Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2087
Hei, etter mange mange år med røyking, skal mamma og pappa endelig prøve(forsøke) å slutte med røyk. Yeeeeeeeey!

Tanken er at de skal kjøpe Nicorette tyggis som dem har på rema 1000. Slik jeg vet så finne det forskjellige smaker, mengde nikotin osv.

Jeg lurer på: Finnes det noen som har gått over fra røyk til nicorette før, som kan gi anbefaling på type smak og mg som bør velges?

Dem har begge røyket ivertfall 20år, pappa har for det meste røyket petterøes 3 og mamma marlboro, men begge røyker andre cigaretter også imellom.

Og til syvende og sist: Funker det med nicorette? Eller anbefaler noen her andre måter å forsøke?

Takker for svar.
Har bare dårlig erfaring med nikotintyggis. Er også svindyrt.

Hva med å få de til å prøve damp istedenfor? Det har holdt meg uten sigg i flere år. Kjenner mange som har brukt damp som røykeslutt med stor suksess!
Lokale dampeshappa kan gi de akkuratt det de trenger mtp utstye og smak
Trådstarter
Med damp så snakker du om e-sigarett eller tar jeg helt feil? Dette var isåfall noe jeg foreslo til dem men de er svært negative til dette da de har hørt forskjellige rykter og myter om at dette er farligere enn vanlig røyk ..
Ja, mener damp. Svært lite her i verden som er verre enn vanlig sigg ��

Les litt på det selv så får du nok overbevist de.

Svigers hadde samme innstilling men hun kom til fornuft til slutt. Etter 40år med sigg så bytta hun det ut med damp og har ikke røyket siden. Har nå sluttet med damp. Damping gjør røykesluttet enkelt og i mine øyne det eneste som er et godt alternativ til sigg, mtp sunnhet og økonomi
Sitat av cplpro Vis innlegg
Med damp så snakker du om e-sigarett eller tar jeg helt feil? Dette var isåfall noe jeg foreslo til dem men de er svært negative til dette da de har hørt forskjellige rykter og myter om at dette er farligere enn vanlig røyk ..
Vis hele sitatet...
Debunk mytene og ryktene de har hørt med fakta.

Når det gjelder nikotintyggis har jeg selv prøvd det 1 gang, smaken var jævelig og det hjalp ikke stort.
Nikotin plaster har jeg også dårlig erfaring med, men er jo folk som synes det er bedre også.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Og til syvende og sist: Funker det med nicorette? Eller anbefaler noen her andre måter å forsøke?
Vis hele sitatet...
Tror effektiviteten ligger på cirka 15% etter et års forløp. Så nikotinprodukter er ikke så veldig effektive. Jeg ville uansett valgt høyeste styrke.

Hvis det ikke funker med nikotin alene, så er skadereduksjon en mulighet. Snus er f.eks drastisk mindre skadelig enn å røyke.
Trådstarter
Jeg driver og diskutere med dem nå om vi skal gå for enten å snuse eller e-sigarett, ingen av dem har gjort noen av delene før.

Da er mitt neste spørsmål: Hvordan bør man gå frem for å trappe gradvis ned?

Man fyller på 15mg(dette er den høyeste ikke sant?) på e-sigarett holderen, også røyker man dette en stund før man eventuelt går ned til 12 eller 10mg, spørsmål er bare: hvor mange uker om ganger bør man røyke om dagen før man trapper ned?

Samme gjelder eventuelt valget av snus: Er det skruf original white som vil være beste valget her da mtp ingen søling fra leppa?
Sitat av cplpro Vis innlegg
Samme gjelder eventuelt valget av snus: Er det skruf original white som vil være beste valget her da mtp ingen søling fra leppa?
Vis hele sitatet...
White snus er nok å foretrekke ja, da slipper man at den begynner å renne og at det smaker dritt.
Du har jo også de helt hvite posene som vistnok skal være enda bedre igjen, både med tanke på snusjuice og farging av tenner.
Seriøst, damp er veien å gå om man vil slutte å røyke.
Dampa i 3 år røyker dobbelt så mye etter jeg begynte med sigg igjen ikke å anbefale.
4 mg tyggis tygg en stund å legg den under leppa som snus
420 all the time
Hash cat's Avatar
Har en kompis som slutta med røyk, han kunne ikke klart det uten vape (damp). For noen så er det sosiale i røyking en stor del av greia. Med snus så blir det jo ikke noe sosialt i det hele tatt, men med vape eller damp som folk kaller det her, så vil man kunne ha den sosiale greia.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Jeg driver og diskutere med dem nå om vi skal gå for enten å snuse eller e-sigarett, ingen av dem har gjort noen av delene før.

Da er mitt neste spørsmål: Hvordan bør man gå frem for å trappe gradvis ned?

Man fyller på 15mg(dette er den høyeste ikke sant?) på e-sigarett holderen, også røyker man dette en stund før man eventuelt går ned til 12 eller 10mg, spørsmål er bare: hvor mange uker om ganger bør man røyke om dagen før man trapper ned?

