Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6186
Lang historie kort. Jeg var i byen i går på et annet ærend, og var edru.

Da jeg var ferdig, gikk jeg mot bussholdeplassen. Jeg oppdaget en svært beruset gutt som må ha vært i 20-årene.

Denne gutten var full og glad, han sjanglet veldig, og begynte å løpe rundt / hoppe i lufta og sånne ting.

Han falt hele tiden, fikk seg små skrubbsår i ansiktet hver gang, skrubbsår på hendene, knærne osv., og skallet nesten i stolper mens han løp rundt, og jeg begynte å bli bekymret. Jeg fortsatte å gå min retning mot bussholdeplassen, som også tilfeldigvis var samme retning som han løp / hoppet videre.

Han snudde seg flere ganger og løp i alle retninger uten mål og mening. Passerte meg igjen og igjen, og det virket som at han ble mer og mer skadet.

Da han gjorde et løp-og-hopp sjanglende, førte det til at han landet midt i kjørebanen og forstuet foten sin. Det var ikke «like før» han ble påkjørt midt i veibanen, men det så veldig skummelt ut. Han haltet og satte seg på en utendørs trapp og begynte å gråte og hadde det vondt. Falt sittende i trappa også.

Nå sa instinktet mitt at nå må noen gripe inn. Derfor gikk jeg til ham og prøvde å ha en samtale, men det var fullstendig umulig. Han klarte ikke engang å prate, og ville ikke samarbeide med meg i det hele tatt, svarte ikke på mine spørsmål osv., og gråt pga. smerten i foten. Humøret var virkelig vekslende.

Jeg ringte politiet, som sa at de er litt for opptatt til å bruke ressurser på akkurat dette, og ba meg om å prøve å følge ham til bussholdeplass eller lignende, noe mer kunne de ikke gjøre akkurat da.

Jeg var tålmodig og prøvde fortsatt å føre en samtale, men det var umulig. Han hadde ingenting imot i at jeg undersøkte foten hans ved å fysisk dra opp buksebeinet litt, ta på litt rundt inni skoen og sånt.

Plutselig reiste han seg og løp vekk mens han lo. Det var da jeg virkelig ble bekymret. Stod der i et par sekunder og vurderte om jeg skulle gi blaffen og gå videre, eller om jeg skulle gjøre noe.. Bestemte meg for å følge etter og prøve å overtale ham til å ta seg sammen og dra hjem.

Jeg løp heldigvis mye fortere enn ham, og klarte å ta ham igjen. Da jeg tok ham igjen, stoppet han like før jeg rakk å ta på ham, han begynte å le, det virket som at det var morsomt å løpe fra meg og sånt. Vi stod der, og jeg prøvde å finne ut av ID / nummer til foreldre / venner, blant annet tok jeg frem telefonen hans fra lomma og håpet på at det var mulig å finne informasjon uten å låse den opp, f.eks. ved å se evt. nummer i ubesvart anrop eller nødinformasjon. Fant dessverre ikke noe, og heller ikke ID.

Plutselig ville han løpe igjen, men da tok jeg tak i ham og holdt ham fast mot en vegg. Eller altså, jeg stod mot veggen med hendene og beina mine, slik at han ble omringet av hendene og beina mine, jeg la ikke press på kroppen hans slik at han ble presset mot veggen. Han ble bare forhindret fra å flytte seg.

Jeg føler at jeg gjorde det rette, han kunne ha blitt alvorlig skadet om han fikk fortsette å løpe rundt og falle sammen hele tiden på den måten. Det var mange fulle ungdommer rundt, som også passerte oss, og det virket som at de forstod hva jeg holdt på med, da de nærmest overså oss, lo av ham, filmet og tok bilder osv. Noen snakket også dritt om oppførselen hans / den gråtende «drittungen» og sånt, mens de passerte.

Gutten prøvde å slippe unna meg, ikke ved å riste meg løs eller dytte meg bort, men ved å bruke all sin makt for å gå bort, jeg holdt ham tilbake. Skjønner ikke helt hvorfor han ikke bare prøvde å riste meg av, dytte meg eller bruke makt direkte mot meg for å slippe unna. Han prøvde bare å løpe videre. Det virket som at dette var morsomt for ham, samtidig som han gråt i perioder, lo, gråt vekselsvis.

