Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2081
Hei! Jeg har nå opplevd enkelte problemer med å kjøre spotify i ubuntu. Da mellom programmvaren Wine.

Problemet mitt er følgende: Under musikkavspilling hakker det, nesten som det vil være med en cdplate med hakk. Dette er noe finurlig. Det er en laption fra 2009 med 2gb ram og helt oppegående det resterende. Det er over 200gb ledig plass på disken så kan vel ikke akkurat være her problemet ligger. Noen som har opplevd lignende?

Det skal sant sies at jeg tidligere har brukt Arch, dette har jeg vært meget fornøyd med. Men grunnet at min samboer ikke har samme datokunnskap eller interesse ønsker hun heller ubuntu.
Spotify har egne pakker for Debian/Ubuntu, hva med å bruke de istedet for å forholde seg til Wine? http://www.spotify.com/no/download/previews/
Å kjøre Spotify, eller egentlig noe som helst, via Wine er umulig uten visse problemer. Dessuten gidder ingen utviklere bruke tid på Linux lengre, derfor skal/burde man ha enten Windows eller Mac OS X. Jeg er selv stor fan av Linux, men det er umulig å bruke dagligdags.
Sist endret av captainhooz11; 2. oktober 2012 kl. 23:18.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=200575 <--der ståre en steg for steg forklaring på hvordan du installerer spotify i Ubuntu.
Spotify i Ubuntu:

Er veldig enkelt uten wine;

Start opp TErminal og lim inn følgende(ctrl+shift+v);

Kode

sudo gedit /etc/apt/sources.list
Legg til følgende linje i den tekstfilen som åpner seg, og etter at du har limt inn dette trykker du ctrl+s også ctrl+w

Kode

deb http://repository.spotify.com stable non-free
Så limer du inn følgende;

Kode

sudo apt-get update
Og til slutt limer du inn denne linja;



Kode

sudo apt-get install spotify-client

Ikke irriter deg over at det er kommandoer. Bare gjør det jeg har skrevet her så har du spotify installert. Du trenger ikke kunne disse kommandoene, bare kopier det som er i kodefeltet og lim inn i Terminal vinduet ved å bruke ctrl+shift+v også trykker du enter.

Start med første kommando og utfør alle 3 så er spotify på plass.
Hehe som skrevet over har jeg tidligere brukt arch, min erfaring med dette systemet var at man brukte en del koder? Så det ligger ikke min latskap at jeg ikke har installert en egen spotifyklient, jeg har ikke vist om alternative. Men takk for svar. Veldig hyggelig med raske tilbakemeldinger.

Til Ompapa. Dette fungerte jo smertefritt også. Takk skal du ha. Så lett er det å ordne et problem.
Sitat av captainhooz11 Vis innlegg
Å kjøre Spotify, eller egentlig noe som helst, via Wine er umulig uten visse problemer. Dessuten gidder ingen utviklere bruke tid på Linux lengre, derfor skal/burde man ha enten Windows eller Mac OS X. Jeg er selv stor fan av Linux, men det er umulig å bruke dagligdags.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke bruke wine for å kjøre spotify på Linux.
Det er tvert imot svært enkelt og veldig raskt å installere Spotify på Ubuntu eller andre Debian baserte distroer og det uten wine.
Raskt og stabilt.
Sist endret av ompapa; 3. oktober 2012 kl. 07:47.
Sitat av captainhooz11 Vis innlegg
Å kjøre Spotify, eller egentlig noe som helst, via Wine er umulig uten visse problemer. Dessuten gidder ingen utviklere bruke tid på Linux lengre, derfor skal/burde man ha enten Windows eller Mac OS X. Jeg er selv stor fan av Linux, men det er umulig å bruke dagligdags.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker utelukkende Linux på jobb og privat og kjenner dessverre ikke til de problemene du beskriver. Kan du utdype?
Du kan bare bruke android versjonen av spotify på ubuntu. Android er jo linux basert. Jeg har gjort det og funket bra Eneste "buggen" jeg fant var at jeg ikke fikk reklame oO men det gjør vel ingenting...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av oytal Vis innlegg
Du kan bare bruke android versjonen av spotify på ubuntu. Android er jo linux basert. Jeg har gjort det og funket bra Eneste "buggen" jeg fant var at jeg ikke fikk reklame oO men det gjør vel ingenting...
Vis hele sitatet...
Har du ARM-cpu i PCen din? Har du miljøet som er nødvendig for å køyre androidpakker (dalvik)? Det er rett nok java, men ikkje heilt likt vanleg JRE...
Sitat av captainhooz11 Vis innlegg
Å kjøre Spotify, eller egentlig noe som helst, via Wine er umulig uten visse problemer. Dessuten gidder ingen utviklere bruke tid på Linux lengre, derfor skal/burde man ha enten Windows eller Mac OS X. Jeg er selv stor fan av Linux, men det er umulig å bruke dagligdags.
Vis hele sitatet...
Istedenfor wien kan du kjøre vmbox. Virtuell maskin, dette fungerer mye bedre enn standard wine. Dessuten har spotify egen versjon til linux som fungerer helt fint! Og dessuten bruker utviklere mer og mer tid på linux da ubuntu f.eks begynner å bli veldig utbredt i asia

