Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  246 32680
Hei, jeg kan ikke påstå å ha satt meg veldig mye inn i krigen mellom Israel og Hamas som foregår nå. Kanskje derfor jeg kommer med dette spørsmålet, da jeg ønsker at mer nyansert syn på saken. På meg virker det som veldig mange i Norge er imot Israel, og mener dem er den store stygge ulven.

Men er det ikke slik at Hamas regner raketter ned over Israels sivilbefolkning, mens Israel gjør sitt beste for å kun treffe militære mål, selv hvor vanskelig det er når Hamas gjemmer seg i sykehus, skoler, og andre steder hvor sivile ferdes?
Hvem fortalte deg at Hamas gjemmer seg i sykehus, skoler eller andre steder hvor det ferdes sivile?
Med mindre jeg har misforstått totalt er det vel nesten helt omvendt. Israel regner bomber på sivilbefolkningen i Gaza.
Jeg tror mange i Norge sympatiserer med Palestina fordi dette er David mot Goliat så til de grader! Israel er en topp moderne militærmakt mens Palestina er et u-land med en ung befolkning på flukt fra sine hjem. Sivile tap er størst på Palestinas side, levestandarden er veldig dårlig på Palestina, og listen fortsetter. Jeg merker tydelig at jeg sympatiserer med de som lider klart mest og de som er på flukt og blir utsatt for overgrep i stor skala av krigsmaskingen Israel!
Du har helt rett. Hamas bruker sivile personer som skjold og gjemmer seg i sykehus og skolebygg. Israel retter sine missiler mot steder der Hamas skyter missiler fra og ødelegger dem med kirurgiske treff. Noen ganger oppstår det sivile tap, men de kan ikke akkurat bare lene seg tilbake og la hamas skyre 700 missiler på dem kan de vel?

http://www.liveleak.com/view?i=627_1353208142
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Men er det ikke slik at Hamas regner raketter ned over Israels sivilbefolkning, mens Israel gjør sitt beste for å kun treffe militære mål, selv hvor vanskelig det er når Hamas gjemmer seg i sykehus, skoler, og andre steder hvor sivile ferdes?
Vis hele sitatet...
Korrekt. Hamas skyter missiler i blinde mot israelske boligområder, mens Israel gjør sitt beste for å unngå å ramme sivile.

Bare se på antallet bomber Israel har sluppet sammenlignet med antallet sivile døde. Israelerne er generelt svært treffsikre – på tross av at Hamas bevisst blander militære og sivile mål.
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
Du har helt rett. Hamas bruker sivile personer som skjold og gjemmer seg i sykehus og skolebygg. Israel retter sine missiler mot steder der Hamas skyter missiler fra og ødelegger dem med kirurgiske treff. Noen ganger oppstår det sivile tap, men de kan ikke akkurat bare lene seg tilbake og la hamas skyre 700 missiler på dem kan de vel?

http://www.liveleak.com/view?i=627_1353208142
Vis hele sitatet...
Fikk inntrykk av at den videon ikke er heeelt objektiv. Men hvis videoen er fakta er det jo helt vilt. Burde ikke den fått slightly mer oppmerksomhet i media?
Det med at Hamas skyter raketter vilt imot israel tviler jeg sterkt på. Leste dette i Aftenposten nettopp:

"Ifølge IDF var det ved middagstid søndag(lokal tid) avfyrt 872 raketter mot Israel de siste 11 timene. 270 ble stanset av rakettforsvarssystemet Iron Dome.

Israels militære opplyser at de til nå har rammet 950 mål på Gazastripen etter at opersjon Forsvarssøyle ble iverksatt onsdag.

Minst 47 palestinere og tre israelere er til nå drept."

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...v-7048267.html

Hvis Hamas skyter vilt imot Israel, og de har avfyrt mer enn 800 raketter så burde de jo ha drept fler enn 3 isralere.

Denne konflikten har jeg vært nysgjerrig på lenge. Men sann jeg har forstått det går denne konflikten tilbake mange, mange, mange hundre år. Har til og med hørt over et par tusen år. Denne konflikten er så dyp og komplisert å sette seg inn i. Blir svett bare av å tenke på det.
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Korrekt. Hamas skyter missiler i blinde mot israelske boligområder, mens Israel gjør sitt beste for å unngå å ramme sivile.

Bare se på antallet bomber Israel har sluppet sammenlignet med antallet sivile døde. Israelerne er generelt svært treffsikre – på tross av at Hamas bevisst blander militære og sivile mål.
Vis hele sitatet...
Det du skriver er bare delvis riktigt, det er nok riktigt at hamas bevist skyter på "random". De har da heller ikke utstyr til noe annet. Men å hevde at Israel forsøker å trefe kunn militære mål er jo en umulighet da de skyter sine raketer fra boligområder og grensestrøkene. Sanheten er uansett hva israelske militære hevder at deres angrep er rene hevnangrep og at de i svært liten grad treffer de to eller tre som skjøt raketer mot dem, de som lider er sivilbefolkningen som blir holdt som doble gisler både av hamas og av israelerne. Forøvrigt har israel hat et tap på 1097 liv de siste ti årene (flesteparten militære) mot palestinernes 6617 (hovedsakeligt sivile)
Sitat av omgomgomg Vis innlegg
Hvem fortalte deg at Hamas gjemmer seg i sykehus, skoler eller andre steder hvor det ferdes sivile?
Vis hele sitatet...
Flere steder.
www.youtube.com/watch?v=kuN2oGdnwHI
www.youtube.com/watch?v=g0wJXf2nt4Y


Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg tror mange i Norge sympatiserer med Palestina fordi dette er David mot Goliat så til de grader! Israel er en topp moderne militærmakt mens Palestina er et u-land med en ung befolkning på flukt fra sine hjem. Sivile tap er størst på Palestinas side, levestandarden er veldig dårlig på Palestina, og listen fortsetter. Jeg merker tydelig at jeg sympatiserer med de som lider klart mest og de som er på flukt og blir utsatt for overgrep i stor skala av krigsmaskingen Israel!
Vis hele sitatet...
Det er jo sant at Israel har en helt topp-moderne militærmakt. Men de må jo fremdeles forsvare seg. Bare fordi motstanderen er underlegen både i teknologi og antall, kan de jo ikke bare ta imot hundrevis av raketter og bare håpe på at det gir seg? Når Hamas angriper en så mektig nasjon, er det jo klart at det faller tilbake på dem selv. Når de ikke gjør noe for å beskytte sine sivile(men heller tvers imot), er blodet på deres hender.
1. Gaza er en liten stripe land, med rundt 1.4 millioner innbyggere. Den er 360km^2 stor, som gjør at vestfold fylke er rundt 7 ganger så stort som Gaza... Det finnes absolutt ingen deler av Gaza overhodet som ikke er fyllt opp av sivile, så å si at Hamas gjemmer seg bak sivile er sant nok, men det blir fortsatt litt.. vell.. teit.

