Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5670
http://www.nrk.no/ytring/thatcher-er...er_-1.10979165

I linken over kan du se hvordan Siv Jensen lovpriser boken " De som beveger verden " eller "Atlas Shrugged" på engelsk. Forfatteren av denne boken er Ayn Rand,en person som mente at det verste du noensinne kunne gjøre var å vise medlidenhet med et annet menneske. Er det ikke rart at en av toppene i norsk politikk omfavner filosofen til en slik person? Ayn Rand er høyresidens versjon av Lenin eller Stalin, like ekstrem. Ingen andre enn meg som har reagert på dette?
Og denne er jeg rett og slett nødt til å ta med: Under en togreise møter Dagny Taggart en boms, som forteller om den ulykksalige fabrikken han engang jobbet på. Denne fabrikken gjennomførte “yt etter evne, få etter behov”, den tidligere arbeideren forteller om konsekvensene og det ender så skakt at du må være en helgen for ikke å le høyt:

"Så var det en gammel fyr, en enkemann uten familie, som hadde en hobby: grammofonplater. Det var visst alt han fikk ut av livet. I gamle dager pleide han å droppe måltider bare for å kunne kjøpe seg en ny innspilling av klassisk musikk. Vel, de gav ham ingen ‘støtte’ til kjøp av plater – ‘personlig luksus’ kalte de det. Men på det samme møtet ble det stemt for at Millie Bush, en eller annens datter, en slem og stygg liten åtteåring, skulle få en gullbøyle på grunn av hestetennene sine – dette var ‘medisinske behov’, fordi firmaets psykolog hadde sagt at den stakkars jenta kunne utvikle et mindreverdighetskompleks dersom tennene hennes ikke ble rettet opp. Den gamle mannen som elsket musikk, begynte i stedet å drikke. Det ble slik at man ikke lenger noengang så ham ved sine fulle fem. Men det lot til at det var én ting han ikke kunne glemme. En kveld ham [sic] kom sjanglende nedover gaten, så han Millie Bush, svingte med neven og slo ut alle tennene hennes. Hver eneste en."
Vis hele sitatet...
http://www.kulturverk.com/2012/10/30...medlidenheten/
Siv Jensen sa i et annet intervju at hun elsker "50 Shades.." så jeg tror ikke det er noen vits å henge seg opp i bokvalgene hennes
Jo jeg vil si det, Ayn Rand er motstykket til Stalin, Lenin, Mao. Vi gjør med rette narr av de som støtter disse, hvorfor skal vi da late som at Siv Jensen er normal når hun blir inspirert av Ayn Rand?
Selv med det politiske synet Ayn Rand har, er Atlas Shrugged en strålende bok. Og minst like bra er "Kildens Utspring", som handler om arkitekten Howard Roarke. 2 av de beste bøkene jeg noensinne har lest, man trenger absolutt ikke være kapitalist for å like dem.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av frank_l Vis innlegg
Selv med det politiske synet Ayn Rand har, er Atlas Shrugged en strålende bok. Og minst like bra er "Kildens Utspring", som handler om arkitekten Howard Roarke. 2 av de beste bøkene jeg noensinne har lest, man trenger absolutt ikke være kapitalist for å like dem.
Vis hele sitatet...
Er vi ikke kapitalister alle sammen?
Mener man ikke kan unngå å være med i kapitalismen med mindre man er 100% selvforsynt
Sist endret av Bothrops; 12. april 2013 kl. 09:25.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Er vi ikke kapitalister alle sammen?
Mener man ikke kan unngå å være med i kapitalismen med mindre man er 100% selvforsynt
Vis hele sitatet...
Jo, du har selvsagt et poeng der. Men jeg mener man fint kan lese disse bøkene som meget gode skjønnlitterære romaner uten at man selv må være enig i filosofien hennes (objektivisme).
Vi har hatt en prest som statsminister. Jeg vil heller at våre politiske ledere leser litt difus litteratur fremfor bibelen blant annet.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
http://www.nrk.no/ytring/thatcher-er...er_-1.10979165

