Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 8301
Har to panner til stekeovn som trenger lut for å bli ren.
Men når jeg skulle mikse kaustisk soda så tittet jeg på boksen og der stod det at en ikke måtte bruke kaustisk soda på aluminium fordi det dannes gift gasser.

Finner ikke noe merker på dem, ingen stempel eller noe som forteller om metallet. Vet ikke om de er av stål eller aluminium. Den ene fikk jeg i fjor fra Rema. Er en litt høy sak beregnet til ribbe med en slags rist som er bøyd slik at ribba ligger korrekt.

Den andre er en vanlig langpanne til stekeovn.

Har ikke oppvaskmaskin så det nytter ikke. Har forsøkt å skrubbe de med Zalo uten hell. Fylte zalovann i dem igår og lot de stå i stekeovn på ca 70 grader helt til nå med de blir pokker ikke ren likevel.


Skal jeg bare sjanse på at det er stål og lempe de opp i et kar med kaustisk soda? Trenger begge disse rene til i morgen for jeg skal salte og krydre ribbe i dem i morgen og så skal de ligge i pannene til "julebordet" vårt på fredag.
Aluminiumn er lettere en stål så hvis begge to er like store er det bare å ta den tyngste
magnet. er enkelte ståltyper som ikke er magnetiske, da er vekt en god indikasjon, siden disse variantene av stål ofte er markant tyngre en vanlig stål.
Stålull fjerner alt så lenge du bruker litt tid på det. Det må da være en bedre løsning enn giftige væsker.
http://www.retthjem.no/images/shop/small/10126144.jpg
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
magnet. er enkelte ståltyper som ikke er magnetiske, da er vekt en god indikasjon, siden disse variantene av stål ofte er markant tyngre en vanlig stål.
Vis hele sitatet...
Magnet er litt skummelt etterhvert. Etter at induksjonsovnene kom er det en del aluminiumsgryter med innlegg av magnetisk materiale i bunnen.

Jeg "kjenner" lett forskjell på stålkjel og lettmetall, men det er vanskelig å beskrive hvordan. Er de med belegg eller uten? Merke? Matt eller blank?
Som sagt er aluminiumspanner mye lettere enn stålpanner. Aluminiumspanner bruker også oftere å være tynnere enn stålpanner.

Men visst du lemper opp i kaustisk soda uten å være sikker, vil jeg virkelig anbefale å sette pannene ut. kaustisk soda og aluminium reaksjon blir hydrogen. Det kan fort bli farlig.
Sitat av frodo94 Vis innlegg
Som sagt er aluminiumspanner mye lettere enn stålpanner. Aluminiumspanner bruker også oftere å være tynnere enn stålpanner.

Men visst du lemper opp i kaustisk soda uten å være sikker, vil jeg virkelig anbefale å sette pannene ut. kaustisk soda og aluminium reaksjon blir hydrogen. Det kan fort bli farlig.
Vis hele sitatet...
Hva skjer da? Eller kan det blir store nok mengder til at det er farlig?

Forsøkt å skrubbe lenge men en svamp med skrubbe-belegg på den ene siden. Men det løsner ikke altså.
Tror jeg bare forsøker med kaustisk soda og ser hva som skjer. Går sikkert bra. Om det lukter vondt eller smeller tok jeg feil
Kan jo la det stå på badet under vinduet.
Edit: Jeg tror jeg vinner dagens "kan ikke lese"-pris.

Er langpanna magnetisk er det såklart stål. Jeg tror ikke (men understreking av tror) at alu er så vanlig for langpanner. Min tilsvarende er i alle fall i stål.
Helt ren kan det være at toget har gått for...