2. Israel kontroller grensene mot Gaza, sørger for at de ikke får importert byggevarer, satt opp flyplass og at palestinerene der overhodet ikke har noen som helst mulighet til å bygge opp et skikkelig samfunn. Det er fullstendig forståelig at palestinerene er veldig, veldig frustrerte.

3. Vestbredden er forøvrig ikke så ille. Jeg hadde eller heller bodd i Ramallah (i praksis hovedstaden for vestbredden) enn hvor som helst annet sted i den arabiske verden. Det er lett å sitte i Norge og tenke at Israel er slemme og at det er grunnen til at vestbredden/Gaza ikke er spesielt fine steder.. men fakta er at den arabiske verden er rimelig fucka jevnt over.

4. Hvis araberene (husk, palestinere er arabere.. nøyaktig akkurat som vestfoldinger er nordmenn) hadde fått muligheten og vært militært sterkere enn Israel hadde de slaktet ned hver eneste jøde. Det er ikke spesielt hyggelig å si det, og nordmenn liker å tro at alle er hyggelige og snille, men som en som har reist mye i arabiske land kan jeg si at dere bare får ta meg på ordet. Hadde Israel vært svake hadde de blitt slaktet.

5, Nybyggingen, som fortsatt holder på, er veldig nærme ondskap. De tar områder fra Palestinere, gjør nøyaktig hva de vil og behandler araberene som dyr. Episoden med en nybygger som skjøt på et palestinsk gravfølge for moro skyld for noen år siden er fin.. særlig siden når araberene som ble beskutt fikk panikk, forståelig nok, så ble armeen kallt inn for å banke opp og pasifisere det som fra dems side så ut som en arabisk folkemengde. Nybyggerene er ekstreme jøder, og uansett hva man synes om Israels behov for å forsvare seg (som jeg mener er 100% legitimt) synes jeg det er veldig vanskelig å se noen som helst måte å forsvare nybyggerene på.

6. Etter 10 minutter i Tel Aviv hadde jeg sett flere mennesker som smiler, barn som leker og folk som oppfører seg respektfullt og skikkelig enn jeg gjorde i løpet av 3 måneder som backpacker i diverse arabiske land. Si hva du vil, jeg mener det er verdt å forsvare. Jødene har faktisk på 50 år bygd opp et land som er et mye, mye bedre sted å leve enn noen arabere har klart i noen by på de siste 1000 årene.

Etter å ha vaset rundt i den arabiske verden var det et veldig, veldig sterkt øyeblikk for meg når jeg hørte barnelatter i Tel Aviv og plutselig innså at det var første gang på veldig, veldig lenge jeg hørte det. Si hva du vil, men jeg synes sånt har verdi.
Sitat av elessar Vis innlegg
Det med at Hamas skyter raketter vilt imot israel tviler jeg sterkt på. Leste dette i Aftenposten nettopp:

"Ifølge IDF var det ved middagstid søndag(lokal tid) avfyrt 872 raketter mot Israel de siste 11 timene. 270 ble stanset av rakettforsvarssystemet Iron Dome.

Israels militære opplyser at de til nå har rammet 950 mål på Gazastripen etter at opersjon Forsvarssøyle ble iverksatt onsdag.

Minst 47 palestinere og tre israelere er til nå drept."

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...v-7048267.html

Hvis Hamas skyter vilt imot Israel, og de har avfyrt mer enn 800 raketter så burde de jo ha drept fler enn 3 isralere.
Vis hele sitatet...
Det er fordi de bruker billige, primitive raketter som er vanskelige å styre, og Israel har rakettforsvaret Iron Dome, som du sier. Iron Dome beregner hvor fiendtlige raketter kommer til å lande, og prøver bare å stanse raketter som er på vei mot sivilområder - hvis den ser at raketten kommer til å lande utenfor byen(og det er nok mange), vil den heller ikke prøve å stanse den.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
5, Nybyggingen, som fortsatt holder på, er veldig nærme ondskap. De tar områder fra Palestinere, gjør nøyaktig hva de vil og behandler araberene som dyr. Episoden med en nybygger som skjøt på et palestinsk gravfølge for moro skyld for noen år siden er fin.. særlig siden når araberene som ble beskutt fikk panikk, forståelig nok, så ble armeen kallt inn for å banke opp og pasifisere det som fra dems side så ut som en arabisk folkemengde. Nybyggerene er ekstreme jøder, og uansett hva man synes om Israels behov for å forsvare seg (som jeg mener er 100% legitimt) synes jeg det er veldig vanskelig å se noen som helst måte å forsvare nybyggerene på.
Vis hele sitatet...
Var det ikke slik at jødene og palestinerne fikk tildelt områder av FN? I så fall, da lurer jeg litt på hvorfor Israel har tatt mer og mer av Palestina, var det ikke også slik at Israel mente de eide landet siden det stod i thoraen/(bibelen)?

Det er veldig lenge siden jeg har lest noe om konflikten nå, derfor jeg ikke husker alt, så hadde vært fint om noen kunne bekreftet dette (med kilder, helst.)

EDIT: Bare for å legge til, jødene fikk vel tildelt land i Palestina pga jødeforfølgelsen, eller har jeg "bomlest" noe jævlig?
Sist endret av Bruskork1; 18. november 2012 kl. 16:16.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Var det ikke slik at jødene og palestinerne fikk tildelt områder av FN? I så fall, da lurer jeg litt på hvorfor Israel har tatt mer og mer av Palestina, var det ikke også slik at Israel mente de eide landet siden det stod i thoraen/(bibelen)?

