Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 881
Yo! Har lenge irritert meg over at internettlinja mi har blitt helt kvelt hver gang jeg har lastet ned noe med uTorrent. Har lenge tenkt at det bare er min ISP som er dritt, og at det er de som er problemet. Har sendt flere klagemeldinger i den retningen og til og med hatt en tekniker her uten at det har løst problemet. I dag har jeg dog lastet ned mye i browser, og har ikke hatt noen problemer overhodet med å surfe rundt verken under eller etter nedlastingene. Derfor begynner jeg å lure på om det muligens er noen innstillinger i uTorrent som kveler nettet mitt.

Det typiske er at nettet blir helt usurftbart mens jeg laster ned noe med uTorrent (til tross for at nedlastingen ikke bruker hele båndbredden), og at jeg etter endt nedlastning må restarte routeren og vente en 5-10 minutter før nettet fungerer som det skal igjen.

Er det noen som har opplevd lignende problemer, og som har noen tips om hvordan man kan løse de? Er det noen innstillinger i uTorrent jeg burde kikke nærmere på?
Sist endret av AnaMorph0s|s; 9. juni 2012 kl. 01:26.
Hei!

Du burde begrense antall tillatte tilkoblinger (connections) i uTorrent. Hvis du laster ned fra f.eks. piratebay eller andre offentlige trackere, så er det ofte ett problem at det opprettes for mange connections som kveler routeren. Det finnes ikke noen fasitt på antall, men ville startet på rundt 200 og jobbet meg oppover/nedover basert på hvordan nettet oppfører seg
Hva slags opplastingshastighet og linjetype er det du har? Kan være en idé å cappe den i uTorrent slik at du har minst 10%-20% margin i forhold til reell opplastingshastighet. På ADSL o.l. går nedlastingshastigheten fort i dass hvis man bruker mye av opplastingshastigheten. Er det din egen ruter som brukes, forresten? Er en del billige og/eller eldre rutere (og for den saks skyld noen nye og), som ikke helt liker antallet connections torrent gjerne medfører. Går an å begrense dette i uTorrent også, eventuelt se på muligheten for å skaffe en bedre ruter.
kan også ha noe med routeren å gjøre. Har selv en wrt54g som ikke liker torrents noe.
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
Gode tips, begge to, det skal prøves ut! Jeg bruker for øyeblikket en router jeg fikk fra en dansk ISP (befinner meg for øyeblikket i Danmark), som man må bruke om man skal koble til nettet her. Har ikke hatt problemet tidligere med mine egne routere, så det kan godt tenkes at det er der problemet ligger.

Hjertelig takk for tipsene, jeg skal prøve meg litt fram i uTorrent, så funker det forhåpentligvis!
Er nok routeren som sliter med å håndtere antallet connections, reduser de og problemet vil forsvinne