Sitat av captainhooz11 Vis innlegg
Å kjøre Spotify, eller egentlig noe som helst, via Wine er umulig uten visse problemer. Dessuten gidder ingen utviklere bruke tid på Linux lengre, derfor skal/burde man ha enten Windows eller Mac OS X. Jeg er selv stor fan av Linux, men det er umulig å bruke dagligdags.
Vis hele sitatet...
Sitat av captainhooz11 Vis innlegg
Å kjøre Spotify, eller egentlig noe som helst, via Wine er umulig uten visse problemer. Dessuten gidder ingen utviklere bruke tid på Linux lengre, derfor skal/burde man ha enten Windows eller Mac OS X. Jeg er selv stor fan av Linux, men det er umulig å bruke dagligdags.
Vis hele sitatet...
Istedenfor wien kan du kjøre vmbox. Virtuell maskin, dette fungerer mye bedre enn standard wine. Dessuten har spotify egen versjon til linux som fungerer helt fint! Og dessuten bruker utviklere mer og mer tid på linux da ubuntu f.eks begynner å bli veldig utbredt i asia bla. Og snart kommer docking versjonen til til telefoner så du kan koble tlf opp mot en skjerm og få en fullt fungerende desktop pc, da de utnytter det fulle potensialet i en dual eller quad core prosessor som sitter i nye telefoner.. (CANT Wait!) les mer på ubuntu.com anbefales og følge med oå samt melde interesse for på siden dems!

Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du ARM-cpu i PCen din? Har du miljøet som er nødvendig for å køyre androidpakker (dalvik)? Det er rett nok java, men ikkje heilt likt vanleg JRE...
Vis hele sitatet...
Det blir jo en veldig tungvindt løsning da? Isåfall bruke virtual bør da? Ellers må du jo styre veldig for å få det igang? Ville gått for linux versjonen av spotify som nevnt tidligere

Virtual box skulle det stå.. sitter på tlf.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av oytal Vis innlegg
Du kan bare bruke android versjonen av spotify på ubuntu. Android er jo linux basert. Jeg har gjort det og funket bra Eneste "buggen" jeg fant var at jeg ikke fikk reklame oO men det gjør vel ingenting...
Vis hele sitatet...
Med mindre du disher opp en forklaring på hvordan du skal gjøre det, uten å kjøre det i emulatoren så vil jeg tro du farer med løgner. Android-klienten lar deg heller ikke autentisere med mindre du har Spotify Premium, såeh.

Android er basert på Linux, det stemmer. Men der stopper mer eller mindre alle likhetene. Applikasjonene er skrevet i Java og kjører i en virtuell maskin som heter Dalvik. Det er heller ingen konsept for Window Manager i Android, såvidt jeg vet.

Spotify for Linux har mer eller mindre identisk funksjonalitet som den til OSX og Windows, eneste haken er vel at den kun har støtte for Spotify Unlimited og Spotify Premium.
Her følger direkte repository, "idiotløsningen":
http://repository.spotify.com/pool/non-free/s/spotify/
Sitat av Deezire Vis innlegg
Spotify for Linux har mer eller mindre identisk funksjonalitet som den til OSX og Windows, eneste haken er vel at den kun har støtte for Spotify Unlimited og Spotify Premium.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? Jeg kjører da helt vanlig spotify i linux, ikke unlimited eller premium.
Da har de endret på opplegget, for ikke lenge siden var det kun de med abonnement som fikk spille av.