Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1875
Blir det ikke veldig dobbelt moralskt å stå for ytringsfrihet samtidig sanskjonere mennesker med russisk opphav med grunn at de KAN være innvolvert i russisk politik? Blir å feil sanskjonere folk på etnisk grunnlag, hvertfall når de ikke er bosatt i Russland engang…?
edit: Ser jeg skrev Russiske feil
Sist endret av sunnny01; 29. mars 2022 kl. 15:29.
Mye av sanksjonene vil ramme mange russere og det er kanskje en tanke å få den vanlige russer å snu seg mot putin.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Nei det blir ikke det. Det er stort sett ikke "vanlige" milliardærer det er snakk om, dette er oligarker.
Sist endret av m0b; 29. mars 2022 kl. 16:10.
Poenget med sanksjonene er jo å ødelegge mest mulig for Russland uten bruk av våpen.
Når det kollapser på hjemmebane blir krigen kortere, forhåpentligvis også oppslutningen rundt den.

Og som nevnt over her. Det eneste vanlige med disse er dna. Moralen er forkastet for mange år siden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
Blir det ikke veldig dobbelt moralskt å stå for ytringsfrihet samtidig sanskjonere mennesker med russisk opphav med grunn at de KAN være innvolvert i russisk politik? Blir å feil sanskjonere folk på etnisk grunnlag, hvertfall når de ikke er bosatt i Russland engang…?
edit: Ser jeg skrev Russiske feil
Vis hele sitatet...
Dei vert ikkje sanksjonert fordi dei er russarar. Dei vert sanksjonert fordi dei i notid og nær fortid har tette knytninger mot staten og russiske firma som er sentrale i økonomien.

Det er og verdt å hugse at Russland ikkje har skilje mellom stat og private på samme viset som i Europa; det er meir ei smørje, der staten t.d. ikkje brukar anbud for å kjøpe varer, men kjøper frå venner og kjente - oligarkane.
sunnny01's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei vert ikkje sanksjonert fordi dei er russarar. Dei vert sanksjonert fordi dei i notid og nær fortid har tette knytninger mot staten og russiske firma som er sentrale i økonomien.
Vis hele sitatet...
Når folk som ikke har satt fot i Russland i LANG tid får sanskjoner og blir kastet ut av landene de var bosatt i, så kan jeg egentlig ikke tenke meg at det er annen grunn en at de har russisk opphav som er grunnen

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Mye av sanksjonene vil ramme mange russere og det er kanskje en tanke å få den vanlige russer å snu seg mot putin.
Vis hele sitatet...
Nei, sanskjonene passer perfekt i agendan til Putin om at westen er ute for å ta de. Itilleg til at den normale russern tror usa slitter like mye pågrunn av økt drivstoffpris.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Poenget med sanksjonene er jo å ødelegge mest mulig for Russland uten bruk av våpen.
Vis hele sitatet...
I min mening så er sankskjonene være en våpen, De hundre millioner Russerne som nå ikke får tilgang på mat og medisin de har behov for vil ha langt støre dødlighet en det som skjer i Ukraine, og istede for at Russerne hater sin egen stat, blir de å hate westen enda meir å i retur støtte putin å den ‘’millitære oprerasjonen’’ enda mer. Sanksjonene i russerne sine øyne beviser Putin riktig med at nato og westen er ute etter dem!
Sist endret av sunnny01; 29. mars 2022 kl. 17:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
Når folk som ikke har satt fot i Russland i LANG tid får sanskjoner og blir kastet ut av landene de var bosatt i, så kan jeg egentlig ikke tenke meg at det er annen grunn en at de har russisk opphav som er grunnen
Vis hele sitatet...
Har du døme på slike sanksjoner? Så vidt meg bekjent er det eit lite tal personar som er på sanksjonslistene.
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
Nei, sanskjonene passer perfekt i agendan til Putin om at westen er ute for å ta de. Itilleg til at den normale russern tror usa slitter like mye pågrunn av økt drivstoffpris.
Vis hele sitatet...
Utvilsomt - og samtidig er det no ein gong slik at Russland er meir avhengige av vesten enn omvendt. Det er ikkje Russland som er teknologieksporter... Sanksjoner vil ramme Russland sine mogelegheiter til å bygge maskiner.
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
I min mening så er sankskjonene være en våpen, De hundre millioner Russerne som nå ikke får tilgang på mat og medisin de har behov for vil ha langt støre dødlighet en det som skjer i Ukraine
Vis hele sitatet...
Russland er sjølvforsynte med mat. Medisiner er ikkje sanksjonert.

