

Hadde jeg oppført meg slik i fylla så hadde jeg seriøst droppa alkohol av hensyn til mine medmennesker og muligens vurdert andre rusmidler som ikke gjorde meg til en drittsekk i rusa tilstand
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som regel så sier jeg kun når jeg er fyllesjuk at nå skal jeg ikke drikke mer. Men våkna opp idag og tenkte at nok er nok.
Jeg er aldri voldelig slik at jeg slår ellerno, men kjeften går i ett kjør når jeg først blir sint. Blir rett og slett en barnslig liten drittunge.

Takk for svar alle sammen.
Vis hele sitatet...
Å true med vold og ville banke alt og alle er også vold, psykisk vold og jeg har levd med en med samme alkoholproblem og er skadet for livet. Man må gå rundt på nåler og er redd for når det smeller fra kjeften, begynner å grue seg hver gang vi personen forlater huset tilfelle han kommer hjem igjen full og i det humøret, da sitter man nesten å håper personen heller havner på glattcella for bråk med noen andre og blir kronisk bekymra for det og, og redd hver gang man går på butikken tilfelle han kommer på å kjøpe alkohol når vi bare skulle kjøpe mat og kose oss. Så ender det med trusler, aggresjon og om de ikke er retta mot den du er med så er det ikke kult for fem øre å høre deg tøffe deg å snakke om andre du vil banke heller mens du går med sprengte blodårer langs halsen å marsjerer frem og tilbake i rusen klar for bråk. Ikke fett å få telefoner fra sånne barnslige fyllesvin heller. Ptsd fra helvete. Seriøst, slutt ellers blir du dumpa av både dame, familie og venner til slutt !
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå leste jeg bare innlegget ditt TS, leste ingen av de andre kommentarene. Men vi har hatt ett ganske likt forhold til alkohol utifra det du skriver. For å vite om du har et alkohol problem tenker jeg følgene: Hvorfor drikker du de to dagene i uken? For å slappe av, for å feste, for å sosialisere deg, for å unslippe psykiske plager?

For det andre: Hvor mye drikker du på de to dagene i uken?

Jeg drakk nesten bare øll selv, men det var mye av det, 5-6 dager i uken, på gjennomsnitt 50 enheter i uken. Det er jo helt klart et problematisk forhold til alkohol. Nå har jeg sluttet helt i 2 uker, mitt mål er å kunne holde meg unna en 2-3 måneder. Så gå tilbake til helge drikking, men da i moderasjon, dvs 1-5 enheter, utifra selskapet jeg er i, det tenker jeg hvertfall er innafor. Hvis det ikke skjer noe i helgene, så er det ingen grunn til å drikke.

Nå er jeg ingen helsepersonell e.l, men tenker det er ganske grunnlegende å finne ut om man har et problematisk forhold til alko eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ca 10 øl om dagen 5-6 dager i uken, vel da er du etter alle definisjoner jeg har lest alkoholiker. Så bra du gjør endringer nå.

Tror du at du kommer til å takle helgedrikking om 3 måneder? Om du har vært nykter i 3 måneder, hvorfor risikere å spolere den fine fremgangen med å starte å drikke? Se om du klarer å bli hekta på kaffe, te, chai eller organisk eplejuice fra saktevoksende fruktgårder lengst nord på vestlandet. Da har du alltid noe du kan drikke på når andre drikker alkohol, pluss at om du lærer deg masse om emnet så har du masse fun facts å dra opp av hatten når de andre snakker øl, sprit og vin.

Tror dessverre at straks du starter med helgedrikking så er du nok en gang fanget av rusen og at du raskt vil gå tilbake til gamle mønstre og drikke nesten hver eneste dag. Er vel en grunn til at de ofte sier på rehab en gang alkis alltid alkis? De har jo vært der selv de som jobber der. De har kjent på skammen, de har såret andre i rus, de har løyet og bedratt, og gjort alt de ikke burde ha gjort. Og de har lovet å bremse drikkingen. Mange ganger. Og noen ganger har de kanskje også trodd selv at de vil klare det. Før de til sist forstod at de ikke ble rusfri før de sluttet helt med rus.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Innstemmer med han over her. Prøvd å slutte mange ganger selv. En gang sluttet jeg ganske seriøst, holdt i bortimot 5 mnd. Så var det sommer, varmt vær, kompiser man ikke har sett på lenge, skulle bare ta noen pils den lørdagen siden det uansett gikk så bra og jeg «hadde klart det».

Long story short, Innleggelse, ARA og inndratt førerkort. Jaktvåpenet røk også på samme edruelighetskrav som førerkort forresten så det blir ingen småviltjakt i år.

Forbruket mitt var ganske likt ditt, selv om jeg på slutten brukte mer og mer sterkere varer da øl og cider ble lite effektivt, gadd ikke drikke 6-9 liter væske for go-følelsen. Men forbruket og hyppigheten var lik. Min feil var at jeg aldri søkte hjelp før det var for seint, og jeg trodde aldri på dem som skrev på freak og andre forum at det vil gå til helvete.

Tro meg, det gikk til helvete.
Når du kan slutte vil du ikke, når du vil slutte kan du ikke. Slik funker omtrent alkoholismen.
Slutt NÅ, søk hjelp til det om nødvendig. Bedre med 6 mnd uten førerkort nå mens du har helsa i behold.
Slutt å drikk. Du sier jo selv du er et rasshøl når du drikker. Finn deg en annen hobby.
Det du beskriver er standard for alkoholmisbruk. Hadde jeg vært deg hadde jeg slutta for godt før du blir forhatt av alle rundt deg.