Et triks du kan prøve er å smøre dem inn med grønnsåpe (helst gammeldags ikke-flytende) og la det tørke inn i ovnen på middels til lav temperatur før du skrubber.
Ja det er altså ikke stekepanner dette her.
Det er langpanner for i stekeovn. Stekeovnen er dritgammel så tror nok den som hører til der er stål.
Og er ikke aluminium dyrere enn stål? Lite trolig at Rema selger haugevis av alu-langpanner om de kunne kjøpt inn billigere om de var av stål.
Men begge er uten emalje? Hvis de er emaljert ville jeg bare tatt sjansen. Emalje er tøffe greier og luten går neppe gjennom.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Og er ikke aluminium dyrere enn stål? Lite trolig at Rema selger haugevis av alu-langpanner om de kunne kjøpt inn billigere om de var av stål.
Vis hele sitatet...
nå er det vell slik at dem biligste stekepanner ofte er laget av alminium fr.eks den på ikea til 19 spenn er av alu billigere blir det ikke har vell noe med at volumet på 1 kg stål er mindre en volumet på 1kg alu
Om du slår på dem har aluminium en mye dårligere klang enn stål.
På grunn av temperaturledeevnen føles også aluminium noe varmere enn stål i romtemperatur.
Jeg fylte opp en svær plastkasse med kokvarmt vann også når jeg skulle helle på kaustisk soda så klarte jeg å miste hele driten i vannet. Så det ble vel en kraftig blanding. Heiv begge i og lever ennå. Begge var svart i fargen før jeg kastet de opp i lutbadet. Litt skraper noen plasser etter skrubbingen så man så metall under. Stått i lut ca en 1 time på badet med vinduet åpent og avtrekksviften på. Ingen eksplosjoner og jeg puster normalt. Sikkert stål

Lar de stå over natten også salter og krydrer jeg kjøttet i morgen tidlig. Om det fortsatt er noen panner igjen.
Seriøst, bruke kaustisk soda til kjøkkenartikler? Det må finnes andre muligheter. Om du er heldig og det er stål, får vi håpe du ikke forgifter hele familien ^^

Vel vel, blir spennende å se i morra.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Har to panner til stekeovn som trenger lut for å bli ren.
Men når jeg skulle mikse kaustisk soda så tittet jeg på boksen og der stod det at en ikke måtte bruke kaustisk soda på aluminium fordi det dannes gift gasser.

Finner ikke noe merker på dem, ingen stempel eller noe som forteller om metallet. Vet ikke om de er av stål eller aluminium. Den ene fikk jeg i fjor fra Rema. Er en litt høy sak beregnet til ribbe med en slags rist som er bøyd slik at ribba ligger korrekt.

Den andre er en vanlig langpanne til stekeovn.

Har ikke oppvaskmaskin så det nytter ikke. Har forsøkt å skrubbe de med Zalo uten hell. Fylte zalovann i dem igår og lot de stå i stekeovn på ca 70 grader helt til nå med de blir pokker ikke ren likevel.


