Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1944
Har alltid Hatt veldig dårlig hukommelse og spesielt korttidshukommelse, men jeg skal gå ferdig vgs neste høst, så vil gjerne gjøre noe med dette siden det har blitt verre siste året. Kan få beskjed om å handle x og x, men etter 15 minutter har jeg fullstendig glemt det. Er det noe som kan gjøres?
Skriv notater. Ikke bare er det til hjelp for en dårlig hukommelse, det vil også utvikle hukommelsen. I tillegg er en god mentalhygiene avgjørende. Legg vekk mobil, pc og tv. Les flere bøker.
Kan legge til: kryssordløsing. Trening av ordforråd og språkegenskaper er ikke bare viktig i seg selv, men
også god trening for kognitive evner generelt.
Sist endret av PVestlandia; 12. desember 2021 kl. 23:30.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Tja, du har jo (muligens?) ADHD, så det er kanskje å forvente at du har det slik?

Det er stadig påminnelser om hva som trengs å gjøres innen gitte tider på VGS, og kanskje det til og med finnes en oppdatert oversikt på nettet. Tror ikke dårlig korttidshukommelse trenger være et stort problem, men du kan jo kanskje ta det opp med lærerne at dette er et problem du har og at du bekymrer deg?
Sist endret av Mullah; 12. desember 2021 kl. 23:54.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Øv på å huske tall, adresser, navn
Sitat av Mullah Vis innlegg
Tja, du har jo (muligens?) ADHD, så det er kanskje å forvente at du har det slik?

Det er stadig påminnelser om hva som trengs å gjøres innen gitte tider på VGS, og kanskje det til og med finnes en oppdatert oversikt på nettet. Tror ikke dårlig korttidshukommelse trenger være et stort problem, men du kan jo kanskje ta det opp med lærerne at dette er et problem du har og at du bekymrer deg?
Vis hele sitatet...
Ja er enig om at noe må gjøres, fraværsgrensa har også slapt flere problemer for mange av oss. Sist jeg gikk på vgs i Molde fikk jeg beskjed om at de ikke hadde tid eller ressursene til å ta hensyn til problemene mine med tanke på angst og mulig adhd. Men nå skal jeg sannsynligvis gå skole i Trondheim og håper det er litt bedre tilrettelagt der.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Ja er enig om at noe må gjøres, fraværsgrensa har også slapt flere problemer for mange av oss. Sist jeg gikk på vgs i Molde fikk jeg beskjed om at de ikke hadde tid eller ressursene til å ta hensyn til problemene mine med tanke på angst og mulig adhd. Men nå skal jeg sannsynligvis gå skole i Trondheim og håper det er litt bedre tilrettelagt der.
Vis hele sitatet...
Er det lov? Trodde man hadde en lovfestet rett på tilrettelegging, og hjelp fra skolen i slike saker?
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Ja er enig om at noe må gjøres, fraværsgrensa har også slapt flere problemer for mange av oss. Sist jeg gikk på vgs i Molde fikk jeg beskjed om at de ikke hadde tid eller ressursene til å ta hensyn til problemene mine med tanke på angst og mulig adhd. Men nå skal jeg sannsynligvis gå skole i Trondheim og håper det er litt bedre tilrettelagt der.
Vis hele sitatet...
Angst er også knyttet opp mot dårlig hukommelse, spesielt i perioder med høyt stressnivå.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Er det lov? Trodde man hadde en lovfestet rett på tilrettelegging, og hjelp fra skolen i slike saker?
Vis hele sitatet...
De er tvunget til å tilrettelegge for elevens behov. Men skoler har en tendens til å ikke ville pga. budsjett osv. Om de ikke gjør det, ta vare på alt av skriftlig kommunikasjon og ta det opp med kommunen og eventuelt advokat.
Du burde sjekke deg for ADHD, hvis du ikke har gjort det allerede. Det er sånn jeg har det dagen lang, når jeg er umedisinert.