Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3262
Vet ikke om det er riktig å poste her, men håper det er greit!

Uansett, jeg lurer på om noen har kjennskap til en MBA (Master in Business Administration) grad, hvor god den er, hva man kan jobbe som med en sånn grad og litt generelt rundt graden?

Jeg vet selvfølgelig at en slik grad er høyere rangert dersom man går på en bedre skole, men si at man tar den på en skole med omtrent samme omdømme som BI.
Det er jo bra, men det spørs selvfølgelig hvilken skole du går på. Kan jeg spørre hva slags utdanning du har fra før?
MBA er bra å ta når du først har vært i jobb et par år i bransjen. BI er dritt, så MBA hos noen med samme omdømme er lite verdt.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
MBA er bra å ta når du først har vært i jobb et par år i bransjen. BI er dritt, så MBA hos noen med samme omdømme er lite verdt.
Vis hele sitatet...
Nå går du litt fort frem her. En MBA fra et utenlandsk universitet med omlag samme omdømme som BI vil være ganske bra på CVen. I tillegg er jeg enig i at BI er dritt på det aller meste, men ikke på alt. TS må også tenke på nettverk, ved å ta en MBA på BI, så får du sjansen til å møte mange i den bransjen du ønsker å gå inn i.
Trådstarter
Takker for svar!

Sitat av vikke123 Vis innlegg
Det er jo bra, men det spørs selvfølgelig hvilken skole du går på. Kan jeg spørre hva slags utdanning du har fra før?
Vis hele sitatet...
Greia er at jeg ikke har noe utdannelse fra før av, jeg går Business Administration i USA nå på Fairleigh Dickinson University. Har kun hatt ett semester, men frister med en sterk utdannelse senere, men vet rett og slett veldig lite om denne graden. Jeg har mulighet til å endre studieretning også, men vil gjerne vite litt mer om dette osv før jeg eventuelt gjør det
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvorfor skal du endre? Business Administration er jo allsidig som bare det.

Greia med økonomi og administrasjon er at du kan jobbe overalt. Alle bransjer trenger økonomer og ledere.
Sist endret av uaexed; 15. januar 2013 kl. 02:14.
Trådstarter
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvorfor skal du endre? Business Administration er jo allsidig som bare det.

Greia med økonomi og administrasjon er at du kan jobbe overalt. Alle bransjer trenger økonomer og ledere.
Vis hele sitatet...
Neida, har ingen planer om å endre egentlig, er bare nysgjerrig på graden, og om det ikke er noe for meg har jeg muligheten...men planen er å fortsette!
Som du antakelig vet, så er MBA nesten uten unntak post-experience. Noen universiteter slipper deg inn uten arbeidserfaring, men da må regne med å være den aller aller yngste.

Det som jo er flott med MBA er at du i prinsippet ikke trenger en økonomiutdannelse for å ta det (Ihvertfall ikke i UK). Dog kan det bli veldig hardt uten. Du må nesten også gjøre litt research selv. Blir på en måte vanskelig å si hva innholdet i en MBA er, ettersom det ofte varierer mye fra skole til skole (og sikkert land til land). I UK kan man si at en MBA i grove trekk fokuserer mye på obligatoriske lederskaps-emner, samt ganske mange valgfrie emner

Edit: Du kan jo ta en titt her: http://www.london.edu/programmes/mba...medetails.html

London Business School, dette er pr dags dato verdens beste MBA
Sist endret av vikke123; 15. januar 2013 kl. 03:01.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
MBA er bra å ta når du først har vært i jobb et par år i bransjen. BI er dritt, så MBA hos noen med samme omdømme er lite verdt.
Vis hele sitatet...
BI er dritt altså? Og en MBA fra en tilsvarende skole er lite verdt?
Ja dette må du nesten begrunne bedre.

Og ikke kom med tåpelige lister eller rangeringer over forskjellige læringsinstitusjoner som eneste begrunnelse.

Hva gjør deg spesielt egnet til å bedømme kvaliteten på BI? Er du i en posisjon hvor du daglig eller nærmest daglig behandler store mengder søknader og daglig forkaster kandidater med bakgrunn i at de har studert på BI?

Hva gjør feks en sivøk fra BI dårligere enn en fra Bodø eller Bergen?



Siden jeg regner med at dette er noen drøye påstander du bare slengte ut helt uten å kunne begrunne dem eller helt uten spesiell kompetanse eller erfaring til å egentlig ytre slikt så skal jeg komme med mitt inntrykk.

