Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  450 119354
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om det er posten som håndterer pakken så betaler når du henter pakken, er det DHL så får du en faktura i posten en uke etter pakken kom ca.
Hvor lang tid pakken tar før den kommer? Det vet bare gudene, det er avhengig av mange faktorer, eller som noen sier mellom 2-6 uker kanskje mer.
Skal ikke si for mye dumt nå, men synes det er litt synd med at tollvesenet i Norge er så strenge, hører Norge har værre toll enn selve Australia og det er faktisk verdens strengeste toll, så Norge har vel verdens strengeste toll, min tanke er vi selv kan bestemme litt over hva vi skal ha i kroppen, er ikke for narkotika akkurat heller.. men om så du bestiller f.eks noe som skulle vært på legemiddel listen så velger man jo selv hva som skal inn i sin egen kropp, det er det jeg mener! Sikkert mange som er uenige, men har alltid synes den Norske tollen er litt for strenge, selvfølgelig dem gjør jo en kjempe god jobb, men noe synes jeg vi kan bestemme litt selv!
▼ ... noen uker senere ... ▼
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Hjelmen min som kommer med posten fra USA kom til "Customs Clearance" i Norge den 08.07. Siden har pakken stått fast der og nå den 15.07 har fortsatt ingenting skjedd. Er det noe jeg kan gjøre eller er det bare og vente?
▼ ... over en uke senere ... ▼
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Lima Vis innlegg
Hjelmen min som kommer med posten fra USA kom til "Customs Clearance" i Norge den 08.07. Siden har pakken stått fast der og nå den 15.07 har fortsatt ingenting skjedd. Er det noe jeg kan gjøre eller er det bare og vente?
Vis hele sitatet...
Du kan jo være føre var og sende Postens utenlandsavdeling (hvis det er de som har den) dokumentasjon på vare og verdi (f.eks. kvittering på mail), hvis du mistenker at det mangler. Men mest sannsynlig så er det bare ferie og varme som får ting til å gå treigt.

https://sending.posten.no/toll/index.html
Dra innom lokale tollkontoret og ta med kvittering pluss forsendingsnummer. Fortoll selv og bedre tollkontoret oversende kopi til posten. Mva betaler du også på tollkontoret. Gjort det her senest denne uken.
Sitat av Aliayz Vis innlegg
Har bestilt ting fra hollistercobay for 660 kroner og det skal bli sendt med airail men hvordan skal jeg hente varene? Trenger fort svar!
Vis hele sitatet...
Det kommer nok med posten eller så får du hentelapp.
Sitat av Jinsei no deshi Vis innlegg
Det kommer nok med posten eller så får du hentelapp.
Vis hele sitatet...
Hehe takktakk! Mente air mail (;
Vet at ved å se på sporingsnummeret på pakken kan man finne ut litt info. De 2 første bokstavene avgjør hvertfll blant annet om man må vise legitimasjon når man henter pakken, eller om man bare må vite navnet som pakken står på. Kan noen skrive en liste eller noe, hva som er standard prosedyre for de forskjellige kombinasjonene av bokstaver/tall?
Har aldri satt meg inn i det Kobe...

Er i allefall møkk lei posten. Helt på trynet at de skal ha ett "fortollingsgebyr" på varer som allerede er fortolla av motager. Eneste positive er at det er mindre enn det de skal ha når varen har verdi over 1k og de gjør det.
Skal kjøpe gopro 3 black edition fra coinsfortech og betale med bitcoin. Har snakka med folka på mai og lurer på om det er mulig at de skriver at der er gave til under 1000. Eller deklarere det som det billigste gopro kameraet så det blir mindre toll. Vet noen her hvordan det vil fungere? Og blir alt sjekket og fortolla uansett? Viss jeg er heldig kan jeg få det for 2800 kr med frakt. I værste fall blir det på 3500
▼ ... noen måneder senere ... ▼
bestilte noen cannabisfrø, og pakken ble sendt fra england og ankom oslo fredag 3.10. Men etter oppdateringen som sier at pakken har ankommet landet har det ikke vært noen oppdateringer. Betyr det at pakken har blitt stoppa? Og vil det få noen konsekvenser utover brev om at pakken har blitt stoppa?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har et spørsmål. Når jeg sender et A brev. Blir det sendt direkte eller må det innom en hoved sentral for rønken å diverse dritt. Skal sendes innen samme fylke
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg kjøpte en t-skjorte fra en utenlandsk nettbutikk, denne ble sendt med USPS. Denne t-skjorten kostet vel rundt 150 kroner, vil jeg få noen form for gebyrer? Har opplevd tidligere at det ble sendt med DHL, den varen kostet rundt 200. DHL Sendte meg en faktura på 433 kroner.

