Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2945
Vi lever på en overbefolket klode. Ressursene er begrensede. Riktignok er vi omgitt av et tilsynelatende uendelig stort univers med trilliarder på trilliarder av verdener som i teorien kan koloniseres, men viljen til å reise ut og annektere dem er minst like marginal som evnen til å gjøre det. Spede forsøk på planlegging av gruvedrift på asteroider er igangsatt, men kostnadene er enorme, og svært få er villige til å investere milliarder av dollar i noe som tidligst vil gi avkastning om flere tiår. Et par IT-milliardærer og andre tech-gründere er de eneste som foreløpig har snust på muligheten for å hente mineraler fra asteroider som kretser rundt jorden. Samtidig vet vi at jordens reserver av fosfor (nødvendig komponent i kunstgjødsel) er utarmede. Likeså er platina (nødvendig i bil-katalysatorer), olje, rent drikkevann og en lang rekke andre mer eller mindre livsnødvendige ressurser. Stadig mer landbruksjord er utarmet og blir liggende brakk, ubrukelig til dyrking av hvete, mais, soya, ris og annet mennesker har gjort seg avhengige av. Ovenikjøpet ser vi at minst et par milliarder fattige asiater og afrikanere ønsker å oppnå en vestlig levestandard – på en planet som allerede er presset til bristepunktet.

Vi lever i starten av en masseutryddelse i størrelsesorden med hendelsen som for 65 millioner år siden ble dinosaurenes endelikt. Menneskeheten er en katastrofe for biologisk mangfold, en kataklysmisk, uendelig destruktiv kraft som resulterer i utryddelsen av millioner av arter. Samtidig er det politisk korrekt ikke bare å pumpe ut stadig flere barn, men dertil å ”løfte de fattige ut av fattigdommen” og inn i en amerikansk-inspirert forbrukerlivsstil hvor bruk-og-kast-mentaliteten er den enerådende modus operandi. Det sier seg selv at dette ikke er bærekraftig i lengden. Det sier seg selv at noe må gjøres, at tiltak snarlig må iverksettes for å stoppe den ødeleggende utviklingen. En global ettbarnspolitikk er nødvendig. Dertil kan det bli påkrevd å tvangssterilisere hele befolkningsgrupper. Noen må våge å løfte, bære og kaste denne brannfakkelen. Noen må ”tørre å ta debatten”. Og vi må snart se handling, ikke bare tomme ord. Ellers kommer dine barnebarn til å leve i en grå, forurenset verden preget av sult, tørst, sykdom, terror og krig om stadig knappere ressurser – et dystopisk helvete du ikke unner dine verste fiender.
Jeg har også tenkt på dette før, men hvordan skulle dette fungert i praksis?
Slik jeg har sett det(skal ikke påstå at det er slik) så jobber vi mer for å takle denne utviklingen, som nok vil være umulig, enn å stoppe den. Det samme ser vi andre steder i samfunnet også. Jeg tror ikke noen vil kaste den steinen på lenge.
vertfall ingen "oppe i systemet". Vil tro en slik forandring først vil skjer når innbyggerne får øynene opp for denne utviklingen. Som vil starte en bølge av protester og så videre, men hva vet jeg, håper å få mer innsikt i dette når jeg får hoppet inn på universitetet.

*edit, "Å takle" utviklingen er jo det vi skal jobbe for. Men mente det mer som at vi legger til rette for utviklingen. Hvis det gir mening.
Sist endret av Lonelycrab; 5. november 2012 kl. 00:24.
Du er flink til å skrive, men du drar jo ting så langt ut av proposjoner at det ikke er måte på.

Det sier seg selv at vi ikke kan kolonisere andre planeter da vi sliter nok med å sende et par folk opp til månen uten å bruke opp et par titalls milliarder dollar i prosessen. For ikke å snakke om hvor mange tiår/århundrer vi trenger for å finne opp all den teknologien som behøver for å gjennomføre en kolonisering av andre planeter.

Videre har levestandaren på verdensbasis steget noe enormt de siste 50 årene. Det er lite som tilsier at denne utviklingen kommer til å stoppe.
Matproduksjonen forbredres også årlig, vi klarer å brødfø flere og flere vært år som går forbi.

