Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2183
Anonym bruker
"Avhengig Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har over 3,5 år fri fra rus nå, men føler aldri jeg er helt kom ordentlig til meg selv igjen. Jeg misbruke amfetamin ganske hardt.

De første årene brukte jeg på å komme meg ordentlig i samfunnet igjen, men hadde problemer med angst. Dette er nå helt borte og føler meg helt fin. Fast jobb, dame, kjøpt hus og har det generelt okey.

Problemet er at jeg til tider får en "tilstand" som føles litt ut som amfetamin. Veldig gira/full av energi, mindre matlyst, maks 1-2 søvn uten å føle meg sliten tiltross for mindre søvn kan også gå en natt uten men føler meg helt normal. Dette varer alt fra 2-4 dager og kommer sporadisk i løpet av året. En stund før og etter disse tilfellene er jeg utmattet og sover mye. Gjerne litt tyngre sinnstilstand også.

Dette gjør meg helt gal til tider.

Dette var noe jeg aldri hadde problemer med før flere år med tung amfetamin rus.

Noen som har noe og kommentere rundt dette?
Jeg ville tatt opp med legen det du sier om å svinge fra veldig høyt til lavt. Kan høres ut som det er mulig du har en form for bipolar lidelse.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres veldig ut som bipolar. Men ingen av oss kan stille noe diagnose. Du må kontakte fastlege og bli henvist til utredning
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enig med de andre, høres ut som hypomani, en mildere form for mani. Kan være mani også, da får man en ganske hensynsløs og impulsiv atferd. Skyhøy sexlyst både med hypomani og mani osv. Kommer ofte en nedtur etterpå. Snakk med legen og få henvisning til psykolog.
Anonym bruker
"Avhengig Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for svar.

Etter en samtale med mine foreldre kan det se ut til at det er denne lidelsen på begge siden altså mor og far side. Jeg har visst at min mors far har dette, men ikke tenkt noe over det.

Ikke noe diagnosering her, men er litt interessant.

Lege time er bestilt, og igjen takker jeg for svar.


Kan stoffer som amfetamin trigge frem psykiske symptomer? La oss si jeg aldri hatt brukt det f.eks.
Litt interessant tema.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takker for svar.

Etter en samtale med mine foreldre kan det se ut til at det er denne lidelsen på begge siden altså mor og far side. Jeg har visst at min mors far har dette, men ikke tenkt noe over det.

Ikke noe diagnosering her, men er litt interessant.

Lege time er bestilt, og igjen takker jeg for svar.


Kan stoffer som amfetamin trigge frem psykiske symptomer? La oss si jeg aldri hatt brukt det f.eks.
Litt interessant tema.
Vis hele sitatet...
Når du holdt på med amfetamin, va du våken i fleire daga i strekk uten mat og drikke?
Anonym bruker
"Avhengig Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når du holdt på med amfetamin, va du våken i fleire daga i strekk uten mat og drikke?
Vis hele sitatet...
Ja, en god del. Mye inn og ut av psykoser også det siste året.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Problemet er at jeg til tider får en "tilstand" som føles litt ut som amfetamin. Veldig gira/full av energi, mindre matlyst,

Dette gjør meg helt gal til tider.

Dette var noe jeg aldri hadde problemer med før flere år med tung amfetamin rus.

Noen som har noe og kommentere rundt dette?
Vis hele sitatet...
Har ikke så mye å si annet enn at jeg opplever det samme. Har misbrukt amfetamin med og uten piller, Sub, Alkohol osv osv.

I dag er ting på stell, men om jeg har vært produktiv, sover godt og trent nok får jeg plutselig mye energi og kjeder meg. Da kan jeg få en tilnærmet manisk tilstand hvor jeg lengter kraftig etter noe å gjøre.
ADHD eller bipolar? Spiller ingen rolle, trenger ingen diagnose, det er meg og jeg må lære meg å fungere med den kroppen og hjernen jeg har.

