Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 896
Vi er en gjeng som driver en poker liga, og det er etterhvert utrolig tungvindt å legge inn resultatene.

Jeg trenger å lage en databasestruktur som gjør dette lettere for oss, men jeg kan ingenting om programering, så jeg aner ikke helt i hvilket språk jeg skal forsøke å gjøre dette for å gjøre det enkelt for meg selv.

Alternativene mine er vel php / mysql eller microsoft access. (eller noe annet om noen har gode forslag)

Det er ikke all verdens informasjon som skal inn i denne databasen, men det som skal inn må kunne legges inn enkelt.

Jeg trenger å kunne legge til navn på spillerne som så hentes opp igjen når jeg legger inn resultatene fra hver turnering. Det jeg skal legge inn etter hver turnering er antall spillere totalt (dette skal inngå i en formel for å regne ut poeng) og plassering til de spillerne som er registert i databasen.

Det er også et poeng at jeg må kunne få til en spørring som automatisk plukker ut de seks beste poengene for en sammenlagtsum.


-----------


Hva er det enkleste programmet / språket for å gå fra null kunnskap til å kunne få dette til? (og hvor finner jeg gode tutorials i denne retningen?)
access er vel enklest her, har testa det en gang eller no å hadde ikke no problemer med å lage en enkel database du kan også bruke excel til dette
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Joda, bruker excel så langt, men må legge inn alt manuelt hver gang, og se selv over hvilke spill som er de seks beste. Blir mye administrering når det blir mange spillere, tar for lang tid.
du kan jo lage grafer ol i excel, må bare litt dybde til :P excel kan mere en du skulle tro :P men access er jo kanskje litt mere egnet. må jo lese litt fordet men :P
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Grafer er ikke problemet, men dersom jeg har 20 resultater pr spiller så sliter jeg litt med å få excel til å plukke ut de 6 beste og så sortere listen etter sammenlagtresultatet.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Kan ikke dette ordnes enkelt med turneringer i Tournament Director?

Jeg vet at vi hadde sluttresultater i sluttet av skoleåret på det programmer, ihvertfall.
Sist endret av nso; 5. januar 2010 kl. 23:24.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men litt usikker på om vi får lagt inn vår egen poengformel i TD.

Men det er absolutt verdt å undersøke! Takker for tipset!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det får dere nok ikke, men den kan slå sammen Prices fra individuelle spill i en turneringsrekke slik at dere får opp total winnings.

Forøvrig tror jeg det vil være vel så lett å lage et slikt program i MySQL / PHP som i Access -- med mindre du allerede er vel bevandret i Access, that is. Personlig har jeg ihvertfall en mye lavere toleranseterskel for hvor mye eder og galle jeg orker å slenge mot et slik GUI-DB-program
Sist endret av nso; 5. januar 2010 kl. 23:28.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Jeg fant løsningen min. Det ble ikke noe nytt og spennende programeringsspråk, for det er jeg åpenbart ikke intelligent nok til å få taket på (tok meg ca ti minutter å gi opp access)

Jeg har laget oppsettet mitt i Excell. Utfordringen var å få Excell til å plukke ut de ni øverste verdiene av en rad med atten verdier. Dette kan gjøres ved å bruke en kombinasjon av 'summer' og 'n.størst'. Et problem jeg støtte på var at det i begynnelsen ikke var ni verdier å summere. Så når excell skulle plukke ut verdien som var den niende største ble de generert en feilmelding (og denne lot seg ikke så greit summere). Det løste jeg imidertid ved å bruke en 'hvisfeil' formel som erstattet feilmeldingen med tallet '0' (som da er ganske greit å summere)

Dersom noen skulle være interessert legger jeg ved koden som den ble. I dette eksempelet skal altså excell velge ut og summere de ni høyeste verdiene i området 'F14-W14'

Kode

=SUMMER(HVISFEIL(N.STØRST(F14:W14;1);0);HVISFEIL(N.STØRST(F14:W14;2);0);HVISFEIL(N.STØRST(F14:W14;3);0);HVISFEIL(N.STØRST(F14:W14;4);0);HVISFEIL(N.STØRST(F14:W14;5);0);HVISFEIL(N.STØRST(F14:W14;6);0);HVISFEIL(N.STØRST(F14:W14;7);0);HVISFEIL(N.STØRST(F14:W14;8);0);HVISFEIL(N.STØRST(F14:W14;9);0))
Det finnes helt sikkert bedre og enklere måter å gjøre det på, men denne fungerer i alle fall og gjorde i alle fall mitt oppsett mulig. Nå trenger jeg bare å skrive inn navnene til spillerne en gang pr måned (de som deltar i ligaen) og plotte inn nøkkeltall for hver turnering (buyin, antall deltagere og plassering til hver av deltagerne)