Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5319
Er det virkelig den eneste grunnen? Ingen annen? Kanskje de er mer impulsive? De har vanskeligere for å snakke om følelser? Samfunnet stiller høyere krav til menn? Ellers så tror jeg menn og kvinner får like mye hjelp.
Jenter snakker. Vi ser fotball.
Stemmer det. Ifølge undersøkelser er fler jenter enn gutter som er deprimerte og suicidale, mange jenter har forsøkt å ta livet sitt men gutter og menn tyr til mer brutale metoder som gjør at fler menn klarer det. En spekulasjon er at menn som har psykiske problemer bruker veldig ofte narkotika og har lettere tilgang på stoffer for overdose eller tilgang på våpen, og mange av kvinnene som har psykiske problemer er ikke i rusmiljø eller kriminelt miljø så det er vanskeligere for de å få tak i det som trengs.
Metoder som kvelning og kutting er mindre suksessfulle enn en overdose heroin eller skudd til tinningen.
BRAND ∞ STRONG
Manns rollen er i veldig endring og blir stadig mer utydelig og vanskelig å definere, tror mange ikke henger med og
det er vel også en av grunnene til at folk som Andrew Tate har en appell.

Sitat av Mefibon Vis innlegg
Ifølge undersøkelser er fler jenter enn gutter som er deprimerte og suicidale,
Vis hele sitatet...
stemmer det, at det er flere kvinner en menn som forsøker å ta selvmord?
Sist endret av vindaloo; 18. august 2022 kl. 01:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Manns rollen er i veldig endring og blir stadig mer utydelig og vanskelig å definere, tror mange ikke henger med og
det er vel også en av grunnene til at folk som Andrew Tate har en appell.


stemmer det, at det er flere kvinner en menn som forsøker å ta selvmord?
Vis hele sitatet...
Tre av fire som forsøker er kvinner, to av tre som begår er menn, om jeg husker riktig.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Medusa Vis innlegg
Tre av fire som forsøker er kvinner, to av tre som begår er menn, om jeg husker riktig.
Vis hele sitatet...
Det viste jeg ikke.
Vinklingen i media, i hvert fall den jeg har sett, går gjerne på at dette er et større problem hos unge menn enn
hos jenter, men det er kanskje fordi de lykkes i forsøket?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
stemmer det, at det er flere kvinner en menn som forsøker å ta selvmord?
Vis hele sitatet...
Ja, tre ganger så mange kvinner som menn forsøker å ta selvmord, men to tredjedeler av vellykkede selvmord begås av menn. Menn bruker mer dødelige metoder.

Noen av mine teorier på det paradokset:

- Flere menn har tilgang til skytevåpen (som er mest effektivt). Flere kvinner, fordi de har søkt hjelp før, har tilgang til reseptbelagte piller (som er lite effektivt).

- Kjønnsforskjeller gjør kanskje menn mer tilbøyelige til de mest "brutale" og dermed effektive metodene.

- Om forsøket er spontant eller planlagt påvirker kanskje metoden, her er det muligens kjønnsforskjeller, at menn er mer disponert for spontan farlig oppdørsel.

- Kanskje ikke alt som registreres som selvmordsforsøk er det. Noen er kanskje et desperat forsøk på å få hjelp (kvinner ber mer om hjelp). Noen er kanskje en mellomting, altså forsåvidt et selvmordsforsøk, men med en delvis håp om å bli reddet, ergo velger man mindre effektiv metode.

- Flere kvinner har søkt hjelp for og vært åpen om problemene før, noe som øker sjansen for at de rundt greier å forutse og forhindre et selvmord.
Sist endret av *pi; 18. august 2022 kl. 01:20.
BRAND ∞ STRONG
Jeg har tenkt på om omsorg kunne være en del av forklaringen til at færre jenter enn gutter tar livet sitt,
at de gjerne bryr seg mer om hva andre føler enn det menn gjør slik at bevisstheten om hvordan de vil føles
for det etterlatte veier tyngre enn deres eget ønske å dø.