Det er veldig lenge siden jeg har lest noe om konflikten nå, derfor jeg ikke husker alt, så hadde vært fint om noen kunne bekreftet dette (med kilder, helst.)
Vis hele sitatet...
FN har ingen autoritet til å "tildele" noe som helst.. men ja, det har vært FN-resolusjoner som det har blitt enighet om. Det er uansett ikke så veldig interessant, fordi det er realitene på bakken som teller... som i alle andre konflikter.

Palestina har heller aldri vært annerkjent som et land, men har hele tiden vært okkupert område. Det betyr at de ikke er en offisiel del av Israel, men heller ikke får lov til å ha militære, flyplasser og har ikke kontroll over egne grenser.. og Israelske soldater raider hvor de vil når de vil om de ser behov for å slå ned på noe. De er litt i legalt limbo.. ingen mulighet til å gjøre noe som helst.

Ja, nybyggere fra Israel har fortsatt å ta territorie. Å si at Israel gjør det blir sant nok, men litt misvisende. Som absolutt alle andre land så er Israel satt sammen av flere grupper, og Tel Aviv som er dominert av sekulære jøder er ekstremt forskjellig fra Jerusalem og nybyggerene som er dominert av ortodokse jøder (de med svær hatt, morsomme krøller og som aldri smiler).
Sist endret av DumDiDum; 18. november 2012 kl. 16:24.
Støtter Israel 100 %. Hamas har alltid gått etter sivile med selvmordsbombere på busser og raketter mot sivile mål. Feig som de er gjemmer de seg bak sivile for så å stå skrikende med døde barn i media når gjengjeldelsen kommer.Israel er et demokrati omgitt av bandittstater. Muslimer hater israel og jøder i værste hitler stil. Norsk media er vanvittig kritisk til israel og Norge er blitt omtalt som det mest jødefientlige landet i Israel. Så å ta norsk venstrevridde nyheter altfor seriøst gidder jeg ikke.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Var det ikke slik at jødene og palestinerne fikk tildelt områder av FN? I så fall, da lurer jeg litt på hvorfor Israel har tatt mer og mer av Palestina, var det ikke også slik at Israel mente de eide landet siden det stod i thoraen/(bibelen)?

Det er veldig lenge siden jeg har lest noe om konflikten nå, derfor jeg ikke husker alt, så hadde vært fint om noen kunne bekreftet dette (med kilder, helst.)

EDIT: Bare for å legge til, jødene fikk vel tildelt land i Palestina pga jødeforfølgelsen, eller har jeg "bomlest" noe jævlig?
Vis hele sitatet...
De fikk tildelt land, men de har også tatt til seg mye mer land enn det de fikk. Det jeg ikke klarer å finne kilder på er om Israel tok disse landområdene før eller etter at Palestina begynte å bombe de.
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
Du har helt rett. Hamas bruker sivile personer som skjold og gjemmer seg i sykehus og skolebygg.
Vis hele sitatet...
Hamas befinner seg i disse institusjonene fordi det er nemlig Hamas selv som driver dem:

Ved siden av sin politiske virksomhet har Hamas et utstrakt nett av sykehus, eldrehjem, barnehaver, skoler og andre utdannelsesinstitusjoner i Palestina, i all hovedsak på Gaza-stripen. Disse institusjonene opererer tildels på siden, tildels parallelt med myndighetenes tiltak. Organisasjonen bidrar i tillegg med økonomisk og annen støtte til nødlidende. Ifølge den israelske forskeren Reuven Paz[16] består «omtrent nitti prosent av organisasjonens totale virksomhet av sosiale, kulturelle, utdannelses- og velferdsorienterte tiltak.»
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Hamas#H...A6r_virksomhet

Edit: Her kan dere lese mer om bakgrunnen for hele konflikten.
Sist endret av Knask; 18. november 2012 kl. 16:35.
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
Støtter Israel 100 %. Hamas har alltid gått etter sivile med selvmordsbombere på busser og raketter mot sivile mål. Feig som de er gjemmer de seg bak sivile for så å stå skrikende med døde barn i media når gjengjeldelsen kommer.Israel er et demokrati omgitt av bandittstater. Muslimer hater israel og jøder i værste hitler stil. Norsk media er vanvittig kritisk til israel og Norge er blitt omtalt som det mest jødefientlige landet i Israel. Så å ta norsk venstrevridde nyheter altfor seriøst gidder jeg ikke.
Vis hele sitatet...
50 år med okkupasjon.. en fremmed makt bestemmer hvem som slipper inn og ut av landet ditt, opprettholder en flyforbudsone over hele landet ditt, jevnlig stenger for eksport og import av hva enn varer de har lyst til å stenge for.. en fremmed makt som jevnlig kjører militærraid inn i ditt område.. og som på 80-90 tallet aktivt gikk inn for å knuse alle forsøk på å få sivile myndigheter opp å gå...

.... samtidig som de ikke viser noen tegn til å verken ville annektere landområdet ditt og la deg bli en vanlig statsborger.. eller gi opp kontrollen av landområdet ditt...

... hva i fanden helvete vil du at palestinerene skal gjøre?



Edit (enda mer følelsladd):
Seriøst, dette er en komplisert konflikt.. Å ta "side" for Palestinerene eller Israel er bare drit IDIOTISK, fordi ingen av partene har 100% rett.. noe som gjelder rimelig gjennomgående for alle diskusjoner noensinne om noe som helst.. det er åpenbart greit å sympatier, men den blinde idiotiske støtten altfor mange gir til en av partene gjør bare at konflikten fortsetter.

Israel har virkelig gjort endel regelrett ondskapfull skit, og å forsvare det er bare avskyelig.. og det er også enkelt nok å finne lite hyggelige trekk med både de arabiske nabolandene og palestinerene.
Sist endret av DumDiDum; 18. november 2012 kl. 16:39.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
De fikk tildelt land, men de har også tatt til seg mye mer land enn det de fikk. Det jeg ikke klarer å finne kilder på er om Israel tok disse landområdene før eller etter at Palestina begynte å bombe de.
Vis hele sitatet...
Samme dag som Israel erklærte sin uavhengighet angrep samtlige av nabolandene. Mot alle odds overlevde den unge nasjonen.