Ja en sivøk fra BI kan gjerne bli forbigått av en sivøk fra NHH alt annet likt fordi NHH har et ekstremt godt rykte men det er ikke hvem skole du har gått som gjør om du får jobben. Beste vitnemålet har som regel rangen kombinert med verv, erfaringer og referanser. Om kandidatene fortsatt står likt er min erfaring at da velges den kandidaten med likest mulig vitnemål som den som ansetter. Er det en med bakgrunn fra BI som ansetter har de gjerne overvekt av ansatte fra BI fordi de selv kjenner utdanningen og vet kvaliteten. Er den som ansetter uteksaminert fra NHH foretrekkes gjerne ansatte fra NHH. Har aldri møtt noen som bastant og uten forbehold har kritisert BI og kalt det dritt.

Ser at du slenger ut akkurat det samme i en annen tråd også da helt uten å begrunne dine påstander.
Skyldes din negativitet dårlige erfaringer med BI eller er det bare generelt pisspreik uten rot i virkelighet? Sikkert mange andre som ønsker grundigere svar på akkurat dette da det koster mye penger per semester å gå på BI. Og hvorfor skulle noen ønske å betale for dritt?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av random67489 Vis innlegg
BI er dritt altså? Og en MBA fra en tilsvarende skole er lite verdt?
Ja dette må du nesten begrunne bedre.

Og ikke kom med tåpelige lister eller rangeringer over forskjellige læringsinstitusjoner som eneste begrunnelse.

Hva gjør deg spesielt egnet til å bedømme kvaliteten på BI? Er du i en posisjon hvor du daglig eller nærmest daglig behandler store mengder søknader og daglig forkaster kandidater med bakgrunn i at de har studert på BI?

Hva gjør feks en sivøk fra BI dårligere enn en fra Bodø eller Bergen?



Siden jeg regner med at dette er noen drøye påstander du bare slengte ut helt uten å kunne begrunne dem eller helt uten spesiell kompetanse eller erfaring til å egentlig ytre slikt så skal jeg komme med mitt inntrykk.

Ja en sivøk fra BI kan gjerne bli forbigått av en sivøk fra NHH alt annet likt fordi NHH har et ekstremt godt rykte men det er ikke hvem skole du har gått som gjør om du får jobben. Beste vitnemålet har som regel rangen kombinert med verv, erfaringer og referanser. Om kandidatene fortsatt står likt er min erfaring at da velges den kandidaten med likest mulig vitnemål som den som ansetter. Er det en med bakgrunn fra BI som ansetter har de gjerne overvekt av ansatte fra BI fordi de selv kjenner utdanningen og vet kvaliteten. Er den som ansetter uteksaminert fra NHH foretrekkes gjerne ansatte fra NHH. Har aldri møtt noen som bastant og uten forbehold har kritisert BI og kalt det dritt.

Ser at du slenger ut akkurat det samme i en annen tråd også da helt uten å begrunne dine påstander.
Skyldes din negativitet dårlige erfaringer med BI eller er det bare generelt pisspreik uten rot i virkelighet? Sikkert mange andre som ønsker grundigere svar på akkurat dette da det koster mye penger per semester å gå på BI. Og hvorfor skulle noen ønske å betale for dritt?
Vis hele sitatet...
Hei du,

Beklager sent svar.

Jeg kan begynne med å si at jeg er enig i mye av det du sier. På CV'en er all erfaring god å ha, og det er ofte erfaringen som får den ene kandidaten til å bikke forbi den andre. Rangeringer er jeg også imot å bruke, da alle rangeringer har forskjellige bedømmingskriterier. Og nei, jeg er ikke i noen posisjon hvor jeg behandler jobbsøknader.

Siden du dro opp BI vs NHH-diskusjonen kan vi snakke litt om den. Jeg er fullt klar over at det ikke finnes noe fasit eller bevis på påstandene mine, så det får bli opp til leseren å bedømme om det er "pisspreik uten rot i virkeligheten", som du så fint skrev.

For det første har NHH et veldig godt rykte i Norge i motsetning til BI. Arbeidsgivere jeg har snakket med ser på NHH som et kvalitetsstempel og anser den generelle kompetansen som høyere enn BI-kandidater, noe jeg skal utdype lenger ned.

Norges Handelshøyskole er en skole der det er konkurranse om plassene, noe som naturligvis betyr et miljø med skoleflinke og engasjerte elever. Prestisjen er relativt høy og ambisjonene store, det er det mest søkte studiet i Norge for n.-året på rad og det er et visst karakterpress under studiet, noe som betyr at studenten ikke går så mye glipp av detaljer som man kan tenke seg det hadde vært uten presset. Noe som er kjent blant arbeidsgivere er at en A på BI ikke nødvendigvis er en A på NHH.