Om det oppstår hungersnød i Russland er ikkje det på grunn av sanksjoner.
Sist endret av vidarlo; 29. mars 2022 kl. 18:35.
sunnny01's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Russland er sjølvforsynte med mat. Medisiner er ikkje sanksjonert.
Vis hele sitatet...
Vidioene jeg har sett er av tomme butikkhyler og butikkene som har varer, må du betale 2-3x vanlig pris…
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
Vidioene jeg har sett er av tomme butikkhyler og butikkene som har varer, må du betale 2-3x vanlig pris…
Vis hele sitatet...
Det er slik krig ofte er for vanlige mennesker. Gi det et par måneder her hjemme og så blir det nok mindre ting i butikkhyllene.

Ellers så er jo disse rike oligarkene rike fordi de er venner av putin, eller har betalt kickback til han og hans krets for å få rettigheter eller posisjoner i selskap.
Ja-oligarkene har ikke tjent sine milliarder ærlig-sanksjoner ræva av de!
Putler er jaggu på god vei til å skape et drømmesamfunn for russerne ser det ut som..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
Vidioene jeg har sett er av tomme butikkhyler og butikkene som har varer, må du betale 2-3x vanlig pris…
Vis hele sitatet...
Jepp. Det samme såg vi i starten på pandemien her på berget: det var tomt for dasspapir. Folk hamstrer. Mange i Russland hugsar soviettida når det var mangel på ein del varetyper i store tidsrom.

Men igjen: Russland er nettoeksportør av viktige artikler som kjøtt og korn, så at det blir hungersnød er lite truleg. At det kan vere vanskeleg å få tak i luksusvarer som kaffe og sjokolade? Kanskje. Men det er no ein gong luksusgoder som du overlever utan.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du døme på slike sanksjoner?
Vis hele sitatet...
Denne skulle jeg gjerne lest et svar på.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
Når folk som ikke har satt fot i Russland i LANG tid får sanskjoner og blir kastet ut av landene de var bosatt i, så kan jeg egentlig ikke tenke meg at det er annen grunn en at de har russisk opphav som er grunnen
Vis hele sitatet...
At de ligger og flesker seg på en yacht i et annet land enn Russland på tiende året, sier ingenting om hvem de gjør business med og hvor de tjener pengene sine. Sjekk ut bakgrunnen til noen tilfeldige oligarker som er utsatt for sanksjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av luni Vis innlegg
At de ligger og flesker seg på en yacht i et annet land enn Russland på tiende året, sier ingenting om hvem de gjør business med og hvor de tjener pengene sine. Sjekk ut bakgrunnen til noen tilfeldige oligarker som er utsatt for sanksjoner.
Vis hele sitatet...
Eg trur skalaen på det som ville vorte omfatta som økonomisk kriminalitet er vanskeleg å forstå. Det er snakk om eit land som beslaglegg firma for fote om du er dissident, og har eit vilkårleg forhold til eigedomsrett. Dei har heller ikkje fri konkuranse på myndigheitskontrakter, men private (del-)monopolister som har store kontrakter med staten - og tener seg søkkrike på det. Så det som kan sjå ut som legitim business ved første augekast er fort ikkje det.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg trur skalaen på det som ville vorte omfatta som økonomisk kriminalitet er vanskeleg å forstå. Det er snakk om eit land som beslaglegg firma for fote om du er dissident, og har eit vilkårleg forhold til eigedomsrett. Dei har heller ikkje fri konkuranse på myndigheitskontrakter, men private (del-)monopolister som har store kontrakter med staten - og tener seg søkkrike på det. Så det som kan sjå ut som legitim business ved første augekast er fort ikkje det.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det kan være vanskelig å forstå. Det blir så fjernt for de fleste fra land med strenge regler for økonomisk kriminalitet. Har lest et par artikler av typen "Se oligarkenes luksusleiligheter i New York!" Uten å vite/få forklart hvordan denne luksusen er finansiert og hvorfor rike russere investerer i eiendom utenlands, så kan det lett bare fremstå som en heksejakt på rikinger (og utbyggerne som har solgt til dem).