Til slutt kom det tilfeldigvis noen venner av ham, og jeg fortalte kort hva greia var. De beklaget kompisens oppførsel og forsikret at de skulle få ham på neste tog. Da jeg gikk derfra, kjempet han fremdeles for å slippe unna, kompisene holdt ham igjen på samme måte som jeg gjorde, og kjeftet veldig.

Nå i dag lurer jeg på om jeg egentlig handlet korrekt, eller om jeg kanskje brukte unødvendig mye makt. Jeg er opptatt av å lære av alle mine handlinger, og ønsker å ha en lærdom til en eventuell neste gang.

Han er riktignok ikke mitt ansvar, men han var virkelig en risiko for seg selv. Jeg kunne bare gått videre og latt ham gjøre som han vil, men instinktet mitt sa meg at jeg burde gripe inn og hjelpe ham før han skadet seg. Jeg har brukt hele morgenen på å google meg ihjel etter noen kilder som kan fortelle meg hvorvidt jeg overtrådte det som er innenfor den såkalte hjelpeplikten i straffelovens paragraf 287.

Jeg kunne ha forsøkt å ringe politiet igjen eller eventuelt ambulanse, men følte at det ikke var strengt tatt nødvendig, og at jeg heller ikke hadde god nok kontroll på ham til at jeg kunne gjøre det uten å risikere at han fikk stukket av igjen.

Hele situasjonen varte i maks 10 minutter. Jeg var forresten ikke på noe tidspunkt frustrert, jeg var vennlig hele tiden, og snakket til ham på en omsorgsfull måte, samtidig som jeg et par ganger prøvde å tydelig si at nå må han roe seg ned og samarbeide med meg.

Hva synes dere ut i fra beskrivelsen min? Gikk jeg for langt når jeg brukte så mye makt til å holde ham tilbake?
Hei! Det er ikke enkelt det der, vanskelig å gi hjelp til noen som ikke vil ha hjelp. Du hadde nok ett ønske om å gjøre godt men personlig syns jeg du gikk vel langt med å sjekke telefon og lignende. Skjønner hvorfor men du er ikke ett borgervern/natteravn. Hadde jeg sett en som deg som henger over en full gutt i 20 åra så hadde jeg stussa på deg.

Bra du prøver å passe på folk, det er bra. Men hadde du oppsøkt meg på denne måten hadde jeg heller ikke vært samarbeidsvillig. Ville nok følt meg brydd
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hei! Det er ikke enkelt det der, vanskelig å gi hjelp til noen som ikke vil ha hjelp. Du hadde nok ett ønske om å gjøre godt men personlig syns jeg du gikk vel langt med å sjekke telefon og lignende. Skjønner hvorfor men du er ikke ett borgervern/natteravn. Hadde jeg sett en som deg som henger over en full gutt i 20 åra så hadde jeg stussa på deg.

Bra du prøver å passe på folk, det er bra. Men hadde du oppsøkt meg på denne måten hadde jeg heller ikke vært samarbeidsvillig. Ville nok følt meg brydd
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke stusset over at en person prøvde å få kontroll på en som
falt hele tiden, fikk seg små skrubbsår i ansiktet hver gang, skrubbsår på hendene, knærne osv., og skallet nesten i stolper mens han løp rundt, og jeg begynte å bli bekymret. Jeg fortsatte å gå min retning mot bussholdeplassen, som også tilfeldigvis var samme retning som han løp / hoppet videre.

Han snudde seg flere ganger og løp i alle retninger uten mål og mening. Passerte meg igjen og igjen, og det virket som at han ble mer og mer skadet.

Da han gjorde et løp-og-hopp sjanglende, førte det til at han landet midt i kjørebanen og forstuet foten sin. Det var ikke «like før» han ble påkjørt midt i veibanen, men det så veldig skummelt ut. Han haltet og satte seg på en utendørs trapp og begynte å gråte og hadde det vondt. Falt sittende i trappa også
Vis hele sitatet...
Det jeg derimot hadde stusset på er folk som går forbi og tar bilder av andre i slike situasjoner. Det har gått fra å høre til sjeldenhetene til å bli normen.

Jeg håper du er sikker på at det faktisk var hans venner du overlot han til?