I linken over kan du se hvordan Siv Jensen lovpriser boken " De som beveger verden " eller "Atlas Shrugged" på engelsk. Forfatteren av denne boken er Ayn Rand,en person som mente at det verste du noensinne kunne gjøre var å vise medlidenhet med et annet menneske. Er det ikke rart at en av toppene i norsk politikk omfavner filosofen til en slik person? Ayn Rand er høyresidens versjon av Lenin eller Stalin, like ekstrem. Ingen andre enn meg som har reagert på dette?
Vis hele sitatet...
(Se tittel på mitt innlegg)
Det er vanskelig for oss idag å vite hvor "ekstrem" hun ville ha sett det nødvendig å være i dagens samfunn. Det du kaller "ekstrem" kaller jeg "konsekvent". Alt er relativt.
Uansett mener jeg at bøkene hennes er verdt å lese, og da helst på originalspråket. En norsk oversetter ville jeg ikke stolt på så mye som et nanosekund.
De er faktisk godt oversatt, selv om de er best på originalspråket.
Jeg er på ingen måte enig med Jensen i nesten noe, men hu må da få like hva hun vil av literatur uten at vi skal trekke slutninger av den grunn.
“There are two novels that can transform a bookish 14-year-kld’s life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish daydream that can lead to an emotionally stunted, socially crippled adulthood in which large chunks of the day are spent inventing ways to make real life more like a fantasy novel. The other is a book about orcs.” - John Rogers
Sitat av Mith Vis innlegg
“There are two novels that can transform a bookish 14-year-kld’s life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish daydream that can lead to an emotionally stunted, socially crippled adulthood in which large chunks of the day are spent inventing ways to make real life more like a fantasy novel. The other is a book about orcs.” - John Rogers
Vis hele sitatet...
Og hvem er denne hysterisk morsomme John Rogers?

Jeg har forresten lest begge bøkene.
burde vært möderatör
Sitat av Mith Vis innlegg
“There are two novels that can transform a bookish 14-year-kld’s life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish daydream that can lead to an emotionally stunted, socially crippled adulthood in which large chunks of the day are spent inventing ways to make real life more like a fantasy novel. The other is a book about orcs.” - John Rogers
Vis hele sitatet...
Er dette John Rogers som skrev manuset til Jackie Chan Adventures? x)
Sitat av bah001 Vis innlegg
Og hvem er denne hysterisk morsomme John Rogers?

Jeg har forresten lest begge bøkene.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare historisk morsomt, det er ganske sant. Bøkene har stort sett fått totalslakt som skjønnlitteratur over hele verden og som politisk litteratur har det hatt ende mindre slagkraft, men en liten følgeskare har det blitt i USA nå, mye pga. Fox News og den ytre høyrebølgen som bla. tea party bevegelsen.

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Rogers_%28writer%29

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Er dette John Rogers som skrev manuset til Jackie Chan Adventures? x)
Vis hele sitatet...
Jepp.
Sist endret av Mith; 12. april 2013 kl. 11:51.
Dersom du ser noen på lesesalen lese på Ayn Rand, og vedkommende går på do, skal du prøve å bla en god del sider forover. Legenden sier at vedkommende kommer til å lese videre som ingenting har hendt. Det er visstnok testet en god del ganger før!
Sist endret av Chronic420; 12. april 2013 kl. 12:08.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ikke bare historisk morsomt, det er ganske sant. Bøkene har stort sett fått totalslakt som skjønnlitteratur over hele verden og som politisk litteratur har det hatt ende mindre slagkraft, men en liten følgeskare har det blitt i USA nå, mye pga. Fox News og den ytre høyrebølgen som bla. tea party bevegelsen.

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Rogers_%28writer%29


Jepp.
Vis hele sitatet...
Du vet, manglende evne til å gjenkjenne ironi og sarkasme er et tegn på defekter i autisme-spekteret.

Kall meg et petimeter, men i mitt hode finnes ikke noe slikt som "ganske sant". Sant eller usant. Halvsannheter derimot finnes det mange av. Hvem som "slakter" et filosofisk verk har da ingen som helst betydning.
Ganske riktig skulle det stå der gitt og hvis du skal prøve deg på ironi i skriftlig form bør du kanskje kjenne mottageren eller formulere budskapet slik at det ikke kan missforstås?

