Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3394
Forsvaret driver og rekrutterer på TG, og snakker om "cyberkrig".

Dette synes jeg er kritikkverdig av flere grunner:
- TG har tradisjonelt vært et undergrunnsarrangement og det er upassende at de tar forsvaret inn i varmen, der aktivister fra Anonymous o.l. bør få være i fred
- "Cyberkrig" synes jeg er noe tull. Kan de ikke bare kalle det IKT-sikkerhet?
- Fokuset på "cyberkrig" skremmer meg fordi jeg mener det kan føre til større legitimitet for å arrestere hacktivister som er opptatt av borgerrettigheter og ikke å ødelegge.
- Forsvaret er kanskje egentlig mest interessert i mer penger. Tenk over det. Cyberkrig er tilstrekkelig teknologisk til at fossilene i departementet ikke trenger å forstå hvorfor de skal ha penger. Og det er tilstrekkelig "kult" til at de kan få mediahype. Synes det virker veldig overdrevet.
- DDoS kan sammenliknes med blokade, noe arbeiderbevegelsen har drevet med i flere hundre år. Allikevel blir det av media blåst opp og kalt hacking. Aktivister fra Anonymous er ikke så ille som man skal ha det til.
- Nå har de funnet en unnskyldning for å snakke om krig. Men det heter forsvaret. Ikke "angrepet". Det er det en grunn til.
- Er det ikke ganske dumt å bruke milliarder på å etterutdanne soldater til IT-folk? Det er jo i utgangspunktet inkompatibelt. De bør vel heller rekruttere IT-eksperter fra IT-miljøer, og da fortrinnsvis ikke gjennom direkte og uetisk kontakt med TG?

Mitt inntrykk er at TG lar seg bruke av Forsvaret. Og det synes jeg er feil.

Hadde CCC tatt det tyske forsvaret inn i varmen? Neppe.
Sist endret av saltpeter; 30. september 2012 kl. 21:45.
TG har da historisk sett vitterlig ikke noe med Anonymous å gjøre. Mer kreative sjeler som møtes for å dele egenlaget musikk, demoer, spill, filmer og så videre. At forsvaret gjerne ønsker å rekrutere disse kreative sjelene er ikke annet enn logisk egentlig - og jeg synes det er flott at de gjør det. De er ikke der for å ferke noen i å piratkopiere spill eller lignende, det er heller ikke deres jobb.

Cyberkrig er og mye mer enn IKT-sikkerhet og DDoS i dagens samfunn. Dette kan være alt fra å prøve å hente ut sesntitive data fra en eventuell fiende - til å forsvare seg mot folk som gjør det samme.
Det er historisk sett et undergrunnsarrangement, som startet som et copyparty. Altså et arrangement som først og fremst var ment som et undergrunnsmøtested for å cracke og kopiere spill og utveksle erfaringer om phreaking. Det har utviklet seg til å bli riktig så legitimt, men det har røtter i den dype undergrunnen. Og jeg antar at det fortsatt er en del undergrunn der.

Jeg synes begrepet er spekulativt og illiberalt. Det kan føre til at folk får inntrykk av at ting de ikke har noe greie på, som hacktivisme, er en trussel som skal kriminaliseres i stedet for å få allmen sympati. Viktig å skille mellom trusler fra andre stater og hacktivisme. Hvis man ikke er nøye på dette kan det bli til at militæret angriper varslere og aktivister. En ser jo tendenser til slik i USA.
Sist endret av saltpeter; 30. september 2012 kl. 21:55.
Sitat av saltpeter Vis innlegg
Det er historisk sett et undergrunnsarrangement, som startet som et copyparty. Altså et arrangement som først og fremst var ment som et undergrunnsmøtested for å cracke og kopiere spill og utveksle erfaringer om phreaking. Det har utviklet seg til å bli riktig så legitimt, men det har røtter i den dype undergrunnen. Og jeg antar at det fortsatt er en del undergrunn der.
Vis hele sitatet...
Er da i hovedsak Demo-scenen som var det som startet TG. Ja det er undergrumm. men det å cracke og kopiere spill var bare en liten del av det hele. Det kreative har vel alltid vært hovedfokuset.

På den tiden hadde man ikke internett, og folk møttes på eventen for å dele fysiske disker med det de hadde laget. På denne måten kunne lett dele det de hadde gjort med andre. F.eks. om de hadde laget en veldig kul demo, eller laget et spill. Eventuelt kanskje de hadde laget en crack som inneholdt en kul demo ved oppstarten av spillet.