Ellers takker politiet deg for å yte 100% i dine 10 minutter som vikar. Regner med du ikke vurderer fulltidsjobb etter dette

Så min personlige mening er at du ikke gikk for langt. Enkelte ganger må folk beskyttes fra seg selv. Spørsmålet er heller heller om du hadde noen rett til å ta telefonen eller fysisk hindre folk... Men hva gjør man når politiet er opptatt med andre ting?
Hvis alle hadde gjort som deg, brydd seg , hadde verden vært et bedre sted
Syns du gjorde noe som folk sjelden gjør, som altså var helt riktig.
Da jeg var full og ung for mange år siden så var jeg lei meg og gråt på en benk. Kom en snill fyr bort og spurte om det går bra. Så skreik jeg bare fuck off!
Så sa han sorry da og gikk.

Har så dårlig samvittighet for det den dag i dag faktisk. Så selv om folk er fulle og oppfører seg deretter så mener de ikke noe med det, men skjønner du ble usikker.

Bra gjort, fint at folk bryr seg.
Nestekjærlighet i praksis. Takk for at du viser omsorg.
Personen hadde et tydelig behov for omsorg og det innebar å beskytte han mot manglende impulskontroll og motorikk. Du forsøkte først med laveste grad av inngrep og eskalerte ikke situasjonen mer enn absolutt nødvendig.

Personen var heldig som fikk hjelp av deg. Hvis politiet hadde møtt opp ville han mest sannsynlig fått medfart, opphold på glattcelle og bot for brudd på straffelovens §181. Kanskje de tilogmed hadde øynet en mulighet til å teste ut elektrosjokkvåpen.

Politiet burde sendes på kurs hos deg.
Tusen takk for tilbakemeldingene, folkens. Det gjør meg lettet å lese at dere har forståelse for situasjonen og anerkjenner i størst mulig grad at dette ikke var å gå altfor langt.

Jeg kunne muligens ha vurdert det med telefonen og ID annerledes, spesielt fordi han ikke protesterte på at jeg rotet i lommene hans, ettersom han kanskje ikke var i stand til å protestere heller. Jeg får nok aldri noe svar på hvorfor han ikke protesterte, med mindre vi tilfeldigvis treffes en dag og han husker meg.

Uansett så var jeg veldig bevisst på at han skulle forstå hva jeg gjorde, for eksempel så tok jeg ikke telefonen bort fra hans synsvinkel, men holdt den i umiddelbar nærhet av ham, og i en posisjon der han hadde mulighet til å se hva jeg holdt på med. La så telefonen tilbake umiddelbart etterpå.

Det er ikke særlig ofte jeg bruker fysisk makt mot noen, dette var kanskje aller første gang som jeg kan huske, og iallefall mot en person jeg ikke kjenner i det hele tatt. Jeg har også brukt fysisk makt to ganger tidligere under Korona-pandemien, men da var det mer sånn at jeg stod i veien for el-sparkesykler ved to tilfeller samme kveld ettersom jeg så at de som ville leie sparkesyklene var for fulle til å kunne kjøre sparkesyklene mer enn fem meter. Politiet sto likevel på patrulje i samme gate, så jeg vinket dem bort til oss umiddelbart etterpå, og de tok seg av resten. Så stakk jeg på jobb med god samvittighet.

Det å høre dette fra dere gjør samvittigheten min enda bedre. Vold og bruk av fysisk makt er aldri greit, men når man virkelig må, så skal det gjøres så skånsomt og i liten grad som mulig. Jeg er glad for at jeg selv oppfyller min egen mening om vold og fysisk makt, og at dere anerkjenner det i så stor grad som mulig.

Politiet er velkommen til et kurs, men først må de finne meg

Tar gjerne imot flere tilbakemeldinger og diskuterer denne situasjonen, så det er bare å fyre løs
Sist endret av JegHarMakt; 3. oktober 2021 kl. 13:52.
Hei igjen, jeg tenker nå at det er nok en mulighet for at denne karen skjønte at du ville hjelpe. Jeg har selv hatt mange episoder i fylla som ung mann der jeg ikke var til å hjelpe selv uten bruk av makt.

Savner ikke å bli omringet av 7 politimenn som 17 åring og få ansiktet trykt ned i grusen da.

Veldig bra at du reflekterer over situasjonen, maktbruk osv. Veldig bra at du ikke er en del av den ukulturen med å ta bilder f.eks.

Det er ikke alltid lett å vite når man kan hjelpe men du har vært medmenneske her.

Så du får en takk fra meg, på 20åringens vegne.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hei igjen, jeg tenker nå at det er nok en mulighet for at denne karen skjønte at du ville hjelpe. Jeg har selv hatt mange episoder i fylla som ung mann der jeg ikke var til å hjelpe selv uten bruk av makt.

