Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 17638
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hei,

Jeg lurte på om noen som har funnet eller vet om ett sted hvor man kan finne obsidian her i norge. Jeg vet at når man slår på de så blir de knust/sprekt i flere biter. Men jeg syntes de er så kule. Har noen noen tips?
Hvis jeg husker riktig så finner man bare obsidian på steder der det har vært vulkansk aktivitet, så det er dessverre små sjanser for å finne det i naturen. Dog hvis du er ute etter å forme gjenstander av obsidian, så er vanlig glass et fint alternativ
Du finner ofte lava ved bedrock, så om du tar med en water bucket så kan du lage selv. Har du prøvd en bedre picaxe? Om de knuser, så tror jeg du trenger diamond for å plukke dem opp. Du kan lese deg opp om tema her.

På en mer seriøs side,
Her er et kart over Norges berggrunn. Tipper du må lete på steder der kartet viser "Vulkanske bergarter (uspesifisert)"

Obsidian can be found in locations which have experienced rhyolitic eruptions. It can be found in Argentina, Armenia, Azerbaijan, Canada, Chile, Greece, El Salvador, Guatemala, Iceland, Italy, Japan, Kenya, Mexico, New Zealand, Peru, Scotland and the United States. Obsidian flows which may be hiked on are found within the calderas of Newberry Volcano and Medicine Lake Volcano in the Cascade Range of western North America, and at Inyo Craters east of the Sierra Nevada in California. Yellowstone National Park has a mountainside containing obsidian located between Mammoth Hot Springs and the Norris Geyser Basin, and deposits can be found in many other western U.S. states including Arizona, Colorado, New Mexico, Texas, Utah, Washington,[13] Oregon[14] and Idaho. Obsidian can also be found in the eastern U.S. state of Virginia.
Vis hele sitatet...
Utsnitt fra wiki, som sier at du trenger vulkanutbrudd der lava kjøles ned raskt med minimal krystalisering.

rhyolite, a viscous magma, with a high silica content.
Vis hele sitatet...
Ser ikke ut som om du finner mye av det i Norge, i hvertfall ikke via søking på nett. Men jeg har ikke peil på sånt, så om en geolog kommer forbi her vet h*n nok svaret. Problemet med Norge er at vi ikke har vulkaner. Men du kan jo alltids kjøpe, om du vil ha noe
Sist endret av L33tenGutt; 15. august 2012 kl. 13:03.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av newguy2468 Vis innlegg
Hvis jeg husker riktig så finner man bare obsidian på steder der det har vært vulkansk aktivitet, så det er dessverre små sjanser for å finne det i naturen. Dog hvis du er ute etter å forme gjenstander av obsidian, så er vanlig glass et fint alternativ
Vis hele sitatet...
Det er sant det! Men har du noen steder man kan finne noen mineraler i det hele tatt som man kan slipe slik man vil? Noen tips takk til sliping

Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Du finner ofte lava ved bedrock, så om du tar med en water bucket så kan du lage selv. Har du prøvd en bedre picaxe? Om de knuser, så tror jeg du trenger diamond for å plukke dem opp. Du kan lese deg opp om tema her.
Vis hele sitatet...
lol, ja jeg prøver å finne obsidian i minecraft.
True phreak.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Hei,

Jeg lurte på om noen som har funnet eller vet om ett sted hvor man kan finne obsidian her i norge. Jeg vet at når man slår på de så blir de knust/sprekt i flere biter. Men jeg syntes de er så kule. Har noen noen tips?
Vis hele sitatet...
Obsidian dannes ved at vannfattig silisisk magma (dvs. kun ved vulkanisme på kontinentet) størkner hurtig (dvs. lava som størkner i dagen) . Norge har gått gjennom perioder med omfattende vulkansk aktivitet opp gjennom tidene, men de klareste sporene etter dette finner man i Osloriften, som ble dannet for ca. 300 millioner år siden. Jeg tviler imidlertid på av du vil finne store forekomster av obsidian der.

Jeg vil tro at du skal lete lenge for å finne blottninger av obsidian i Norge (det betyr selvfølgelig ikke at det ikke finnes), da det meste av vulkansk aktivitet foregikk for såpass lang tid siden, slik at det aller meste har erodert bort for lenge siden. Du vil garantert finne rester av obsidian i sandstein og andre sedimentære bergarter fra denne perioden, og som krystaller i rombeporfyr / granitt fra denne perioden.