Verden er på vei fremover og med mindre vi kuker det helt til med en atomkrig eller lignende, så har jeg ingen tro på at hele verden går til helvette slik du beskriver helt av seg selv om utviklingen fortsetter som den har gjort de siste 50 årene.
Sist endret av Bombasa; 5. november 2012 kl. 00:58.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Samtidig vet vi at jordens reserver av fosfor (nødvendig komponent i kunstgjødsel) er utarmede.
Vis hele sitatet...
Fosfor kan resirkuleres fra fosfater, det er bare et spørsmål om energi.

Likeså er platina (nødvendig i bil-katalysatorer)
Vis hele sitatet...
Hvorfor er bil-katalysatorer så kritisk? De fører faktisk til høyere utslipp av CO2, som jo er det så mange griner over nå om dagen. Platina forøvrig kan også resirkuleres.

olje
Vis hele sitatet...
Økte oljepriser vil føre til økte incentiver til å finne alternative energikilder (jeg synes det er tåpelig å brenne olje i utgangspunktet, når vi er såpass avhengige av petroleumsprodukter). Vi har nok gass til å tilfredsstille verdens polymerbehov i lang, LANG tid fremover.

rent drikkevann
Vis hele sitatet...
Vann kan renses. Det er kun et spørsmål om kostnad og energi.

Vi lever i starten av en masseutryddelse i størrelsesorden med hendelsen som for 65 millioner år siden ble dinosaurenes endelikt. Menneskeheten er en katastrofe for biologisk mangfold, en kataklysmisk, uendelig destruktiv kraft som resulterer i utryddelsen av millioner av arter.
Vis hele sitatet...
Livet vil tilpasse seg. Alle masseutryddelseshendelser har ført til en eksplosjon motstandsdyktighet og mangfold i etterkant, det finnes ingen grunn til å anta at et slikt hypotetisk scenario som du fremstiller vil være annerledes.

Befolkningsveksten vil stabiliseres etterhvert, på et bærekraftig nivå. Vi som bor i den vestlige verden er såpass heldige at vi vil klare oss godt, fordi vi har et enormt sosialt, økonomisk, politisk og teknologisk forsprang.
Problemet er at det svært ofte er personer med samme type "innsikt"
og idéer som de TS presenterer ("endelig løsning"), som er katalysatorer
for de problemene man påstår "vi" (hvem er det?) må bli kvitt for å
oppnå... ja, hva? En problemfri verden?

Ord som "befolkningsgrupper" får meg til å tenke at "tiltak" og
"handlinger" beregnet på å begrense/utrydde nevnte problemer,
ikke gjelder TS' "likesinnede" (les: problemløserne, i motsetning
til problemene, kanskje også kjent som "et par milliarder fattige
asiater og afrikanere").

Tvangssterilisering? Det ville være rimelig å anta at man er sitt
ansvar såpass bevisst at man selvsagt har gått til det skritt å
begynne med seg selv, som et eksempel til etterfølgelse?

Jeg tviler på at TS besitter relevant kunnskap om det han/hun
snakker om, tross den pompøse taleformen og "faktapynting" med
fosfor og dinosaurer.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
og idéer som de TS presenterer ("endelig løsning"), som er katalysatorer
for de problemene man påstår "vi" (hvem er det?) må bli kvitt for å
oppnå... ja, hva? En problemfri verden?
Vis hele sitatet...
I see what you did there!
Sitat av Orph Vis innlegg
I see what you did there!
Vis hele sitatet...
Var det urettferdig? Det henger jo begrepsmessig på samme
knagg som flere av de pompøse uttrykkene i TS' enetale til
"verdens befolkning". Jeg mer eller mindre forlanger en
gjennomført oppfølging av innledningen, som så langt er
overfladisk, syltynn og preget av uvitenhet.
Sist endret av PVestlandia; 5. november 2012 kl. 11:44. Grunn: n <-> t
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Var det urettferdig? Det henger jo begrepsmessig på samme
knagg som flere av de pompøse uttrykkene i TS' enetale til
"verdens befolkning". Jeg mer eller mindre forlanger en
gjennomført oppfølging av innledningen, som så langt er
overfladisk, syltynn og preget av uvitenhet.
Vis hele sitatet...
Tja, kanskje litt drøyt å sammenlikne det med nazistenes herjinger, men det var ikke helt malplassert.
Sitat av Orph Vis innlegg
Tja, kanskje litt drøyt å sammenlikne det med nazistenes herjinger, men det var ikke helt malplassert.
Vis hele sitatet...
Nå valgte jeg bevisst ikke å trekke inn navngitte demagoger
ettersom debatten da fort ville dreie seg om f.eks. nazisme
og kommunisme, og beskyldninger av typen "NN = H***er" osv.