Men det var før jeg var klar over tallene dere presenterer her.
Sist endret av vindaloo; 18. august 2022 kl. 01:32.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det viste jeg ikke.
Vinklingen i media, i hvert fall den jeg har sett, går gjerne på at dette er et større problem hos unge menn enn
hos jenter, men det er kanskje fordi de lykkes i forsøket?
Vis hele sitatet...
Satt på spissen er det vel ikke helt krise med selvmordsforsøk, mens selvmord er fullstendig krise. Siden det er flest menn som tar livet sitt så er det ikke rart at det skrives mest om. Åpenhet rundt psykisk helse hos menn har vært et tema lenge nå, det snakkes og skrives ofte om, men det ser ikke ut til å gjøre utslag på selvmordsstatistikken. Det kan tenkes at det kanskje ikke alltid hjelper å bare snakke om problemene sine, men det kreves likevel at det snakkes om for at man skal få den riktige hjelpen. Nå er ikke jeg mann, men jeg har personlig erfart at å snakke har liten effekt uten praktiske tiltak. Noe må samtidig gjøres, et eller annet må settes i handling, det kan ikke bare snakkes om og tenkes.

Jeg lurer dog på om selvmordsstatistikken blant kvinner hadde vært høyere om kvinner hadde hatt tilgang på de samme midlene som menn har. Det er vel henging som er den mest brukte metoden, og alle har tilgang på tau. Når jeg tenker over det så gir det ikke helt mening at det er metoden som avgjør hvorfor flest menn tar selvmord. Jeg tenker at menn ofte er mer impulsive enn kvinner, men der er alltids individuelle forskjeller som ikke handler om kjønn. Når det kommer til krav fra samfunnet tror jeg kvinner og menn stiller ganske likt. Man kan spekulere i evighet om hva som er årsaken. Det trenger kanskje ikke alltid være mental helse, men en dyster fortid med dårlige valg som har gitt livslange konsekvenser som ikke kan rettes opp i.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Fullbyrdet selvmord er ikke krise, da har krisen kommet og gått.

Problemet er ikke hovedsakelig at menn ikke "snakker nok", en form for ansvarsfraskrivende hykleri som gir meg halsbrann. Det er en idiotisk ting å påstå så lenge menn blir uglesett for å prøve å snakke om følelser, og så lenge psykisk helsevern i Norge er håpløst tilbakestående.

Mange menn står mer alene i samfunnet og livet generelt. At folk blir ignorert eller isolert over en jævla lav sko, og at man deretter vrir seg i hendene når depresjon og ensomhet før eller siden overvinner livslysten, er et eksempel på det.
Har tenkt på dette litt. Og sannheten er jo selfølgelig en sammensetting av mange forskjellige ting. Første som slår meg er at menn er mer handlingskraftig og har større gjennomføringsevne en kvinner.

Neste jeg tenker er at menn gjerne spør om hjelp men de spør ikke flere ganger viss de ikke blir tatt seriøst første gang. Noe jeg har merket selv. Jeg vil helst ordne allt selv og aldri spørre noen om hjelp. Så de gangene jeg spør noen så er det fordi jeg trenger det.

Da jeg var ung og bostedsløs sov på treningssenter og div. Steder. Så mannen jeg meg opp til å gå på nav å be om hjelp. Noe jeg gruet meg veldig til og følte meg veldig sårbar. Og jeg er ikke typen som lett gruer meg til ting generelt. Så når jeg fikk snakket med en sa hun bare det der tror jeg ikke på du må bare gå hjem til mammaen din.

Jeg var helt knust og klarte såvidt å snakke og gikk derfra. Og tenkte at her får jeg klare meg selv.

Nå skal det sies at jeg gikk tilbake 1 mnd senere og snakket med en annen dame som hjalp meg asap og fant et sted å bo. Hun ble sjokkert når hun hørte svaret jeg fikk forrige gang.

Men poenget er at viss man er uheldig og får 1-3 slike svar som ikke holder mål når man ber om hjelp så kan det være nok til at en mann aldri ber om hjelp igjen noe jeg kjenner meg igjen i.