Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3067
Hei.

Hvilken type jord anbefales? Vet det har vært diskutert en del i dyrketrådene.
Men etter mye søking og styring finner jeg ikke noe spesifikt fra "vanlige" butikker.
Lett-godt drenerende-torv jord ja.. men??

Har tilgang til Byggmax, monter, obs, plantasjen, hageland, felleskjøpet.

Ønsker klare spesifikke svar fra noen som vet hva som fungerer best.

Bruker så- og kaktusjord fra Hageland til spiring osv, ikke superimponert. Men kanskje jeg gjør noe annet feil. Veksten går uuuutrolig tregt. Tempen er fin 25C, luftfuktighet rundt 55-60%. 1 måned spiring og vi snakker 7-8cm 🙄
Vanner med 6.5-7 ph
Blomsterjord fra plantasjen funka bra de åra jeg dyrka. Tenkte aldri noe over PH på vann eller noe slikt. Bare god næring og bra lys. Fikk gode avkastninger og god kvalitet. Temperaturen var nok alt fra 22 til 40 på varme sommerdager.
Sist endret av Fiskesaus; 14. juni 2020 kl. 12:07.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kanskje du skal nevne hva du dyrker?

Denne underkategorien er for dyrking generelt og ikke bare cannabis som jeg mistenker du driver med.
Hold deg unna Plantasjen. Vanvittig med utøy av ymse slag i jorda og minst 1 type flytende gjødsel dreper plantene. De fikk mange klager på den i fjor, men selger samme driten i år..

Bruker jorda fra Byggmax på andre året, den fungerer bra.

https://i.imgur.com/y4LFIHY.jpg

https://i.imgur.com/T6Kpxkp.jpg

Du ligger for høyt på ph ihvertfall. Dette er torv, ikke jord, så ph bør ned mot 5.8-6.0
Sist endret av veidemann; 14. juni 2020 kl. 13:42.
Herbia plantejord! Selges overalt og er kjempefin. Lecakuler i bunn. Bland inn litt perlitt.
Sist endret av TrippyKing; 14. juni 2020 kl. 14:24.
Ballkunstner
Trådstarter
8 1
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Herbia plantejord! Selges overalt og er kjempefin. Lecakuler i bunn. Bland inn litt perlitt.
Vis hele sitatet...
Fant ikke denne hos plantasjen eller hageland. Mulig denne de har på Byggmax da?

Sitat av veidemann Vis innlegg
Hold deg unna Plantasjen. Vanvittig med utøy av ymse slag i jorda og minst 1 type flytende gjødsel dreper plantene. De fikk mange klager på den i fjor, men selger samme driten i år..

Bruker jorda fra Byggmax på andre året, den fungerer bra.

https://i.imgur.com/y4LFIHY.jpg

https://i.imgur.com/T6Kpxkp.jpg

Du ligger for høyt på ph ihvertfall. Dette er torv, ikke jord, så ph bør ned mot 5.8-6.0
Vis hele sitatet...
Mener du at dem har flytende gjødsel iblandet jorden som dreper plantene? Eller er det gjødsel dem selger du tenker på?

Som du nevner har jeg også dårlig erfaring med disse hagesentrene. Ofte små fluer og dritt.
Ph tips notert Takk.
Sist endret av TrikseMedBall; 14. juni 2020 kl. 21:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TrikseMedBall Vis innlegg
Fant ikke denne hos plantasjen eller hageland. Mulig denne de har på Byggmax da?
Vis hele sitatet...
Ved nærmere ettertanke er det et par år siden jeg har kjøpt jord. Den var over alt før i hvert fall.
Sitat av veidemann Vis innlegg
Hold deg unna Plantasjen. Vanvittig med utøy av ymse slag i jorda
Vis hele sitatet...
Jord er stort sett sterilisert, før den blir pakket. Så det tror jeg ikke på. Men i potter o.l. på hagesentre også sikkert Plantasjen har det vært en del ulumskheter, ja. Du kan jo begynne å spørre deg, hvor alle brunsneglene kommer ifra? Jo, potter med planter og noen brunsnegleegg. Om ikke dette var ille nok, så kommer det med en del andre ting også. Jeg har bl.a. personlig sett skader av en slekt av eggsporesopp, med navn Phytophthora (har ikke norsk navn). En art innen denne slekta, som kanskje er velkjent for mange er potettørråte P. infestans. Men her er det snakk om andre arter altså. Det jeg har sett, er at flere av dem soppene jeg tenker på dreper trær for fote. Altså et naturreservat er nå i ferd med å bli rensket for gråor av disse soppene. Det er flere arter der, som er avhengig av gråor. Så det blir jo ikke helt bra. Ikke bare det, men det er sett skader på noen arter innen vierslekta også, men ikke så massive som hos gråor.
Noen andre sopper i samme slekt dreper blåbærlyng for fote. Diverse myndigheter er jo redd for, at den skal komme inn. Soppen er sett i Storbritannia. Her er bare toppen av et isfjell nevnt.



Sitat av veidemann Vis innlegg
minst 1 type flytende gjødsel dreper plantene.
Vis hele sitatet...
Så og si alle typer gjødsel dreper alle planter, bare du har på nok. Så da kan vi heller si, at noen skjønte vist ikke hvordan den skal brukes.