Uansett er dette litt ved siden av temaet.

Sitat av saltpeter Vis innlegg
Jeg synes begrepet er spekulativt og illiberalt. Det kan føre til at folk får inntrykk av at ting de ikke har noe greie på, som hacktivisme, er en trussel som skal kriminaliseres i stedet for å få allmen sympati. Viktig å skille mellom trusler fra andre stater og hacktivisme. Hvis man ikke er nøye på dette kan det bli til at militæret angriper varslere og aktivister.
Vis hele sitatet...
Militæret må da være klar for å møte potensielle trusler på alle fronter - og i dagens samfunn er internett noe som er en av våre viktigste infrastrukturer. Selvfølgelig ønsker forsvaret å kunne forsvare seg mot angrep på denne fronten. Hadde vært veldig skummelt om de f.eks. ikke kunne forsvare oss mot eventuelle cyber-angrep fra f.eks. kina, nord korea eller irak.

Militæret må også tenke nytt. I en eventuell strid kan man kanskje angripe via cybernettverket for å hente ut f.eks. lokasjonene til ulike militære fartøyer samt prøve å ramme infrastrukturen.

Militærets jobb er uansett ikke å gå etter enkeltpersoner, men de større trusslene fra f.eks. andre statsmakter. Enkeltpersoner er det opp til politiet, og eventuelle andre avdelinger som i hovedsak er underlagt politiet.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Når forsvaret snakker om "cyberkrig" så tenker de ikke på femtenåringer som DDoSer Amazon, det er vel litt mer alvorligere saker de mener.
Sitat av etse Vis innlegg
Er da i hovedsak Demo-scenen som var det som startet TG. Ja det er undergrumm. men det å cracke og kopiere spill var bare en liten del av det hele. Det kreative har vel alltid vært hovedfokuset.
Vis hele sitatet...
Jeg var på de to første TG på begynnelsen av 90-tallet, og du tar feil. På den tiden var det ikke noe skille mellom det kreative og cracking eller kopiering, og det kreative har sprunget ut fra crackingen og kopieringen, ikke omvendt. Det var også et stort miljø for phreaking og hacking. Det aller fremste formålet med sånne sammenkomster var lenge å fasilitere kopiering av disketter med de nyeste spillene.
Sist endret av saltpeter; 30. september 2012 kl. 22:17.
Hørte rykter om at forsvaret skulle komme på ByLAN i bergen nå til helgen og. Men som sagt, tror det bare er rykter.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Når forsvaret snakker om "cyberkrig" så tenker de ikke på femtenåringer som DDoSer Amazon, det er vel litt mer alvorligere saker de mener.
Vis hele sitatet...
Jeg håper det. Men det er krefter i amerikansk etterretning som ønsker å definere Anonymous som terrorister. WikiLeaks og Bradley Manning er også gjenstand for forfølgelse av etterretning. Det er ikke så enkelt som du hevder. Nå er Norge heldigvis litt mer demokratisk på dette området, men hva som skjer i fremtiden gjenstår å se.

Sitat av oytal Vis innlegg
Hørte rykter om at forsvaret skulle komme på ByLAN i bergen nå til helgen og. Men som sagt, tror det bare er rykter.
Vis hele sitatet...
Synes de burde nekte dem adgang og be dem rekruttere andre plasser.

Sitat av etse Vis innlegg
Militæret må da være klar for å møte potensielle trusler på alle fronter - og i dagens samfunn er internett noe som er en av våre viktigste infrastrukturer. Selvfølgelig ønsker forsvaret å kunne forsvare seg mot angrep på denne fronten. Hadde vært veldig skummelt om de f.eks. ikke kunne forsvare oss mot eventuelle cyber-angrep fra f.eks. kina, nord korea eller irak.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Det er begrepsbruken jeg reagerer på, som jeg synes er overdrevet og det gjør den skummel. Når man hausser opp noe med bruk av store ord er det ofte det sivile samfunnet til slutt får lide for det. Det kan gå ut over demokratiet. Det kan også føre til at de får oppblåste bevillinger til noe som ikke er gjennomtenkt godt nok.

