Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 68030
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne tråden er laget for å gi informasjon om de seriøse skadene som forekommer ved å
ruse seg på løsemidler.

Typer
* Aerosoler / spraygasser: butan, dimetyleter, estere
* Bensin
* Brannslukningsprodukter: bromklordifluormetan
* Eter
* Kloroform
* Korrekturlakk: trikloretan
* Lightergasser: butan, propan
* Lim: etylacetat, toluen, heksan, estere, xylen
* Maling, lakk og tynnere: toluen, xylen, heksan, butanon, estere
* Malingfjerner: toluen, diklormetan
* Neglelakkfjerner: aceton, estere
* Rensemidler: trikloretan, tetrakloretylen

Rus
Når man ruser seg på løsemidler, så får man oftest det endel vi kalle en alkohollignende rus, men ofte med ekstra virkninger som lyd forvrengning, og noen ganger små hallusinasjoner.
Nedsatt konsentrasjon, hevet stemningsleie, svekket hukommelse og innlæring,
samt kritikkløshet er typiske symptomer. Misbrukere beskriver oppstemthet, ørhet,
manglende hemninger og evt. forvirring i kombinasjon med en beroligende effekt.
Etter at en har inntatt en gjennomsnittlig rusgivende dose, vil rusen vanligvis vare fra få minutter til maksimalt en time,men oftest så er rusen så kortvarig, at brukeren
sniffer om og om igjen med korte intervaller for å oppretholde rusen.

Skader
Dyp inhalasjon av løsemidler gjentatte ganger over en kort periode kan føre til
hallusinasjoner, bevissthetstap og krampeanfall.
Risikoen for plutselig død er da relativt stor.
Døden inntrer først og fremst ved hjertearytmier, surstoffmangel og kvelning.

Langtidsbruk kan føre til svinn av hjernesubstans.
Symptomer på hjerneskade omfatter betydelige psykiske forstyrrelser,
problemer med muskelkoordinasjonen, skjelvinger, neseblod og konstante hodepiner.
Bensinsniffing kan dessuten medføre atferdsendringer som følge av blyforgiftning.

Imotsetning til de 'vanlige' rusmidlene (Vanlig i den forstand at de er
laget for å ruse seg på, cannabis, amfetamin, heroin, lsd og andre sentralstimulerende stoffer) så er
løsemidler laget primært for å løse opp fett, ikke for å gi rus.
Hele kroppen er avhengig av fett, det finnes i hjernen, rundt benstrukterer og
i musklene. Du kan vel selv tenke deg hva et stoff som ikke hovedsaklig er
laget for å gi rus, men å løse opp de viktige stoffene i hjernen og resten av
kroppen din gjør med din helse.

Jeg beklager om denne siste biten ble vel moraliserende, men for din egen helses skyld,
ALT er bedre å ruse seg på enn løsemidler, skal du absolutt ruse deg, stjel cognac flaska til far, få noen til å kjøpe øl til deg, kjøp deg ei bønne, herregud, du kan tilogmed sette deg et skudd heroin, for det er faktisk mindre skadelig enn løsemidler.
Sist endret av Dodecha; 18. januar 2008 kl. 01:10.
Takk for denne tråden! Det eneste jeg noen gang har ruset meg på er alkohol og koffein i form av cola, men hvem har ikke en dum bekjent som trenger å lese denne, og innlegget mitt her?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Veldig bra Dodecha!

Men er det ikke noe mer å skrive om disse stoffene? Ble et veldig dystert syn i forhold til andre "store om noe" tråder. Mulig det ikke er så mye mer å si om løsemidler...? Jeg la den til i "Gode og informative tråder i rusmidelforumet!".
kom det ikke frem en rapport nylig som viste at løsemidler gjør en smartere. Jeg snakket med en fyr om dette og jeg trodde ikke på han, men det hadde stått i en eller annen avis. Kanskje han bare dro meg i leggen, jeg skal se om jeg finner det.
Sitat av username:
kom det ikke frem en rapport nylig som viste at løsemidler gjør en smartere. Jeg snakket med en fyr om dette og jeg trodde ikke på han, men det hadde stått i en eller annen avis. Kanskje han bare dro meg i leggen, jeg skal se om jeg finner det.
Vis hele sitatet...
Takker. Viktig at denne kom opp tror jeg. Mange som tror dette er et uskyldig stoff iforhold til mange andre stoff typer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Tias
Veldig bra Dodecha!