Savner ikke å bli omringet av 7 politimenn som 17 åring og få ansiktet trykt ned i grusen da.

Veldig bra at du reflekterer over situasjonen, maktbruk osv. Veldig bra at du ikke er en del av den ukulturen med å ta bilder f.eks.

Det er ikke alltid lett å vite når man kan hjelpe men du har vært medmenneske her.

Så du får en takk fra meg, på 20åringens vegne.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker også noe lignede, man har måttet bruke fysisk makt mot meg tidligere i forbindelse med selvmordsforsøk, og da var det ikke slik at jeg brukte makt direkte mot personene, men forsøkte å, hva heter det da, være så sterk at jeg glapp ut av grepet deres og dermed kunne gjennomføre selvmordet. Finnes sikkert et eget begrep som beskriver det, håper noen vet hva det heter. Dette er lenge siden, da jeg var fjortis, nå er jeg godt voksen. Nok om det.

Jeg har fått ro i sjela etter gårdagens episode nå, jeg ble nemlig gjenkjent på vei til jobb nå ikveld, og ble spurt om det løste seg. Jeg trengte altså ikke forklare for vedkommende hvorfor jeg holdt på som jeg gjorde, det var tydeligvis lett å oppfatte ut i fra oppførsel og situasjon.

Vedkommende jobber i et lignende yrke som meg i nabobygningen, og skulle avslutte søndagsvakten sin da jeg kom. Jeg visste heller ikke at vedkommende så situasjonen før nå ikveld, og det var hyggelig å prate om det med noen som faktisk så situasjonen og selv hadde en forståelse av mine handlinger.

Vedkommende sa også at det ble vurdert å hjelpe til mens jeg holdt gutten tilbake, men ettersom det kunne eskalere guttens oppfatning av hvor mye makt som ble brukt mot ham, så lot vedkommende være å blande seg inn med det første. Det var veldig fornuftig tenker jeg!!

Veldig hyggelig å vite at man faktisk tenker seg om før man vurderer å bidra til mer bruk av makt mot noen som er sårbare.
Sist endret av JegHarMakt; 3. oktober 2021 kl. 23:13.
Å prate med en person som har det vanskelig er sympatisk og riktig. Å løpe etter vedkommende, holde han fast, gå gjennom lommene hans og ta telefonen hans er langt over streken og antakelig forbudt.
Sitat av slependen Vis innlegg
Å prate med en person som har det vanskelig er sympatisk og riktig. Å løpe etter vedkommende, holde han fast, gå gjennom lommene hans og ta telefonen hans er langt over streken og antakelig forbudt.
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg ønsker å diskutere. Som supercali beskriver fint, han trengte å bli beskyttet mot manglende impulskontroll og motorikk. Jeg ønsker absolutt ikke å trå over grensen i slike situasjoner, og har tenkt veldig mye på dette i ettertid. Jeg føler fremdeles at dette var helt riktig å gjøre i akkurat dette tilfellet.

Det ville trolig jeg også gjort dersom man var på vei til å hoppe foran toget eller dersom man var bevisstløs. Det er imidlertid en annen sak enn å holde tilbake en person fordi han har drukket et par glass for mye.

Med tilbakemeldingene i denne tråden føler jeg meg enda mer sikker på at jeg handlet fullstendig korrekt, dessuten beskriver også supercali på en fin måte at jeg holdt meg godt innenfor laveste mulig grad av inngrep, og ikke eskalerte situasjonen mer enn absolutt nødvendig.

Ettersom ditt svar bærer preg av at du muligens ikke har lest hele innlegget, lurer jeg på om du gjorde det?
Sitat av supercali Vis innlegg
Personen hadde et tydelig behov for omsorg og det innebar å beskytte han mot manglende impulskontroll og motorikk. Du forsøkte først med laveste grad av inngrep og eskalerte ikke situasjonen mer enn absolutt nødvendig.
Vis hele sitatet...
Bra gjort av deg, ts. ❤
@JegHarMakt
Har du grepet inn på denne måten tidligere?
Da det stod på, tenkte du "JegHarMakt" eller jeg har ett ansvar?

