Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4007
Hallo. Da jeg endelig skal flytte for meg selv, men har egentlig ikke peiling på hva voksen livet vil si av kostnader av å eie egen andel bolig.
Jeg er en gutt i midten av 20 årene.
Har satt opp ett budsjett:
Felleskostnader: 6225
Lån 1550
Gym 400
Mat 3500
Internett+mobil 1000
Strøm 600
Sånn ish, ikke helt nøyaktig
Sparing og annet, kan jeg tenke på senere. Men det jeg lurer på. Hvilken andre måndtlig kostnader enn dette kan man få? Liten leilighet.

Kom med innspill Freak. Hvorfor lærer ikke skolen bort nyttige ting her i livet?
Sist endret av Norgeerkult; 21. oktober 2019 kl. 01:21. Grunn: Skrivefeil
Klær? Transport? Forsikringer? Hobbyer? Øl?
Og, ikke minst, uforutsette utgifter.
Sist endret av *pi; 21. oktober 2019 kl. 01:23.
Sitat av *pi Vis innlegg
Klær? Transport? Forsikringer? Hobbyer? Øl?
Og, ikke minst, uforutsette utgifter.
Vis hele sitatet...
Gikk litt fort i svingene, har jo selvfølgelig forsikringer og bil.
Hobby og øl går nok under annet

Jepp, viktig med en buffer konto
Husholdningsartikler og personlig pleie som vaskemiddel og pulver, kluter, lyspærer, tørkepapir, dopapir, deodorant, tannkrem, shampoo pluss, pluss, pluss.

Helseutgifter, om du har noen.

Dekker fellesutgifter kommunale avgifter?

Har du realistisk plan for hva bilen koster? (service, dekk, drivstoff)

Bursdags- og julegaver.

Løpende månedlige kostnader er selvsagt fint å ha oversikt over, men for å ha et fornuftig budsjett må man legge inn trekk for andre mer og mindre regelmessige utgifter. Summér alt slikt opp og del på antall måneder. Kjøper man feks nye dekk annet hver år og har service på bilen like ofte så snakker man fort minst 12 000,- altså 500,- pr måned bare der.

Ellers kan du se på SIFOs referansebudsjett for å få en viss følelse over hva du kan vente deg.
Mat ser egentlig greit ut, du kan kanskje legge på en 500 lapp og merke posten "mat" med "mat og forbruksmateriell" å ta med det andre du handler på matbutikken som såper, dopapir osv bare for å samle det litt, vet ikke hva du tjener i måneden men vi kan komme med sparetips også om det er av interesse
Hvis du regner med å kun bruke ~110 kroner dagen på mat så må du handle fornuftig. Kan ikke kjøpe kebab og godteri flere ganger i uka da. Ville nok regnet inn minst 6000 på den posten og tatt husholdningsartikler, øl og snus inn i samme post. Men hvis du er flink og lager mat fra bunn av, og bruker fryseren flittig kan man selvfølgelig spare en del.

Bil koster nok fort 2000-3000 i mnd med drivstoff, bompenger, forsikring og rep/vedlikehold. Er du avhengig av bil er dette en post du ikke må sluntre med, og sette av et fast beløp hver mnd.

Jeg har alltid minst en lønning i buffer i tilfelle uforutsette utgifter som kjøleskap/vaskemaskin etc ryker.

Noen poster som er lett å glemme. (Sikkert ikke alle som er aktuelle)
Studielån? Innbo. PC. Dyremat? Hobby? Ferier? Klær.
Dersom muligheten er der; før du evt. Flytter ut. Test ut budsjettet ditt og finn ut av hva som passer for deg.

Kjøp det av mat og alt annet div utgifter du måtte hatt behov for. Få en liten innsikt i dette steget du vil hive deg ut i - uten og ta deg vann over hodet.

Lykke til
Lykke til
Såfremt matbudsjettet ditt er mat og litt annet man kjøper i matbutikk (dopapir, vaskemidler etc), så synes jeg den posten ser grei ut. Jeg har 3500 på mitt, men jeg er god på å planlegge ukesmeny (her er det sjukt mye penger å spare kontra å handle på impuls), og lager mye fra bunnen. Er dog noe ekstravagant i matveien.

Avhengig av hva slags strømabonnement du har, ville jeg antagelig satt av 800 til det pr mnd. Det er ganske variabel pris på strømmen og nettleia, så det er greit å heller sette av for mye enn for lite.

Kan også være en ide å heller sette av mer enn du tror du trenger på de fleste postene, iallefall i en overgangsperiode frem til du har levd litt med budsjettet. Da har du lagt inn litt rom for å drite deg ut, uten at det får kjipe konsekvenser.

Ellers vil jeg anbefale tilbudsapper, ala «mattilbud», da har du grei oversikt og kan handle på salg
Lån 1550 er det huslånet ? I så tilfelle ser det ut som det kun er renter du har regnet med (eller lånet er veldig lite)

Mye av dei små leilighetene som har blitt solgt oppover til lav pris men høy fellesgjeld har ofte avdragsfrihet på lånet noen år og dette er noe å ha i bakhodet så en ikke blir overasket når det plutselig øker en god del.
Sitat av rfa Vis innlegg
Lån 1550 er det huslånet ? I så tilfelle ser det ut som det kun er renter du har regnet med (eller lånet er veldig lite)

Mye av dei små leilighetene som har blitt solgt oppover til lav pris men høy fellesgjeld har ofte avdragsfrihet på lånet noen år og dette er noe å ha i bakhodet så en ikke blir overasket når det plutselig øker en god del.
Vis hele sitatet...
Huslån ja! . Er nok ikke i Oslo. Det er tatt høyde for.

Takk for alle gode svar. Får ca utbetalt 27K i mnd og tror jeg lander ca på 20k i utgifter i mdn med morro og slikt. Så litt rom for å spare opp til en bufferkonto og slikt.
Sist endret av Norgeerkult; 22. oktober 2019 kl. 00:55.
Du bør greie deg fint med det du har utbetalt, skaff deg en stor fryser å handle på tilbud for så å fryse ned, ikke skaff deg tørketrommel å prøv å dusj på gymmen etter trening når det passer så har du fort spart over 100 kr i strøm i måneden