Poenget mitt er at selv om du (en anonym internettbruker som ikke stoler på norske oversettelser av bøker av en eller annen grunn jeg ikke ønsker å spekulere i eller vite noe mer om) mener hun skriver godt og ikke kan kategoriseres som ekstrem så betyr ikke det at du har rett. Det er tross alt en overveldene mengde bokanmeldere, forfattere, filosofer og vitenskapsmenn som er uenig med deg og det har såvidt jeg kan se ikke vært nevnt i tråden før. Hvem disse meningsfellene dine er kan jeg heller ikke se at er tatt opp, så tenkte kanskje det var greit for folk å vite hvem som mener hva her.
Jeg er ganske sikker på at folk flest bryr seg om kvaliteten på det de leser og derfor også bryr seg om hvem som mener hva om en forfatter, selv om det kanskje ikke har noen betydning for deg.
Sist endret av Mith; 12. april 2013 kl. 12:26.
burde vært möderatör
Helt ærlig, at Siv Jensen liker både høyreekstremistisk skjønnlitteratur og bondage overrasker meg ikke. Men who cares? Hun kunne lest Mein Kampf eller Breiviks manifest for alt jeg bryr meg. Hva politikere (mao. vilt fremmede) leser på fritiden er da none of my business
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Dersom du ser noen på lesesalen lese på Ayn Rand, og vedkommende går på do, skal du prøve å bla en god del sider forover. Legenden sier at vedkommende kommer til å lese videre som ingenting har hendt. Det er visstnok testet en god del ganger før!
Vis hele sitatet...
Litt som å lese lange tråder her på Freak det. Spiller liten rolle om man hopper over noen sider, for det er ofte samme svadaen som står på alle sidene.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ganske riktig skulle det stå der gitt og hvis du skal prøve deg på ironi i skriftlig form bør du kanskje kjenne mottageren eller formulere budskapet slik at det ikke kan missforstås?

Poenget mitt er at selv om du (en anonym internettbruker som ikke stoler på norske oversettelser av bøker av en eller annen grunn jeg ikke ønsker å spekulere i eller vite noe mer om), mener hun skriver godt og ikke kan kategoriseres som ekstrem så betyr ikke det at du har rett. Det er tross alt en overveldene mengde bokanmeldere, forfattere, filosofer og vitenskapsmenn som er uenig med deg og det har såvidt jeg kan se ikke vært nevnt i tråden før. Hvem disse meningsfellene dine er kan jeg heller ikke se at er tatt opp, så tenkte kanskje det var greit for folk å vite hvem som mener hva her.
Jeg er ganske sikker på at folk flest bryr seg om kvaliteten på det de leser og derfor også bryr seg om hvem som mener hva om en forfatter, selv om det kanskje ikke har noen betydning for deg.
Vis hele sitatet...
"Folk flest"? Jeg håper det finnes flere enkeltindivider enn meg selv som gir blanke faen i hva entiteten "Folk flest" syns. Hver og en får gjøre seg opp en egen mening om hva som er bra eller ikke bra (IMO). Om hele verdens beleste og lærde tusseladder mente at en bok var et makkverk så hadde jeg desto mer kommet til å lese sjøl og gjøre meg opp en mening.