Men er det ikke noe mer å skrive om disse stoffene? Ble et veldig dystert syn i forhold til andre "store om noe" tråder. Mulig det ikke er så mye mer å si om løsemidler...? Jeg la den til i "Gode og informative tråder i rusmidelforumet!".
Vis hele sitatet...
Muligens du er inne på noe her, men som jeg nevnte i posten, disse har aldri vært ment
som rusmidler, de er farlige kjemikalier som desverre har rusvirkning.
For å sette det litt på kanten: Hos en dealer kan du få kjøpt hasj, mdma, amfetamin osv..
men har du noen gang sett en dealer selge lim, bensin, eller lightergass?

Klart det er stoffer på den listen som er mindre skadelige enn andre,
Kloroform f.eks, ble jo brukt som bedøvelse rundt 1900 tallet,
men mye mindre skadelige erstatninger tok fort over innen anestetisk medisin.

Det andre stoffet jeg vil dra inn er eter (eter er en gruppe stoffer, vi snakker her
spesifikt om Diethyl-eter), som også ble brukt anestetisk innen kiurgi.
Men det har også en historie som rekreasjonellt rusmiddel (se Erowids Ether Vault),
dog ikke et så poplulært stoff.
Det ble brukt på 1800-tallet blandet sammen med alkohol, primært av kvinner,
siden det ikke var 'passende' for kvinner å bruke alkohol i offentlighet,
så de drakk et av utallige 'vidundermedisiner' på den tiden som inneholdt eter alene
eller sammen med alkohol.
En av disse var en hostesaft som het "Hoffman's drops"
(ja, jeg tenkte på LSD jeg og.. :P).

Etter hva jeg selv har erfart ved å spørre rundt/lese om temaet,
så er disse gamle måter å ruse seg på og ikke så populære i den forstand at det finnes
mange andre fine og mindre skadelige stoffer som gir kraftigere og bedre rus.
Ofte er det kjemi studenter e.l. som har stjelt seg en liten flaske
'bare for å teste det en gang'.
Rusen i seg selv er temmelig lik det å sniffe andre løsemidler,
i tillegg til at man mister omtrent all motorikk: alt fra sjangling, eller å miste totalt
kontroll over balansen for å så falle, taleevnen svekkes, og eufori.

Håper denne teksten veide opp litt for den kraftige pekefingeren jeg veivet med i første post :P
Sist endret av Dodecha; 30. september 2006 kl. 19:24.
Jeg stemmer for at denne tråden blir sticky! Definitivt en av de bedre trådene her. Flott arbeid, Dodecha!

edit: Så nå at Tias hadde lagt den til i sin andre tråd. Glem sticky-forslaget.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Dodecha: Ja nå så det hele mye bedre ut. Faktisk veldig, veldig bra! Ether passer gjerne ikke helt inn i teksten, men det er jo kategorisert som løsemiddel så det er ikke så mye å gjøre med dét. Personlig har jeg ikke lest noe som tyder på at ether er mer skadelig enn alkohol (som jo også er et løsemiddel - kanksje tenke på å inkludere det også? ), heller tvert imot, men det spørs vel kanskje litt på hvor mye forskning som er blitt utført på temaet.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Bra noen setter opp en bivirkingsliste for galskapen..
Blei litt paff over at ether lå her ja, men jeg husker at jeg tenkte "shit, dette lukter løsemiddel" den første og siste gangen jeg prøvde det. Fikk skikkelig "russisk gatebarn" følelse av det, skammet meg veldig etterpå.

Rusen ligner litt på det jeg opplevde på lystgass, men ikke på langt nær så gøy eller virkningsfult. På topp med ether var som når N2O holder på å gi seg. Mistet all motorikk, lå bare på gulvet og greide ikke røre meg særlig. Fikk også en slags summelyd i hodet, og generell forvrenging av lyder. Tror også jeg "glemte" å puste i en ganske lang periode. Mens det pågikk hadde jeg en sterk trang til å huffe mer, men etter jeg gav meg følte jeg total avsky til stoffet. Neste morgen however hadde jeg lyst til å gjøre det igjen, men det ble heldigvis med tanken.

Det var helt ok å ha testet, men det er ikke noe jeg kommer til å gidde igjen, og vil heller ikke anbefale det til noen. Det finnes bedre alternativer for å si den sånn.
Tusen takk!
Du har reddet livet mitt! Kan ikke takke deg nok!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har selv prøv dette en del ganger. (Litt for mye) Og jeg har en utrolig dårlig korttidshukommelse, svake synsforstyrrelser i form av flimring i synet.