Vil det samme skje nå, når jeg bruker USPS?
USPS = United States Postal Service, det samme som Posten Norge. Du kommer ikke til å få noe ekstra gebyr utover det du har betalt i frakt.
Sitat av Aron2303 Vis innlegg
Har et spørsmål. Når jeg sender et A brev. Blir det sendt direkte eller må det innom en hoved sentral for rønken å diverse dritt. Skal sendes innen samme fylke
Vis hele sitatet...
Litt sent svar, men nei, innenlands post blir ikke kontrollert på noen måte utenom en sjelden gang snuten er innom en terminal med bikkje. Men med tanke på at det er millioner av sendinger som håndteres av Posten hver eneste dag, er det mikroskopiske sjanser for at det blir oppdaget om sendingen er godt emballert så den ikke revner, og ikke lukter sånn at postfolkene merker det.
Sist endret av KultNick; 1. mars 2015 kl. 03:25.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg kommer til å få en pakke fra Russland om en liten stund denne paken er markert som gave og har en verdi på rundt 100$ kommer det noen gebyrer eller moms på denne
Sitat av mtew Vis innlegg
Jeg kommer til å få en pakke fra Russland om en liten stund denne paken er markert som gave og har en verdi på rundt 100$ kommer det noen gebyrer eller moms på denne
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis ikke. Grensen på gave er 1000kr inkl. Frakt. 100$ tilsvarer ca 860kr så null toll/moms. Tollen kan derimot be om dokumentasjon om du er uheldig.
Sist endret av FreeMyKiwi; 14. januar 2018 kl. 12:01. Grunn: Dårlig grammatikk
Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Sannsynligvis ikke. Grensen på gave er 1000kr inkl. Frakt. 100$ tilsvarer ca 860kr så null toll/moms. Tollen kan derimot be om dokumentasjon om du er uheldig.
Vis hele sitatet...
blir frakt regnet med på gave? Gaven selv koster rundt 100$ men den veier 13kg og frakten er relativt høy vil jeg da måtte betale full moms?
Sist endret av mtew; 14. januar 2018 kl. 12:39.
Sitat av mtew Vis innlegg
blir frakt regnet med på gave? Gaven selv koster rundt 100$ men den veier 13kg og frakten er relativt høy vil jeg da måtte betale full moms?
Vis hele sitatet...
Ta og lyv litt til tollen da. Personlig så importerte jeg spinnere da alle ville ha det. Importerte rundt 300stk hver sending. Fikk de merka med 330kr på pakka og når de spørre om kvittering hjalp inspiser element fint på å redigere eBay skjermbildet med en pris under 350kr.

Finn på noe. Er egt. Ganske lett.
Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Ta og lyv litt til tollen da. Personlig så importerte jeg spinnere da alle ville ha det. Importerte rundt 300stk hver sending. Fikk de merka med 330kr på pakka og når de spørre om kvittering hjalp inspiser element fint på å redigere eBay skjermbildet med en pris under 350kr.