Snakk med fastlege om antabus, ta antabus på legekontoret ikke hjemme for da dropper du det, søk om psykolog og begynn i AA. Å tillate seg å bare drikke en gang i blandt er ikke løsningen med ditt problem, da må det nulltoleranse til.
Bass Conducta
Russo's Avatar
7 3
Kommer vel an på hvor du bor. Bodde i Portugal i noen år, er temmelig Normalt å drikke en 8-12 daglig.
Men gjelder mest "alternative folk" er vel kanskje ikke så rart med tanken på kunst universitetet jeg gikk på satt alle å mekka joint i skole kafeen i pausene og ingen brydde seg.
Sist endret av Russo; 2. juli 2020 kl. 07:26.
Sitat av Russo Vis innlegg
Kommer vel an på hvor du bor. Bodde i Portugal i noen år, er temmelig Normalt å drikke en 8-12 daglig.
Men gjelder mest "alternative folk" er vel kanskje ikke så rart med tanken på kunst universitetet jeg gikk på satt alle å mekka joint i skole kafeen i pausene og ingen brydde seg.
Vis hele sitatet...
Det jeg tenker da er bare at det er mer normalt å være alkoholiker der.
Bass Conducta
Russo's Avatar
7 3
Sitat av Fiskesaus Vis innlegg
Det jeg tenker da er bare at det er mer normalt å være alkoholiker der.
Vis hele sitatet...
Legit, er ikke mye annet å gjøre med tanken på 12 timers skift og 3.5 euro per time i betaling, folk er bra oppegående, drikker til 4 og går på jobb uten problemer.
Hadde de som også var veldig sporty og dro fra Rave rett på jobb klokken 7
Det er ekstremt individuelt hva som kan defineres som alkoholiker. Jeg drakk selv hver dag omtrent i 2 år, helst rødvin og mest om kveldene.Vanen importerte jeg fra ei eks jeg var sammen med som holdt på slik i flere år. Hun smugdrakk og vin i kaffekopper slik at det skulle se bedre ut om det var barn rundt, og "ungikk i følge henne selv å bli full". Og vi begrenset begge konsumet med grenser på enhetene vi drakk(alldrig "fulle" i ukedagene). Jeg vet og hun drakk på jobb noen ganger(hun drev for seg selv). En dag stoppet jeg fullstendig av meg selv da jeg holdt på å spy bare av synet av alkohol. Jeg konfronterte eksen, gav henne et ultimatum mellom meg og alkoholen. Det ble slutt av forskjellige årsaker, men alkoholen hadde uten tvil en stor faktor. Etter det har jeg knapt nok drukket snart 11 år i etterkant.

Selv føler jeg ikke at jeg var eller er disponibel for det som defineres som alkolisme. Min eks hadde det i familien sin og meg bekjent viser noe forskning at det kan være til dels genetisk. Men mange er såkalt fungerende alkolister. En arbeidskolega av meg f.eks drikker hver dag ca 12 øl etter jobb og er ekstremt dyktig i det han driver med arbeidsmessig. Jeg hadde segnet om, kansje dødd av å være fyllesyk.

Alkohol er et sterkt og potensielt svært skadelig rusmiddel. I seg selv er det en god nok grunn til å legalisere cannabis som er mye sunnere for kroppen.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Russo Vis innlegg
Legit, er ikke mye annet å gjøre med tanken på 12 timers skift og 3.5 euro per time i betaling, folk er bra oppegående, drikker til 4 og går på jobb uten problemer.
Hadde de som også var veldig sporty og dro fra Rave rett på jobb klokken 7
Vis hele sitatet...
Å leve på den måten er på ingen måte bra. De som gjør det ender ofte opp med hjerteproblemer og andre sykdommer som røver livskvaliteten fra dem i "relativt tidlig." Går kanskje bra til du er 50, men etter det går det ofte nedover.
Greia mer avhengighet er at det er veldig misforstått. Det har en tendens til å hijacke hjernen din, slik at du ikke føler deg presset av avhengighet, men heller fordi du har mange gode argumenter for hvorfor du kan drikke så mye som du gjør. Men disse argumentene er faktisk ofte bare et resultat av avhengighet og det å unngå vonde følelser tilknyttet ubehagelig og dønn ærlig selvgransking. AA kunne nok vært veldig fint for deg. Det er så lett å tenke at ''får bare kutte ned'' og det er humper i veien og hit og dit og over en ruglete graf som strekker seg over et tiår så ser man at alkoholen ødelegger livet ditt mer og mer til tross for at du får bedre og bedre forståelse og mestring i livet som alkoholavhengig.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ble slik at jeg jobba 13 timers igår og jobbet 11 idag, så jeg følte jeg "fortjente" noen øl. Ble 6 stk, og slutter der. Teit ass..
Bass Conducta
Russo's Avatar
7 3
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å leve på den måten er på ingen måte bra. De som gjør det ender ofte opp med hjerteproblemer og andre sykdommer som røver livskvaliteten fra dem i "relativt tidlig." Går kanskje bra til du er 50, men etter det går det ofte nedover.
Vis hele sitatet...
Si det til gutta i 70 pluss jeg jobbet på fruktplukking med, de kjørte en 5 liter dunk Portugisisk vin per 12 timer skift. De drakk ikke mye vann for å si det sånn.
Jeg kjenner meg igjen i mye dette. Til slutt var jeg så ulykkelig og kjørt at jeg bare måtte slutte hold turkey. Tok da tak med psykolog, trening og greir. Ønsker ikke å skryte over hvor lenge jeg har vært edru. Det jeg kan si er at det var tungt, men verdt det. Jeg har aldri hatt det bedre enn jeg har nå. Stå på dette fikser du, eneste du trenger å gjøre er å bestemme deg
Sist endret av Tubot; 3. juli 2020 kl. 01:05.