Du trenger ikke svare på akkurat dette, men er du mann eller kvinne?
Spør fordi jeg, som mann, ville vegret meg for å hjelpe. Grunnen er at jeg flere ganger
har sett slike situasjoner utvikle seg til slåsskamp da den ene parten føler seg truet.
Hvis man dritings og plutselig blir holdt fast av en annen mann så kan det jo oppleves som ett angrep.

Men som jeg har utrykt tidligere i en annen tråd om det å hjelpe folk man ikke kjenner så syns jeg
folk generelt burde vise mer medmenneskelighet, så kudos til deg som stoppet opp og tok deg bryet.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
@JegHarMakt
Har du grepet inn på denne måten tidligere?
Da det stod på, tenkte du "JegHarMakt" eller jeg har ett ansvar?

Du trenger ikke svare på akkurat dette, men er du mann eller kvinne?
Spør fordi jeg, som mann, ville vegret meg for å hjelpe. Grunnen er at jeg flere ganger
har sett slike situasjoner utvikle seg til slåsskamp da den ene parten føler seg truet.
Hvis man dritings og plutselig blir holdt fast av en annen mann så kan det jo oppleves som ett angrep.

Men som jeg har utrykt tidligere i en annen tråd om det å hjelpe folk man ikke kjenner så syns jeg
folk generelt burde vise mer medmenneskelighet, så kudos til deg som stoppet opp og tok deg bryet.
Vis hele sitatet...
Ikke grepet inn slik tidligere, nei dette var første gang, og er en helt ny type situasjon for meg.

Nicket mitt ble funnet på i farta, men da det skjedde var det ansvar og omsorg jeg tenkte på. Dette kunne endt galt for gutten jeg hjalp. Jeg er en 30 år gammel mann

Jeg tenkte på faren for slåsskamp, og gjorde mitt beste for å vise tydelig at dette ikke var et angrep fra min side, for eksempel ved å ikke presse ham mot veggen, men heller hindre ham i å gå videre. Synes selv at jeg var så forsiktig som mulig, og setter stor pris på tilbakemeldingene jeg har fått, inkludert din tusen takk!
En av grunnene til at jeg hadde gått forbi og ikke hjulpet, det vil si hadde ringt politi/ambulanse og fulgt med men ikke grepet inn som du gjorde. Alkohol kan gjøre rare ting med hodet ditt og det skal så ekstremt lite til for at noe skjer som ikke skulle skjedd. Alkoholen er også ikke tvunget inn i personen så personen har på en måte litt skyld i det selv.

Jeg hadde ikke gjort det fordi det er så lite til for at du blir grønnsak. Ikke at det skjer, men personen du kanskje prøver å hjelpe får det for seg at du skal "ta han" eller noe sånt.. smokker deg i tryne og du slår bakhodet i asfalten. ferdig. 1 sekund.


Det angår ikke meg, jeg hjelper til ved å ringe politi/ambulanse men jeg risikerer ikke helsa mi.
Gjett hvem som fant navn og bilde av meg fra en tidligere artikkel i avisa, og kontaktet meg for å takke på det dypeste for hjelpa?
Det var en hyggelig SMS å våkne til denne morgenen
Herlig gjort, hadde satt pris på det selv.

Men hvis det er en 30-40 år gammel mann og en 18 år gammel jente, hadde det da vært like okay? Burde jo forsåvidt være det det, men jeg hadde vært engstelig for å bli beskyldt for metoo og sånne ting.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Men hvis det er en 30-40 år gammel mann og en 18 år gammel jente, hadde det da vært like okay? Burde jo forsåvidt være det det, men jeg hadde vært engstelig for å bli beskyldt for metoo og sånne ting.
Vis hele sitatet...
Tror den bekymringen er reell.
Kunne fort risikert at mange hadde blandet seg inn hvis man ser en ung full jente bli holdt fast en voksen mann.
Det ville jo vært rart om det ikke vekket folks interesse også. Jeg ville også ha stoppet opp for se om dette var et overfall.

Hvis politiet hadde kommet over situasjonen og jenta var ute av stand til gjøre rede for hva som foregikk
ville man nok fått bråk med de også.
Det var bra han traff deg og ikke vektere eller politi. Props
Sist endret av Bothrops; 7. oktober 2021 kl. 16:19.
Hadde han blitt meldt død i avisen dagen etterpå så hadde du kanskje angret på å ikke grepet inn.

Kjærlighet er også det å stoppe andre i å påføre seg selv skade når de ikke er beviste hva de gjør.