Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4100
Kjøpte meg en laptop som skal benyttes til grafisk design på jobbreiser, gikk for en laptop med rtx3060, 16gb ram, i7 11gen 11800H.

Greien er at laptopen er elendig, ofte klare den ikke å kjøre google chrome engang. Bruke til grafisk design? Nei, duger ikke.

Det maskin klare bra er å render ut 3D objekter, video, bilder osv VELDIG raskt. Men til bruk er den helt elendig!

Har reformatert OS, har fjernet alle medfulgte programmer, deaktivert windows defender (det ble bedre).

Retur er ikke aktuelt pga bedrift kjøp, så valget står mellom kjøpe ny laptop eller drunke maskin i havet å ta det på forsikringen.
Hvis du har treg hard disk så vil alt oppleves tregt. Har vært borti at windows knuller hard disken med div prosesser i mine bygg før, hovedmaskina har en mp600 som knelte under windows for eksempel.
Det er 2022, hvorfor driver folk og kjøper svintunge laptoper når man har Internett overalt og kan sømløst fjernstyre et stasjonært beist med mange supre GPUer via f.eks. Parsec?
Er det godt nok for gamere latency-messig så holder det i massevis til oss som kun bruker det til CAD etc..
Men den prisen bør du i alle fall ha fått noe som fungerer. At den er kjøpt på firma er vel ikke noe grunn til å ikke få byttet den ?
Jeg tipper problemet er at du må installere riktige drivere for skjemkortet. Viker som den kjører på gpu som er innebygd i hovedkortet.
Men når du rendrer skjønner programvaren at den har 3060 kortet tilgjengelig.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Hvis du har treg hard disk så vil alt oppleves tregt. Har vært borti at windows knuller hard disken med div prosesser i mine bygg før, hovedmaskina har en mp600 som knelte under windows for eksempel.
Vis hele sitatet...
Har 1 TB SSD M.2 PCIe 4.0 - NVM Express (NVMe) i laptopen

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det er 2022, hvorfor driver folk og kjøper svintunge laptoper når man har Internett overalt og kan sømløst fjernstyre et stasjonært beist med mange supre GPUer via f.eks. Parsec?
Er det godt nok for gamere latency-messig så holder det i massevis til oss som kun bruker det til CAD etc..
Vis hele sitatet...
Latency ved lyd arbeid, jobber veldig hybrid med grafisk, video og lyd. Hadde det ikke vært for lyd arbeid, hadde disse løsninger fungert
Sist endret av Mentaltsvak101; 14. mai 2022 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde lastet ned hwinfo eller tilsvarende for å sjekke hva som skjer.

https://prnt.sc/H_eRA8WdwC0U

Slik ser mitt hwinfo oppsett ut. Ganske greit for å sjekke hva som henger seg opp, om noe skulle gjøre så.
Sist endret av IW2022; 14. mai 2022 kl. 00:20.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Men den prisen bør du i alle fall ha fått noe som fungerer. At den er kjøpt på firma er vel ikke noe grunn til å ikke få byttet den ?
Jeg tipper problemet er at du må installere riktige drivere for skjemkortet. Viker som den kjører på gpu som er innebygd i hovedkortet.
Men når du rendrer skjønner programvaren at den har 3060 kortet tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Firma har nesten ingen rettigheter som en forbruker har, ble nektet å levere tilbake maskin.
Har egentlig akseptert tapet, men det gir ikke mening at en slik prisat laptop skal oppføre seg slik.

På jobben min har en kollega en stasjonær til 10k som er bedre enn min laptop.
Når jeg opplever ytelsesproblemer pleier jeg å først og fremst hente fram taskmgr, altså oppgavebehandling (ctrl+alt+delete), og følge med på grafen over ytelsen til komponentene. Prøv det og se om du oppdager noe åpenbart.
Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Hadde lastet ned hwinfo eller tilsvarende for å sjekke hva som skjer.

https://prnt.sc/H_eRA8WdwC0U

Slik ser mitt hwinfo oppsett ut. Ganske greit for å sjekke hva som henger seg opp, om noe skulle gjøre så.
Vis hele sitatet...
Har fulgt med på task manager, alt ser relativ normalt ut som minne, gpu og cpu. Allikevel har maskin ofte problemer med chrome! Må nevne at maskin ble bedre når jeg fjernet programmet MyAsus og deaktiverte windows defender.

Feks, chrome lagger som faen med et minne på 43%, cpu på 9 - 22 prosent osv..