Er vi ikke alle anynome internettbrukere her inne? Hva er poenget ditt?
Sitat av bah001 Vis innlegg
"Folk flest"? Jeg håper det finnes flere enkeltindivider enn meg selv som gir blanke faen i hva entiteten "Folk flest" syns. Hver og en får gjøre seg opp en egen mening om hva som er bra eller ikke bra (IMO). Om hele verdens beleste og lærde tusseladder mente at en bok var et makkverk så hadde jeg desto mer kommet til å lese sjøl og gjøre meg opp en mening.
Vis hele sitatet...
Ja, så fint for deg. Selv gidder jeg ikke lese dritt på trass siden det finnes tusenvis av gode bøker jeg heller kan lese. Folk bør absolutt være klar over at Ayn Rand finnes og hva Atlas Shrugged handler om, men å gå så langt som å lese den anbefaler jeg ikke folk å bruke tiden sin på.
Sitat av bah001 Vis innlegg
Er vi ikke alle anynome internettbrukere her inne? Hva er poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at folk som leser denne tråden også fortjener å vite at utenfor den lille boblen enkelte her inne lever i så er Ayn Rand en marginal forfatter med ekstreme meninger som stort sett bare ytterliggående krefter i USA bryr seg om og slår politisk mynt på.
Sist endret av Mith; 12. april 2013 kl. 12:42.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, så fint for deg. Selv gidder jeg ikke lese dritt på trass siden det finnes tusenvis av gode bøker jeg heller kan lese. Folk bør absolutt være klar over at Ayn Rand finnes og hva Atlas Shrugged handler om, men å gå så langt som å lese den anbefaler jeg ikke folk å bruke tiden sin på.
Poenget mitt er at folk som leser denne tråden også fortjener å vite at utenfor den lille boblen enkelte her inne lever i så er Ayn Rand en marginal forfatter med ekstreme meninger som stort sett bare ytterliggående krefter i USA bryr seg om og slår politisk mynt på.
Vis hele sitatet...
Dersom ei bok er noe dritt så oppdager man det temmelig fort, og da er det bare å lukke den igjen. Det funker for meg.

Hvem som lever i en boble eller ikke er for meg helt uinteressant, men jeg finner det tendensiøst av deg å presentere dine meninger som sannheter. Du kan i det minste slenge inn en "etter min mening" eller bare IMO/IMHO; da kan du få skrive deg fillete uten at jeg gidder å bry meg.
Vel, jeg tror ikke det er så vanskelig å se hva som er mine personlige meninger og hva som er et forsøk på en kort oppsummering av Rands ettermæle og politiske/filosofiske gjennomslagskraft. Det krever også minimalt med innsats for å undersøke det nærmer selv, hvis man lurer på hva denne dama faktisk har gjort eller hva hun mener eller hva andre mener om henne.
Kan jo starte her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand
Sist endret av Mith; 12. april 2013 kl. 13:05.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vel, jeg tror ikke det er så vanskelig å se hva som er mine personlige meninger og hva som er et forsøk på en kort oppsummering av Rands ettermæle og politiske/filosofiske gjennomslagskraft. Det krever også minimalt med innsats for å undersøke det nærmer selv, hvis man lurer på hva denne dama faktisk har gjort eller hva hun mener eller hva andre mener om henne.
Kan jo starte her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand
Vis hele sitatet...
Det er vesentlig enklere å skrive tre bokstaver (IMO) i ny og ne.

Nå er Ayn Rand forlengst i jorda, så jeg forholder meg til litteraturen hun produserte, ikke hva hun angivelig har funnet på som privatperson eller hva andre måtte mene om henne. Personangrep på avdøde mennesker er ikke min greie.

Det er overraskende hvor mye energi du legger i å fraråde folk å lese sjøl. Man skulle nesten tro at du var redd for at noen skulle like det de leser.

Alt av bøker og tegneserier er tollfritt og Amazon har et flott utvalg.

Sitat av Mith Vis innlegg
Folk bør absolutt være klar over at Ayn Rand finnes og hva Atlas Shrugged handler om, men å gå så langt som å lese den anbefaler jeg ikke folk å bruke tiden sin på.
Vis hele sitatet...
Dersom man ikke leser boka sjøl, hvordan kan man da ha noen som helst forståelse for hva den handler om? Har du lest den?
Sitat av bah001 Vis innlegg
Det er vesentlig enklere å skrive tre bokstaver (IMO) i ny og ne.