Likevel mener jeg åpningsinnlegget langt på vei begrenser
muligheten for seriøs debatt om et alvorlig tema, i og med
at det presenteres i form av en enetale der TS allerede mener
å ha en løsning på problemet. Det redegjøres ikke for hvordan
eller hvorfor han har kommet frem til dette, som i overført
betydning kan sammenlignes med et hus uten grunnmur.

Én person kan ikke påpeke feil hos millioner av andre ("dere p*ler
for mye") uten først å erkjenne sine egne og komme til bukt med dem.

Jeg avventer en fyldig fortsettelse på innledningen.

Foreløpig står det kun som et forsøk på å provosere, noe
som etter min mening blir for enkelt.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Foreløpig står det kun som et forsøk på å provosere, noe
som etter min mening blir for enkelt.
Vis hele sitatet...

Det stemmer. Det var først og fremst et forsøk på å provosere frem en debatt. Jeg er helt enig med Orph, som etter alt å dømme har mye bedre greie på dette enn meg.
Orph:

Selvsagt kan alle problemene potensielt løses (som du sier er det "bare" et spørsmål om energi og ressurser) - poenget er at de ikke løses.

Vannproblematikken TS tar opp er svært relevant, og vil gjøre seg markant mer relevant i årene fremover; ikke bare for rent drikkevann, men som hovedressurs til noen av verdens største kornkammere. Ja, jeg vet at det har blitt igangsatt tiltak for å reversere prosessen, men de er dessverre også bare midlertidige (og vil også bli overutnyttet), og vil først se resultatene av dem om mange tiår (noe som kan være svært uheldig).

Man skal heller ikke skimse av ulike lokale økosystemers pågående kollaps rundt omkring på kloden. Legger man de sammen, begynner man å skimte en biologisk regresjon på global skala.

Den handlingslammede (og tilsynelatende uinteresserte) økonomiske eliten har nok å gjøre med diverse økonomiske, samt sosiale, kriser, og svaret (energi og handlingskraft) virker fjernt, kanskje fjernere enn noensinne.

Jeg er ikke for tiltakene til TS, men noe må gjøres.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 5. november 2012 kl. 17:08.
Her er det jeg egentlig mener (og ja, jeg er selvsagt ukvalifisert):


Vårt nåværende økonomiske system diskonterer menneskets ekspansjon til andre himmellegemer. Jorden har begrensede ressurser, men den er bare én blant trilliarder på trilliarder av verdener vi kan — og kommer til å — drive rovdrift på. Det forekommer meg stadig klarere at vi både befinner oss midt oppi en masseutryddelse større enn den som inntraff for 65 millioner år siden — og en akselererende teknologisk utvikling som resulterer i en teknologisk Singularitet rundt midten av århundret. Da vil menneskeslekten raskt fases ut og erstattes av maskiner og/eller genetisk modifiserte kyborger som tar fatt på ekspansjonen utover i kosmos. Rent etisk er 'ødeleggelsen' av jorden selvsagt problematisk, men det er like fullt en uavvendelig utvikling. Alt som skjer er forutbestemt. Alle grafer har alltid pekt i denne retningen.

Her er forøvrig noe interessant lesestoff.
Hva er det som peker i rettning av teknologisk singularitet ? Dette er for meg bare science fiction. Har ikke selv sett noe som peker i den retningen enda. kan du utdype ?
Er jorden overbefolket?
Er vell resurser til alle, problemer er vell heller fordelingen av resursene som vi har er som så.
"there is enough for everyones need, but not for everyones greed"
Sist endret av sneipen; 5. november 2012 kl. 19:02.
Sitat av EoT Vis innlegg
Orph:

Selvsagt kan alle problemene potensielt løses (som du sier er det "bare" et spørsmål om energi og ressurser) - poenget er at de ikke løses.
Vis hele sitatet...
De løses ikke fordi det ikke er økonomisk lønnsomt å løse dem. Det er liten politisk eller sosial vilje til å gjennomføre prosjektene. De "lette" ressursene er nå så godt som brukt opp, det vil si at utvinningskostnader øker, og dermed øker markedsprisene også. Når prisnivået går høyt nok, vil alternative energikilder bli lønnsomme, og da vil de bli tatt i bruk. Som en av foreleserne mine sa for en tid tilbake, ved en oljepris på $250/fatet vil det bli lønnsomt å lage olje av gress. Om det finnes økonomiske incentiver, - ja, da vil noen utføre de nødvendige prosjektene.

