Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2242
Jeg skal altså reise til Spania. Jeg er ekstremt gjerrig og relativt fattig, så jeg lurer på om jeg virkelig trenger rødt pass når jeg skal ut på reise. Jeg har nemlig et nødpass som er gyldig til 30 juni 2012. Dette kan jo bare brukes en gang, men jeg har ingen stempel i det. Jeg lagde det da jeg skulle til Amsterdam, men brukte det aldri (kjørte) til annet enn legitimasjon.

Siden jeg ikke har noen stempel i nødpasset, kan jeg da bruke dette på reisen min til Spania?
koster vel ikke så mye for ett pass.. isåfall så kunne du vel lagt ferien en måned senere og fått råd til et nytt pass
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Jeg får ikke mer penger før tidligst juli. Reisen er bestilt til mars. Jeg har forsåvidt råd til å kjøpe pass hvis jeg absolutt må, men jeg vil heller bruke den 500-lappen i Spania enn å kjøpe et pass når jeg allerede har nødpass. Såfremt dette er gyldig.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Da er det jo fortsatt gyldig, så ja - du kan bruke det.
Reiser til øvrige utland

Ved reiser til andre land kreves gyldig pass (gyldighetstid fra 3-6 måneder etter hjemkomst). Mange land krever også at norske borgere har visum. Du må selv undersøke hvilke visumbestemmelser, krav til passets gyldighetstid, restriksjoner, helsemessige forhold etc. som gjelder for det landet du skal reise til. Husk også å undersøke hva som gjelder for land du evt. skal reise gjennom i transitt. Kontakt de aktuelle lands ambassader/konsulater, eventuelt reisebyrå e.l. for nærmere informasjon.
Vis hele sitatet...
Ta en titt her.

Nødpasset ditt er nok gyldig, så lenge det er gyldig lenge nok.
Passet SKAL ha gyldighet i 3-6 måneder etter HJEMKOMST!
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Skal ringe politiet kl 1300. De har visst lunsjpause fra 11-13, så da var det umulig å få kontakt. De stenger forøvrig kl 1400, så telefontiden er fra 08:30-11 og 1300-1400. Makan........
Sist endret av Chronic420; 14. februar 2012 kl. 12:08.
Staten, vettu Må ikke få belastningsskader
ArbeidsledigProletar
Jeg ville kjøpt pass. Nødpass er ikke løsningen i det lange løp uansett, det blir 500 per tur et vanlig pass varer jo ganske lenge. Det eneste kjipe er at om du må gi fra deg fingeravtrykk for å få pass nå.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det eneste kjipe er at om du må gi fra deg fingeravtrykk for å få pass nå.
Vis hele sitatet...
Ja, herregud, da tar det jo nesten 30 sekunder lengre å skaffe pass!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Ja, herregud, da tar det jo nesten 30 sekunder lengre å skaffe pass!
Vis hele sitatet...
Han mente vel heller at det var lettere for politiet å spore ham i ettertid hvis han ble busted for harsjnarkotikasprøytesalg kontra å være tidligere straffedømt med fingeravtrykk på registeret.
Sist endret av AtXbYeA; 14. februar 2012 kl. 12:39.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Ja, herregud, da tar det jo nesten 30 sekunder lengre å skaffe pass!
Vis hele sitatet...
Det å få fingertrykket sitt i politiets database vil jo kunne medføre andre vanskeligheter avhengig av hvordan livsstil man har...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Passet SKAL ha gyldighet i 3-6 måneder etter HJEMKOMST!
Vis hele sitatet...
Ikkje i Schengen.

I land utanfor Europa er det alminneleg, men innad i Schengen er det ingen krav til det.
ArbeidsledigProletar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Han mente vel heller at det var lettere for politiet å spore ham i ettertid hvis han ble busted for harsjnarkotikasprøytesalg kontra å være tidligere straffedømt med fingeravtrykk på registeret.
Vis hele sitatet...
Strengt tatt ikke (bare) det. HANDLER OM STATENS KONTROLL MANN!!1 KOM IGJEN MANN!! IKKE GI KONTROLLEN TIL STOREBROR (mann)
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg snakket med både politiet og den norske ambassaden i Spania. Viser seg at det går helt fint å bruke mitt nødpass som er gyldig til 30. juni. Da ser jeg ingen grunn til å kjøpe nytt pass Det er ikke valgfritt om man vil gi bort fingreavtrykkene når man skal få pass? Da kan man jo bare kjøpe nødpass hver gang man skal ut å reise hvis man er så opptatt av det.
Kan man skrape fingrene eller ta noe over akkurat når du tar fingeravtrykket? noen som har ideer for og unngå at dem får ditt riktige fingeravtrykk?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Kan man skrape fingrene eller ta noe over akkurat når du tar fingeravtrykket? noen som har ideer for og unngå at dem får ditt riktige fingeravtrykk?
Vis hele sitatet...
Lim på sånn derre falsk greie...
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Det å få fingertrykket sitt i politiets database vil jo kunne medføre andre vanskeligheter avhengig av hvordan livsstil man har...
Vis hele sitatet...
Nei, fingeravtrykket brukes kun for å verifikasjon på grensestasjoner. Politiet kan ikke søke etter fingeravtrykk i passdatabasene.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Nei, fingeravtrykket brukes kun for å verifikasjon på grensestasjoner. Politiet kan ikke søke etter fingeravtrykk i passdatabasene.
Vis hele sitatet...
Jeg er rimelig sikker på at de vil kunne få tilgang til de databasene om det skulle være behov for det.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at de vil kunne få tilgang til de databasene om det skulle være behov for det.
Vis hele sitatet...
Jeg formulerte meg kanskje dårlig, men fingeravtrykket finnes ikke i noen sentrale databaser. Det er kun lagret på en chip i passet, og eneste formål er å gjøre det vanskeligere å forfalske pass.

https://www.politi.no/asker_og_barum...het_8450.xhtml
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7067514
Sitat av uaexed Vis innlegg
Lim på sånn derre falsk greie...
Vis hele sitatet...
Smart når du ikke har det falske fingeravtrykket på deg lengre og de lurer på hvorfor du ikke matcher passet
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Jeg formulerte meg kanskje dårlig, men fingeravtrykket finnes ikke i noen sentrale databaser. Det er kun lagret på en chip i passet, og eneste formål er å gjøre det vanskeligere å forfalske pass.

https://www.politi.no/asker_og_barum...het_8450.xhtml
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7067514
Vis hele sitatet...
Ah, da skjønner jeg.