Finn på noe. Er egt. Ganske lett.
Vis hele sitatet...
Det jeg får fant jeg gjennom noen litt rare kilder som har tilgang til surplus ekstremt billig nærmeste annonsene på nett ligger på rundt 900$ jeg betaler en brøkdel... hender det at de sjekker priser på nett?
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mtew Vis innlegg
Det jeg får fant jeg gjennom noen litt rare kilder som har tilgang til surplus ekstremt billig nærmeste annonsene på nett ligger på rundt 900$ jeg betaler en brøkdel... hender det at de sjekker priser på nett?
Vis hele sitatet...
'
Kort versjon: Ja. Både ebay, alibaba og en god del andre sider benyttes ofte av både tollerne og tollmedarbeiderne til postnord og posten.
hvordan skal jeg bevise hva den egentlig er verdt om jeg ikke har noen kvittering å legge frem det er tross alt en gave
Sitat av mtew Vis innlegg
hvordan skal jeg bevise hva den egentlig er verdt om jeg ikke har noen kvittering å legge frem det er tross alt en gave
Vis hele sitatet...
Da sier du at det er en gave, du har ikke kvittering, men du har fått vite at verdien lå rundt 100$ +\- noen dollar.
De kan ikke presse deg til å gi dem noe du ikke har
regnes frakt med på verdien? frakten kostet nesten 70-80$ fordi pakken veier 13kg og er sendt ekspress.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Da sier du at det er en gave, du har ikke kvittering, men du har fått vite at verdien lå rundt 100$ +\- noen dollar.
De kan ikke presse deg til å gi dem noe du ikke har
Vis hele sitatet...
... men om hverken du eller avsendar kan dokumentere verdi kan dei fastsettje verdi på grunnlag av liknande vare.

Det sagt så gjeld regelen om gåver kun mellom privatpersoner. Tollvesenet har og tilgang til valutaregisteret, dvs. dei har oversikt over kredittkorttransaksjoner til utlandet, og kan sjølvsagt bruke det som del av grunnlaget for å fastsettje verdi.

Å forfalske tolldokument er straffbart.
selgeren hadde planlagt å sende som gave verdt 295 før jeg i det hele tatt spurte noe om det. kan jeg ikke bare få den sendt å håpe den går igjennom om de lurer så sender jeg bare sende screenshot av paypal betalingen.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
... men om hverken du eller avsendar kan dokumentere verdi kan dei fastsettje verdi på grunnlag av liknande vare.

Det sagt så gjeld regelen om gåver kun mellom privatpersoner. Tollvesenet har og tilgang til valutaregisteret, dvs. dei har oversikt over kredittkorttransaksjoner til utlandet, og kan sjølvsagt bruke det som del av grunnlaget for å fastsettje verdi.

Å forfalske tolldokument er straffbart.
Vis hele sitatet...
lignende vare vil nokk være over 5 tusen dyrere enn hva jeg har betalt
Sist endret av mtew; 14. januar 2018 kl. 16:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
... men om hverken du eller avsendar kan dokumentere verdi kan dei fastsettje verdi på grunnlag av liknande vare.

Det sagt så gjeld regelen om gåver kun mellom privatpersoner. Tollvesenet har og tilgang til valutaregisteret, dvs. dei har oversikt over kredittkorttransaksjoner til utlandet, og kan sjølvsagt bruke det som del av grunnlaget for å fastsettje verdi.

Å forfalske tolldokument er straffbart.
Vis hele sitatet...

