Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 857
Jeg håper freak samfunnet kan gi meg en tilbakemelding på et oppsett til ny PC. Det viktigste er at delene er kompatible så jeg ikke får problemer med å bygge det sammen, men jeg setter selvsagt også pris på tips om endringer.

Budsjettet er på 10K

PC'en skal brukes til et helt spesifikt formål / program. Den skal streame video fra 6 USB kameraer og kjøre en programvare som bytter mellom disse og legger på overlay på videoen.

Mye mulig maskinen også kan bli brukt til videoredigering, men det er ikke en prioritert funksjon.

Jeg spurte utvikleren om hva som var viktig når jeg kjøpte ny hardware og fikk følgende tilbakemelding:

the graphics card isn't that important. The most important spec is CPU speed and cores. Buy the fastest i7 quad core CPU you can afford. RAM isn't that important either. Also, put a couple of dedicated USB expansion cards in, as you'll run out of USB bandwidth quickly with 6 cameras
Vis hele sitatet...
Jeg har ut i fra det satt sammen følgende liste:

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...8-36F0AAB99D41

Jeg har også en stk: http://www.thermaltake.com/products-...?id=C_00000974 liggende ny i eske så spørsmålet er om den kan brukes istedenfor den som er med i oppsettet eller om der er noen kompabilitetsproblemer.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Om du skal lagre videoen, så kjøper du for din egen og guds velvære WD purple disker, disse er designet for akkurat dette, bli kontinuelig skrivd på 24/7

Hvilket program er det du skal bruke egentlig?

Og om støy er viktig, ikke kjøp den elendige kjøleren, kjøp noe skikkelig.
Og dropp kjølepasta.

Ser forøvrig heller ikke hva en 250gb SSD gjør i dette systemet, ihvertfall ikke den.
Til os er den for stor, til hurtig mellomlagring(noe jeg tviler på at du har bruk for) vil en SF-2281 basert ssd gi deg langt mer tilbake.

Jeg håper heller ikke du har noe planer om å kjøre fakeraid?
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Støy er ikke vesentlig, maskinen kommer til å stå et stykke unna produksjonsmiljøet, og det kommer uansett til å være en del støy i lokalet. Vi kommer nok til å lagre til disk forsåvidt, men alt vil bli streamet og lagret direkte på youtube (eller andre streamingtjenester online) så det er nok ikke avgjørende (men jeg skal sjekke ut de diskene). Det er heller ikke snakk om kontinuerlig produksjon, men 8-12 timer om gangen (noen dager om gangen).

SSD er tenkt til OS / software ja. Var ikke så voldsom prisforskjell på de, og jeg kjenner ikke så godt til dem, men om du kan anbefale en med bedre ytelse i samme prisklasse så tar jeg gjerne i mot tips.

Programmet vi bruker heter PokerGFX
Det viktigste å se på her er hva du har valgt av deler. Hovedkortet og prosessoren passer ikke sammen. Til det hovedkortet må du velge 4770k eller så må du bytte hovedkort til ett 2011-hovedkort hvis du skal ha 4820k.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Sitat av sweem Vis innlegg
Det viktigste å se på her er hva du har valgt av deler. Hovedkortet og prosessoren passer ikke sammen. Til det hovedkortet må du velge 4770k eller så må du bytte hovedkort til ett 2011-hovedkort hvis du skal ha 4820k.
Vis hele sitatet...
Hjertelig takk! Det er den typen feil jeg er mest redd for. Det er mange år siden sist jeg gjorde dette her. Ønsker å beholde ytelse på prosessor, så bytter da HK.

https://www.komplett.no/gigabyte-ga-...422#!tab:extra

Vil det være et greit alternativ?

Er det andre kompabilitetsproblemer i oppsettet?
Er en i7 4820k bedre enn en i7 4770k til det formålet den skal brukes til? Kommer du til å overklokke prosessoren? Krever PokerGFX slik du skal bruke det mye med minne?
Hovedkortet er ikke kompitabelt med prosessoren, du trenger et med 2011 socket.
Sist endret av Mkvarner; 4. mai 2014 kl. 12:05.
Stiller disse spørsmålene her blant annet for å se om du kan spare ca. 1000kr på hovedkortet. Som du da kan bruke til noe annet

Altså ett rimeligere Z87 hovedkort og 4770k istedet. Da har du også råd til en bedre strømforsyning eller mer minne hvis det trengs.

Dette er nå på tilbud for øyeblikket f.eks https://www.komplett.no/msi-z87-g43-...066#!tab:extra
Sist endret av sweem; 4. mai 2014 kl. 12:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Sitat av sweem Vis innlegg
Er en i7 4820k bedre enn en i7 4770k til det formålet den skal brukes til? Kommer du til å overklokke prosessoren? Krever PokerGFX slik du skal bruke det mye med minne?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen planer om å overklokke, så kanskje jeg skal vurdere å bytte om? Det viktigste er hastigheten og antall kjerner.

Er på mobil nå, men skal se på det når jeg er tilbake på kontoret.

Da bytter jeg nok til en 4770k og et HK med korrekt socket. Mulig jeg velger et annet enn det du linker til sweem (handler på Norek, og der er det ikke tilbud på akkurat det).

Velger meg nok også en mindre SSD. Er resten av oppsettet greit (kompatiblet) da?

Takker for alle innspill!
Sist endret av Cikey; 4. mai 2014 kl. 22:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ville også byttet ut strømforsyningen. Vet at den du har valgt bare i 500w versjonen er elendig. Ett par alternativer kan være https://www.komplett.no/xfx-proserie...E-9D52E5984D4D eller en av Corsair sine i CS serien. Du trenger ikke all verden med W på PSU'en med det oppsettet du har i listen. Så er det opp til deg om du skal ta høyde for fremtidige oppgraderinger som f.eks ett kraftig skjermkort eller to.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hjertelig takk! Det er den typen feil jeg er mest redd for. Det er mange år siden sist jeg gjorde dette her. Ønsker å beholde ytelse på prosessor, så bytter da HK.

https://www.komplett.no/gigabyte-ga-...422#!tab:extra

Vil det være et greit alternativ?

Er det andre kompabilitetsproblemer i oppsettet?
Vis hele sitatet...
La ikke merke til denne før nå. Du kan helt fint bruke det hovedkortet