Men har liksom sluttet med det for en god stund siden, men det er sånn fortsatt..
Ser ikke ut som om det blir borte heller..

Så vil bare si til de som liksom vil prøve, ikke det at jeg tror det er mange.
Dont do it
har hørt at en annen form for død som kan intre, er at det kommer en boble fra lungene inn til hjærnen og popper... kan skje når som helst uansett dose (kan komme av at man trekker pusten feil ett sekund)

hjærneblødning og umiddelbar død.. hvis ikke sikler du i rullestol resten av livet
tror det er mest lightergass det gjelder

og jeg har sniffa mine gule bokser oppigjennom.. fy faen for no tull
Vet ikke om du får den samme rusen av ligthergass som med formfett og "glade" spray jeg men..(Det jeg drev med da..) Samme faen det er noe dritt.. Men det med den boble greia di.. Det virker skummelt.. Jeg tror jeg kansje har opplevd noe liknende.. Kjentes ut som om det kom en slags boble et eller annet sted. I halsen eller noe, det var sist gang jeg sniffa/huffa da.. Og den siste.. Men en stund siden nå da..
faen nå fikk jeg noia.. kan vi ikke se på det positive?? man blir jo f.eks litt kreativ
jeg ble rusa på aceton ved et uhell. jeg rengjorde ett kabinett som jeg skulle lakke i et lite lukket rom og etterpå så klarte jeg ikke å prate og jeg så blinkende stjerner i alle slags farger. men det gikk fort over etter masse frisk luft. og føler meg akurat like dum som før.
sånn følte jeg meg også opptil to-tre år etter sist jeg sniffa... da først begynte jeg å kjenne virkningene

nå vandrer jeg rundt i en kronisk blanding av delerium og psykoser, med små-epileptiske annfall

jeg finner ofte meg selv gå i sirkler rundt i huset mens jeg stirrer ut i lufta med ett slags døvt blikk, i ett forsøk på å roe ned spasmene i hodet mitt.. det blir verst på kvelden, da jeg fort blir sliten av alle sanseinntrykkene i løpet av dagen

Sitat av Destroyer
har en utrolig dårlig korttidshukommelse, svake synsforstyrrelser i form av flimring i synet.
Vis hele sitatet...
også den da...
Sist endret av samefaen; 17. november 2006 kl. 19:06.
Flott tråd. Jeg har ingen positive ting å legge til om løsemidler, rett og slett fordi det ikke finnes noe etter min mening. (Med mindre du er maler eller no) Og det er sjelden jeg sier noe sånt om en stoff-gruppe. Eneste jeg savnet på lista var etanol..
Sitat av mentalmelt
Eneste jeg savnet på lista var etanol..
Vis hele sitatet...
Vann er også et løsemiddel, men er sikkert ikke nevnt (av samme grunn som etanol) fordi det ikke har slik effekt ved innånding som andre løsemidler

Bruker en del tynner på jobben, og om noen søler fra tynner-tønna inne på blanderommet, som forøvrig er ganske lite, så klarer du å være der inne max 2-3 minutter før du får hodeverk. Løsemidler er ikke til å spøke med.
"Gleden" veier ikke på langt nær opp til kosekvensene ved bruk av en slik rus.
Vann benyttes ikke som rusmidel så vidt jeg vet.. etanol derimot er det mest misbrukte løsemidelet (og rusmidelet) i verden.. Synes det fortjener en plass på svartelista
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hva er det enkli dere alle har imot løsemiddler, det er faktisk en veldig bra rusmetode. Vill si det er mer trippa en sopp. Det er kanskje farlig, men det er verdt et hardt fårsøk på posen syns jeg.
Digital nomade
trippy's Avatar
Twisted Shroom: er du klar over hvor jævla dum du er nå??? Løsemidler etser så og si opp hele knotten din så ikke kom hær og fortell at det er bra rusmetode!!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av twisted shroom
Hva er det enkli dere alle har imot løsemiddler, det er faktisk en veldig bra rusmetode. Vill si det er mer trippa en sopp. Det er kanskje farlig, men det er verdt et hardt fårsøk på posen syns jeg.
Vis hele sitatet...
Problemet med løsemidler er at dei er nettopp løsmidler. Dei løser opp fettet som ligger mellom nervecellene i hjernen din, og gjer at du med tid og stunder ikkje har kommunikasjon mellom hjernecellene. Dette gir utslag som skjelving, talevnen forsvinner, du får dårlig hukommelse - og til slutt at du dør.

