Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2929
Jeg fikk for få dager siden tilbud om høyere lønn (ca 2% økning). Ingen ekstrem økning, men likevel veldig hyggelig. Jeg jobber i faghandel og firmaet er knyttet til Virke og HK og følger dems tariff. I dag har jeg tarifflønn.
Haken ved dette er at jeg ikke lengre vil få de årlige tarifføkningene. Tidligere i år så kom det en økning, som jeg tror gjelder alle i Norge? Nå er HK og Virke ferdigforhandlet, så da lurer jeg på om dette blir lagt på toppen av de andre forhandlingene? Hvis det er tilfellet, så vil det knapt nok lønne seg for meg å takke ja til lønnsøkningen.

Jeg er ikke medlem av HK, til info.

Litt dårlig formulert spørsmål, men jeg sliter med å forstå alt dette selv 😅
Frontfag har vel rundt 3.7 i dag og kpi siste 12 med er over 5% så i det store og hele er ikke 2 % så mye i mine øyne
Tatt i betrakning inflasjon og alt annet(prisøkninger ellers), er 2% som å pisse i havet
i den tro at man senker London by pga stigende havnivå

Som jeg tolker det du skriver vil lønnsøkningen på 2% legge seg oppå økningen i din tariff.
Nå er det riktignok kun din arbeidsgiver som kan bekrefte eller avkrefte min teori.

Ellers blir det bare synsing i tråden uten svar.

Gz med lønnsøkning uansett, alltid hyggelig med sånt
Sist endret av Heimdall-; 20. mai 2022 kl. 00:05.
Det er i utgangspunktet ikke lov å avtale dårligere lønn enn tariffavtalen hvis din arbeidsplass har tariffavtale.

Det vil si at disse to prosentene enten skal være i tillegg til det som til enhver tid er tarifflønn, eller så vil det kun være et generelt tillegg frem neste lønnsregulering. Dette bør fremgå i avtalen du skriver under på.

Har du timelønn? Fast månedslønn?

Og hvilket lønnstrinn er du på?

Grunnen til at dette er relevant er at det kun er sjefer/butikksjefer som pleier å ha kontrakter som ikke inkluderer den årlige reguleringen i februar + mellomoppgjøret og hovedoppgjøret.

Og ja, det er en regulering i februar på 5 kr (lønnstrinn 5 og 6)+ et generelt tillegg på 1,5 kroner på alle lønnstrinn.
Sist endret av Witchcraft; 20. mai 2022 kl. 00:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Jeg ligger på lønnstrinn 6 pdd. Har forstått det sånn at jeg får tarifføkningene + individuell økning i år, men at neste år så blir det generell lønnsøkning og ikke lønnstrinn-økning, siden jeg vil ha individuell lønn.

Hvis man ser bort ifra individuell lønnsøkning, hvordan endrer tarifflønnen seg nå da? Vi har jo allerede fått en liten økning for 1 måneds tid siden etter forhandlingen for industri. Legger den som gikk til uravstemning seg oppå den igjen, eller baserer den seg på forhandlingene fra industrien, slik at de 1,5% + 5-6kr/t er det vi får totalt for begge forhandlingene?

Jeg har fastlønn.

Og jeg skriver ikke under på noe jeg ikke forstår fullt ut. Derfor jeg spør jeg ��