På BI kan man som sagt kjøpe seg inn, og frafallet etter 1. kull er enormt, noe som er et tegn på et dårligere miljø med elever som har lavere ambisjoner eller som gir blaffen. Tyngden du får er delvis i form av gjeld, og jeg har snakket med flere arbeidsgivere som har merket analytiske svakheter hos BI-kandidater, da i motsetning til NHH-kandidater. Generelt sett vil arbeidsgivere prioritere NHH fremfor BI.

Det finnes selvfølgelig flinke studenter på BI (som er like gode som de beste på NHH, dog i mindretall) men det sier seg selv at miljøet er dårligere (og prestisjen lavere). Det BI skal ha et at de på masternivå er gode på finans. På en annen side vil mange til utlandet under masteren eller utnytte utvekslingmulighetene skolen tilbyr eller eventuelle dobbeltgrader. Utvekslingsmulighetene er også bedre på NHH (HEC Paris). Det er dette som er svakheten til BI: det varierte miljøet blir litt russisk rulett for arbeidsgivere da kompetansenivået er veldig variert. Det blir ikke sett på som et kvalitetsstempel.

Ingen fra NHH vil si at BI er like bra, og alle fra BI vil forsvare BI. Jeg antar at du går på BI? Er man flink og har gode ambisjoner vil man for all del unngå BI når det finnes et bedre og billigere alternativ!

Trådstarter snakker om å ta en MBA, noe som koster mye penger (vanligvis blir dette betalt av firmaet man jobber i). At "BI er dritt" var et tips fra meg da jeg vet det finnes bedre alternativer og at det ofte blir sett ned på.

Jeg ser ned på BI da alle jeg kjenner (på masternivå) er veldig lite intelligente. Drømmene går i å "skape noe, tjene millioner og leve fett med champizzzz på Ibiza" mens de prøver hardt å enten selge make-up på Facebook eller t-skjorter på en freewebs-side.

Mvh,
- Spirituell
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja en sivøk fra BI kan gjerne bli forbigått av en sivøk fra NHH alt annet likt fordi NHH har et ekstremt godt rykte men det er ikke hvem skole du har gått som gjør om du får jobben. Beste vitnemålet har som regel rangen kombinert med verv, erfaringer og referanser. Om kandidatene fortsatt står likt er min erfaring at da velges den kandidaten med likest mulig vitnemål som den som ansetter.
Vis hele sitatet...
Gernerelt og kort og godt sagt: BI er bra på høyere nivåer (master/vanskelige bachelorer/PhD, etc) - og nyttig og ressurssterk skole for de økonomi/markedsførings-studentene som virkelig er gira og engasjert i fagfeltet sitt.

MEN: BI er ikke særlig gode på mange av sine "randome" bachelor-utdanninger. Veldig mye diverse grums, og rike og mindre rike tjueåringer på de gradene...

Ellers; det er tross alt mer attraktivt å ta en tilsvarende grad gratis på en god offentlig høyskole istedenfor BI (trass i at du går glipp av flotte lokaler og noen "fancy" forelesere som BI er flinke til å hente inn). Trondheim Økonomiske Høyskole, Indøk på Ntnu og SamfØk på Ntnu er eksempler på "gratis" alternativer som er like gode eller bedre enn det BI kan varte opp med - (eksempler fra Trondheim).

Ellers #2; BI er tross alt mye bedre enn Markedshøyskolen. Vet om folk som tar en "grad" der via nettstudier der. HerrejesusOgmohammed at man gidder å betale for en nett-grad - og for å finansiere så jobber dem min. 50%stilling ved siden av studiet... Dæsken meg er det ikke langt mer komfortabelt å gå en god, offentlig, skole?

Dermed er det riktig det Spirituell sa; BI inneholder mye rart, så det blir av og til vanskelig for en arbeidsgiver å forholde til det. Selvfølgelig rekrutteres sivøkene fra BI gladelig, men det er langt tryggere med en grad fra Nhh eller TØH eller Ntnu for dem.

(... ) har et ekstremt godt rykte men det er ikke hvem skole du har gått som gjør om du får jobben.
Vis hele sitatet...
Pirk, ja - men nei og nei! Sånne ting må lukes ut før det går en inflasjon av dem!! Har hørt mye i det siste; Typ hvem film så du på i går? hvordan mat spiste du i morges? Åssen sted skal vi på etter vorset til Preben á ?
Sist endret av aeon_illuminate; 18. februar 2013 kl. 17:55.
MBA på harvard, da får du jobb overalt.
MBA på harvard, da får du jobb overalt.