Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3334
Tenker å utforske Russland i løpet av de neste årene. Noen som har vært der og som kan fortelle hvordan det var? Har fått et inntrykk av at folk flest der er relativt hyggelige mot utlendinger.
Mitt inntrykk er at folk i alle verdens land er hyggelige mot utlendinger. Smil og vær glad, så smiler verden tilbake.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Mitt inntrykk er at folk i alle verdens land er hyggelige mot utlendinger. Smil og vær glad, så smiler verden tilbake.
Vis hele sitatet...
Jeg er stort sett enig, men dette gjelder ikke alle steder jeg har vært. I Norge er folk veldig høflige, selv om de er irriterte. I verden ellers er folk gjerne mye bråere enn det vi er.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Bare ikke vær homo, svart eller jøde så går det nok fint.
Enig med nso her. Samtidig er et tips å ikke gå til strøk som er kjent som farlige. Gangstere og bøller over hele verden elsker naive turister og utlendinger som går alene og tror de er udødelige. Selv har jeg gått rundt i kjipe strøk i mexico, og det er ikke å anbefale.
Rinkebysvorska‘n
Går nok fint. NSO setter det litt på spissen, men ikke langt fra sannheten. Er du/dere en person som pleier å havne i bråk vanligvis? Antar ingenting, bare spør.

Gjør deg kjent med vanlige scams og steder/ting du bør unngå før du reiser.
BRAND ∞ STRONG
Vet ikke hvor kjapt du har tenkt deg avgårde, men pga. Covid så er:
Russlands grenser siden våren 2020 vært generelt stengt.
Kun visse kategorier reisende er tillatt å reise ut av eller inn i landet med fly eller over landegrensen.
All ordinær flytrafikk til/fra Russland er suspendert. Direkte flyvninger mellom Norge og Russland er fortsatt suspendert.

Du må ha visum
Opphold utover visumets gyldighetstid anses som brudd på russisk immigrasjonslov og kan straffes med bot og innreiseforbud.
Personer som oppholder seg i Russland må sørge for å reise ut av landet innen visumet utløper og senest
på visumets siste gyldighetsdag.

Utenlandske statsborgere må registrere seg senest sju dager etter ankomst til Russland.
Hotell eller turistorganisasjoner vil være behjelpelige med registrering.

Ikke å anbefale:
Nord-Kaukasus / Tsjetsjenia
og grensen mot Ukraina er ikke spesielt trygg nå med pågående krigs aktivitet.

God tur.
Sjekk ut Bald & Bankrupt på YouTube. Er en engelsk reisevlogger som reiser mye rundt omkring i Russland og ex-soviet stater som du kan sikkert plukke opp en del gode tips ifra.
Var en tur på grensa til Hvite Russland. Var en del andre leveregler men holdt selv drita fulle idioter klarte fint å holde seg unna trøbbel.

Men russere har gjerne litt annerledes syn på dette med gjensidig respekt og væremåte. Føler det stiller seg høyere enn i Norge
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Tenker å utforske Russland i løpet av de neste årene. Noen som har vært der og som kan fortelle hvordan det var? Har fått et inntrykk av at folk flest der er relativt hyggelige mot utlendinger.
Vis hele sitatet...
Russland er en hel verden. Vi snakker om et enormt landområde som strekker seg over en drøss ulike biotoper, som er befolket med cirka 146 millioner mennesker fordelt på rundt 190 ulike etniske grupper/nasjonaliteter, med dertilhørende sosiokulturelle, religiøse og lokale forskjeller. Her er det ferie nok til flere liv!

Det er stort sett helt uproblematisk å være turist i Russland. Unntaket er Kaukasus (Dagestan, Tsjetjenia etc) - der er vi over i kategorien potensiell risikoturisme, hvis man er uforsiktig og uheldig. Kanskje lurt å prøve et eller annet skreddersydd opplegg før man utforsker fjellene som soloturist med telt: f.eks https://www.soviettours.com/wanderer/visit-chechnya

Men hvis du i det hele tatt skal komme i nærheten av ambisjonen om å utforske Russland (utenfor millionmetropolisen Moskva), så bør du forsøke å lære deg russisk, da det er et lingua franca som gjør at du kan kommunisere uansett hvor du befinner deg; enten du danser i stigende rus på en av Moskvas mange homseklubber eller om du er kidnappet av jihadister i Kaukasus. Enten du sipper drinker liggende på en solseng ved Svartehavet eller du spasser i dissosiativ eufori under en sjamanistisk seremoni i Jakutsk. Enten du bedriver hesteridning på steppene i den buddhistiske republikken Kalmykia eller du kjører snøscooter i Sibir. Enten eller så er du handikappet hvis du ikke kan gjøre deg forstått på rudimentært russisk.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Koldun Vis innlegg
Enten eller så er du handikappet hvis du ikke kan gjøre deg forstått på rudimentært russisk.
Vis hele sitatet...
Google translate på telefonen?
Kanskje ikke så bra for en dyp samtale, men funker vel til praktiske formål
(handle, kjøpe billetter, spørre om veien etc.)
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg er stort sett enig, men dette gjelder ikke alle steder jeg har vært. I Norge er folk veldig høflige, selv om de er irriterte. I verden ellers er folk gjerne mye bråere enn det vi er.
Vis hele sitatet...
Hvilken land snakker du om? Har selv dårlige erfaringer med noen Islamske land, men aldri hatt problemer I USA og sørover
Det er lurt, basert på ting jeg har blitt fortalt, å unngå å bli assosiert med uteliggere.
Dette gjelder i de fleste land hvor det er uteliggere.