Det er riktig at Israel etter uavhengighetskrigen satt igjen med en større landsmasse en hva de hadde blitt tildelt i den opprinnelige delingsplanen. Men de som taper en aggressiv angrepskrig har relativt dårlige kort å forhandle med i etterkant.

Hadde palestinerne og de andre araberne gått inn for fredelig sameksistens fra starten av hadde alt vært så meget bedre i dag. Men når de har angrepet Israel gang på gang bør de ikke bli overrasket når israelerne forsvarer seg og er "litt" skeptiske til arabernes motiver.
Sitat av Knask Vis innlegg
Hamas befinner seg i disse institusjonene fordi det er nemlig Hamas selv som driver dem:


http://no.wikipedia.org/wiki/Hamas#H...A6r_virksomhet

Edit: Her kan dere lese mer om bakgrunnen for hele konflikten.
Vis hele sitatet...
Så siden de eier disse så er det greit at de skyter missiler mot Israel fra de og bruker sivilie som skjold? Virker seriøst som om du støtter Hamas, en terroist organisasjon som har et eneste mål, å utslette staten Israel.
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Samme dag som Israel erklærte sin uavhengighet angrep samtlige av nabolandene. Mot alle odds overlevde den unge nasjonen.
Vis hele sitatet...
Ja, men før jødene kom bodde det faktisk arabere der.

Under tilstrømningen av jøder før krigen (begynnte vel virkelig å skyte fart rundt 1930 såvidt jeg husker) så ble land kjøpt opp og alt gikk ordentlig for seg. De levde rimelig uproblematisk side om side.

Etter krigen derimot, når innvandringen eskalerte dramatisk, ble arabere jaget bort, mange forlot hus og hjem i panikk og mistet alt de hadde. Nå hersker det veldig stor usikkerhet om hvor mye fandenskap som faktisk ble gjort tidlig, eller om araberene fikk panikk "unødvendig".. men det var uansett en veldig kaotisk situasjon.

Den arabiske krigs-erklæringen kom ikke ut av ingenting.
det er kanskje toppen av ironi at fn plasserte en jødiskstat rundt de landene som hater jødene. men det er det beste stedet de kunne fått med tanke på hvor jødedommen oppsto. på den tiden hvor israel fikk landet så var det geografiske område svært lite befolket. så hvorfor skal ikke israel få lov til å forsvare seg? de kan ikke bare bli pissa på av de misunnelige terroristene fra palestina som bare på trass vil ha tilbake noe som var "sitt"
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
Så siden de eier disse så er det greit at de skyter missiler mot Israel fra de og bruker sivilie som skjold? Virker seriøst som om du støtter Hamas, en terroist organisasjon som har et eneste mål, å utslette staten Israel.
Vis hele sitatet...
Hamas driver skoler, sykehus, politi mm.. ja, de vil utslette Israel, men å si at det er eneste mål er direkte feil, og direkte uærlig, siden det er påpekt tidligere i tråden hva de gjør.
Sitat av big-k Vis innlegg
de kan ikke bare bli pissa på av de misunnelige terroristene fra palestina som bare på trass vil ha tilbake noe som var "sitt"
Vis hele sitatet...
Palestina er ikke et land. Det er okkupert område. De kontroller ikke egne grenser, kan ikke eksportere/importere hva de vil (som gjør det umulig å starte bedrifter) og Israel bestemmer hvem som slipper inn/ut.

Fanfaro og big-k: Hva synes dere synes Palestinerene skal gjøre? La seg okkupere uten å gjøre motstand? Fortsette å i praksis være statsløse?
Sist endret av DumDiDum; 18. november 2012 kl. 17:05.
jeg syns de kan bli litt voksne og ha en ordentlig dialog sammen. men det går vel ikke fordi da må de snakke med noen jøder(?)... som de hater... krig er hvertfall ikke løsningen, de må bli "venner", hvis begge parter aksepterer hverandre hadde alt blitt mye bedre
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hamas driver skoler, sykehus, politi mm.. ja, de vil utslette Israel, men å si at det er eneste mål er direkte feil, og direkte uærlig, siden det er påpekt tidligere i tråden hva de gjør.

Palestina er ikke et land. Det er okkupert område. De kontroller ikke egne grenser, kan ikke eksportere/importere hva de vil (som gjør det umulig å starte bedrifter) og Israel bestemmer hvem som slipper inn/ut.

Fanfaro og big-k: Hva synes dere synes Palestinerene skal gjøre? La seg okkupere uten å gjøre motstand? Fortsette å i praksis være statsløse?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må Israel sette restriksjoner på import/eksport når Hamas prøver å få inn missiler. Tenkt hvor mange missiler de ville hatt hvis det var fri flyt? Hadde vært over de 800 som så langt har blitt avfyrt de siste dagene ihvertfall.
I 2010 skjedde dette:
"On 20 June 2010, Israel's Security Cabinet approved a new system governing the blockade that would allow practically all non-military or dual-use items to enter the Gaza strip. According to a cabinet statement, Israel would "expand the transfer of construction materials designated for projects that have been approved by the Palestinian Authority, including schools, health institutions, water, sanitation and more – as well as (projects) that are under international supervision." Despite the easing of the land blockade, Israel will continue to inspect all goods bound for Gaza by sea at the port of Ashdod" - https://en.wikipedia.org/wiki/2007-2...the_Gaza_Strip
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare Israel som bestemmer hvem som slipper inn og ut. Egypt gjør det også med Rafah-kryssingen: https://en.wikipedia.org/wiki/Israel...Rafah_Crossing

Palestinerne kan ikke gjøre så mye annet enn å bare vente, de er i en jævlig kjip situasjon hovedsakelig pga. Hamas, og Israel som ikke har handlet perfekt akkurat.