Jeg finner på ting, drar og bader med venner, henger hos kompis eller venninne, trener en del, går masse turer.
Skriver på freak dersom jeg kjeder meg og har noe å bidra med

Se på det som positivt at du har overskudd og prøv å bruke det til noe positivt!
Slit deg ut med trening, finn på noe med venner og bruk energien du har. Målrettet mot noe som vil forbedre livet ditt enten helsemessig eller sosialt. Whatever, bare ikke la det ha en destruktiv virkning på deg.
Ikke la kjedsomheten og rastløsheten føre til at du gjør noe som på både kort og lang sikt er destruktivt for deg selv eller livssituasjonen din.
Sist endret av krystallkongen; 9. august 2022 kl. 20:45.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Har ikke så mye å si annet enn at jeg opplever det samme. Har misbrukt amfetamin med og uten piller, Sub, Alkohol osv osv.

I dag er ting på stell, men om jeg har vært produktiv, sover godt og trent nok får jeg plutselig mye energi og kjeder meg. Da kan jeg få en tilnærmet manisk tilstand hvor jeg lengter kraftig etter noe å gjøre.
ADHD eller bipolar? Spiller ingen rolle, trenger ingen diagnose, det er meg og jeg må lære meg å fungere med den kroppen og hjernen jeg har.

Jeg finner på ting, drar og bader med venner, henger hos kompis eller venninne, trener en del, går masse turer.
Skriver på freak dersom jeg kjeder meg og har noe å bidra med

Se på det som positivt at du har overskudd og prøv å bruke det til noe positivt!
Slit deg ut med trening, finn på noe med venner og bruk energien du har. Målrettet mot noe som vil forbedre livet ditt enten helsemessig eller sosialt. Whatever, bare ikke la det ha en destruktiv virkning på deg.
Ikke la kjedsomheten og rastløsheten føre til at du gjør noe som på både kort og lang sikt er destruktivt for deg selv eller livssituasjonen din.
Vis hele sitatet...
Vis det er bipolar er det ikke like lett å bare ta styr på «kjedsomhet» eller hva du nevnte. Havner jeg i mani har jeg lite kontroll over det jeg gjør så vis han har dette og det går utover hverdagen tror jeg han bør ha hjelp. Man gjør mye spontane ting når man er manisk å det kan ødelegge mye mer enn man tror. Bedre å få hjelp av profesjonelle vis det går utover livet ditt. Veldig kjedelig når man kommer ut av en manisk episode å innser alt driten man har gjort, man har lite kontroll
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vis du feks pluteselig bruker 30k på gambling fordi du er så spontan og kan ikke kontrollere det er det noe man trenger hjelp med. Manien pleier å bli verre over tid uten medisinering og kjipt å havne i psykose fordi man liker mani «høyen» så mye
Jeg opplevde det samme da jeg var innlagt, da var det over et halvt år siden jeg hadde brukt speed sist, og måtte ta pisseprøver enten 2 eller 3 ganger i løpet av oppholdet da de mistenkte rus. Hadde perioder der jeg var ekstremt aktiv og kunne gå nærmere to døgn uten å sove eller spise noe særlig og hadde tilfeller med eksplosivt sinne, men ikke mistanke til psykose. Mener det ble skrevet noe om hypomani, jeg ble hvert fall skrevet ut med mistanke til bipolar lidelse. Ikke fått noe videre utredning etter dette. Dette var flere år siden, og jeg har ikke opplevd det samme siden, men nå har jeg ikke vært klin edru over lengre perioder heller, i hvert fall ikke innestengt på en institusjon.
Anonym bruker
"Moden Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er i en lignende båt ute på samme hav som deg.
Mange år med amfetamin misbruk.
En god del år som nykter nå.
Har perioder der jeg nesten ikke sover, typ legger meg kl 1, våkner kl 4-5 og drar på jobb siden jeg er så full i energi, perioder jeg er mye gladere enn andre perioder, jeg vil gjøre ting, starter på og fullfører prosjekter (pusser opp rom osv f.eks) mister litt kontroll økonomisk og kjøper ting litt uten og tenke konsekvenser på og svi av f.eks 15 000 spontant etc..
Så kommer perioder jeg føler luften går litt ut av meg, klarer og stå på på jobb, men klarer ikke og stå opp og være der før 6 etter alarmen går av, hjemme har jeg ikke motivasjon og ork til og gjøre eller finne på stort, bruker kun penger på mat og diesel osvosv..