Samme gjelder eventuelt valget av snus: Er det skruf original white som vil være beste valget her da mtp ingen søling fra leppa?
Vis hele sitatet...
du kan blande selv og dermed få styrken akk som du vil, selv om jeg tror det vil holde med 15mg.

har selv stumpa røyken og starta på 20mg nic DIY væske, er nede på 14mg nå uten å vape mer el kjenne at jeg har trappa ned, anbefales sterkt!
Trådstarter
Hva er pris på en slik e-sigarett? og hva er pris for "fylling"?
Ang produkter du får på matbutikk/apotek så har jeg bedre erfaring med sugetabletter enn tyggis, så det kan være verdt en sjekk også.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Hva er pris på en slik e-sigarett? og hva er pris for "fylling"?
Vis hele sitatet...
Spørs egentlig helt på type, det finnes mange forskjellige.
Dampvæske får man dessverre ikke kjøpt med nikotin i Norge, men skal ikke være noe problem å bestille dette fra utlandet.
Her også finnes det hundrevis av forskjellige smaker å velge mellom.

Sjekk ut noen av stedene som selger de, så ser du litt diverse priser.

Feks:
https://www.friskedrag.no
https://www.elektroniske-sigaretter.no

Disse har startpakker og dampvæske.
https://www.cigge.no/e-sigaretter/startpakke-no

Edit; Ser at det nå har blitt lovlig med dampvæske med nikotin i Norge.
Sist endret av Flaffersen; 5. mai 2020 kl. 22:42.
Gå til lokale vapeshappa og fortell om hva de røyker, alder, hvor lenge de har røykt etc. Så vil ansatte der hjelpe deg med å finne passende utstyr. Det er lett å trappe ned på nikotinstyrken over tid, bare gjør det gradvis.

Edit: Kjøp juice i samme sjappe og de blander den ut med nikotin. Regner med at det blir munn til lunge-,vape og da er sikkert 15mg et fint sted å starte. Ønsker de juice som ligner på sigg de røyker så finner du det. Jeg liker selv vanilje+jordbær-juice i forskjellige varianter
Sist endret av Morgul; 5. mai 2020 kl. 22:49.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Hva er pris på en slik e-sigarett? og hva er pris for "fylling"?
Vis hele sitatet...
500-1000kr for "slik e-sigarett", akk nå bruker jeg en innokin proton som må byttes ut da batteriluka er løs.

koster bare litt når du skal kjøpe inn alt for å blande selv, men overall koster det ca ingenting per påfylling.
i starten brukte jeg vel ca 5-10ml ferdig væske med 20mg/ml per dag, "cold turkey" fra 30-40 blue master om dagen og kunne lett vape til nikotinsjokk da.

det som koster mest er aromaer og nikotin, men aromaer er ikke et must.
selv kjøper jeg en liter "nikotin", 100mg/ml i pg, her. mulig man må søke spesielt for å innføre de, men har fått 2 separate litere stoppa og sendt gjennom uten ekstra toll engang..
resten handler jeg på på pgvg.no osv.

for min 75%vg/25%vg mix kjøper jeg 5 liter vg+1l pg og ønskede aromaer, fortsatt går vg tomt før pg da både aromaer og nikotin er kjekt å ha som pg så det er tyntflytende.
Trådstarter
Nei.. det nytter ikke, klarer ikke overbevise dem til å begynne med e-sigarett.

Nå sier de at dem skal bestille en time hos lege for å forhøre seg om hva de kan gjøre ..

Er ikke bare bare å endre 20 år gamle vaner :P
Sist endret av cplpro; 5. mai 2020 kl. 23:16.
420 all the time
Hash cat's Avatar
Sitat av cplpro Vis innlegg
Nei.. det nytter ikke, klarer ikke overbevise dem til å begynne med e-sigarett.

Nå sier de at dem skal bestille en time hos lege for å forhøre seg om hva de kan gjøre ..

Er ikke bare bare å endre 20 år gamle vaner :P
Vis hele sitatet...
Hva med å kjøpe noen forskjellige type urte mikser (uten nikotin) og en siggaret ruller?

Har hørt mye bra om real leaf
Sist endret av Hash cat; 5. mai 2020 kl. 23:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Nei.. det nytter ikke, klarer ikke overbevise dem til å begynne med e-sigarett.

Nå sier de at dem skal bestille en time hos lege for å forhøre seg om hva de kan gjøre ..

Er ikke bare bare å endre 20 år gamle vaner :P
Vis hele sitatet...
går fint å snakke med legen om e-sigaretter, kanskje få resept på det også.
et par gaming-kompiser med begge godt over 20 år daglig røyking og ikke et lovbrudd osv har også stumpa røyken med vape, den ene er også helt uten nikotin nå.
min bestemor var veeldig skeptisk til å prøve vape, spes fra meg..
men hun snakket med legen og bestemte seg for å prøve etter den samtalen (men hun fikk økt irritasjon i luftveiene akk når hu inhalerte vape og gikk tilbake til røyk)