Et lite eksempel på hvordan norsk media dekker saken:

Fra VG: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...artid=10063456

Ikke ett ord om at huset som ble bombet tilhørte en person med tilknytting til Hamas, noe AP artikkelen som de kopierte sier: http://hosted.ap.org/dynamic/stories...11-18-10-18-23

BBC sin artikkel om saken hvor det nevnes at målet var en person med tilknytting til Hamas: http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-20386755
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av elessar Vis innlegg
Hvis Hamas skyter vilt imot Israel, og de har avfyrt mer enn 800 raketter så burde de jo ha drept fler enn 3 isralere.
Vis hele sitatet...
Grunnen til dette er at rakettene som blir skutt fra Gaza er hovedsaklig hjemmelagde, og langt ifra like teknologiske og presise som det Israel svarer med. Hamas sitt våpen arsenal inkluderer Qassam som er en betegnelse de fleste av de hjemmelagde rakettene går under, Grad raketter, som er gammel overskudd ammunisjon fra østblokk land, og etter at Israel angrep nå i november har også Fajr-5 blitt avfyrt. Det er disse rakettene som har rekkevidde til å nå byer som Tel Aviv og Jerusalem.

Den ekstremt dårlige rakettteknologien, dårlige utskytnings ramper, og dårlige trente "operatører" gjør at treffsikkerheten er elendig og at det er en god del blindgjengere. Kun et fåtall av de avfyrte rakettene treffer målene, og om de treffer er de ikke akkurat pakket med sprengstoff av høy kvalitet. Ingen av disse rakettene er missiler heller, så etter at de forlater utskytnings rampen så er det ingen måte å korrigere kursen på.

Israel derimot har tilgang på topp moderne rakettteknologi og moderne missiler. I mine øyne er det ikke en fair fight, og ansvaret ti å løse konflikten på en skikkelig måte ligger på Israels skuldre, da det kun er de som har resursene til å gjøre noe. Gaza er som et stort fengsel der de har samlet alle Palestineren og nekter de rettigheter de fortjener som mennesker.
NYtimes nevner også at målet var en høytstående palestiner involvert i et nylig rakettangrep på Israel: http://www.nytimes.com/2012/11/19/wo...pagewanted=all

TV2 er eneste norske nyhetsbyrå som jeg har funnet som har nevnt det så langt: http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/s...a-3927201.html

Dagbladet nevner ingenting om dette: http://www.dagbladet.no/2012/11/18/n...riks/24432230/
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
NYtimes nevner også at målet var en høytstående palestiner involvert i et nylig rakettangrep på Israel: http://www.nytimes.com/2012/11/19/wo...pagewanted=all

TV2 er eneste norske nyhetsbyrå som jeg har funnet som har nevnt det så langt: http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/s...a-3927201.html

Dagbladet nevner ingenting om dette: http://www.dagbladet.no/2012/11/18/n...riks/24432230/
Vis hele sitatet...
Det er uansett ikke innafor å bombe "høytstående palestinere", ansvarlige for ett eller to drap på israelere, drepe ti sivile palestinere i prosessen, og kalle det forsvar. Hva som var intensjonen ved akkurat denne bomba har for meg svært liten betydning, takk i betraktning vekten av hva bomba utrettet, altså drapet på ti uskyldige mennesker.
Hvorfor er ett israelsk liv for mange verdt 10 palestinske?
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Samme dag som Israel erklærte sin uavhengighet angrep samtlige av nabolandene. Mot alle odds overlevde den unge nasjonen.

Det er riktig at Israel etter uavhengighetskrigen satt igjen med en større landsmasse en hva de hadde blitt tildelt i den opprinnelige delingsplanen. Men de som taper en aggressiv angrepskrig har relativt dårlige kort å forhandle med i etterkant.

Hadde palestinerne og de andre araberne gått inn for fredelig sameksistens fra starten av hadde alt vært så meget bedre i dag. Men når de har angrepet Israel gang på gang bør de ikke bli overrasket når israelerne forsvarer seg og er "litt" skeptiske til arabernes motiver.
Vis hele sitatet...
Jeg kan legge til at det er vanlig kutyme i internasjonal politikk at taperen etter en krig gir fra seg landområder til naboene. Det skjedde etter begge verdenskrigene. Tyskland for eksempel pleide å være mye større.
Det er synd og skam at et så mektig land som Israel holder Palestina nede som en bølle på barneskolen.
Sitat av big-k Vis innlegg
jeg syns de kan bli litt voksne og ha en ordentlig dialog sammen. men det går vel ikke fordi da må de snakke med noen jøder(?)... som de hater... krig er hvertfall ikke løsningen, de må bli "venner", hvis begge parter aksepterer hverandre hadde alt blitt mye bedre
Vis hele sitatet...
Hvordan er det mulig at noen fremdeles oppfatter dette som en konflikt mellom likemenn, der begge parter har skyld, og må sette seg ved forhandlingbordet? Hvor får de det fra? Palestina er underlagt en ekstremt brutal militær okkupasjon, for cripes sake. Hvordan kan noen "bli voksen" og ha dialog med en morderisk bølle som uopphørlig stjeler landet ditt og forsøker å myrde deg daglig? Dette er ikke noen krig mellom forholdsvis likeverdige armeer, det er ren nedslaktning, etnisk utrensning og tortur.
Sitat av danchr Vis innlegg
Det er uansett ikke innafor å bombe "høytstående palestinere", ansvarlige for ett eller to drap på israelere, drepe ti sivile palestinere i prosessen, og kalle det forsvar. Hva som var intensjonen ved akkurat denne bomba har for meg svært liten betydning, takk i betraktning vekten av hva bomba utrettet, altså drapet på ti uskyldige mennesker.
Hvorfor er ett israelsk liv for mange verdt 10 palestinske?
Vis hele sitatet...
Mange vil nok etter å ha lest artikkelen til VG eller Dagbladet tro at Israel bombet et sivilt hus uten noe grunn, når i realiteten det var et hus som huset et medlem av hamas involvert i skyting av missiler over til Israel. Det viser bare hvordan slike anti-Israel holdninger dukker opp blant nordmenn som kun leser vg og dagbladet og tror alt de sier er den fulle sannheten.

Har ikke sagt at det er greit at 10 uskyldige mennesker blir drept. IDF burde nok sjekke om det finnes sivile i slike hus enda nøyere, for her har de feilet ganske grovt. Samtidig burde Hamas kanskje slutte å bruke sivilie hus til å gjemme seg i, ideelt slutte å angripe Israel med missiler.