Sitat av veidemann Vis innlegg
Dette er torv, ikke jord, så ph bør ned mot 5.8-6.0
Vis hele sitatet...
Vær obs på, at å bruke torv er noe av det verste du kan gjøre for klima. Myrtorv er så og si konsentrert lagret karbon igjennom årtusner. Som blir sluppet ut som med nesten et blaff når den brukes. Altså ikke bra for din, andres og dine/våre etterkommere.
Ballkunstner
Trådstarter
8 1
Hadde egentlig håpet på noen flere tilbakemeldinger vedrørende spesifikk jord. Nå har jeg fått tips om en Byggmax jord, som tydelogvis var brukt ute. (Takk til deg ) Jeg vil ha min inne.. Hvor får resten jorden sin fra?
Psykedelisk bakverk
Bestill fra for eksempel Dyrkehuset, Sweettomat, gartnergrossisten eller mikrogartneriet. Hos samtlige kan du også velge henting på pick-point om du ikke vil ha det tilsendt. Du spør etter jord som er å få i vanlige butikker, derfor ikke svart før nå. Skjønner ikke hvorfor du absolutt skal ha fra «vanlig» butikk fremfor noe som er beregnet til formålet?
Hvor stor potte bruker du? Husk planta ikke blir større enn rotsystemet, større potte=større plante.
Billig jorda du kjøper på Monter er helt grei å bruke.(5 for 200 kr.)
På en 20 l sekk blander du en halv sekk kattesand (perlite) og en 1/3 grus. (husk å vask grusen godt hvis du bruker strøsand).
Bruker du en 15 l potte, er det ikke nødvendig med ekstra næring, husk å ha masse hull under og på sidene til ventilasjon og drenering.
Er ikke enig at man 'må' ha jord fra spesialbutikker, for det første er det svinedyrt, for det andre er det alltid en (liten?) risk når man får tilsendt produkter fra disse. Det finnes også masse gode instruksjons videoer på YT om temaet.
Lykke til, må dine tomater bli store og fruktbare..
Ballkunstner
Trådstarter
8 1
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
Bestill fra for eksempel Dyrkehuset, Sweettomat, gartnergrossisten eller mikrogartneriet. Hos samtlige kan du også velge henting på pick-point om du ikke vil ha det tilsendt. Du spør etter jord som er å få i vanlige butikker, derfor ikke svart før nå. Skjønner ikke hvorfor du absolutt skal ha fra «vanlig» butikk fremfor noe som er beregnet til formålet?
Vis hele sitatet...
Det er fordi jeg foretrekker å hente selv.
Men bor ikke i nærheten av disse spesialbutikkene. Rart ikke plantasjen eller lignende kan ta inn slik. Men men, det er ihvertfall grunnen.

Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Hvor stor potte bruker du? Husk planta ikke blir større enn rotsystemet, større potte=større plante.
Billig jorda du kjøper på Monter er helt grei å bruke.(5 for 200 kr.)
På en 20 l sekk blander du en halv sekk kattesand (perlite) og en 1/3 grus. (husk å vask grusen godt hvis du bruker strøsand).
Bruker du en 15 l potte, er det ikke nødvendig med ekstra næring, husk å ha masse hull under og på sidene til ventilasjon og drenering.
Er ikke enig at man 'må' ha jord fra spesialbutikker, for det første er det svinedyrt, for det andre er det alltid en (liten?) risk når man får tilsendt produkter fra disse. Det finnes også masse gode instruksjons videoer på YT om temaet.
Lykke til, må dine tomater bli store og fruktbare..
Vis hele sitatet...
Men bør ikke plantene bli større før jeg potter om til 15 liter? Nå er det jo bare liten spire.
Et par hakk over frøblad.
Takker for svar Har glana litt youtube btw, men lite norsk der.. De har jo andre typer i andre land. Blir nok byggevarehus jord på meg da. Du er andre som foreslår det så Plantejord med perlitt osv..
Sist endret av TrikseMedBall; 15. juni 2020 kl. 21:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TrikseMedBall Vis innlegg
Men bør ikke plantene bli større før jeg potter om til 15 liter? Nå er det jo bare liten spire.
Vis hele sitatet...
Ser folk fraråder det, men har alltid gått bra når jeg har pottet om til for store potter. Bare pass på å ikke vann for mye.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jord er stort sett sterilisert, før den blir pakket. Så det tror jeg ikke på.

Tro det eller ei, vet om mange som har fått store problemer med skadedyr etter å ha pottet om div planter med jord fra Plantasjen. Null skadedyr med annen jord, potter om og vipps så har de mengder med småjævler.



Så og si alle typer gjødsel dreper alle planter, bare du har på nok. Så da kan vi heller si, at noen skjønte vist ikke hvordan den skal brukes.



Vær obs på, at å bruke torv er noe av det verste du kan gjøre for klima. Myrtorv er så og si konsentrert lagret karbon igjennom årtusner. Som blir sluppet ut som med nesten et blaff når den brukes. Altså ikke bra for din, andres og dine/våre etterkommere.
Vis hele sitatet...
Tro det eller ei, vet om mange som har fått store problemer med skadedyr etter å ha pottet om div planter med jord fra Plantasjen. Null skadedyr med annen jord, potter om og vipps så har de mengder med småjævler.

Vi kan heller si at svaret ditt er flåsete. Mange folk på div hagegrupper på FB har fått tomat/chili/paprika-planter ødelagt av denne flytende gjødselen pga rester av plantevernmidler.

https://detgronneskafferi.com/2020/0...el-og-kompost/

Forsåvidt enig, men jeg kjøper ikke jord til 250kr/sekken
Sist endret av veidemann; 17. juni 2020 kl. 12:53.
Ballkunstner
Trådstarter
8 1
Det endte med den billige plantejorden fra Byggmax. Blandet i perlite og vermiculite. Luftig fin og god jord rett fra sekken egentlig.
Satser på denne blir bra.
4.5l potter til de små spirene så får se om det tar seg opp nå. ×fingerscrossed×