Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3000
Driver å satser på å ta fysioterapi utdanning etter vgs, men alle bekjente og familiemedlemmer jeg forteller dette til sier at det er ekstremt høyt karakterkrav og at du må ha bra karakterer for å bli fysioterapeut. Stemmer dette? Isåfall, hvorfor?
Poenggrense for opptak kommer gjerne an på hvilken skole du ønsker å søke på. Du finner dette med et kjapt søk, men det ser ut til at sist opptak hadde grenser på mellom ~50 til ~55 poeng på førstegangskvoten og ~56 til ~59 poeng på ordinær kvote. Altså bør du ha godt over 5 i snitt ut fra videregående for å være trygg på å komme inn, og nærmere 5,5 i snitt avhengig av hvilken skole du vil søke på.

Hvorfor noen studier har høye poenggrenser er grunnet konkurranse. Det er bare et visst antall plasser per studie på en skole, og er studiet ettertraktet vil man naturligvis få flere søkere. Da må man ha et kriterie for å bestemme hvem som skal få plassene på studiet, og i Norge bruker vi da en poenggrense regnet fra blant annet karaktersnitt på videregående. Mindre ettertraktede studier har lavere grenser fordi færre søker, og noen studier har ingen grense fordi plassene ikke blir fylt opp. Det kommer gjerne an på hvilken skole man søker på og. Søker man på en høyskole eller ut universitet i en liten by er det gjerne generelt lavere poengkrav der enn tilsvarende linjer i Oslo, Bergen og Trondheim.
Hvorfor fysioterapeut? Har et par kompiser som gikk den veien og de jobber i Sverige per dags dato. Får ikke kommunal jobb i Norge som nykommer og må absolutt starte eget foretak.
Sitat av AutismusMaximus Vis innlegg
Hvorfor fysioterapeut? Har et par kompiser som gikk den veien og de jobber i Sverige per dags dato. Får ikke kommunal jobb i Norge som nykommer og må absolutt starte eget foretak.
Vis hele sitatet...
Fordi det eneste jeg er god til i livet er trening og kosthold. Sliter med ekstremt dårlig finmotorikk, og for min del er det viktig å jobbe en plass jeg brenner for.
Sitat av Susa Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har prøvd det men fant ikke noe særlig svar (:
Ja, det er relativt høye krav for å komme inn på fysioterapistudiet. Akkurat hvor høyt finner du ut av ved å se på poenggrensene til det aktuelle studiet og studieplassen du er interessert i. Det er neppe uoverkommelig med ekstra innsats, enten på VGS, eller via etterutdanning dersom du må forbedre enkelte karakterer. Jeg jobbet på en medisinsk klinikk, men som sykepleier, da jeg bodde i Norge. Jobbet tett på fysioterapeuter, og det er nok vanskeligere å få seg jobb som fysio enn som f.eks. sykepleier, hvertfall i det offentlige om jeg skal tro deres anekdoter. Det er også mulig å starte sin egen praksis.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Ja, det er relativt høye krav for å komme inn på fysioterapistudiet. Akkurat hvor høyt finner du ut av ved å se på poenggrensene til det aktuelle studiet og studieplassen du er interessert i. Det er neppe uoverkommelig med ekstra innsats, enten på VGS, eller via etterutdanning dersom du må forbedre enkelte karakterer. Jeg jobbet på en medisinsk klinikk, men som sykepleier, da jeg bodde i Norge. Jobbet tett på fysioterapeuter, og det er nok vanskeligere å få seg jobb som fysio enn som f.eks. sykepleier, hvertfall i det offentlige om jeg skal tro deres anekdoter. Det er også mulig å starte sin egen praksis.
Vis hele sitatet...
Da vet jeg faktisk ikke hva jeg skal utdanne meg som. Eneste jeg er god i er trening og kosthold, og det er det jeg brenner for. Men har prøvd flere ganger å få bedre karakterer uten av at det går. Sliter som sagt med adhd og angst.
Trening og kosthold, gymlærer, sykepleier også spesialister deg innen rehabilitering og kosthold, fysioterapeut studier i andre land, ernæringsfysiolog, ta trener kurs gjennom ett idrettslag og jobb deg oppover, vernepleier med fokus på rehabilitering og ernæring.

Mange veier og ta, du må bare være åpen for t den ikke er rett frem
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Trening og kosthold, gymlærer, sykepleier også spesialister deg innen rehabilitering og kosthold, fysioterapeut studier i andre land, ernæringsfysiolog, ta trener kurs gjennom ett idrettslag og jobb deg oppover, vernepleier med fokus på rehabilitering og ernæring.