Hvis jeg feks kobler til en skjerm på HDMI, så lagger ALT på den skjermen
Sist endret av Mentaltsvak101; 14. mai 2022 kl. 00:24.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Firma har nesten ingen rettigheter som en forbruker har, ble nektet å levere tilbake maskin.
Har egentlig akseptert tapet, men det gir ikke mening at en slik prisat laptop skal oppføre seg slik.

På jobben min har en kollega en stasjonær til 10k som er bedre enn min laptop.
Vis hele sitatet...
Ettersom det er en laptop, så skal jeg være litt forsiktig med hva jeg sier da jeg aldri har skrudd opp en laptop. Men sånn on the top of my head, så kommer jeg på et par ting som kan være feil.

Ram er plassert feil, det finnes en kortslutning på hovedkortet eller grafikk kortet, bios er satt opp feil, en driver som ikke er kompatibel med en annen er installert.

Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Ettersom det er en laptop, så skal jeg være litt forsiktig med hva jeg sier da jeg aldri har skrudd opp en laptop. Men sånn on the top of my head, så kommer jeg på et par ting som kan være feil.

Ram er plassert feil, det finnes en kortslutning på hovedkortet eller grafikk kortet, bios er satt opp feil, en driver som ikke er kompatibel med en annen er installert.
Vis hele sitatet...
Skjermbilde på ekstern skjerm lagger? Kun det bilde?
Sist endret av IW2022; 14. mai 2022 kl. 00:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Ettersom det er en laptop, så skal jeg være litt forsiktig med hva jeg sier da jeg aldri har skrudd opp en laptop. Men sånn on the top of my head, så kommer jeg på et par ting som kan være feil.

Ram er plassert feil, det finnes en kortslutning på hovedkortet eller grafikk kortet, bios er satt opp feil, en driver som ikke er kompatibel med en annen er installert.
Vis hele sitatet...
Loddet minne, kan ikke endre det dessverre.
BIOS er locket, kan ikke endre noe som helst utenom dummy, har prøvd å se om laptopen har en utvikler bios uten noe treff.

Maskin sugde like mye på windows 11 (pre-installed) som windows 10 da jeg reformarte. Kanskje jeg bør laste ned windows 10 på USB, også kjøre en slik reformatering?

Det jeg gjorde var:
  1. Lastet ned windows 10 fra microsoft
  2. Installerte gjennom der
  3. Voila, jeg har windows 10

Kanskje jeg gjorde en tabbe der?

Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Ettersom det er en laptop, så skal jeg være litt forsiktig med hva jeg sier da jeg aldri har skrudd opp en laptop. Men sånn on the top of my head, så kommer jeg på et par ting som kan være feil.

Ram er plassert feil, det finnes en kortslutning på hovedkortet eller grafikk kortet, bios er satt opp feil, en driver som ikke er kompatibel med en annen er installert.



Skjermbilde på ekstern skjerm lagger? Kun det bilde?
Vis hele sitatet...
Korrekt, alt på ekstern skjerm lagger mens hovedskjermen fungere smertefritt i feks Illustrator

Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Ettersom det er en laptop, så skal jeg være litt forsiktig med hva jeg sier da jeg aldri har skrudd opp en laptop. Men sånn on the top of my head, så kommer jeg på et par ting som kan være feil.

Ram er plassert feil, det finnes en kortslutning på hovedkortet eller grafikk kortet, bios er satt opp feil, en driver som ikke er kompatibel med en annen er installert.



Skjermbilde på ekstern skjerm lagger? Kun det bilde?
Vis hele sitatet...
Korrekt, alt på ekstern skjerm lagger mens hovedskjermen fungere smertefritt i feks Illustrator
Sist endret av Mentaltsvak101; 14. mai 2022 kl. 00:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg fikk også dritt treg laptop ny fra Elkjøp til 9500,-
Mistenker scam at laptop ikke har samme specs som det står fordi esken var åpnet og teipet igjen med gaffa selvom pc skulle være ny og ikke B-vare
Sist endret av Mk1; 14. mai 2022 kl. 00:36.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Loddet minne, kan ikke endre det dessverre.
BIOS er locket, kan ikke endre noe som helst utenom dummy, har prøvd å se om laptopen har en utvikler bios uten noe treff.

Maskin sugde like mye på windows 11 (pre-installed) som windows 10 da jeg reformarte. Kanskje jeg bør laste ned windows 10 på USB, også kjøre en slik reformatering?