Vannproblematikken TS tar opp er svært relevant, og vil gjøre seg markant mer relevant i årene fremover; ikke bare for rent drikkevann, men som hovedressurs til noen av verdens største kornkammere. Ja, jeg vet at det har blitt igangsatt tiltak for å reversere prosessen, men de er dessverre også bare midlertidige (og vil også bli overutnyttet), og vil først se resultatene av dem om mange tiår (noe som kan være svært uheldig).
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er tilgang til rent vann et potensielt stort problem, det var ikke meningen å avfeie problemene som ble nevnt som ubetydelige, men det er ikke snakk om dommedag heller. Vi har løsningen på problemene, problemet er lønnsomheten i det.

Man skal heller ikke kimse av ulike lokale økosystemers pågående kollaps rundt omkring på kloden. Legger man de sammen, begynner man å skimte en biologisk regresjon på global skala.
Vis hele sitatet...
At mennesker driver rovdrift på naturen er jeg langt fra uenig i, og jeg sa heller ikke noe i mot det. Det jeg sa, er at naturen har en tendens til å fylle igjen nisjer som åpnes opp. Flere arter har blitt utryddet opp gjennom verdens historie enn hva som lever i dag. Ikke at det skal betraktes som et frikort til å utrydde arter en masse, men i stor skala er det vi driver med ubetydelig. Livet vil reise seg igjen. Om mennesket forårsaker masseutryddelse skyter vi bare oss selv i foten, og det vil vi lide for i form av hungersnød og hungersdød. Igjen, - befokningsveksten tilpasser seg miljøet vi lever i.

Den handlingslammede (og tilsynelatende uinteresserte) økonomiske eliten har nok å gjøre med diverse økonomiske, samt sosiale, kriser, og svaret (energi og handlingskraft) virker fjernt, kanskje fjernere enn noensinne.

Jeg er ikke for tiltakene til TS, men noe må gjøres.
Vis hele sitatet...
Jeg ser på det som helt selvfølgelig at den økonomiske elite er uinteressert i slike prosjekter, så lenge det ikke er profitabelt. Prosjekter av den størrelsesorden vi prater om her er vanvittig kostbare, med (foreløpig) lite potensiale for profitt. Forskning pågår, imidlertid, og som jeg nevnte, på sikt vil alternative energikilder (energi er tross alt nøkkelen til det meste, - med ubegrenset energi kan vi gjøre hva som helst) erstatte nådagens energikilder.

Som jeg har nevnt, synes jeg det er bortkastet å forbrenne petroleumsprodukter (vi har tross alt en begrenset mengde hydrokarboner her i verden) for å produsere energi, men det gjøres fordi det er lønnsomt. I det det slutter å være lønnsomt, så vil atomkraft og grønn energi ta over (personlig har jeg klokketro på utvinning av energi vha. MSR-reaktorer, problemene man møter der er det forskere innenfor materialteknologi som må løse. Når de er løst vil verden ha tilgang til enorme mengder trygg og billig atomkraft).

Sitat av Skille(D) Vis innlegg
Hva er det som peker i rettning av teknologisk singularitet ? Dette er for meg bare science fiction. Har ikke selv sett noe som peker i den retningen enda. kan du utdype ?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Transcendent_Man

Denne filmen utdyper dette temaet ganske greit. Den hypotesen er ikke nødvendigvis noe jeg støtter meg til, forresten.
Jeg har bare skummet gjennom innleggene her i farta, men ser at noen nevner sterilisering.

I did my part (frivillig også.)
Jeg har ett barn, og ser ikke problemet med å ha kun ett barn. Om tanken med en fremtidig kone skulle ligge der, får vi heller gå for adopsjon.
Det er ingen menneskerett og måtte ha eget kjøtt og blod. Hvorfor ikke heller hjelpe andre barn som ikke har foreldre en gang?
jeg har møtt en del folk som er skeptiske til slikt, de skal jo ha eget-produsert produkt. Mennesker er ego.