Mao er løsemidler så totalt idiotisk som rusmiddel som det går an å få det. Sjølv heroin er bedre.
Godt sagt vidarlo, men her er et spørsmål: Ville du tatt ei sprøyte heroin (ikke en dødelig, under kontrollerte forhold på et sykehus) Eller et par inhaleringen med bensin/lim/lightergass (også under kontrollerte forhold). Om man tenker på skadevirkningene så tror jeg de fleste hadde velgt heroin men det er lett å bli avhengig av så vanskelig spørsmål egentlig...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Heroin er et mye tryggere rusmiddel enn løsemidler... Jeg tror ikke heroin hadde hatt de værste skadevirknignene i kontrollerte miljøer, forutsatt at vi snakker om sporadisk bruk og ikke rusmisbruk.
Nettopp, var akkurat det jeg mente.
Jeg liker alltid å trekke frem denne tråden når det gjelder sniffing av løsemidler...

http://www.freakforum.nu/forum/showt...ghlight=sniffe
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av twisted shroom
Hva er det enkli dere alle har imot løsemiddler, det er faktisk en veldig bra rusmetode. Vill si det er mer trippa en sopp. Det er kanskje farlig, men det er verdt et hardt fårsøk på posen syns jeg.
Vis hele sitatet...
Ja, bare se på alle de gode, gamle gutta i 40-50 åra som jobba med kraftige løsemidler før det ble kjent hvor farlig det egentlig var.
De sitter jo i sin egen lille verden og har omtrent like god hukommelse som en gullfisk.
Omtrent 90% av de som jobba med kraftige løsemidler(for eksempel i rensing av motorrom på skip og slikt) sitter som uføretrygda.
Antakeligvis en dritbra måte å ruse seg på da.
En på fabrikken jeg jobber på har nå fått symptomer på løsemiddelskade. Og på grunn av det, så får han ikke være i nærheten av malingsanlegget mer (avdelingen han tidligere jobbet), men må jobbe med noe langt kjedeligere.

Skal også nevnes at han besvimte helt plutselig på jobb, to ganger, før han ble undersøkt (vet ikke om dette var på grunn av løsemidler eller noe annet).
Sitat av twisted shroom
Jeg vet det er farlig, men pleas a, ikke kom her å si det er en dårlig rus viss du ikke har prøvd orntlig!
Vis hele sitatet...
Samme faen. Rusen oppveier absolutt ikke risikoen. Å oppfordre til å ødelegge seg selv bare for å få en rus er direkte idiotisk. Forhåpentligvis vil du skjønne dette den dagen du sitter som uføretrygdet i en apelignende tilstand og spør deg selv "hvorfor?".
Sist endret av LeChuck; 14. september 2007 kl. 13:20.
Man kan bli like mongis av mange av de andre rusmiddlene som dere prater om på forum, men det virker som dere beskytter de så jævlig. Det er litt irriterende.

Foreksempel LSD, virker som dere forguder det å sånt. Men til info det går an å bli fucka av 1 syrebit.

Å dere sitter å sier at heroin ikke er farlig å alcohol er dødlig som bare faen, så blir jeg også hardt irritert.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sorry twisted_shroom, men du aner ikke hva du snakker om!
Twisted shroom, de her inne sier ikke at heroin ikke er farlig, de sier at det er MINDRE FARLIG enn løsemidler.
At alkohol er dødelig som faen er sant, se på nyhetene gutt... Er da ikke så mange som dør av overdose (Men noen) men de fleste som dør av det snubler eller gjør idiotiske ting osv. På heroin vil man helst bare ligge og sløve (Har jeg fått intrykk av).
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av twisted shroom
Man kan bli like mongis av mange av de andre rusmiddlene som dere prater om på forum, men det virker som dere beskytter de så jævlig. Det er litt irriterende.

Foreksempel LSD, virker som dere forguder det å sånt. Men til info det går an å bli fucka av 1 syrebit.

Å dere sitter å sier at heroin ikke er farlig å alcohol er dødlig som bare faen, så blir jeg også hardt irritert.
Vis hele sitatet...

Altså, jeg vil si at du har et temmelig forskrudd syn på rusmidler og skadevirkninger.
Ja, man har HPPD angående hallusinogener, og noen få (veldig få, vi snakker kanskje 1 prosent av de som har tatt psykedelika). Men toksisiteten på LSD er lavere enn nikotin.