Det jeg gjorde var:
  1. Lastet ned windows 10 fra microsoft
  2. Installerte gjennom der
  3. Voila, jeg har windows 10

Kanskje jeg gjorde en tabbe der?



Korrekt, alt på ekstern skjerm lagger mens hovedskjermen fungere smertefritt i feks Illustrator



Korrekt, alt på ekstern skjerm lagger mens hovedskjermen fungere smertefritt i feks Illustrator
Vis hele sitatet...
Hm, virker veldig som at det er en driver relatert feil når det kun er den ene skjermen som lagger. Eventuelt en feil med portene på grafikk kortet. Har du sjekket instillingene i nvidia control panel om det er noe som ikke stemmer der?

Når det gjelder installering av windows etter formatering, så hadde jeg gjort det slikt som du nevner med minnepinnel. Installer på minnepinne, for så og formatere disken HELT blank. Under install, så installerer du INGENTING 'preinstall' om det skulle dukke opp.
Næringskjøp = to års reklamasjon i dette tilfellet.

Lever den tilbake og få de til å undersøke den, før du gjør noe som helst, slik at de ikke beskylder deg for å ha gjort noe som bryter med garantivilkårene.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Se om GPU Scheduling er aktivert eller ikke. Det er noe som burde hjelpe.

Last ned Windows 10 på en minnepenn og gjør en fresh install, du har 11th gen og vil ikke ha noen fordeler med å bruke win11.

Jeg lurer også på om maskinen din kjører eksterne skjermer via HDMI på integrert grafikk, så søk litt rundt på nettet å se om det er problemet.

Om du kjører fresh install så vil du laste ned Intel Driver Assistant for alle dine Intel drivere og så går du rett til Nvidia og laster ned nyeste versjon der, deretter skal du være good to go. Jeg tror ikke det er noe fysisk galt med maskinen din, men du har nok noen innstillinger en plass ettersom utilization er så lav.


Du må huske å endre på strømstyringsplan også, det er faktisk noe som kan knele ytelsen på en maskin.
Sist endret av Mozzie; 14. mai 2022 kl. 02:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du tenkt over temperaturen til PC-en? Forleden åpnet jeg opp laptopen min etter å ha innsett at den ene vifta var blokkert.

Da jeg åpnet lokket til vifta så stod det seriøst en stor sammenhengende kompakt klump foran luftinntaket og litt rundt. Den klumpen stod i veien for viftebladene, så motoren brukte mer energi for å få vifta til å gå så fort.

Hadde jeg rullet sammen støvklumpen ville jeg nok fått en ball som kan være like stor som en drue.

Jeg byttet kjølepasta med det samme. Stabil PC siden det.

At du opplever problemer med CPU mens GPU-operasjoner går fint kan handle om at GPU-en har bedre temperaturforhold enn CPU-en. Min erfaring er at CPU-en er ganske sensitiv for temperaturøkning i forhold til en GPU.
Sist endret av FailedTech; 14. mai 2022 kl. 02:51. Grunn: .
Det kan også hende du har fått en skikkelig kjapt og kjipt designet mandagsmodell med attraktive enkeltkomponenter og drivere som ikke funker optimalt sammen i et suboptimalt kabinett. Mange ser kun specs når de handler, mens kjøleløsninger og annen intern arkitektur er superviktig i en såpass kompakt boks med den (potensielle) ytelsen. Hvilket merke er det på maskina? Selv ga jeg opp windows-laptops etter den tredje med jordingsstøy på hodetelefonutgangen fra fabrikk. Du har uansett returrett i to år, som nevnt? Om du kjører win 10 eller 11 burde vel ikke være utslagsgivende for ytelsen på en sånn maskin?
Uvaksinert 👍
Asus ja, fjern alt av programmer installert som har navnet asus i seg. Installer drivere fra intel.com og fra produsenten av skjermkortet.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det er 2022, hvorfor driver folk og kjøper svintunge laptoper når man har Internett overalt og kan sømløst fjernstyre et stasjonært beist med mange supre GPUer via f.eks. Parsec?
Er det godt nok for gamere latency-messig så holder det i massevis til oss som kun bruker det til CAD etc..
Vis hele sitatet...
Word! Koser meg med en Acer Swift 3 med HDMI kobla til skjerm.
@TS uten å ha lest alle innleggene føles det ut som du har fått en returvare, først bestilt av noen andre, the story goes on.

Bruk angrefristen, retur osv, se etter andre laptoper, ikke kjør på noe du ikke liker med en så stor sum.