Uansett, Israel kan ikke bare la medlemmer av Hamas gå rundt og fyre av missiler mot dem heller akkurat, per internasjonal lov har de rett til å forsvare seg som de gjorde i dette tilfellet. Uheldigvis gikk det med sivilie tap i akkurat dette angrepet, noe jeg er sikker på Israel prøver sitt ytterste for å unngå.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
Mange vil nok etter å ha lest artikkelen til VG eller Dagbladet tro at Israel bombet et sivilt hus uten noe grunn, når i realiteten det var et hus som huset et medlem av hamas involvert i skyting av missiler over til Israel. Det viser bare hvordan slike anti-Israel holdninger dukker opp blant nordmenn som kun leser vg og dagbladet og tror alt de sier er den fulle sannheten.

Har ikke sagt at det er greit at 10 uskyldige mennesker blir drept. IDF burde nok sjekke om det finnes sivile i slike hus enda nøyere, for her har de feilet ganske grovt. Samtidig burde Hamas kanskje slutte å bruke sivilie hus til å gjemme seg i, ideelt slutte å angripe Israel med missiler.

Uansett, Israel kan ikke bare la medlemmer av Hamas gå rundt og fyre av missiler mot dem heller akkurat, per internasjonal lov har de rett til å forsvare seg som de gjorde i dette tilfellet. Uheldigvis gikk det med sivilie tap i akkurat dette angrepet, noe jeg er sikker på Israel prøver sitt ytterste for å unngå.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke stille de ansvarlige for retten som andre siviliserte land? Du bør nok også finne andre nyhetskilder, Hamas har ikke missiler.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Hvordan er det mulig at noen fremdeles oppfatter dette som en konflikt mellom likemenn, der begge parter har skyld, og må sette seg ved forhandlingbordet? Hvor får de det fra? Palestina er underlagt en ekstremt brutal militær okkupasjon, for cripes sake. Hvordan kan noen "bli voksen" og ha dialog med en morderisk bølle som uopphørlig stjeler landet ditt og forsøker å myrde deg daglig? Dette er ikke noen krig mellom forholdsvis likeverdige armeer, det er ren nedslaktning, etnisk utrensning og tortur.
Vis hele sitatet...
Vet du i hele tatt hvorfor Gaza er okkupert? Tror du seriøst Hamas ville bare gitt seg hvis Gaza ble latt være i fred og annerkjent som en egen nasjon? Tror du de ville sluttet og fyre av hundrevis av missiler mot Israel daglig? Tror du de ville forandret deres mål om å utslette Israel?

Sitat av Synderen Vis innlegg
Hvorfor ikke stille de ansvarlige for retten som andre siviliserte land? Du bør nok også finne andre nyhetskilder, Hamas har ikke missiler.
Vis hele sitatet...
For å gjøre det må de jo først arrestere dem. Altså må det en bakkeinvasjon til. Jeg er ganske sikker på at Hamas medlemmer ikke akkurat kommer til å overgi seg heller hvis de ser Israelske soldater komme mot dem.

Er ikke det her missiler kanskje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Qassam_rocket
http://en.wikipedia.org/wiki/Fajr-5
http://en.wikipedia.org/wiki/BM-21_Grad
Sist endret av Fanfarlo; 18. november 2012 kl. 19:09.
La oss håpe at når det først braker løs at det blir gjort en skikkelig jobb slik det kan være rolig i etpar år der før en ny krig feier over området.
Er lut lei krig fra det området der.
En fin atombombe kunne gjort livet lettere for resten av verden!!
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
Vet du i hele tatt hvorfor Gaza er okkupert? Tror du seriøst Hamas ville bare gitt seg hvis Gaza ble latt være i fred og annerkjent som en egen nasjon? Tror du de ville sluttet og fyre av hundrevis av missiler mot Israel daglig? Tror du de ville forandret deres mål om å utslette Israel?
Vis hele sitatet...
Selvsagt tror jeg det. Gaza er okkupert fordi eliten i Israel vil stjele landet deres - for enhver pris. Hamas gjør motstand fordi Palestina er under militær okkupasjon. Dette er fullstendig innlysende for alle andre enn idioter. Uansett får vi aldri vite svaret på dette spørsmålet, så lenge Israel ikke trekker seg ut av de okkuperte områdene.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
For å gjøre det må de jo først arrestere dem. Altså må det en bakkeinvasjon til. Jeg er ganske sikker på at Hamas medlemmer ikke akkurat kommer til å overgi seg heller hvis de ser Israelske soldater komme mot dem.

Er ikke det her missiler kanskje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Qassam_rocket
http://en.wikipedia.org/wiki/Fajr-5
http://en.wikipedia.org/wiki/BM-21_Grad
Vis hele sitatet...
Det er raketter ikke missiler, missiler er et styrbart prosjektil, noe ingen av de nevnte er.

At de gjør motstand under en arrest legitimere ikke å sende missiler mot et hus der det er etterretning på at det kan være militante Hamas medlemmer, gjerne sammen med familien.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Selvsagt tror jeg det. Gaza er okkupert fordi eliten i Israel vil stjele landet deres - for enhver pris. Hamas gjør motstand fordi Palestina er under militær okkupasjon. Dette er fullstendig innlysende for alle andre enn idioter. Uansett får vi aldri vite svaret på dette spørsmålet, så lenge Israel ikke trekker seg ut av de okkuperte områdene.
Vis hele sitatet...
Ugh. Gaza er okkupert/blokkert fordi Israel ikke vil at Hamas skal få tak i Iranske missiler. Israel trakk seg ut av de okkuperte områdene i 2005, men FN designerer fortsatt Gaza som okkupert.

