Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2578
Jeg har da planer om å investere i et skikkelig anlegg til bilen min om en liten stund. Så i den forbindelse lurte jeg på om noen av dere hadde tid til å hjelpe meg å sette sammen noen brukbare saker. Høytallerstørrelsen er 6'5".
Budsjettet mitt er på ca. 22-23k, er på jakt etter et oppsett som gir meg mest mulig bass for pengene, uten det går alvorlig utover lydkvaliteten Jeg er også interessert i DAB-radio, tenkt på; http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736 men vet ikke hvor bra den duger til resten.
Uansett takk for hjelpen til de som gidder!
Vil på det sterkeste anbefale deg å sende en mail til forskjellige forhandlere og forklare dine ønsker, så setter de sannsynligvis opp en pakke til deg. Da får du produkter som passer sammen, og som passer budsjettet ditt. Somregel får du også pakkepris på alt du trenger. Skriv hva slags bil du har, hva slags oppsett du ønsker og hva slags lyd du er ute etter (viktig).

Kan nevne noen forhandlere som jeg har hatt god erfaring med;
Bass Brothers
Dynabel (Eltek)
Bilradiospesialisten

Noen merker jeg har vært fornøyd med;
Pioneer (CD-spillere)
Seas (høyttalere)
Focal (høyttalere og forsterkere)
Harman/Kardon (forsterkere)
Ground Zero (høyttalere)
Alpine (CD-spillere, forsterkere, høyttalere)
Dynabel (forsterkere)
Rockford Fosgate (forsterkere og høyttalere)

Til det budsjettet kan du få ett ganske heftig anlegg
Riktig som Syrehue sier, men sjekk ut utenlandske sider, som f.eks:

http://www.sonicelectronix.com/
http://caraudiosecurity.com/shop/home.html

Har veldig god erfaring med disse forhandlerene. Og rask levering, begge har levert til meg på under en uke.
Se prisen f.eks på en Pioneer GM-D8400M monoblokk, den koster 3990,- hos Bilradiospesialisten, og 1897,50,- hos CarAudioSecurity

Toll og frakt kommer i tilleg selfølgelig, men uansett, om du skal sette isammen anlegg til 20k++ så vil det lønne seg og handle fra utlandet. Snakker av lang erfaring på dette området.
Sist endret av JVMyhre; 1. juli 2011 kl. 22:05.
Anbefaler Sonix jeg også. Men du bør kjøpe komplett i så fall, frakten koster en del.

Alternativt vet jeg at Elutstyr.no og Transmedia.no f.eks kan ordne oppsett til din bil og pakkepris, du kan jo sende en mail å høre med de?
Et spørsmål Sargasm, er du ute etter bass og bråk til kjøring i gata/fest, eller skal du på treff? F.eks EMMA treff, eller dB Drag.
Vis du vil at noen skal ordne et oppsett til deg så er dette veldig viktig og vite.
Sist endret av JVMyhre; 2. juli 2011 kl. 01:43.
Praetendere
Jorg's Avatar
Trådstarter
Takk for hjelpen så langt
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Et spørsmål Sargasm, er du ute etter bass og bråk til kjøring i gata/fest, eller skal du på treff? F.eks EMMA treff, eller dB Drag.
Vis du vil at noen skal ordne et oppsett til deg så er dette veldig viktig og vite.
Vis hele sitatet...
Tror nok det blir bråk og bass til gata og fest x) Dette er jo mitt første anlegg, vi får heller se når jeg har komt litt lengre inn i "gamet" om jeg tør å yppe meg utpå noen sånne treff o.l Begynte å lure litt, hva er forskjellen på de to forskjellige formålene?
Jeg har to 10'' fra punch (rockford?) og de spiller så hele bilen (golf 2) nesten faller fra hverandre, de fleste jeg har hatt i bilen sier at jeg har det sykeste anlegget de har hørt på. (I bil altså.)

Jeg vet ikke hvor mye dette kostet, men de nekter å tro det er 10'' da det spiller som 12'' om ikke bedre..