Nå er Ayn Rand forlengst i jorda, så jeg forholder meg til litteraturen hun produserte, ikke hva hun angivelig har funnet på som privatperson eller hva andre måtte mene om henne. Personangrep på avdøde mennesker er ikke min greie.
Vis hele sitatet...
Dette har ikke noe med personangrep å gjøre.
Sitat av bah001 Vis innlegg
Det er overraskende hvor mye energi du legger i å fraråde folk å lese sjøl. Man skulle nesten tro at du var redd for at noen skulle like det de leser.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg gidder bruke tid på det er som sagt fordi jeg ikke syns påstander om at hun er en god forfatter og en viktig filosof skal stå ubesvart. Folk må for all del få lese det de vil, jeg vil bare anbefale folk å bruke tiden på noe som er verdt å lese.
Sitat av bah001 Vis innlegg
Dersom man ikke leser boka sjøl, hvordan kan man da ha noen som helst forståelse for hva den handler om? Har du lest den?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg klappet den igjen ganske tidlig uten å åpne den på nytt. Jeg tror faktisk det er mulig å lære noe av andre uten å måtte lese og erfare alt selv.
Sist endret av Mith; 12. april 2013 kl. 13:25.
Sitat av bah001 Vis innlegg
Det er overraskende hvor mye energi du legger i å fraråde folk å lese sjøl. Man skulle nesten tro at du var redd for at noen skulle like det de leser.

Dersom man ikke leser boka sjøl, hvordan kan man da ha noen som helst forståelse for hva den handler om? Har du lest den?
Vis hele sitatet...
Jeg støtter Mith i at man burde unngå boka. Grunnen er ikke at jeg redd for at folk blir overbevist (selvom det hadde vært noe skremmende), men at det er bortkasta tid å lese over 1000 sider usammenhengende ræl. Idéene hennes er fragmenterte og hvis man prøver å analysere det er det som å analysere utsagn fra psykotiske mennesker. Hun er mer politiker enn filosof, og om man er interessert i logisk oppbygde argumenter burde man derfor styre unna.
Man får ikke nødvendigvis mer forståelse for hva den handler om dersom man leser den om man har en fungerende hjene pga. ovennevnte grunner.
Sist endret av Wilibald; 12. april 2013 kl. 13:45.
Du har altså ikke lest den. Fint å ha det bekreftet.