Skal jeg bare sjanse på at det er stål og lempe de opp i et kar med kaustisk soda? Trenger begge disse rene til i morgen for jeg skal salte og krydre ribbe i dem i morgen og så skal de ligge i pannene til "julebordet" vårt på fredag.
Vis hele sitatet...
No stress. Dersom du bruker veldig, *veldig* sterk lutløsning, så kan løse opp aluminium. Når det skjer, så får du betydelige mengder hydrogengass, hvilket i prinsippet kan gi ekplosjonsfare i tette rom osv. Undertegnede har imidlertid lekt temmelig mye med kaustisk soda, og skal du lage en eksplosjon på den måten i praksis, så må du gå inn for det. Vanlig oppvask - no way.
Gjør det på et godt og ventilert sted, pass på øyenen dine, og skyll med masse vann hvis du merker at det begynner å svi noen plass. Kaustisk soda er et fantasktisk oppvaskmiddel.
OBS: vær litt forsiktig med kokende vann; det kan fort bli litt mer moro enn du er ute etter...
Hvis det er brent fast fett kan du brenne pannene med grill/gassbrenner/etc for å forkulle fettet for så å fjerne det med en stålbørste/stålull
Vel jeg må bare si at kaustisk soda bør alle som ikke har oppvaskmaskin ha i kjøkkenet. For et fantastisk produkt.
Når jeg tok opp langpannene la jeg de over i en kasse med varmt vann og når jeg dro børsten over forsvant alt. De ser ut som de er helt nye bortsett fra skrapene jeg laget igår da jeg forsøkte å skrubbe dem. Selv ikke en full boks kaustisk soda ødela langpannene men de fettrestene som jeg slet med måtte gi tapt for luten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Seriøst, bruke kaustisk soda til kjøkkenartikler? Det må finnes andre muligheter. Om du er heldig og det er stål, får vi håpe du ikke forgifter hele familien ^^
Vis hele sitatet...
Kaustisk soda er ikkje giftig. Det er etsande. Og det er ekstremt lettløyseleg i vatn (111g/100ml). Det fører til at det å skylle vekk kaustisk soda er svært enkelt, og du skal ha uflaks om noko blir liggande igjen. I tillegg er det på ingen måte skadeleg å få i seg sterkt fortynna løsning i små mengder, som vil bli resultatet om mikroskopiske mengder ligg igjen.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Vel jeg må bare si at kaustisk soda bør alle som ikke har oppvaskmaskin ha i kjøkkenet. For et fantastisk produkt.
Når jeg tok opp langpannene la jeg de over i en kasse med varmt vann og når jeg dro børsten over forsvant alt. De ser ut som de er helt nye bortsett fra skrapene jeg laget igår da jeg forsøkte å skrubbe dem. Selv ikke en full boks kaustisk soda ødela langpannene men de fettrestene som jeg slet med måtte gi tapt for luten.
Vis hele sitatet...
Så hjertens enig! Forresten, et tips folk kanskje kan ha nytte av: du vet kaffekanner til kaffemaskiner? Særlig termokanna til trakteren på jobben (alle som jobber et sted med pauserom vet hva jeg snakker om), den som blir vaska en gang i uka hvis man er heldig og som er helt svart inni? Ser ofte litt ut som om det er ruglete hardplast istedenfor metalloverflate på kolbens innside? Ofte kan man skrubbe og skrubbe til man blir blå, men det går ikke bort da gammelt kaffefett sitter veldig godt. Følgende oppskrift derimot...
1) skyll kanna godt og tørk den
2) hell i en solid dose (fem seks spiseskjeer, minst) med kaustisk soda (pulver!)
3) Tilsvarende menge oppvaskmaskinsåpe
4) kok mer vann enn kanna rommer
5) Gå ut og still deg med vindretningen
6) Begynne å helle i kokende vann...
Det spruter, bobler og koker over, så vær forsiktig. Ta litt og litt, og vent til det har roet seg mellom hver gang du heller oppi en passe mengde. Når kanna er halvfull vil det meste av fresinga være over. Skvulpe litt rundt på innholdet, og fyll på vann til den renner over. La den stå en minst halvtime innholdet (ser ut som en blanding av sterk kaffe og spill olje, bare med klumper), skyll godt, vask kanna på vanlig måte og skyll godt igjen. Bruk masse varmt vann.

Kaffen smaker merkbart bedre i perioden etter.
Dere kan også legge panner og rister i varmt salmiakkvann,funker fint når det ligger en stund.
Har akurat vasket ned en brukt ovn å denne framstår nesten som ny nå.
brukte disse blanke skrubbene som ser ut som metall.(aka grov stålull)
Det er jo litt mere pes å vaske ren inne i ovnen da det lukter sterk av salmiakken.
Har foresten hørt att den skal virke bra med en skål salmiakk i ovnen på svak varme en stund før dere vasker.
Men er salmiakk noe særlig med tanke på evt. smak etterpå? Hvor lett er den å skylle ren?
Googla igår etter tips til å få de rene og så et innlegg der noen anbefalte en type JIF spray så var det en annen som sa det ga smak på maten i lang tid etterpå til tross for mye skylling.

Kaustisk soda er lett å få vekk. Var vel også brukt til lutefisk tidligere?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Men er salmiakk noe særlig med tanke på evt. smak etterpå? Hvor lett er den å skylle ren?
Googla igår etter tips til å få de rene og så et innlegg der noen anbefalte en type JIF spray så var det en annen som sa det ga smak på maten i lang tid etterpå til tross for mye skylling.

Kaustisk soda er lett å få vekk. Var vel også brukt til lutefisk tidligere?
Vis hele sitatet...
Salmiakk setter seg ikke - NH3 er løselgi med vann i alle blandingsforhold og kan lett skylles vekk. I tillegg er det flyktig og forsvinner av seg selv.
Tja kan jo forsøke det neste gang siden jeg nå er tom for kaustisk soda