Jeg vil tro man finne masse obsidian ved vulkaner nedover Europa! Vesuv, f.eks.
Sist endret av Orph; 15. august 2012 kl. 14:14.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Orph Vis innlegg
Obsidian dannes ved at vannfattig silisisk magma (dvs. kun ved vulkanisme på kontinentet) størkner hurtig (dvs. lava som størkner i dagen) . Norge har gått gjennom perioder med omfattende vulkansk aktivitet opp gjennom tidene, men de klareste sporene etter dette finner man i Osloriften, som ble dannet for ca. 300 millioner år siden. Jeg tviler imidlertid på av du vil finne store forekomster av obsidian der.

Jeg vil tro at du skal lete lenge for å finne blottninger av obsidian i Norge (det betyr selvfølgelig ikke at det ikke finnes), da det meste av vulkansk aktivitet foregikk for såpass lang tid siden, slik at det aller meste har erodert bort for lenge siden. Du vil garantert finne rester av obsidian i sandstein og andre sedimentære bergarter fra denne perioden, og som krystaller i rombeporfyr / granitt fra denne perioden.


Jeg vil tro man finne masse obsidian ved vulkaner nedover Europa! Vesuv, f.eks.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, siden det ikke er så mye her i Norge, så da har jeg kjøpt noe på ebay, vet ikke om det er ekte. Men de ser fortsatt veldig kule ut!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Nå vet jeg ikke hvor i landet du er bosatt, men den bloggeren her hevder å ha funnet obsidian på Jeløya i Moss, hvor jeg selv har plukket masse morsomme lavasteiner som barn. Noen av dem svarte og blanke, men jeg kan ikke si sikkert at det var obsidian.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Takk for svar, siden det ikke er så mye her i Norge, så da har jeg kjøpt noe på ebay, vet ikke om det er ekte. Men de ser fortsatt veldig kule ut!
Vis hele sitatet...
Fant masse når jeg dykket nord for Sicilia, ved en vulkan. Ganske kule, også fløt det pimpstein i vannet
Sitat av luni Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor i landet du er bosatt, men den bloggeren her hevder å ha funnet obsidian på Jeløya i Moss, hvor jeg selv har plukket masse morsomme lavasteiner som barn. Noen av dem svarte og blanke, men jeg kan ikke si sikkert at det var obsidian.
Vis hele sitatet...
Store deler av Jeløya, typ rullesteinstranda, er vel dannet av vulkanske utbrudd om jeg ikke tar helt feil?
Sitat av AmundK Vis innlegg
Store deler av Jeløya, typ rullesteinstranda, er vel dannet av vulkanske utbrudd om jeg ikke tar helt feil?
Vis hele sitatet...
Ja. Såvidt jeg har observert er det mest vulkanske bergarter i Alby-området.
The lab series
Forman's Avatar
Hvis du tar me deg en bøtte vann kveller du den bare på lavaen å du får obsidian.
Sitat av Forman Vis innlegg
Hvis du tar me deg en bøtte vann kveller du den bare på lavaen å du får obsidian.
Vis hele sitatet...
Den spøken var LITT morsom første gang, men så...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Noen steder man kan finne det i Gran Canaria eller fastlandet?
Det dukker opp der lava blir avkjølt fort i kontakt med vann. Altså som oftest der lavaenstrømmen har kommet til havet.

Ellers må du nesten spørre de lokale innbyggere der eller turguider o.l.
hmm.. Du kan jo prøve turmalin? er ikke så veldig mange steder i Norge det oppstår, men jeg vet om en "gruve" der jeg har tilgang på kilovis med sort turmaline:
http://www.geotop.no/storefront.php?pid=1359&c1=1358 og
http://www.google.no/imgres?q=black+...d=1t:429,i:104