Når vi snakker om toksisitet, så er det mengden av stoff som skal til for å drepe 50 prosent av forsøksdyrene (rotter, hunder, aper) ,såkallt LD50 tall.

For å gi deg noen tall:

Nikotin LD50: Mindre enn 50 mg/kg, i en sigarett er ca 1 Milligram.
LSD: LD50 46 Mg/kg, til gjenngjeld så er en dose på LSD ca 300 Micro gram, så forholdet mellom effektiv dose og det som skal til for å ta livet av deg er astronomisk.
Heroin: ca 350mg/kg.
Alkohol: ca 10mg/kg.
Bensin: ca 5000mg/kg Oralt, 2000Mg/kg Via hud og mindre enn 5mg/l. innhallert.
Kilde: http://www.shell.com/static/au-en/do...acing_msds.pdf , erowid.

Så du kan gå å irritere deg så hardt som du vil, sannheten er på vår side
bensin har i tillegg flere skadelige virkninger. husk dette er et løsemiddel, det løser opp fett, nervecellene i hjernen din er omsluttet av dette, og det er bevist at jevn bruk av løsemidler som rusmiddel fører til hjernesvinn, deler av hjernen etser rett å slett bort.
Så med den informasjonen friskt plantet i hodet må vel du og kunne skjønne at enhver som fremmer disse som rusmidler, ikke har faktaene helt klare.
Vell det var jo en kar her på forumet som hadde tatt lsd for sin 3 gang å fått badern som jeg leste. For å være helt oppriktig har jeg sniffet bensin over 50 ganger, eneste bivirkningen jeg har fått er redusert konsentrasjon.

Vi var en sniffe gruppe på 6 folk. Og de andre drev like mye på som meg, og ingen oss har blitt skadet.

Så det jeg sier er at løsemiddler ikke har gitt meg et dårlig inntrykk.
Sist endret av twisted shroom; 15. september 2007 kl. 13:46.
twisted_shroom, hva er så farlig med badtrip?
Han ble syk, han tørte ikke å snakke med vennen sinn før flere måneder senre, litt fuckka kanskje?
Bare vent et par uker/måneder etter du har slutta..
sniffe løsemidler er så langt fra kult som du kan få det til!!
jaja.. poenget mitt er at det fucker hodet ditt opp. jeg har selv milde symptomer på løsemiddelskade. det ble jeg ikke obs på med en gang. (men tro meg, jeg merka det etterhvert)

i begynnelsen hadde jeg kun problemer med å å formulere ting og hodepine.
så kom svekket konsentrasjon og hukommelse, og
har fått kronisk bronkitt/luftveisinnfeksjoner. (og ja det kommer av løsemidler, jeg røyker ikke)
Sist endret av Macca; 15. september 2007 kl. 14:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av twisted shroom
Vell det var jo en kar her på forumet som hadde tatt lsd for sin 3 gang å fått badern som jeg leste. For å være helt oppriktig har jeg sniffet bensin over 50 ganger, eneste bivirkningen jeg har fått er redusert konsentrasjon.
Vis hele sitatet...
Det artige med løsemidler er at dei har kumulativ effekt (2+2 er ikkje 4, men 6), og at dei dessuten virker best over tid. Så konsentrasjonsproblem no (som forsåvidt er rimelig alvorlig) kan godt finne på å manifestere seg som skjelving, manglande talefunksjon, dårlig hukommelse o.l. når du er femti.

Men for all del, du insisterer på å gjennomføre idioti mot egen kropp. Go on, kan ikkje hevde eg bryr meg så veldig.
Sitat av twisted shroom
Vell det var jo en kar her på forumet som hadde tatt lsd for sin 3 gang å fått badern som jeg leste. For å være helt oppriktig har jeg sniffet bensin over 50 ganger, eneste bivirkningen jeg har fått er redusert konsentrasjon.
Vis hele sitatet...
Godt mulig, men i tilfellet med LSD er det snakk om psykisk skade. For din egen del en det snakk om en fysisk skade på hjernen din i større eller mindre grad. Og at du og seks andre sniffer bensin jevnlig er et tydelig tegn på at dere trenger hjelp (eller uføretrygd når det går langt nok).

