Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2929
Er det slik at jeg kan jobbe for eget aksjeselskap uten å ta ut lønn? dermed heller ikke betale noe skatt på de pengene for å så reinvestere de i noe annet?
Har du annen inntekt utenfor aksjeselskapet? Hvis ikke, hvordan planlegger du å overleve?

Skattereglene rundt ansettelse i eget AS er ganske sære, men i prinsippet kan du jobbe i AS'et uten å ta ut lønn. Dersom du velger å ta ut penger som utbytte må du selvfølgelig skatte av dette. Anbefaler deg å lese litt her, og eventuelt kontakte noen som har peiling, da det er mange fallgruver å gå i her.
Ja

Men da må også pengene i AS'et investeres gjennom AS'et. Og da må de sannsynliggjøres. Du kan for eksempel ikke kjøpe masse ting på AS'et til deg privat som investering.

Driver to AS.
Jeg har stønad fra nav og har hatt dette i en god periode på 4 år nå. Har noe redusert arbeidsevne men tanken er å drive noe som ikke trekker stønad derfra så jeg kan eventuelt investere i fond og videre i noe eiendom.

høres dette holdbart ut, og hvilke skatteproblemer vil jeg få ved å gå denne veien?
Sitat av Sporesporer Vis innlegg
Jeg har stønad fra nav og har hatt dette i en god periode på 4 år nå. Har noe redusert arbeidsevne men tanken er å drive noe som ikke trekker stønad derfra så jeg kan eventuelt investere i fond og videre i noe eiendom.

høres dette holdbart ut, og hvilke skatteproblemer vil jeg få ved å gå denne veien?
Vis hele sitatet...
Det virker som trygdesvindel det du tenker i din situasjon. Dog er jeg ingen jurist. Det virker som du bruker AS som et vis til og skjule inntekt og kanskje og arbeidstid. Skulle du bli tatt ville det blitt tilbakebetaling pluss renter, kanskje fengsel og.

Dette burde du sjekke veldig godt i forkant, og ha skriftlige tilsvar du kan arkivere slik at du har ryggdekning den dagen du evt. er anmeldt for trygdesvindel.

Bruk advokat og kanskje og send et brev til nav og sjekk legaliteten.
Ja, du kan ta ut minimalt av lønn og 0 utbytte ifra eget AS (jeg kjenner flere som brukte å gjøre dette utelukkende for å ikke dukke opp på inntektslistene som lokalavisene publiserer for hver kommune/postnummer), og vil heller kun dukke opp der en gang hvert femte år istedefor å stå nevnt der hvert bidige år). Men hvis du har har ytelser fra NAV så er nok dette langt ifra like rett frem (og det forutsetter uansett at du allerede har midler privat å leve for) og kanskje over grensen for det som er lovlig (har du redusert arbeidsevne så vil du f.eks. ikke kunne jobbe i eget AS uansett, og investerer AS'et så er det uansett du som eier aksjene og dermed har formue (før eller senere).
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Ja, du kan ta ut minimalt av lønn og 0 utbytte ifra eget AS (jeg kjenner flere som brukte å gjøre dette utelukkende for å ikke dukke opp på inntektslistene som lokalavisene publiserer for hver kommune/postnummer), og vil heller kun dukke opp der en gang hvert femte år istedefor å stå nevnt der hvert bidige år). Men hvis du har har ytelser fra NAV så er nok dette langt ifra like rett frem (og det forutsetter uansett at du allerede har midler privat å leve for) og kanskje over grensen for det som er lovlig (har du redusert arbeidsevne så vil du f.eks. ikke kunne jobbe i eget AS uansett, og investerer AS'et så er det uansett du som eier aksjene og dermed har formue (før eller senere).
Vis hele sitatet...
Nå spørs det jo hvilken ytelse det er snakk om, er du på uføre så kan du eie firma uten at det påvirker utbetalingene.
Sånn jeg har forstått det. Så kan man være eier av ett firma. Og om det skulle ha 300 ansatte så spiller ikke det noen rolle. Så lenge du bare tar ut utbytte så skal ikke det påvirke trygden. Alle som er syke nok har krav på uføre trygd. Man kan da ikke forskjells behandle Ola nordmann selv om han eier ett firma.

Si at du eier ett stort firma havner i en bilulykke blir lam fra halsen og ned. Hvorfor skulle ikke han kunne ta ut utbytte selv om han er uføre? Han må jo ha lønn og det er jo ikke altid en garanti for overskudd selv Om man driver firma.
Du kan jobbe på ufør. Du kan selvfølgelig være eier av et firma.
Du melder inn forventet inntekt som ufør også blir det gjort en årsavregning på selvmelding og skatteoppgjør hvor trygd blir justert deretter om du har motatt for mye lønn/utbytte/andre ytelser.
Det er sikkert noen gråsoner her for å bygge seg et AS men det er nok ikke helt rett frem å bare ta ut noe lønn/utbytte utenom.

Er du derimot på AAP eller en stønad som forplikter innsending av meldekort er det egne regler. For AAP er de ganske tydelige på at du skal føre alt arbeid selvom det ikke gir inntekt.

Spesielt for arbeid i eget foretak
Hvis du er i aktivitet i eget foretak, selvstendig næringsvirksomhet, hobbyvirksomhet eller liknende, skal du føre alle timene med aktivitet på meldekortet.

Det har ingen betydning om arbeidet du gjør fører til at du eller foretaket tjener penger eller ikke. Gratisarbeid og arbeid i foretaket som går med underskudd skal også føres på meldekortet.

Det har ingen betydning om du jobber i eller utenfor normal arbeidstid. Det har heller ingen betydning hvordan du tar penger ut av foretaket. AAP blir redusert når du jobber, uavhengig av om du får betalt for arbeidet, og hvordan du skatte- og privatrettslig klassifiserer overføring av verdier.
Vis hele sitatet...
https://www.nav.no/no/person/arbeid/...an-gjor-du-det
Sist endret av Dough; 9. april 2022 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan ikke noe om situasjonen du står i, men det fungerer helt fint å jobbe gjennom AS og la pengene stå der til et senere tidspunkt.

Når jeg var student skaffet jeg deltidsjobb som gjorde at jeg kunne ha inntekt under 190 000 og fortsatt beholde fullt stipend.
I tillegg jobbet jeg frilans gjennom eget AS hvor jeg ikke tok ut lønn. Når studieperioden var over la jeg ned AS og tok ut alle pengene.
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Kan ikke noe om situasjonen du står i, men det fungerer helt fint å jobbe gjennom AS og la pengene stå der til et senere tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt sant.

https://www.nettavisen.no/futen-som-.../12-95-1952199