Ser forresten de tar 95 kroner for 222 gram :O - jeg har tilgang på MASSE, i en lite kjent gruve
Profitt???
Stikk til Stromboli i Sicilia, er ei lita øy nord for Milazzo. Dette er en vulkansk øy med utbrudd hvert 20. minutt. Har selv vært der, og fant masse obsidian langs stien opp til selve platået. Tur dit kan absolutt anbefales
Hvorfor er dette obsidian så ettertraktert? Er ikke det bare en rar type stein for samlere og alternative raringer?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvorfor er dette obsidian så ettertraktert? Er ikke det bare en rar type stein for samlere og alternative raringer?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro obsidian har fått et mytisk omdømme pga. populærlitteratur, spill og filmer. Det er bare en svart glassaktig stein. Ingenting spesielt med det.
http://no.wikipedia.org/wiki/Obsidian

Står at man kan få det nesten "uendelig" skarpt. Veldig kult.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvorfor er dette obsidian så ettertraktert? Er ikke det bare en rar type stein for samlere og alternative raringer?
Vis hele sitatet...
Er vel få magiske egenskaper tilknyttet steinen vil jeg tro, er vel mer... Samleklenodiumhylledings som noen synes er morro å ha. Trenger strengt talt ikke å være alternative raringer for å ønske seg en slik en. Dog... Er ikke hele befolkningen av Freakforum bestående av alternative raringer?

@TS: Er det selve "finnerøyeblikket" som er gleden, eller steinen? Evt eBay?
Sist endret av PairADice; 2. november 2012 kl. 15:24.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det dukker opp der lava blir avkjølt fort i kontakt med vann. Altså som oftest der lavaenstrømmen har kommet til havet.
Vis hele sitatet...
Obsidian finner man ikke på havbunnen. Magmaen som kommer opp på havbunnen er smeltet fra basaltisk oseanskorpe, og når denne ekstruderes vil lavaen ha en basaltisk sammensetning (silisiumfattig og rik på jern og magnesium). Dette kalles gjerne putelava (det dannes putelignende strukturer når smelten og vannet kommer i kontakt).

Obisidian er dannet ved hurtig nedkjøling av rhyolittisk magma (høyt silisiuminnhold). Høy viskositet og polymerisering, samt rask avkjøling, gjør at lavaen ikke rekker å utvikle en skikkelig krystallstruktur og man får dannet vulkansk glass.

Rhyolittisk magma får man ved smelting av kontinentalskorpe, som er rik på silisium og har mindre magnesium og jern. Man finner derfor bare obisidian på kontinentene i sammenheng med rhyolittiske vulkanisme (obsidian finnes ofte i utkanten av større, rhyolittiske lavastrømmer).

Sitat av HanDuck Vis innlegg
Hei,

Jeg lurte på om noen som har funnet eller vet om ett sted hvor man kan finne obsidian her i norge. Jeg vet at når man slår på de så blir de knust/sprekt i flere biter. Men jeg syntes de er så kule. Har noen noen tips?
Vis hele sitatet...
I Sunnhordland på Stord finnes obisidian. Fjellet Kattnakken består av vulkanske bergarter, deriblant rhyolitt. Langs veien oppover, ikke langt fra foten av fjellet, finnes det vulkansk glass. Ikke la deg lure dersom bergartene er grå - slår du deg gjennom forvitringsflaten så finner du fersk, svart obsidian.

Lykke til
Sitat av flisespiker Vis innlegg
Obsidian finner man ikke på havbunnen. Magmaen som kommer opp på havbunnen er smeltet fra basaltisk oseanskorpe, og når denne ekstruderes vil lavaen ha en basaltisk sammensetning (silisiumfattig og rik på jern og magnesium). Dette kalles gjerne putelava (det dannes putelignende strukturer når smelten og vannet kommer i kontakt).
Vis hele sitatet...
Hadde tenkt å adressere det selv, men så at jeg har skrevet noe liknende tidligere i tråden. KP!
Sitat av Dalla90 Vis innlegg
http://no.wikipedia.org/wiki/Obsidian

Står at man kan få det nesten "uendelig" skarpt. Veldig kult.
Vis hele sitatet...
Men samtidig så er det så skjørt/delikat at det blir svært vanskelig å kutte noe som helst før det brekker.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Men samtidig så er det så skjørt/delikat at det blir svært vanskelig å kutte noe som helst før det brekker.
Vis hele sitatet...
Er det mulig å gjøre den sterkere?
Sitat av PairADice Vis innlegg
Er vel få magiske egenskaper tilknyttet steinen vil jeg tro, er vel mer... Samleklenodiumhylledings som noen synes er morro å ha. Trenger strengt talt ikke å være alternative raringer for å ønske seg en slik en. Dog... Er ikke hele befolkningen av Freakforum bestående av alternative raringer?
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke magiske egenskaper .. og ja, tenkte også den siste setningen der ^^ hø hø.