Og jeg reagerer på at de rekrutterer på TG, særlig i lys av behandlingen hacktivister får av det amerikanske forsvaret. De burde slik jeg ser det vært nektet adgang, eller forstått selv at dette er en arena de skulle holde seg utenfor i forhold til prinsipper om å skille mellom det sivile/politiske samfunn og militærets plass i det norske samfunnet.

Nesten alle som deltok på det som da het copyparties var medlem i en crackergruppe og hadde et kallenavn. Det var i begynnelsen snakk om undergrunnsarrangement der men måtte ha invitasjon, som hadde en lav profil. Det var bare fordi IT-partyet arrangert av Cryptoburners i Drammen året før hadde blitt raidet av politiet, som tok beslag i alle originale og kopierte disketter (og kastet det uten hjemmel i lov) at de skiftet navn på TG til "computer conference" på det første eller andre arrangementet. Før det var det et copyparty. Jeg tror også at man stemte på beste crack, ikke bare beste intro etc.

* den siste paragrafen der skulle egentlig vært lagt til innlegget over.
Sist endret av saltpeter; 30. september 2012 kl. 22:15.
Så har da TG vandret fra å være en skjult sak til en svært offentlig happening. Sånt skjer. Jeg kan ikke se noen problemer med at militæret kommer til TG og kanskje får noen til å fange interesse for data-krigføring/forsvar. For alt vi vet kunne de heller blitt fanget opp av scriptkiddie-klubben og gjort pøbelstreker.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Så har da TG vandret fra å være en skjult sak til en svært offentlig happening. Sånt skjer. Jeg kan ikke se noen problemer med at militæret kommer til TG og kanskje får noen til å fange interesse for data-krigføring/forsvar. For alt vi vet kunne de heller blitt fanget opp av scriptkiddie-klubben og gjort pøbelstreker.
Vis hele sitatet...
TG er blitt en offentlig happening, men det er synd om de glemmer røttene sine. Og disse røttene bør ikke reduseres til noen "scriptkiddie-klubb". Organisasjoner som Electronic Frontier Foundation, Elektronisk Forpost Norge, Piratpartiet og FriBit har alle veldig gode politiske formål. Jeg synes de burde holde seg inne med disse og profilere på den typen politikk, og si høflig nei til Forsvaret.
Sist endret av saltpeter; 30. september 2012 kl. 22:34.
Sitat av saltpeter Vis innlegg
TG er blitt en offentlig happening, men det er synd om de glemmer røttene sine. Og disse røttene bør ikke reduseres til noen "scriptkiddie-klubb". Organisasjoner som Electronic Frontier Foundation, Elektronisk Forpost Norge, Piratpartiet og FriBit har alle veldig gode politiske formål. Jeg synes de burde holde seg inne med disse og profilere på den typen politikk, og si høflig nei til Forsvaret.
Vis hele sitatet...
Hva er det som er galt med at forsvaret ser etter folk på de arenaene der de kan finne det de har bruk for? Det er ikke slik at de tvangsinnrullerer de som er der, det er informasjon om muligheter innenfor forsvaret.
Det Julian Assange og Rick Falkvinge har gjort er ikke pøbelstreker. Mye kulere om ungdommen blir vervet inn i sånt enn i Forsvaret. Noen som vet omfanget av hacktivistmiljøet på TG i dag? Har ikke vært der på årevis. I Sverige er det stort, så de er vel garantert på DreamHack?

Sitat av meitemark Vis innlegg
Hva er det som er galt med at forsvaret ser etter folk på de arenaene der de kan finne det de har bruk for? Det er ikke slik at de tvangsinnrullerer de som er der, det er informasjon om muligheter innenfor forsvaret.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er galt, som jeg har sagt, i lys av de overgrepene det amerikanske forsvaret begår mot Bradley Manning og Julian Assange, og iom. at det norske forsvaret samarbeider med det amerikanske. Blant annet. Jeg mener det er en greie som burde være uønsket på TG, det burde være mer hackerpolitiske prinsipper som ligger til grunn for hele tankegangen på det arrangementet.

Det burde være ting som:
- Motstand mot overvåkning
- Kamp for fri kulturutveksling og fri kopiering
- Varslernettsteder

... som jeg synes burde aktivisere ungdommer på TG... Ikke Forsvaret, det er så utrolig lite i tråd med alt det som har med dataundergrunn å gjøre.
Sist endret av saltpeter; 30. september 2012 kl. 22:51.