Målene til det palestinske folk og Hamas er vidt forskjellige.
http://www.huffingtonpost.com/lilac-...b_2135723.html

http://www.cfr.org/israel/hamas/p8968:
Hamas combines Palestinian nationalism with Islamic fundamentalism. Its founding charter commits the group to the destruction of Israel, the replacement of the PA with an Islamist state on the West Bank and Gaza, and to raising "the banner of Allah over every inch of Palestine." Its leaders have called suicide attacks the "F-16" of the Palestinian people.
Vis hele sitatet...
http://palwatch.org/main.aspx?fi=157&doc_id=6024:
Hamas leader in the Gaza Strip Ismail Haniyeh said that Hamas may work for the "interim objective of liberation of Gaza, the West Bank, or Jerusalem," but that this "interim objective" and "reconciliation" with Fatah will not change Hamas' long-term "strategic" goal of eliminating all of Israel:
Vis hele sitatet...
Innlysende at du ikke har lest et fnugg om denne konflikten.
Det som jeg frykter litt for er hva som vil skje med de mange kristne som lever i Midtøsten, kanskje spes dem som levde i Palestina-området, ikke minst i Egypt - - dette er mennesker som litt om litt har blitt direkte mobbet og trakassert vekk ifra miljøene og landene de lever i.

Jeg er slett ikke kristen eller spesielle sympatier mot dem, men tenker det hadde vært ålreit å ta med i beregningen at i Midtøsten bor det om lag 15-16 millioner kristne mennesker. Dette er flere millioner færre enn før, siden mange flykter til vestlige/europeiske land pga utfrysning og mobbing.

1)Islamsk fascisme aka radikal islam i araberlandene(spesielt i Libanon, Syria og Egypt) og 2)rasistiske jøder i selve Israel har ført til mange kristne sin flukt fra området. Tragisk som bare faen, siden kristne midtøsten-folk er de definitivt fredligste der.
Sist endret av aeon_illuminate; 18. november 2012 kl. 19:42.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Det er raketter ikke missiler, missiler er et styrbart prosjektil, noe ingen av de nevnte er.

At de gjør motstand under en arrest legitimere ikke å sende missiler mot et hus der det er etterretning på at det kan være militante Hamas medlemmer, gjerne sammen med familien.
Vis hele sitatet...
Okei, raketter da. Eller eksplosiver med dødelig kraft som det også er. Kunne enkelt vært missiler hvis Iran hadde lyktes i å smugle dem inn i Gaza. http://www.time.com/time/world/artic...934835,00.html

Nei, men det å sende raketter mot byer og befolkede områder i et suverent land legitimerer per internasjonal lov at man har rett til å forsvare seg og hindre at disse rakettene blir sendt mot dem.
Hva må til fra Israel sin side? Skal de oppheve grense overgangene? Hva skjer da? Hvordan vil det da gå når Jøder og Muslimene kan vandre fritt sammen... Det hadde jo vært det samme som vi hadde vandret sammen med ABB folk i gatene (sammenligner hatet) Er jo derfor Israel må gjøre tiltak for å forhindre dette.
Sitat av Alden Vis innlegg
Hva må til fra Israel sin side? Skal de oppheve grense overgangene? Hva skjer da? Hvordan vil det da gå når Jøder og Muslimene kan vandre fritt sammen... Det hadde jo vært det samme som vi hadde vandret sammen med ABB folk i gatene (sammenligner hatet) Er jo derfor Israel må gjøre tiltak for å forhindre dette.
Vis hele sitatet...
Dude? Mener du seriøst at man MÅ ha segregering mellom jøder og muslimer? Det er helt på trynet og selvfølgelig feil, tror du at flesteparten av muslimene på gazastripen vil gå til angrep på stakkars jøder hvis de får slippe ut av flyktningsleirene sine? Jeg kan ikke se for meg NOE annet enn at den store majoriteten av flyktningen bare ønsker å leve et vanlig liv på egen eiendom med familien og et ærlig levebrød!
Sitat av Alden Vis innlegg
Hva må til fra Israel sin side? Skal de oppheve grense overgangene? Hva skjer da? Hvordan vil det da gå når Jøder og Muslimene kan vandre fritt sammen... Det hadde jo vært det samme som vi hadde vandret sammen med ABB folk i gatene (sammenligner hatet) Er jo derfor Israel må gjøre tiltak for å forhindre dette.
Vis hele sitatet...
Det bor en drøss med arabere i Israel. Muslimer og jøder vandrer fritt sammen, dog sikkert ikke hånd i hånd.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Dude? Mener du seriøst at man MÅ ha segregering mellom jøder og muslimer? Det er helt på trynet og selvfølgelig feil, tror du at flesteparten av muslimene på gazastripen vil gå til angrep på stakkars jøder hvis de får slippe ut av flyktningsleirene sine? Jeg kan ikke se for meg NOE annet enn at den store majoriteten av flyktningen bare ønsker å leve et vanlig liv på egen eiendom med familien og et ærlig levebrød!
Vis hele sitatet...
Nei jeg snakker ikke på generelt grunnlag jeg snakker om Gazastripen. Jeg frykter bare på at gazastripen så kan det utvikle seg til noe værre. jeg mener ikke at muslimer og jøder ikke går sammen ellers i verden, men at der nede er det såpass mye hat mot israel at det kan utvikle seg til noe værre.
Jeg bare lurer på hva de kommer til å gjøre for å forhindre dette hvis Israel en dag kommer til bryte blokaden.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Mange fine innlegg her som er svært nyanserte og fakta-baserte. La meg få trekke fram at Hamas har sagt de gir seg ikke før Israel er utslettet og alle jøder er drept. Dette vekker ikke sympati hos meg, men la nå de stakkars nordmennene få sympatisere med terrorister hvis de vil. Ignorante folk vil det alltid være som ikke klarer å se det store bildet som DumDiDum nevner, araberne dreper gjerne jøder og iraelere hvis de fikk muligheten.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Mange fine innlegg her som er svært nyanserte og fakta-baserte. La meg få trekke fram at Hamas har sagt de gir seg ikke før Israel er utslettet og alle jøder er drept. Dette vekker ikke sympati hos meg, men la nå de stakkars nordmennene få sympatisere med terrorister hvis de vil. Ignorante folk vil det alltid være som ikke klarer å se det store bildet som DumDiDum nevner, araberne dreper gjerne jøder og iraelere hvis de fikk muligheten.
Vis hele sitatet...
Så merkelig som det kanskje kan høres ut for deg, så er det ikke nødvendigvis sånn at man automatisk støtter terrorisme hvis man er mot Israels blodige og rasistiske politikk.