Går med på at løsemidler ikke er en big deal de første gangene (relativt til å f.eks slå hodet hardt i veggen et par ganger), men jeg skal love deg at dere bare hadde flaks som ikke endte opp som grønnsaker.
Du burde vel også spørre deg selv hvor gammel du egentlig er twisted shroom, som driver med det der, jevnlig.
Jeg er 15, men jeg slutta for veldig lenge siden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det skal og nevnes at feite nerder er mer utsatt for skader en tynne nerder, ettersom at løsemidler binder seg til fettvevet i kroppen. En ting man og skal være obs på er at løsemiddelskader er som et snikende ullteppe. Det kan gå lang tid før det skjer noe med deg, men så plutselig en dag smeller det. Så sitter man der og ser ut som noe fra grønt disken.
▼ ... over en uke senere ... ▼
denne tråden er viktig for å vise kor farlig disse stoffene er. KP til deg. heilt einig at du bør heller finne noe annet å ruse deg på enn disse dritt stoffene. absolutt mange unge som bør vite om dette.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har sniffa ligthergass EN gang, og det var nok, svimte av og våkna opp på gulvet med en pose og boksen i handa, har ikke peiling på hvor lenge jeg var borte.

Har fått endel ettervirkninger også.. Har blitt en del mer sløv, mindre oppmerksom, har fått utrolig dårlig hukomelse, sliter litt med motorikk og har litt taleproblemer. Faller også bort avogtil.

EDIT: har også veldig lett for å besvime.
Sist endret av Hasher; 7. november 2007 kl. 18:42.
Brukte løsemidler som bensin, lynol,kontaktlim,Tip-Top, Tri, Nitrocellulose osv da jeg var ca 13, men slutta heldigvis med det. God rus på et vis, men ikke i forhold til mer ordentlige rusmidler samtidig som skadevirkningene er i særklasse mye verre...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av twisted shroom
Vell det var jo en kar her på forumet som hadde tatt lsd for sin 3 gang å fått badern som jeg leste. For å være helt oppriktig har jeg sniffet bensin over 50 ganger, eneste bivirkningen jeg har fått er redusert konsentrasjon.

Vi var en sniffe gruppe på 6 folk. Og de andre drev like mye på som meg, og ingen oss har blitt skadet.

Så det jeg sier er at løsemiddler ikke har gitt meg et dårlig inntrykk.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber som overflatebehandler selv (maler) og jeg VET hva løsemiddel gjør med folk. Jeg er selv mildt skadet, nå er det bare sånn jeg ler av det da, jeg glømmer hvor jeg gjør av ting osv. Det første det som oftest går utover er kortidsminnet ditt. Men det som er farlig det er langtidsvirkningene, men disse er enda ikke godt nok dokumentert. Men tro meg når jeg sier at jeg har sett hvordan folk kan bli og visst du fortsetter sånn så tror jeg du kommer til å føle deg ganske dum som ikke hørte på folk som vet hva de snakket om.
Er selvfølgelig enig i at sniffestoffer er utrolig idiotisk. Har selv (så dum har jeg vært) opplevd rusen, og dens vrede ettereffekter.

Men, av ren nyskjerrighet; har hørt at ikke alle SNIFFESTOFFER er farlige. Unntakene går for å være lystgass, eter og "Poppers" blant annet. Poppers har jeg ikke sansen for, men må ærlig talt si at jeg liker lystgass. Jeg har jo lagt dette bak meg, men det hender rett som det er at jeg får lyst til å "sniffe" litt. Kan jeg da unne meg lystgass en sjelden gang innimellom? Det eneste jeg har hørt som er farlig med lystgass er kvelningsfare? Og er lystgass egentlig ett løsemiddel??

Uff, føler meg litt slem nå som ærlig talt sier at jeg av og til savner snifferusen. Det vil ikke si at jeg under noen omstendigheter vil oppfordre noen til dette. Dette er utrolig dumme barnestreker. Og det at jeg etter hele 3 år noen ganger får umåtelig lyst til å sniffe igjen, sier jo kanskje sitt om at disse stoffene absolutt kan gjøre deg avhengig. Sniffet daglig en stund, og kan konkludere med at avhengighet av sniffestoffer ikke er hverken særlig gøy eller sunnt. Husker flere tilfeller hvor jeg brast sammen i tårer (gjerne i all offentlighet) når filla var tom og halvliteren med bensin likeså (ja, hendte rett som det var at jeg vandret rundt forbi meg filla over munnen, et tomt blikk og et glis med sikkel i munnviken og halvliteren med bensin i innerlommen).
Jeg tror da at N20 er ufarlig OM man puster rikelig med oxygen mellom hvert trekk eller blander med oxygen. Men man kan få mangel på vitamin B12 med overdreven bruk og for å si det mildt, det vil du ikke få.