Steriliser og knull så mye du vil! Slipper og hoppe av i svingen også. (Til RFSU-medlemmer: NEI, alle bruker ikke kondom! )
Vell en wikkipedia artikkel om en dokumentarfilm fikk ikke mine øyne opp for att vi står ovenfor teknologisk singularitet i den nermeste fremtid.
Sitat av Skille(D) Vis innlegg
Vell en wikkipedia artikkel om en dokumentarfilm fikk ikke mine øyne opp for att vi står ovenfor teknologisk singularitet i den nermeste fremtid.
Vis hele sitatet...
Nå var det filmen jeg siktet til, ikke artikkelen om filmen. Om du er interessert i å sette deg inn i hva det dreier seg om, bør du nesten se filmen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Orph Vis innlegg
De løses ikke fordi det ikke er økonomisk lønnsomt å løse dem. Det er liten politisk eller sosial vilje til å gjennomføre prosjektene. De "lette" ressursene er nå så godt som brukt opp, det vil si at utvinningskostnader øker, og dermed øker markedsprisene også. Når prisnivået går høyt nok, vil alternative energikilder bli lønnsomme, og da vil de bli tatt i bruk. Som en av foreleserne mine sa for en tid tilbake, ved en oljepris på $250/fatet vil det bli lønnsomt å lage olje av gress. Om det finnes økonomiske incentiver, - ja, da vil noen utføre de nødvendige prosjektene.
Vis hele sitatet...

Jeg er totalt enig med deg hva gjelder kapitalistisk ideologi, og jeg tror heller ikke det nødvendigvis er en ond vilje bak dagens politikk: den styres som du sier av hva som er profitabelt, og det er akkurat her problemet ligger.

Det eksisterer ingen moralsk sikkerhet bak kapitalstyrt politikk, noe som har blitt eksemplifisert gang på gang opp igjennom historien. Slavedrift kan være profitabelt, utnytting og undertrykking av befolkning kan være det, krig er det ofte og rovdrift av jordas ressurser er det også.

Hvis samfunnet slik vi kjenner det overlever frem til disse ressursene går tomme (noe det selvsagt ikke, menneskets historie er eskalerende mindre statisk), har vi allikevel ingen garanti for at det ikke er for seint. Joda, Jorda vil selvsagt klare seg, det er heller ikke den jeg er bekymret for. Enorme humanitære lidelser er potensielle og plausible, hvis ikke rovdriften tar slutt. Dessverre er det ikke nødvendigvis de utsatte massene som innehar den økonomiske makten til å faktisk kunne stimulere markedet andre retninger. Det er det det uansvarlige, uorganiserte og uvitende borgerskapet som har. Hva som er en presserende situasjon er subjektivt.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Som flere over har påpekt er de fleste problemstillinger relatert til ting mennesker trenger for å overleve kun et spørsmål om energi. Energi får vi heldigvis i bøtter og spann fra solen, og vi blir bare bedre og bedre til å høste og utnytte den. Et spørsmål om menneskehetens utryddelse vil, med mindre det plutselig skjer noe katastrofalt, sannsynligvis ikke være tema før solen slokner om gode fem milliarder år. Jeg ville derfor ikke vært altfor bekymret.
Sist endret av AXiMe; 21. november 2012 kl. 22:38.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Som flere over har påpekt er de fleste problemstillinger relatert til ting mennesker trenger for å overleve kun et spørsmål om energi. Energi får vi heldigvis i bøtter og spann fra solen, og vi blir bare bedre og bedre til å høste og utnytte den. Et spørsmål om menneskehetens utryddelse vil, med mindre det plutselig skjer noe katastrofalt, sannsynligvis ikke være tema før solen slokner om gode fem milliarder år. Jeg ville derfor ikke vært altfor bekymret.
Vis hele sitatet...
Hvis kommentaren din var rettet mot meg, så snakker jeg ikke om menneskehetens utslettelse. Jævlige ting har det skjedd i bøttevis uten at menneskeheten som sådan har stått i fare for å bli utslettet.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Som flere over har påpekt er de fleste problemstillinger relatert til ting mennesker trenger for å overleve kun et spørsmål om energi. Energi får vi heldigvis i bøtter og spann fra solen, og vi blir bare bedre og bedre til å høste og utnytte den. Et spørsmål om menneskehetens utryddelse vil, med mindre det plutselig skjer noe katastrofalt, sannsynligvis ikke være tema før solen slokner om gode fem milliarder år. Jeg ville derfor ikke vært altfor bekymret.
Vis hele sitatet...
Men energi et også et veldig komplekst spørsmål. Noe som skiller energi fra andre industrier er den enorme skalaen på ting. Menneskeheten har over 250 år bygd opp en infrastruktur basert på relativt billig fossilt brensel. Å skifte vil ta lang tid, og planlegging, noe som virker vanskelig å få til i dagens politiske klima. Problemet er bare om vi har nok tid, og kunnskap. Og det virker ikke som politikere tar energikrisen så alt for seriøst.