Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1405
Hallo.

Jeg skulle lage birria tacos etter gladkokkens oppskrift og der skal man ha fire typer chili, fem stk av to og to stk av de andre. Jeg bestilte på nett guajillo, ancho, Chipotle og chili de arbol. Men jeg visste ikke hvor mange chili 100g var, så jeg endte opp med 250g hver av de største og 100g hver av de minste. Med andre ord har jeg nok chili til å lage denne retten sikkert femten ganger. godt var det ikke, men de har heldigvis lang holdbarhet.

Så, til spørsmålet, er det noen som vet om oppskrifter eller retter jeg kan få brukt opp disse chiliene i?

På forhånd takk
Det var det som ble gjort med den originale oppskriften, syns ikke det ble sånn ekstremt godt (oksekraft, chili, hvitløk, løk, oregano, spisskummen og knuste tomater) men jeg kan selvsagt eksperimentere litt for å se om jeg får til noe digg. Men jeg har allerede flere forskjellige sauser fra broken taco i skapet, ser ikke helt for meg at jeg klarer å overgå dem på smak.
Jeg har hatt samme problemet. Chiliolje! Kok to-tre never (småknust) tørket chili på svak varme i 7 dl vanlig olivenolje en times tid (det skal så vidt komme bobler) og la den deretter stå under lokk i romtemperatur i et døgn før man siler oljen over på flaske. Oljen er god å steke med, eller for å spice opp pizza, pasta, salatdressinger. Jeg bruker den masse, og ser nå at jeg kommer til å bruke opp all den chilien jeg har fått som gaver de siste årene.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Chili con carne á la tryhard, der de forskjellige chilisortene visstnok skal utgjøre en ganske stor forskjell. (Har aldri laget det med noe mer fancy enn vanlig rød kajenne selv, så jeg vet ikke, FWIW.)
Chili olje!
Kok opp olje til høy temp, og hell over de tørkede chilien, en glass flaske er perfekt! La stå ute og kjøle seg ned
Jeg har masse tørket chili og fyller det bare i tomme krydder glass og bruker det som krydder til det meste
Curry; Khao soi. Litt styr og lage, spesielt med friterte nudler men faen hva godt. Bruk galangal istedenfor ingefær hvis du har det tilgang på det

https://www.bonappetit.com/recipe/chicken-khao-soi
Sist endret av Sergantpepper; 28. februar 2022 kl. 17:10.