Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2761
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Si hvis jeg har spart litt restpenger i cash i ti år og hadde masse femhundrelapper, de er satt inn på en venns konto fordi denne vennen skulle låne de til bilkjøp og nå vil vennen betale tilbake og overføre til meg. Når beløpet er ca 150.000 kr kan jeg få spørsmål om hvorfor jeg har fått den overføringen eller risikere å få trekk i trygda mi eller skatte av det? Hvordan er beste måte for meg å få pengene så jeg kan bruke de til sparing uten problemer fra bank, skatteetaten eller nav? Kan man kalle det en gave eller vil det også være skattepliktig innskudd?

Alternativ 2 er å få de cash og bare leve for cash og spare all trygd jeg får, men da kan vel banken reagere på venns uttak av så mye cash og nav reagere på at jeg ikke har bruk for trygda?
I en slik situasjon ville jeg ha fått venn til å tatt ut 5-10000 i cash hver måned, og brukt disse pengene til dagligdagse ting (mat, klær etc), og spart uføretrygd. Får du spørsmål Kan du si at du har gjort sparegrep og lever som en student, samtidig vil ikke din venn få spørsmål om så lave uttak av egne penger.
Når man får uføretrygd har ikke NAV noen ting med hvor mye penger man har. Tror man kan få 300k i gave uten å måtte skatte av det også.
Nav har ingenting med om du får en haug med kr på konto. Du leverer vel ikke konto utskrift eller er umyndiggjort?
Du kan ha så mye penger du vil selv om du har trygd. NAV bryr seg ikke med det.

Det som eventuelt kan skje her er at når banken din rapporterer innskuddet videre til skatteetaten
så kan de reagere og spørre hvor pengene kommer fra.
Du bør muligens også sjekke om du må justere skattetrekket ditt i etterkant slik at du ikke får restskatt.
Det jeg hadde bekymra meg mest for er om du klarer å dokumentere hvor de pengene kommer fra.
Crimea River
Alec's Avatar
Når vedkommende overfører penger til din konto, så ber du vedkommende skrive i merknaden at det er tilbakebetaling av lån.
Det er alt du trenger vedrørende dokumentasjon på hvor pengene kom fra og hvorfor.
Da har du i overføringen:
Navn på kreditor (Deg), Navn på debitor (skyldner), Sted, Tid, Beskrivelse.

Skatteetaten er de eneste som har noe interesse av dette, så du må sørge for at du betaler inn ekstra skatt.
Beløpet du får er noe du kommer til å måtte manuelt fylle inn i selvangivelsen, og hvis du ikke betaler ekstra skatt i år, så får du det som restskatt neste år. Eventuelt kan du velge og ikke føre det opp, men det er skatteundragelse og har en strafferamme på seks års fengsel.
Høyesterett uttalt at det er viktig med høy straff for å skremme andre fra å gjøre det samme, så jeg vil anbefale og ikke gå den veien


Når du er ufør, så må du ikke forveksle pengene du får med arbeidsavklaringspenger, sykepenger og lignende. Uføretrygt er lønn som du får fordi du ikke kan jobbe, og selv om du skulle vinne 4 millioner i lotto (eller i dette tilfelle få 150k), så vil du fortsatt være for syk til å jobbe og ha krav på den samme uføretrygden.

Sosialstøtnad for eksempel er noe man får fordi man rett og slett ikke har nok penger til å klare seg.
Hvis du da skulle få 150k på konto - vel, da har du nok penger til å klare deg og grunnlaget for støtnaden utgår.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg fikk 300k inn på konto for noen år siden og det skrev jeg bare som arv i selvangivelse.. null spørsmål fra skatteetat eller fra bank, overraskende nok.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Alec Vis innlegg
Skatteetaten er de eneste som har noe interesse av dette, så du må sørge for at du betaler inn ekstra skatt.
Vis hele sitatet...
Du mener man skal skatte av beløp man har lånt ut og fått tilbake?