Jeg er motstander av at palestinere sender vilkårlige raketter mot Israel uten å vite hvor de treffer samt at lederskapet holder sin egen befolkning under et voldelig diktatur. Jeg er også motstander av Israels okkupasjon, jødisk terrorisme, trakassering, tilfeldige fengslinger med tortur (også av barn), apartheid og segregering, undertrykking, drap samt en bevisst politikk for å ødelegge sykehus, strømstasjoner, skoler samt alle andre bygg som kreves for å kunne bygge opp en selvstendig stat.

Javisst er det mange som ønsker staten Israel fjernet fra kartet, samtidig som de er motstandere av drap av sivile på begge sider. Jeg er en av dem. Å si at man av den grunn "støtter terror" er en banalisering av diskusjonen.
Sist endret av DonTomaso; 18. november 2012 kl. 22:21.
Det kommer ikke til å bli fred i Israel/Palestina-området før de religiøse ekstremistene gir seg. For det er dem som holder liv i konflikten, en tostats-løsning som er nevnt mange ganger i media er fullt mulig sånn rent politisk, men religiøse drittsekker på ikke bareto - men faktisk tre(!) sider er med og nører opp hat og uforsonlighet

1)Amerikansk Kristen-høyre/konservative republikanere i USA og kristengærninger her i Europa. Spesielt i USA har dem stor innvirkning, siden de er med og holder liv i USAs massive støtte til Israel, og ønsker nøkkelsteder i Israel som f.eks Jerusalem fri for muslimer og med fri tilgang (helligdommer)

2)Jødiske organisasjoner(som AIPAC) i USA og ultraortodokse jøder i Israel pluss aggressive jødiske bosettere i palestinske området arbeider systematisk og målrettet for å fysisk drive vekk muslimske arabere fra hele Israel og omkringliggende områder.

3)Generelt radikal islam og islamistiske organisasjoner (som Hamas) har et ballegrep på den arabiske befolkningen i Gaza. Radikale islamister har étt mål for øye - drepe og utdrive alle jøder og kristne i Israel/Libanon-området. Derimot er det også verdt å nevne at langt mer moderate Fatah på den palestinske Vestbredden har den enklere med israelske myndigheter, langt enklere enn terroristorganisasjonen Hamas,.

Étt sted imellom disse to er den sija-muslimske organisasjonen Hizbollah i Libanon. Den militære vingen av Hizbollah er forholdsvis farlig, men på en annen side har dem holdt Libanon stabilt og holdt Libanon unna israelsk okkupasjon. Hizbollah driver heller ikke med den typen fanatisk islam som islamistene gjør hos Hamas/Taliban i Afghan./"Det muslimske brorskapet" i Egypt...

...........


Edit; *bareto = bare to
Sist endret av aeon_illuminate; 18. november 2012 kl. 22:52.
Poenget er jo at Palestina har jo bare ingen sjans, men det er akkurat som Taliban, man vet ikke hvem som er Hamas eller hvem som er sivil, Palestina er et U-land, imens Israel er et toppmoderne Millitærmakt.
Edit 2; "mellom disse to" betyr politisk sett imellom og hvor "farlige"/militante dem er... Altså betyr at Hizbollah er i en mellomposisjon mellom moderate Fatah på Vestbredden og voldelige tullingene Hamas på den lille Gaza-stripa.

...............

Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Poenget er jo at Palestina har jo bare ingen sjans, men det er akkurat som Taliban, man vet ikke hvem som er Hamas eller hvem som er sivil, Palestina er et U-land, imens Israel er et toppmoderne Millitærmakt.
Vis hele sitatet...
Om ikke hele poenget, så tror jeg du har misforstått i hvertfall halve poenget med denne konflikten.

Vit at det finnes ikke *étt* Palestina, landet er delt opp i minimum to kanskje flere deler, og det er samtidig mange muslimske palestinere boende i selve Israel.

Den siste setningen din om toppmoderne militærmakt vs u-land fortjener ingen ytterligere kommentar. Hadde du visst ørlite grann om hvor store ressurser Israeli Defence Forces bruker på å bekjempe henholdsvis Hamas og Hizbollah, så hadde du holdt kjeft.

Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Wow,wowwow, mansen idag eller, Ro deg ned din jævel.
Vis hele sitatet...
Jeg skal prøve å gi deg et bittelite mer seriøst svar enn deg gjorde først, i.o.m at du fremdeles ikke har skjønt konfliktens gang og at begge sider ikke vil greie "å vinne" så lett mot hverandre.

>>I Afghanistan har hele NATO/ISAF inkludert USA strebet og slitt mot Taliban og Talibanvennlige geriljastyrker nå i over 11 år. Dem har slett ikke vunnet krigen ennå, trass i at Taliban var en lengre periode nede. Veibomber og angrep på ISAF-soldater forekommer fremdeles, dog ikke like jevnlig.

>>I Gazakrigen i jula 2008 måtte israelerne bruke massevis av luftangrep, støtte av krigsskip fra havet og sist men ikke minst arbeide seg ytterst møysommelig frem i bakkekrigen i selve bykjernen i Gaza. Hamas ble kun delvis nedkjempet, alvorlig skadet organisasjon men fremdeles kun delvis nedkjempet. Hamas driver ennå og skyter ut farlige raketter mot Israel. For å få til dette ble hundrevis av uskyldige sivile palestinske barn og kvinner og eldre drept av høyteknologiske israelske våpen.

>> I 2006 angrep Israel Hizbollahs militære ving. Krigen ble ikke vunnet av noen av partene, riktignok hadde kanskje israelerne vunnet *litt* rent militært og Hizbollah vunnet "litt" rent politisk. Igjen som i de to eksemplene over, geriljataktikker kan ofte stå godt imot høyteknologiske våpen.

.....................
I alle disse tre eksemplene har vi geriljataktikker. I Hamas-eksempelet er urban krigføring blitt brukt. Urban krigføring er ofte (dog ikke alltid!) en ulempe for angriperen. Her ble nok ulempen mye mindre siden israelerne brukte hærsoldater, artilleri, fly, helikoptre, raketter og skip kombinert - sånn at rent militært sett vant dem i Gaza i krigen der i 2008.

Allikevel, oftere enn ikke - lønner det seg for den som skal forsvare seg å bruke geriljataktikker og kunne benytte seg av urbane miljøer i krigføring.