Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5124
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Helluen.



Jeg har såvidt satt meg litt inn i rooting og lurer litt på fordelene ved dette. Har en Samsung Galaxy Note III og har lest meg til att jeg ikke kan legge inn Custom ROM uten bloatware fra Samsung selv uten å avlive S-pennen, som jeg er blitt ganske glad i. Kan noen gi meg noen gode fordeler ved rooting, og eventuelle ulemper?


Thank you!
Eneste ulempen er at du kan risikere å miste garantien på telefonen din.
Bare å ta et par raske google søk så finner ut hva du kan gjøre med en rooted android telefon/nettbrett
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Har lest, men håpte på å få litt teskje-opplæring so to speak av en bruker her som ikke snakker gresk.
Du kan ta backup av _alt_, så om du skulle tilbakestille telefonen din så kan du restore og få akkurat slik du hadde den på 10 min (feks Titanium Backup)
Du kan fjerne apps som du ikke vil ha, enten avinstallere eller fryse. (igjen Titanium Backup)
Du kan ha forskjellige kernels, og kort sagt med kernels kan du forandre ganske mye.
På Android 4.4.x, Kitkat så kreves det root for å kunne skrive på SD kortet.

Hva med å prøve en ROM som er basert på stock? Da blir du kvitt bloatware men du kan beholde S-pennen. Har ikke Note 3 så er ikke helt sikker.

Ulempe er at det krever litt datakunnskaper og om du er uheldig kan du hardbricke telefonen din. Med riktig fremgang og backup så er det ganske vanskelig.
Du mister ikke garantien om du klarer å re-flashe tilbake igjen.

Feks på Sony telefoner (Z2, som jeg har) så er det bootloaderen og DRM nøklene som bestemmer garantien. Du må unlocke bootloaderen for å roote den og når du unlocker bootloaderen så slettes DRM nøklene og du "mister" garantien. Du kan låse bootloaderen igjen, og du vil da fortsatt ha garantien om de ikke sjekker DRM nøklene. Noe som er liten sannsynlighet.

Forresten så er det forskjellig fra firmaene hva som telles som garanti. Noen dekker vannskader andre ikke.

Please note that you may void the warranty of your device and/or any warranty from your operator if you unlock the boot loader. - Legg merke til _may_.
Sist endret av Xernox; 13. mai 2014 kl. 23:22.
Nå har jeg liten erfaring med rooting av telefoner, men root er 'superuser' i unix verden, dvs. at du har full tilgang til å gjøre endringer i operativsystemet, selv om det du prøver å gjøre vil ødelegge det. Rooting av android gir deg blant annet muligheten til å installere apper som ikke er godkjente og da er det ditt ansvar å sørge for at du ikke legger inn ondsinnet kode.

På en androidtelefon har du en bootloader som bestemmer hva som skal startes og hvordan (denne må ofte unlockes), du har android og dersom du skulle klare å ødelegge denne har du en ekstra kernel som heter recovery.

Jeg kan anbefale http://forum.xda-developers.com/
Samsung Galaxy Note 3 her
Wikien deres her
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det skal nevnes at Galaxy Note 3 og muligens flere bruker et system som heter Knox. Der trippes et flagg når du tukler med den, og garantien din går ut av vinduet. Dette kan ikke nullstilles. Vær obs på dette...
Så vidt jeg vet kan ikke produsent nekte deg garanti om det f.eks er ladekontakten som er dårlig, selv om du rooter telefonen. Har fått igjennom flere saker når jeg jobbet i Telehuset ved å påpeke dette. Samme prinsippet som om du fucker opp windows på pcen å skjermkortet ryker. Du mister ikke garantien av den grunn. Derimot sliter du hvir problemet skyldes at du har tuklet. Dette er bare i Norge da, vi har jo som kjent ganske ok forbrukerkjøpslov.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mange fordeler med rooting!