Det jeg mente var slike messer som alternativmesse, som gjerne holdes noen ganger i året - der har jeg sett alt mulig rart av steiner. Noe som er litt artig. Har obsidian selv, og en del andre greier fra den perioden jeg syns det var litt artig. Gav alt fra fem kr til hundre kr for slike steiner i små-medium format. Større steiner var det ikke så mange av, de det var mye av var rosenkvarts og noe annet, som kostet fra hundre kr over tusenlappen. Var sikkert dyrere også.

Så jeg tror det er som du skriver, samleobjekter. Så igjen, når folk betaler for det, så er det jo et marked ... hvor stort det markedet er, kan være litt vanskelig å svare på.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av PairADice Vis innlegg
Er vel få magiske egenskaper tilknyttet steinen vil jeg tro, er vel mer... Samleklenodiumhylledings som noen synes er morro å ha. Trenger strengt talt ikke å være alternative raringer for å ønske seg en slik en. Dog... Er ikke hele befolkningen av Freakforum bestående av alternative raringer?

@TS: Er det selve "finnerøyeblikket" som er gleden, eller steinen? Evt eBay?
Vis hele sitatet...

Finnerøyeblikkey og steinen er det jeg bryr meg om. Å finne obsidian på ett fjell er jo veldig kult
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av flisespiker Vis innlegg
Obsidian finner man ikke på havbunnen. Magmaen som kommer opp på havbunnen er smeltet fra basaltisk oseanskorpe, og når denne ekstruderes vil lavaen ha en basaltisk sammensetning (silisiumfattig og rik på jern og magnesium). Dette kalles gjerne putelava (det dannes putelignende strukturer når smelten og vannet kommer i kontakt).

Obisidian er dannet ved hurtig nedkjøling av rhyolittisk magma (høyt silisiuminnhold). Høy viskositet og polymerisering, samt rask avkjøling, gjør at lavaen ikke rekker å utvikle en skikkelig krystallstruktur og man får dannet vulkansk glass.

Rhyolittisk magma får man ved smelting av kontinentalskorpe, som er rik på silisium og har mindre magnesium og jern. Man finner derfor bare obisidian på kontinentene i sammenheng med rhyolittiske vulkanisme (obsidian finnes ofte i utkanten av større, rhyolittiske lavastrømmer).



I Sunnhordland på Stord finnes obisidian. Fjellet Kattnakken består av vulkanske bergarter, deriblant rhyolitt. Langs veien oppover, ikke langt fra foten av fjellet, finnes det vulkansk glass. Ikke la deg lure dersom bergartene er grå - slår du deg gjennom forvitringsflaten så finner du fersk, svart obsidian.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Hei igjen. Nå er jeg i Bergen og jeg planlegger å dra til Kattnakken. Er det obsidian der enda tro?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takker enda engang for noe jeg allerede visste.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av visualn00b Vis innlegg
hmm.. Du kan jo prøve turmalin? er ikke så veldig mange steder i Norge det oppstår, men jeg vet om en "gruve" der jeg har tilgang på kilovis med sort turmaline:
http://www.geotop.no/storefront.php?pid=1359&c1=1358 og
http://www.google.no/imgres?q=black+...d=1t:429,i:104

Ser forresten de tar 95 kroner for 222 gram :O - jeg har tilgang på MASSE, i en lite kjent gruve
Profitt???
Vis hele sitatet...

Jeg ser business...
▼ ... over et år senere ... ▼
Dersom dere går inn på Youtube og søker på "meteorite or obsidian" vil dere se en video av "stabilhabilful" som viser eksemplaret mitt:-) - eller at dere følger denne linken: http://youtu.be/4q4TP8qPVOI
Ser ut som slagg fra jernmalm produksjon
Det er faktisk ikke umulig at du har rett.
Da jeg var liten fant jeg en stein i Trondheim som var svart og glassaktig. Ante ikke hva det var. Jeg fant fram den steinen ganske nylig og den er veldig lik dette bildet av obsidian:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/Lipari-Obsidienne_(5).jpg

Jeg fant den ikke langt unna et steinbrudd.