Les Marx, så vil dere finne hva jeg mener er usammenhengende ræl og det reneste nonsens.
Sitat av bah001 Vis innlegg
Les Marx, så vil dere finne hva jeg mener er usammenhengende ræl og det reneste nonsens.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du jo mene, men du kan jo umulig sammenligne Rand med Marx når det kommer til hvor viktig de er og hvor stor påvirkning de har hatt (og fortsatt har) for menneskeheten.
Jeg kan sammenligne hva jeg vil, og du kan være uenig så mye du vil. Jeg mener at Marx' samlede makkverker har ansvaret for ubeskrivelig mye jævelskap i fortid og nåtid. Han klipte og limte fra andre folk, og resultatet var helt på trynet.
Imidlertid er vi en smule off topic nå.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Å sammenlikne Ayn Rand med Stalin og co. er fullstendig latterlig. Det er flere ting ved hennes personlige filosofi jeg ikke støtter, men poenget hennes med hvor viktig individuell frihet er består. Forskjellen på henne og de grusomme menneskene du nevner er at de sto for et samfunn med en enorm stat, og derav store mengder med tvang og lidelse. Ayn Rand forfekter en så liten stat som overhodet mulig, for å maksimere individers mulighet til å oppnå sin egen lykke. Verden består tross alt av individer, ikke av kollektiver.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av bah001 Vis innlegg
Jeg kan sammenligne hva jeg vil, og du kan være uenig så mye du vil. Jeg mener at Marx' samlede makkverker har ansvaret for ubeskrivelig mye jævelskap i fortid og nåtid. Han klipte og limte fra andre folk, og resultatet var helt på trynet.
Imidlertid er vi en smule off topic nå.
Vis hele sitatet...
Kan vi ikke bare ta et kompromiss da; Marx verker inspirerte elendighet i fortid og Ayn Rands verker inspirerer elendighet i nåtid
Sist endret av Bothrops; 12. april 2013 kl. 14:20.
Sitat av bah001 Vis innlegg
Jeg kan sammenligne hva jeg vil, og du kan være uenig så mye du vil. Jeg mener at Marx' samlede makkverker har ansvaret for ubeskrivelig mye jævelskap i fortid og nåtid. Han klipte og limte fra andre folk, og resultatet var helt på trynet.
Imidlertid er vi en smule off topic nå.
Vis hele sitatet...
Haha, ja, du kan få sammenligne hva du vil for min del, men det blir ikke annet enn latterlig.
At Marx indirekte har skylda for en god del jævelskap er ingen kontroversiell påstand eller noen hemmelighet og heller ikke et poeng jeg prøvde å få fram og av en eller annen grunn er det du som drar fram Marx...
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Kan vi ikke bare ta et kompromiss da; Marx verker inspirerte elendighet i fortid og Ayn Rands verker inspirerer elendighet i nåtid
Vis hele sitatet...
Ayn Rands verker inspirerer til en sunn samfunnstilstand med økonomisk vekst, og uten tvil den fredeligste og raskeste veien ut av krig og fattigdom. Fullstendig usammenliknbart.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Ayn Rands verker inspirerer til en sunn samfunnstilstand med økonomisk vekst, og uten tvil den fredeligste og raskeste veien ut av krig og fattigdom. Fullstendig usammenliknbart.
Vis hele sitatet...
Nå var vel spørsmålet hvem av de to som har påvirket historien i størst grad og der er det vel ingen tvil om at Marx er i en helt annen liga, uavhengig om man er enig eller uenig i innholdet.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Mitt svar var til forsøket på det forsøket på et kompromiss som jeg siterte i posten min. At Marx har påvirket historien mer er selvføglelig udiskutabelt, noe jeg personlig finner svært, svært trist.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nå var vel spørsmålet hvem av de to som har påvirket historien i størst grad og der er det vel ingen tvil om at Marx er i en helt annen liga, uavhengig om man er enig eller uenig i innholdet.
Vis hele sitatet...
Ja, Marx har påvirket massemord og står indirekte bak drap og dødsfall til hundre millioner av mennesker.
Sitat av Mith Vis innlegg
Haha, ja, du kan få sammenligne hva du vil for min del, men det blir ikke annet enn latterlig.
At Marx indirekte har skylda for en god del jævelskap er ingen kontroversiell påstand eller noen hemmelighet og heller ikke et poeng jeg prøvde å få fram og av en eller annen grunn er det du som drar fram Marx...
Vis hele sitatet...
Ditt forsøk på å latterliggjøre meg frembringer dessverre kun latter. Oh the irony.
Indirekte, sier du? Ikke faen. Man produserer ikke en ideologi uten å ta ansvar for følgene av den.
Grunnen til at jeg drar fram Marx er det røde flagget ditt. Det ser ut til at jeg gjetta rett. Så kan du ro med strikkepinner til du ikke gidder å holde maska lenger.
Sitat av bah001 Vis innlegg
Ditt forsøk på å latterliggjøre meg frembringer dessverre kun latter. Oh the irony.
Vis hele sitatet...
Jaja, hvis du tror Ayn Rand er spesielt viktig historisk sett så er du sterk i trua, det skal du ha.
Sitat av bah001 Vis innlegg
Indirekte, sier du? Ikke faen. Man produserer ikke en ideologi uten å ta ansvar for følgene av den.
Vis hele sitatet...
Man produserer ikke en ideologi, sosialisme er ikke en tankegang som plutselig dukket opp pga. Marx og det er selvfølgelig ikke Marx som er ansvarlig for hva folk gjør i sosialismens navn.
Sitat av bah001 Vis innlegg
Grunnen til at jeg drar fram Marx er det røde flagget ditt. Det ser ut til at jeg gjetta rett. Så kan du ro med strikkepinner til du ikke gidder å holde maska lenger.
Vis hele sitatet...
Gjetta rett på hva? Holde maska og ro?
Sist endret av Mith; 12. april 2013 kl. 17:15.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Ayn Rands verker inspirerer til en sunn samfunnstilstand med økonomisk vekst, og uten tvil den fredeligste og raskeste veien ut av krig og fattigdom. Fullstendig usammenliknbart.
Vis hele sitatet...
Det du sier her harmonerer med det inntrykket jeg har fått etterhvert som jeg har lest bøkene hennes.

Om Marx og Rand er sammenlignbare eller sammenstillbare, ytterpunkter på en eller flere akser ... betyr ikke noe for meg.

Jeg kasta ut en halvveis gjennomtenkt brannfakkel og kanskje en limpinne her og der. Hva gjør man ikke for å kartlegge tåkepratere.
Sist endret av bah001; 12. april 2013 kl. 17:34.