DRR DRR DRR DRR x )
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Takk for hjelpen så langt

Tror nok det blir bråk og bass til gata og fest x) Dette er jo mitt første anlegg, vi får heller se når jeg har komt litt lengre inn i "gamet" om jeg tør å yppe meg utpå noen sånne treff o.l Begynte å lure litt, hva er forskjellen på de to forskjellige formålene?
Vis hele sitatet...
Altså, kan jo prøve og rangere det litt for deg om du vil

Under fest og bråk så er det vel egentlig bare og ha mest mulig bass og diskant, så ALLE hører det, og bilen nesten dette frahverandre? Sånn er det her i bygda ihvertfall

EMMA konk. går ut på SQ (lydkvalitet) og installasjon, da er ikkje målet og spille høyest eller noe sånt, men det skal spille og se pent ut. Dette er vel noe av det vamskeligste du kan gjøre, her er det HARD konkurranse.
Du kan lese mer SQ her.

dB Drag, eller ESPL er også noe som ofte er arrangert av EMMA, men det blir også drevet mye med dette utenom. Her er målet og spille høyest med bass, som blir målt i desibel (dB). Dette er heller ikkje noe lett og hive seg på for en nybegynner, her er det veldig mye prøving og feiling mtp. plassering, volum, frekvens osv. fra kassa.
Du kan lese mer om ESPL her.

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg har to 10'' fra punch (rockford?) og de spiller så hele bilen (golf 2) nesten faller fra hverandre, de fleste jeg har hatt i bilen sier at jeg har det sykeste anlegget de har hørt på. (I bil altså.)

Jeg vet ikke hvor mye dette kostet, men de nekter å tro det er 10'' da det spiller som 12'' om ikke bedre..

DRR DRR DRR DRR x )
Vis hele sitatet...
Altså, til og med 8" kan spille bedre enn 12" 15" osv, størrelsen har lite og si på hvor bra de spiller.
Ja jeg er ikke så inni lyd i den forstand, men de er jo tydlighvis bra om folk mener det x )
Praetendere
Jorg's Avatar
Trådstarter
Har jo lyst saftig trøkk fra sub'en, men er jo selfølgelig på jakt etter noe som også gir grei lydkvalitet. Er ikke en av disse rånerne som står på esso'en om kvelden som har "om å vekke mest mulig oppmerksomhet til min "snasne" volvo 240"-konkuranser, men det skal jo vibrere litt i luften i noen titalls m2 omkrets xD
Finnmarking
Jeg har to 10'' fra punch (rockford?) og de spiller så hele bilen (golf 2) nesten faller fra hverandre, de fleste jeg har hatt i bilen sier at jeg har det sykeste anlegget de har hørt på. (I bil altså.)
Vis hele sitatet...
Jeg har vanskelig for og tro at du har 2 x 10" fra Fosgate som kan spiller så bilen nesten faller fra hverandre. Jeg har også hørt mange "folk" si at dette er det sykeste de har hørt. Men da har de jo ikke hørt så veldig mye. Og det skulle ikke mye til for at det ble det "sykeste de har hørt" i flere tilfeller.

Altså, til og med 8" kan spille bedre enn 12" 15" osv, størrelsen har lite og si på hvor bra de spiller.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hva du mener med "bedre". Men i teorien, jo større membran areal det er på elementet, jo mer luft dytter det. Selvfølgelig lages det jo veldig gode 8" og veldig dårlige 15". Så man kan helt sikkert komme over gode 8" som spiller bedre en elendige 15". Men jeg tror som regel at vist man sammenligner disse 2 så vil det bli mer bass fra et 15" element.

Hva spørsmålene til TS anngår. Jeg er enig i at det kan være lurt og bestille fra statene da de oppererer med lavere priser en her i Norge. Og flere her har anbefalt sonicelectronix. Jeg tror sonic har skrudd opp prisene i det siste da de fleste produktene deres er rundt 100 dollz dyrere(eller mer) en hos ebay selgerne.

Min personlige erfaring er at Infinity Kappa produktene er billige, spiller HØYT og med helt grei lydkvalitet. Så kjøper man det får man diskant og mellomtone så det holder.

JL Audio W7 serien er dyr, men yter jævlig bra. Jeg har mye erfaring med den ene porta kassa, som de selger på Sonicelectronix med W7 13,5"(?) og den er ganske wicked.

Og Hifonics forsterkerne er billige og bra. Yter i lange baner!

Forøvrig har jeg og et par kompiser innstalert 2 x TC sounds LMS 5400 Ultra i en campingvogn som vi skal ha med på festival til uka. Forventer at dette skal spille noe helt sinnsykt
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://caraudiosecurity.com/shop/pro..._id/13209.html
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736
har 2 av di subbene og den typen 6*9 i bilen å det spiller veeldi høyt og bra. Bruker ein alpine digital forsterker som muligens er litt for liten til alt det der, men budsjettet sa stopp og fyren i butikken sa det kom til å spille godt nok.