Kan vell bare begynne å ramse opp:
1. På min HTC har jeg en egen "Toolbox" til HTC Sense der det er mulig å for eksempel endre statusbar ikoner slik som å fjerne de eller legge til nye eller endre farge. Mye å velge i mellom, finnes sikkert noe lignende til Samsung.
2. Laster du ned Avast! Mobile security har du mulighet til å installere programmet i fabrikkinnstillingene, blir du frastjålet din telefon og de prøver å resette den ved å gjenopprette den vil fortsatt sporingssystemet til Avast ligge der etter gjenopprettingen slik at du fortsatt kan spore den. Ved bytte av rom vil jo Avast forsvinne.
3. YouTube AdAway, ingen flere ads på Youtube!
4. Xposed, en app der du kan laste ned flere apps som har med rooting å gjøre (for eksempel den som fjerner ads på Youtube).
5. Du kan få det nyeste Android før alle andre, velge dit eget ROM. Jeg bruker Android Revolution HD 71.1 (både batterisparende og kjapt), her har du også mulighet til å installere Xposed ved installasjon av ROMet.
6. Du kan lagre bilder du får på snapchat uten at noen merker det.

Finnes mange fordeler, har selv vært mye innen dette og på xda sine hjemmesider. Spør hvis du sitter fast med noe!
Rooting er bare at du blir "super user". Det betyr at du har full kontroll.
Du kan fjerne bloatware, kjøre titanium backup, og alle andre apps som krever root.
Root =freedom
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av robhol Vis innlegg
Det skal nevnes at Galaxy Note 3 og muligens flere bruker et system som heter Knox. Der trippes et flagg når du tukler med den, og garantien din går ut av vinduet. Dette kan ikke nullstilles. Vær obs på dette...
Vis hele sitatet...
Utenom at jeg kan miste garantien er det noen andre ulemper?
Mobilen min er 2 år gammel nå.
Jeg har lest at det finnes et program som heter Kingo Root men det ser ut som at den støtter ikke lollipop.
Har noen erfaring med KingoRoot?
Sist endret av Agent47; 27. januar 2016 kl. 22:20.
Kjenner ikke KingoR. Men det er egentlig bare fordeler med Rooting.
Du blir superuser og bestemmer selv hva som er ok og ikke. Om du har normal konsentrasjon så er det bare å følge en av de mange step by step tutorials som er der ute. Husk å lade opp i forkant etc.

Om du følger oppskriften og er konsentrert så unngår du fallgruvene. Om du gjør ti ting samtidig og generelt ukonsentrert så kan du fort glemme noe eller kløne det til slik at du bricker telefonen.
Sitat av Agent47 Vis innlegg
Utenom at jeg kan miste garantien er det noen andre ulemper?
Vis hele sitatet...
Etter å ha brukt root en stund blir jeg plaget med dette av Telenor:

"Hei! Vi minner om at du snarest bør oppgradere til den nyeste programvaren på din mobil. Etter 31. januar 2016 vil nemlig mobildata slutte å fungere med din nåværende programvare. Du oppgraderer ved å gå inn på Innstillinger, velg Generelt og deretter Systemoppdateringer. Hilsen Telenor"
Sitat av mo66y Vis innlegg
Etter å ha brukt root en stund blir jeg plaget med dette av Telenor:

"Hei! Vi minner om at du snarest bør oppgradere til den nyeste programvaren på din mobil. Etter 31. januar 2016 vil nemlig mobildata slutte å fungere med din nåværende programvare. Du oppgraderer ved å gå inn på Innstillinger, velg Generelt og deretter Systemoppdateringer. Hilsen Telenor"
Vis hele sitatet...

Høres nesten for utrolig ut - hvorfor skulle Telenor bry seg med at en telefon er rootet? Det ville jo vært både selvmotsigende og dårlig butikk å forsøke å sette føringer på om kundene kan stå som superuser eller ei.

Nei her virker det som om det er en oppdatering som må gjøres som ikke har noe som helst med det at telefonen er rootet.

Hva med å ringe telenor kundeservice å sjekke eksakt hva som må oppdateres?
Hva er fordeler og ulemper med å ha Knox?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av mo66y Vis innlegg
Etter å ha brukt root en stund blir jeg plaget med dette av Telenor:

"Hei! Vi minner om at du snarest bør oppgradere til den nyeste programvaren på din mobil. Etter 31. januar 2016 vil nemlig mobildata slutte å fungere med din nåværende programvare. Du oppgraderer ved å gå inn på Innstillinger, velg Generelt og deretter Systemoppdateringer. Hilsen Telenor"
Vis hele sitatet...
Hæ, tuller du? Jeg har en Galaxy S2 med VanirROM, altså "eldgammelt" opplegg, jeg har ikke fått den beskjeden.