Shhhhhhhhh Ingen hørte det jeg sa
Sitat av mtew Vis innlegg
...... om de lurer så sender jeg bare sende screenshot av paypal betalingen.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke ta screenshot. Klikker du på trasaksjonen så får du den fulle regningen og den kan du printe ut på en knapp litt ned på siden. (mulig du kan eposte den også, jeg så ikke så nøye etter i forgårs når jeg trengte utskrift)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har bestilt pakke, som kom på 472 nok, inklusive frakt, med kost-tilskudd. Er bestilt fra USA.
Noen som har peiling, hvor mye det blir, i toll, og avgifter?
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har bestilt pakke, som kom på 472 nok, inklusive frakt, med kost-tilskudd. Er bestilt fra USA.
Noen som har peiling, hvor mye det blir, i toll, og avgifter?
Vis hele sitatet...
https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Importkalkulatoren, fungerer ikke, på helsekost
jeg har bestilt helsekost i over 10 år og aldri betalt toll på noen ordrer , moms derimot hver gang jeg går over grensa som nå er på 350 kr ink frakt
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Importkalkulatoren, fungerer ikke, på helsekost
Vis hele sitatet...
Sjekka på den nå. Regn ut, men bruk vitaminer som søk du
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har lagt inn en bestilling hos iHerb på 120stk 3mg melatonin. Er reseptlagt i Norge. Tror dere det blir noe problem å få dette gjennom?
Sitat av hotline Vis innlegg
Har lagt inn en bestilling hos iHerb på 120stk 3mg melatonin. Er reseptlagt i Norge. Tror dere det blir noe problem å få dette gjennom?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk nettopp mine tatt av tollen. Også bestilt fra iHerb :/ Men det kan være du er mer heldig!
Jeg bestilte samme boks fra samme sted nylig, 3mg melatonin. Ble sjekket og åpnet av tollen men fikk pakken. Dog med avgift dyrere enn produktene i seg selv..
Sitat av Sol-Nede Vis innlegg
Jeg fikk nettopp mine tatt av tollen. Også bestilt fra iHerb :/ Men det kan være du er mer heldig!
Vis hele sitatet...
Hvilke konsekvenser får dette? Kun at man ikke får dem?
Sitat av hotline Vis innlegg
Hvilke konsekvenser får dette? Kun at man ikke får dem?
Vis hele sitatet...
Ja, fikk kun brev fra tollen om at jeg hadde prøvd å innføre et reseptbelagt legemiddel. Om jeg mente jeg hadde lov å innføre, så måtte jeg sende dem resept. Om ikke, ville varen bli destruert eller returnert etter x antall dager. Ikke noe mer enn det.
Sist endret av Sol-Nede; 19. april 2018 kl. 14:40.
Hva om man blir tatt for å innføre feks 50g ren melatonin
▼ ... over et år senere ... ▼
Er det noen her som vet om den nye toll loven / fjerningen av 350kr grensen også vil påvirke import av *bøker* fra utlandet?
Bøker til eget bruk er unntatt både toll og mva - https://www.toll.no/no/varer/boker/
Etter endring av regler så virker det som det er lov og importere 1mg Melatonin.
Noen som har prøvd og importere i det siste?

Unntak - stoffer som ikke stoppes.
melatonin (produkter med mer enn 1 mg/døgndose regnes generelt som legemidler i Norge)
https://legemiddelverket.no/import-o...som-legemidler
Noen andre fra nordnorge som opplever store forsinkelser i post
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Noen andre fra nordnorge som opplever store forsinkelser i post
Vis hele sitatet...
Heey, det er jul og myye post! Posten har varslet 2-3 dagers forsinkelser her på østlandet.
Ikke bare jul.

Har vært tidenes BF. Regner med pågangen opp mot normalt er tredoblet siden fredag.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Ikke bare jul.

Har vært tidenes BF. Regner med pågangen opp mot normalt er tredoblet siden fredag.
Vis hele sitatet...
BF?

Biblotekarforbundet? Bakelittfabrikken? Bjønnfitte?
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Buttfuck
Vis hele sitatet...
LOL.

Akkurat det man tenkte på.

BF=Black Friday.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Funker det fortsatt bra å bruke jetcarrier for å få ting hit fra usa? Bok som koster ca 90 usd, hva blir det å koste med toll + jetcarrier avgift ca?
Sitat av hollow Vis innlegg
Funker det fortsatt bra å bruke jetcarrier for å få ting hit fra usa? Bok som koster ca 90 usd, hva blir det å koste med toll + jetcarrier avgift ca?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva jetcarrier tar for videresending, men tollavgift og mva slipper du på bøker til eget bruk.

https://www.toll.no/no/varer/boker/
Sist endret av bruisepristine; 30. juni 2020 kl. 01:22.