Dette veksler litt opp og ned en gang i mnd / annenhver mnd ca.

Syntes det hørtes litt likt ut men samtidig ikke likevel.
Siden du spurte om noen hadde det noe lignende tenkte jeg bare og skyte inn da jeg aldri har tengt på den sammenhengen og bare trodd dette er den "nyktre virkelige meg" Siden jeg har vært rusa Siden tidlig tidlig ungdom til godt opp i voksen alder.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er i en lignende båt ute på samme hav som deg.
Mange år med amfetamin misbruk.
En god del år som nykter nå.
Har perioder der jeg nesten ikke sover, typ legger meg kl 1, våkner kl 4-5 og drar på jobb siden jeg er så full i energi, perioder jeg er mye gladere enn andre perioder, jeg vil gjøre ting, starter på og fullfører prosjekter (pusser opp rom osv f.eks) mister litt kontroll økonomisk og kjøper ting litt uten og tenke konsekvenser på og svi av f.eks 15 000 spontant etc..
Så kommer perioder jeg føler luften går litt ut av meg, klarer og stå på på jobb, men klarer ikke og stå opp og være der før 6 etter alarmen går av, hjemme har jeg ikke motivasjon og ork til og gjøre eller finne på stort, bruker kun penger på mat og diesel osvosv..

Dette veksler litt opp og ned en gang i mnd / annenhver mnd ca.

Syntes det hørtes litt likt ut men samtidig ikke likevel.
Siden du spurte om noen hadde det noe lignende tenkte jeg bare og skyte inn da jeg aldri har tengt på den sammenhengen og bare trodd dette er den "nyktre virkelige meg" Siden jeg har vært rusa Siden tidlig tidlig ungdom til godt opp i voksen alder.
Vis hele sitatet...
Har opplevd lignende selv om jeg aldri har tatt narkotika.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis det er bipolar er det ikke like lett å bare ta styr på «kjedsomhet» eller hva du nevnte. Havner jeg i mani har jeg lite kontroll over det jeg gjør så vis han har dette og det går utover hverdagen tror jeg han bør ha hjelp. Man gjør mye spontane ting når man er manisk å det kan ødelegge mye mer enn man tror. Bedre å få hjelp av profesjonelle vis det går utover livet ditt. Veldig kjedelig når man kommer ut av en manisk episode å innser alt driten man har gjort, man har lite kontroll
Vis hele sitatet...
Kan miste litt kontroll, da med tanke på at oppsøker sosiale situasjoner og bruker penger på byen osv.
Stemmer nok bedre overens med hypomani enn full blown manisk periode.
Kan vare noen dager eller en del lenger, men nedtonet dersom jeg sover nok og ikke sliter meg ut for fort.
Spanderer drink på venninne når vi setter oss i baren.
Sover lite hjemme, mye rundt hos venninner eller kompiser og pengebruken skyter i været i forhold til normalen.

Så kan jeg ha en kort periode hvor jeg i stor grad gjør det motsatte.
Hviler, unngår for mye sosial kontakt, kjøper ingenting.
Trener, går skrittene mine og spiser bra, men mye mindre hypomane tendenser. Spesielt stor er kontrasten på hvordan jeg oppfører meg sosialt, hvor stort behovet føles og hvor ivrig jeg er etter damer.

Kjeder meg mye lettere i disse periodene og "må" ha mer stimuli enn normalt.

Ærlig talt nesten som å ha en god drop med Amfetamin innabords, bare uten bivirkningene som EKSTREM eufori, snakkesalighet og svetting o.l.
For å være on topic.

Blir ikke fullstendig gæren.
Sist endret av krystallkongen; 11. august 2022 kl. 22:04.