Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2039
Hei. Noen som vet om en fysisk butikk i Oslo hvos jeg kan få kjøpt en adapter som tar imot en amerikansk plugg og går i en norsk vegg-kontakt? Har prøvd å google, men det er jo utsolgt over alt!!!!
Rimelig sikker på at dere har Kjell i Oslo: https://www.kjell.com/no/produkter/e.../reiseadaptere

F.eks. er denne på lager i 9 Kjell butikker som har "Oslo" i navnet: https://www.kjell.com/no/produkter/e...l-norge-p36145
Sist endret av bashfoo; 7. juli 2022 kl. 19:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Rimelig sikker på at dere har Kjell i Oslo: https://www.kjell.com/no/produkter/e.../reiseadaptere

F.eks. er denne på lager i 9 Kjell butikker som har "Oslo" i navnet: https://www.kjell.com/no/produkter/e...l-norge-p36145
Vis hele sitatet...

Takk!
Kjell var vel omtrent den eneste butikken jeg ikke sjekket spesifikt, og jeg ser at den i sentrum (Biskop Gunnerus gate 2) har hundre på lager. Da blir det en tur dit i morgen.
Hva er det du skal bruke den til?
Det holder ikke med adapter med mindre dingsen din støtter 220 V fra før av, og det er kun pluggen som er feil.
Usa har 110 V 60Hz mot 230V 50Hz vi har her. Stort sett vil det gå bra idag der de fleste nye ladere til mobil og PC o.l støtter dette. Tips les uansett på lader eller apparat du vil koble til 110v 60hz først, det vil være merket
Det er snakk om en batterilader fra USA med US-kontakt. Jeg har ikke lest pøå laderen ennå (skal gjøre det i morgen) men selgeren sa den var 110-250V, så da skal det gå bra. Frekvensen har null betydning. Forresten har ikke USA 110V, de har 120V.

Skulle laderen kun være for 120V, så må jeg vudere å kjøpe en transformator, eller investere i en norsk lader.

En annen løsning hadde vært å bare bytte selve kontakten. Men da blir ledningen litt kortere.

Jeg har et adapter på vei fra Kina, men det tar jo år før den dukker opp. :-D
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er snakk om en batterilader fra USA med US-kontakt. Jeg har ikke lest pøå laderen ennå (skal gjøre det i morgen) men selgeren sa den var 110-250V, så da skal det gå bra. Frekvensen har null betydning. Forresten har ikke USA 110V, de har 120V.

Skulle laderen kun være for 120V, så må jeg vudere å kjøpe en transformator, eller investere i en norsk lader.

En annen løsning hadde vært å bare bytte selve kontakten. Men da blir ledningen litt kortere.

Jeg har et adapter på vei fra Kina, men det tar jo år før den dukker opp. :-D
Vis hele sitatet...


USA :120V er flisespikeri samme som vi sa 220V her I Norge før Dette går på at spenningen har økt med tiden.

Frekvensen har ikke null betydning, det er helt feil av deg i si. 60Hz er annen hastighet. Les hva det står bak på lader før du plugger til.

Et godt råd, ikke bruk billig adapter fra Kina. Mye av det som er laget der er brannfarlig og du leker med livet ved å bruke disse.
Og vi har vel strengt tatt 240V i Norge idag, selv om med litt tap fra nettstasjon så er realistiske verdier i de fleste husstander 220-235V
Sitat av Jorg Vis innlegg
Og vi har vel strengt tatt 240V i Norge idag, selv om med litt tap fra nettstasjon så er realistiske verdier i de fleste husstander 220-235V
Vis hele sitatet...
Ja, men sier 230v spenningen varierer etter sinuskurven og hvor langt man er fra trafo og annet. Men normalt så vil spenningen ligge 228-238 etter hvordan kurven går.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Ja, men sier 230v spenningen varierer etter sinuskurven og hvor langt man er fra trafo og annet. Men normalt så vil spenningen ligge 228-238 etter hvordan kurven går.
Vis hele sitatet...
Uh.

230V er RMS-spenninga. Dvs. effektivverdien, eller Root Mean Square.

"Hvordan kurven går" er svadasetning. Det er sinus med 50Hz, og svært lite harmonisk støy (<5% typisk). Spenninga vil variere med last i nettet, og ingenting anna.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Uh.

230V er RMS-spenninga. Dvs. effektivverdien, eller Root Mean Square.

"Hvordan kurven går" er svadasetning. Det er sinus med 50Hz, og svært lite harmonisk støy (<5% typisk). Spenninga vil variere med last i nettet, og ingenting anna.
Vis hele sitatet...
Enig, klønete formulering av meg
Da har jeg sett på laderen. Det står 110V/240V 50Hz/60Hz. Så da er det bare å skaffe et adapter. Den er forresten kjøpt fra USA (Det er derfor det er US-kontakt, kineserne leverer alltid EU-kontakt), så selvom det skulle være kina-vare, burde det vel da være bedre kvalitet? Jeg regner med at storparten at ladere uansett produseres i Kina eller østen pga lønnsnivået.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Da har jeg sett på laderen. Det står 110V/240V 50Hz/60Hz. Så da er det bare å skaffe et adapter. Den er forresten kjøpt fra USA (Det er derfor det er US-kontakt, kineserne leverer alltid EU-kontakt), så selvom det skulle være kina-vare, burde det vel da være bedre kvalitet? Jeg regner med at storparten at ladere uansett produseres i Kina eller østen pga lønnsnivået.
Vis hele sitatet...
Jeg holder meg langt unna kina på sånt selv om det er en adapter. Selv om mye lages i Kina for de store kjente produsenter som er trygt og bra, i kina piratkopiers alt over en lav sko og annet noname brand som er et sjansespill å bruke.

Kjøp deg kvalitet som er trygt å bruke så slipper du brått at det vil gå varmgang i adapter fordi du vil spare noen kroner.