Dvs pass på å ikke lukte, se ut som en uteligger, oppføre deg rart eller noe som er egnet til å tiltrekke oppmerksomhet, eller
andre ting som er typisk uteligger atferd.

Er mye mentalitet i utlandet om å unngå å bli assosiert med uteliggere.
Et lite triks jeg har lært av andre: Hvis det er dårlig stemning rundt deg, så kan du nevne Fritjof Nansen. Fritjof hjalp Russland under en kjempemessig hungersnød, som var der i mellomkrigstiden. Så han reddet mange der, og dette vet mange av dem.

Men det ikke alle vet, at hans assistent ved Fritjofs side het Vidkun Quisling. Noen har lurt på, om det var opplevlesene her, som ga roten til de antikommunistiske og antisemittiske holdningene Vidkun senere fikk.
Sitat av nso Vis innlegg
Bare ikke vær homo, svart eller jøde så går det nok fint.
Vis hele sitatet...
Javel.
Er du en av disse etnisitetene/seksuelle legningene, og hadde du problemer da du reiste i Russland?
Kjenner du noen av disse som reiste i Russland og opplevde å bli mishandlet eller diskriminert pga dette?
Eller kanskje du har en forutinntatt holdning om folk i Russland?
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Tenker å utforske Russland i løpet av de neste årene. Noen som har vært der og som kan fortelle hvordan det var? Har fått et inntrykk av at folk flest der er relativt hyggelige mot utlendinger.
Vis hele sitatet...
Hvis du går rundt og smiler til fremmede i Russland vil de se på deg som en idiot.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Er du en av disse etnisitetene/seksuelle legningene, og hadde du problemer da du reiste i Russland?
Kjenner du noen av disse som reiste i Russland og opplevde å bli mishandlet eller diskriminert pga dette?
Eller kanskje du har en forutinntatt holdning om folk i Russland?
Vis hele sitatet...
At homofile er utsatt i Russland er det ingen tvil om.
Du må ha bodd isolert uten tilgang på nyheter for å ikke ha fått med deg det.

Det eskalerte voldsomt for ca. 7-10 år siden, omtrent samtidig som Putin finpusset macho-imaget sitt med bar overkropp
ridende på hest som en "sterk Russisk MANN". Homofile ble banket opp over hele Russland og videoer av dette ble delt på sosiale medier.
I Tsjetsjenia er det straffbart med analsex mellom mann og kvinne og mann og mann.

3 gangs brudd er dødsdom..
Sitat av Jerna Vis innlegg
I Tsjetsjenia er det straffbart med analsex mellom mann og kvinne og mann og mann.

3 gangs brudd er dødsdom..
Vis hele sitatet...
Det er sikkert mulig det, men svært få land dømmer andre lands borgere til døden, spesielt for brudd på lovverk som er religiøst eller kulturelt forankret.

Jeg ville uansett ikke besøkt Russland eller noen av deres puppet states hvis jeg var homofil.
Sist endret av Deezire; 2. juni 2021 kl. 18:10.
Har mange turer til Moskva og St Petersburg de ti siste årene. Russere er ikke det folkeslaget som smiler mest, men de er utrolig hyggelig og gjestfrie når man kommer i kontakt med de. De yter god service, prisnivået og kvaliteten på mat og drikke er høy. Det er også et renslig og ryddig folkeslag og søppel i gatene finnes så og si ikke. Som nordmann kan man ikke regne med å få noe særbehandling, men de setter utrolig pris på nordmenn, og en god icebreaker er å komme inn på temaet skiskyting og Bjørndalen, han er utrolig populær blant russere.
hadde ikke reist til russland med langt hår engang.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Google translate på telefonen?
Kanskje ikke så bra for en dyp samtale, men funker vel til praktiske formål
(handle, kjøpe billetter, spørre om veien etc.)
Vis hele sitatet...
Ja hvis du vil få telefonen din stjålet fra hendene dine. Ikke smart å stå med Google translate oppi ansiktet til folk sånn at de kan få høre/lese
Sitat av Jerna Vis innlegg
I Tsjetsjenia er det straffbart med analsex mellom mann og kvinne og mann og mann.

3 gangs brudd er dødsdom..
Vis hele sitatet...
Kan du dokumentere dette? Jeg er ingen ekspert på russisk strafferett, men slik jeg har forstått det innførte Jeltsin et nasjonalt moratorium mot dødsstraff på nittitallet og det har blitt opprettholdt siden. Hvis jeg har forstått det korrekt har regionen mer selvbestemmelsesrett enn andre områder i Russland, men det ville forundre meg om de fikk lov til å innføre dødsstraff når det går på tvers av Kremls nasjonale linje. At den lokale sheriffen kan finne på å se gjennom fingrene med at du blir en del av et kjellergulv er selvsagt en annen sak. Hvis de faktisk har dødsstraff og dette er anerkjent vil jeg gjerne lese mer om det.
BRAND ∞ STRONG
I følge Amnesty så er Russland ett:
Land som ikke formelt har avskaffet dødsstraff, men som ikke lenger praktiserer denne straffen
og ikke har henrettet noen de 10 siste årene.

Hviterussland praktiserer dødsstraff og siste henrettelse var i 2019.

Merk også at:
Kasakhstan
Turkmenistan
Usbekistan
Kirgisistan

Alle har avskaffet dødsstraff
Sist endret av vindaloo; 3. juni 2021 kl. 10:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når jeg tar nettsøk på Tsjetsjenia og dødsstraff kommer det opp endel forskjellige ting. Det jeg nevnte var fra Tsjetsjenia sin Wikipedia side. Ser nå at presidenten der ønsker å innføre dødsstraff for brudd på covid karantene