Mange veier og ta, du må bare være åpen for t den ikke er rett frem
Vis hele sitatet...
Joda, men de fleste yrkene du nevnte tjener jo godt under gjennomsnittet, er ikke så veldig gira på å ta en utdanning hvor jeg må jobbe 2-3 jobber samtidig for å kunne leve av det.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Joda, men de fleste yrkene du nevnte tjener jo godt under gjennomsnittet, er ikke så veldig gira på å ta en utdanning hvor jeg må jobbe 2-3 jobber samtidig for å kunne leve av det.
Vis hele sitatet...
Du tjener da virkelig ikke "godt under snittet" i disse stillingene, klinisk ernæringsfysiolog tjener i snitt over 600k i året. Og ser ikke helt hvordan du forventer megalønn når du bare er interessert i å utdanne deg i noe så konkret. Vet du hvorfor man utdanner seg? For å lære seg noe nytt. Ikke vær så snever og se litt lengre ut enn bare fysioterapeut, finnes mange stillinger der ute som du garantert ikke har tenkt på og som du hadde passet minst like bra i.
Det finnes også andre, tilsvarende yrker man kan utdanne seg i. Osteopat, naprapat og kiropraktor er vel alle innenfor samme kategori.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Du tjener da virkelig ikke "godt under snittet" i disse stillingene, klinisk ernæringsfysiolog tjener i snitt over 600k i året. Og ser ikke helt hvordan du forventer megalønn når du bare er interessert i å utdanne deg i noe så konkret. Vet du hvorfor man utdanner seg? For å lære seg noe nytt. Ikke vær så snever og se litt lengre ut enn bare fysioterapeut, finnes mange stillinger der ute som du garantert ikke har tenkt på og som du hadde passet minst like bra i.
Vis hele sitatet...
For å bli klinisk ernæringsfysiolog må man R1 og R2 matte. Jeg strøk vg1 i 1P så tror ikke det er så veldig realistisk.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
For å bli klinisk ernæringsfysiolog må man R1 og R2 matte. Jeg strøk vg1 i 1P så tror ikke det er så veldig realistisk.
Vis hele sitatet...
Dersom du legger den holdningen til grunn er det ikke særlig realistisk nei, men matematikk, som med trening og kosthold, er det mulig å lære seg og bli flinkere til, det handler om hvilken innsats du legger ned.

Dersom du vil komme dit du ønsker her i livet er du nødt til å legge ned en betydelig innsats selv for å komme dit, det er ingenting som kommer gratis.

Hva angår valg av utdanning er masse ressurser på nett du kan benytte deg av, f.eks. utdanning.no. Forrige års karaktersnitt kan du finne på Samordna Opptak.
Sitat av PlGsks Vis innlegg
Dersom du legger den holdningen til grunn er det ikke særlig realistisk nei, men matematikk, som med trening og kosthold, er det mulig å lære seg og bli flinkere til, det handler om hvilken innsats du legger ned.

Dersom du vil komme dit du ønsker her i livet er du nødt til å legge ned en betydelig innsats selv for å komme dit, det er ingenting som kommer gratis.

Hva angår valg av utdanning er masse ressurser på nett du kan benytte deg av, f.eks. utdanning.no. Forrige års karaktersnitt kan du finne på Samordna Opptak.
Vis hele sitatet...
Poenget er at jeg har prøvd. La til side alle hobbyer for å forbedre karakterene mine uten av at de ble noe særlig bedre. Gikk fra stryk i 1P til en 2er.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Poenget er at jeg har prøvd. La til side alle hobbyer for å forbedre karakterene mine uten av at de ble noe særlig bedre. Gikk fra stryk i 1P til en 2er.
Vis hele sitatet...
Og du skal ha for innsatsen, det står ikke på det. Jeg tar selvkritikk for at jeg uttrykte meg noe krast i mitt forrige innlegg.

Poenget mitt er at matematikk, særlig på videregåendenivå, kan virke noe meningsløst og vanskelig å lære seg, fordi det er vanskelig å koble det opp mot noe konkret og anvendelig. Etter min erfaring skyldes dette ofte (men ikke alltid) at lærere ikke underviser på en motiverende måte, noe jeg vil anta du sikkert kan relatere til.

Det som hjalp meg når jeg skulle lære statistikk under utdanningen, var å bruke andre kilder enn kun forelesninger og pensum. Youtube ble særlig mye brukt for å lære det grunnleggende. Dette kan også anvendes på matematikk på flere forskjellige nivåer, f.eks. kan Khan Academy være en god kilde til å forstå matematikk bedre. Et ekstra pluss ved å bruke engelske kilder til å lære matematikk på videregående er at du stiller mye sterkere på universitet/høyskole, der noe av undervisning/pensum kan være på engelsk.

Work smart, not hard. Å regne 12 oppgaver der du skal finne X er lite hensiktsmessig når du forstår hvordan du skal finne X. Men det handler likevel om å være disiplinert for å skjønne matte.
Bare ikke bli PT, om du er glad i trening og kosthold. Er så dårlig tjent atte hjelp.
Hva tror du en fysio tjener? Vil du tjene godt så er vel helse ikke akkurat førstevalget uansett...

Gymlærer tjener greit og mye ferie. Men du må ha andre fag ved siden av.

Fikk på skole med en treningsidiot, trente håndballag, nå er han trener /lærer på ntg. Startet med å trene ungdomslag og ta idrettstudie og ppu ved siden av.

Fysio/kiro/andre lignende tjener greit, er du dyktig og med mye kunder tjener du bra. Men mye jobb.

Hva med Danmark eller Nederland de fleste fysio er jeg kjenner har utdannet seg der, har du sjekket hva kravene er der. Spesielt Nederland har jeg inntrykk av at spesialiserer seg mer
Du kan registrere et enkeltmannsforetak der du beskriver deg selv som "treningsklinisk ernæringsrådgiver" eller noe annet pompøst. Bare sørg for at det ikke er en beskyttet tittel (som eksempelvis "klinisk ernæringsfysiolog"). Så reklamerer/presenterer du produktet ditt i de kanalene du ønsker. Det er vel få som ber om skolepapirer når dere eventuelt møtes(?). Hvis noen spør spørsmål så får du bare lære deg et detaljert teoretisk svar fra en eller annen treningsguruhipsterdott. Sørge for å ha skikkelig peiling på det du gjør/tilbyr.

Du gjør ingenting ulovlig ved å bruke fag/yrkestitler som ikke er beskyttet/eksisterer. Hvis produktet du leverer holder det du lover så får folk det de betaler for. Er jo nok av folk som er "lifecoatch" o.l.

Rik blir du nok ikke med det første...